Урок - лабораторія мислення "Дієприслівник" 7 клас

Про матеріал
На навчальному занятті спостерігався розвиток і формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, спілкування іноземною мовою, математична грамотність, компетентності в галузі природничих наук, ІКТ, громадянська та культурна компетентності. Зміст навчального матеріалу спрямовано на виховання в учнів поваги до державної мови, патріотизму, культури.. На уроці реалізовано наскрізні змістові лінії, використано медіаресурси з навчальною метою, мережу Інтернет для пошуку інформації. Співпраця з учнями відбувалася на засадах партнерства, застосовано особистісно орієнтований підхід, дотримано принципів академічної доброчесності
Перегляд файлу

Калинівський ліцей №1

Вінницька область

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентаційний урок

 

 

Дієприслівник

7 клас

 

Урок-лабораторія мислення

 

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Підготувала і провела

                                                             вчителька української

                                                        мови та літератури

                                                                   Зотікова Тетяна Павлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступне слово вчителя.

Дорогі діти!

Ще один урок до нас прийшов

За розкладом сьогодні.

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

Бо  мову забувать не гоже,

І дієприслівник нам у цьому допоможе!

Урок-лабораторія мислення на тему

“ Дієприслівник”

  • Мета: закріпити знання учнів про дієприслівник, його ознаки, повторити правила написання дієприслівника з часткою не, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички;
  •  розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення, вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами, формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання;
  •  виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.

 

 Я калина, я краплина твого серця, Україно!

 

Самооцінка знань.
 

  • Я вважаю, що зміг вивчити і запам’ятати на ……… балів:
  • поняття про дієприслівник, його ознаки та синтаксичну роль;
  • види дієприслівників і творення їх;
  •  правила написання не з дієприслівниками;
  • дієприслівниковий зворот, розділові знаки при ньому.

Слово Лінгвіста.

Юні мовознавці! Вітаю вас у своїй лабораторії мислення. Сьогодні ми поговоримо про калину. А ще  я хочу дізнатись, як ви засвоїли тему: «Дієприслівник». Пропоную вам виконати творчо-мисленнєві вправи у моїх лабораторіях. Кожний, хто правильно буде відповідати, отримає гарні бали, а в кінці уроку ми підсумуємо ваші результати. Успіхів вам!

 

Розповісти про дієприслівник за таблицею.

 

“Бліц”

Відповісти на запитання:

  • Що таке дієприслівник?
  • Які ознаки має від дієслова?
  • Які ознаки має від прислівника?
  • На які питання відповідає?
  •  А що утворює дієприслівник разом із залежними словами?
  • Чим дієприслівник виступає в реченні?

 

   Робота у зошитах

 

Лабораторія

“ Слова-мандрівники”

У Лінгвіста розірвався листок, залишилася тільки друга половина слів. Допоможіть йому відтворити слова, розподіливши їх у дві колонки:  

 недоконаний              доконаний вид

 

- ючи

- вши

- ши

- ачи

- вшись

- ячи

- учи

- ячись

 

Лабораторія “Аукціон”

Доберіть до слова виголосивши синоніми-дієприслівники.

“Хто більше і швидше?” – запитує Лінгвіст.                                                     ( використовуємо  інтернет)

Вимовляючи, кажучи, подейкуючи, оповідаючи, розповідаючи, бесідуючи, балакаючи, говорячи, промовляючи, базікаючи,   

патякаючи, говорячи…

 

Лабораторія “Цікавинка”

Мудрий Лінгвіст пропонує вам виконати цікаві завдання.

“Тематичні терміни”.

 Запишіть терміни, які ви вивчили по темі “Дієприслівник”

 

Робота біля дошки

Лабораторія «Лінгвістична діагностика»

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті,зробити синтаксичний розбір речення.

Вітри тремтять , затихаючи між запашними кущами калини.

Порозроставшись на вільному місці, кущі калини повиходили до дороги.

Соловейко прилітав непомітно, і, сідаючи на гілочці калини, довго щебетав.

 

 

 

Лабораторія “Деформовані вислови”

Записати речення правильно

1.Глянувши на кущ калини,  суцвіття білих віночків нагадує  сонце.

2. Помітивши палахкотливі ягоди  калини, стрепенулася моя душа.

3.Думаючи про символи України,  моє серце б’ється сильніше.

 

                          Лабораторія “Рекламна пауза”

Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки

     у рекламному тексті.

(Робота в парах)

Червона калина від ста хвороб лікує.

Якщо  вас  огорнуло  не  бажання  будь-що  робити  не  забувайте   про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь   випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю  ви позбавитеся заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму подвірї будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх  вашої хати.

 

Лабораторія “Хвилинка відпочинку”                                           (Пісня про калину)

 

Яку іноземну мову ви вивчаєте?

Розкажіть англійською мовою, про що співається в пісні

 

Лабораторія“Вишивка словами”

Запишіть дієприслівники у дві колонки:         

  А ) ті, що пишуться з не окремо;

                        Б)  ті, що пишуться з не разом.

(Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, складеться початок прислів'я: «... / камінь мохом обростає».

 

Лабораторія “Фразеологічна”

Робота в парах

Користуючись словником, пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення.

Засукавши рукава –

Чухаючи потилицю —

Склавши руки —

Шукаючи кістки в молоці —

Поклавши руку на серце —

Обливаючись потом —

       Братися до роботи; задуматися, не знаючи, що робити; бути пасивним, не діяти; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно; дуже важко працювати.

Лабораторія «Орфографічна»

    Записати речення, прибравши риску, пояснити правопис. 

        1)  Не/посадивш… калину, плодів   не/зб..р..ш.

        2)  Не/хтуючи честю, не/вб..р..ж..ш совісті.                                                  

        3)  Не/працююч.., не /будеш ситим.

        4)  Не/навидяч.. ближніх, оскв..рня..ш себе.                                                     

        6)  Не/ро..трощивш.. горіха, не/смакуватимеш з..рнятком.

 

Грайлива лабораторія

Гра «Так/ні»

(Червона калина – так

Жовта калина – ні)

Діти піднімають символічні калинки

                           

1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.                                                                        

2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника.     

3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду

4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі.

5.    Дієприслівники   недоконаного   виду   утворюються   за   допомогою суфіксів ши -, вши -

6.     Слова    «опадаючим,    «квітнучи»,    «радіючи»    -    дієприслівники недоконаного виду.               

7.  Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо

8. Дієприслівники разом із залежними  словами утворюють дієприслівниковий зворот.

9. У реченні дієприслівники виступають обставиною.

10.  В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома

11.  Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ  окремо

12.  Збагнувши, опустившись, знайшовши - дієприслівники доконаного виду.

Лабораторія «Тестовий лабіринтт»

Тести

1.Дієприслівники виражають:

а)ознаку  предмета за виконаною дією; б)додаткову дію або стан предмета;

в) ознаку предмета за кольором.

2.Знайдіть  дієприслівник :                                                                                                  а)прикрасити;    б) прикрашаючи;          в) прикрашений.

3.У реченні «Жита зашелестіли, підіймаючи догори колоски» дієприслівник  із залежними  словами  виражає:

а) означення;      б) присудок;          в)  обставину.

4.Дієприслівники мають  форму :    а) лише  доконаного виду;               б) лише недоконаного виду;  в) доконаного  і недоконаного виду.

5.Укажіть дієприслівник доконаного виду :                                                                                а) пишучи;      б) читаючи;     в) переглянувши.

6.Визначити дієприслівник  недоконаного виду:                                                                              а) говорячи;    б) вийшовши;   в) отямившись.

7.  Дієприслівниковий  зворот, виступаючи в реченні обставиною, на письмі…

а)виділяється лише  тоді, коли стоїть у кінці речення;   б) комами не  виділяється; 

в)виділяється  комами незалежно  від місця в реченні.

8. У реченні « Степ струснувши  з  себе робу горить рівним  жовтим  кольором» не виділений комами дієприслівниковий зворот стоїть:                                                                       а)на початку  речення;    б) у середині  речення;    в) у кінці речення.

9.Виділіть речення, у  якому правильно   розставлено розділові наки при дієприслівниковому звороті:

а) Вітри північні тремтять, затихаючи між кущами лавровими.

б) Солодкою стрілою пізній цвіт скрадаючись, приморозок ранить.

в) Весняний вітер нетерпляче зітхає оббігаючи узлісся.

10.НЕ  з дієприслівниками пишуться разом лише  тоді, коли дієприслівник:

а) без НЕ  не вживається; б) стоїть у реченні перед  дієсловом-присудком;                         в) виражає спосіб дії.

11.Знайдіть дієприслівник, який з НЕ пишемо разом .                                                                   а)(не) хтуючи;    б)   (не) знаючи;   в) (не) спитавши.

12.Укажіть дієприслівник , що з  НЕ  пишемо  окремо :                                                                       а) (не) підстрибнувши;     б) (не) дочуваючи;      в)  (не) зчувшись.

Лаборіторія “Підсумково- рефлексійна”

Закінчити речення…

На уроці я…

дізнався...

повторив...

навчився...

зрозумів …

зробив успіхи...

труднощі я відчув...

я не вмів, а тепер умію...

мене захопило...

творити на уроці...

      

 

Домашнє завдання( різнорівневе)

  1. Вивчити правила(2 бали)
  2. . Творчий відпочинок.  (10 балів)

    Написати твір-мініатюру на тему:

«Про що розповіла мені калина за вікном?»,

    Підготуватися до контрольної роботи

                       Оцінювання

( самооцінювання,взаємооцінювання, формувальне оцінювання)

 

Підсумкове слово лінгвіста

Ви сьогодні потрудились на славу. І дуже хотілося б, щоб ви шанували одвічні українські символи. Адже кущ калини біля батьківської хати - це наш духовний світ, потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій.

Аргументація оцінок

А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби  і калини  нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.

     Посадіть калину коло школи,

     Щоб на цілий білий світ

     Усміхалась щиро доля,

     Материнський ніжний цвіт.

         А щоб цвіт її не стерся,

     Не зів'яв у спориші,

     Посадіте коло серця,

     Щоб цвіла вона в душі.

docx
Додано
12 листопада 2023
Переглядів
171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку