Урок - лінгвістичне дослідження Пунктограми в складному реченні

Про матеріал
Методична розробка уроку з використанням традиційних та інноваційних технологій навчання представляє проведення уроку в 9-11-х класах з метою повного та усвідомленого узагальнення і систематизації вивченого матеріалу про складне речення, його види та пунктограми в ньому. Урок розроблений у нестандартній формі, дібраний цікавий теоретичний і практичний матеріал.
Перегляд файлу

                                                    Урок - лінгвістичне дослідження

Тема  Пунктограми в складному реченні

Мета (формуємо  компетентності): предметні: узагальнити і систематизувати знання про пунктуацію складносурядного, складнопідрядного і безсполучникового речень; удосконалювати вміння учнів правильно інтонувати ці речення, будувати їх і розставляти розділові знаки; загальнокультурні: розвивати творчі здібності учнів, прищеплювати любов до усної народнопоетичної творчості, зокрема пісенної.

Тип уроку:  урок узагальнення й систематизації знань; технологія формування продуктивної пізнавальної атмосфери

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота.

Ключові слова: складні речення, сурядний, підрядний і безсполучниковий  зв'язок у реченнях, розділові знаки у складному реченні,  сполучники сурядності і підрядності, граматична основа речення.

 

Епіграф уроку 

Я виростав серед пісень,

                           Що їх мені співала мати.

                                                                                                              І. Світличний

                                                       Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Бесіда за епіграфом:

Які спогади зробив у вашому серці поетичний епіграф?

Яку ви можете згадати мамину пісню? Чи пам’ятаєте колискову?

Чи співають народні пісні у вашій родині? Які саме?

  1. Лінгвістичний диктант (письмово):

 -За кількістю граматичних основ речення бувають…

- Складні речення поділяються на …

- Сполучникові складні речення бувають ..

- Сполучниками сурядності є…

- Прості речення поєднуються у складносурядному за допомогою…

- Відмінність між сполучниками і сполучними словами полягає в тому, що…

- Є такі види складнопідрядних речень…

          3.  Метод «Мозковий штурм» (Усне опитування):

- Які розділові знаки ставляться в складносурядних реченнях?

- Обгрунтуйте вживання крапки з комою

- Коли вживається тире?

-Чи бувають такі складносурядні речення, в яких не ставиться ніякий розділовий знак?

         4.  Пунктуаційний кодовий  диктант   (Речення подано з розділовими знаками)

Код: 1- кома, 2- розділового знака немає; 3- крапка з комою; 4 – тире.

Прийде гроза, і одшумить весни пахуча злива, і вітер в сад лише на мить заскочить боязливо.

Навкруги мене половіють жита і мак червоніє.

Дихнув вітерець - і ожив стародавній той город…

І серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать.

Запахла осінь в’ялим тютюном, та яблуками, та тонким туманом; і свіжі айстри над піском рум’яним зоріють за одчиненим вікном.

Так по зимі приходять весни, і по грозі сіяє синь.

Дмухнув вітер понад ставом - і сліду не стало.

         5. Творча робота

Скласти і записати речення за поданими схемами:

  1. ________, і _______.
  2. ________, бо_______.
  3. ________ :_______.

        6. Пояснювальний диктант

    Українська пісня… З давніх-давен уславилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління. Пісня супроводжує українця від колиски до могили, бо не було значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні ніжністю струни чи рокотанням грому. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.

              7. Лінгвістична гра «Синтаксична естафета»

Умови гри: учитель ставить перше запитання одному з учнів, він дає відповідь і ставить питання до іншого учня, таким чином передаючи мовну естафету.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

- Прошу вас уважно заповнити 1 та 2 частину таблиці «Знаю - хочу дізнатися - дізнався», тим самим ми зможемо визначити, якою буде наша робота уроці та його мета.

Робота з таблицею «Знаю - хочу дізнатися - дізнався»

Знаю                            Хочу дізнатися                                      Дізнався

( виконуємо дуже стисло, графічно, із скороченнями слів)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Мовне спостереження:

- Прочитайте запропоноване речення. Відновіть його структуру, дібравши необхідні сполучники підрядності або сурядності, поставте розділові знаки.

Уже сьогодні робіть те…інші думатимуть завтра… ви досягнете успіху. (Можливий варіант: Уже сьогодні робіть те, про що інші думатимуть завтра, і ви досягнете успіху.)

Завдання до речення:

Назвіть граматичні основи.

З кількох частин складається речення?

Складіть схему до речення.

Який висновок ми можемо зробити ?

2. Метод  «Це я знаю…»    Так - Ні

- Складне речення завжди складається тільки з двох частин.

- Частинами складного речення можуть бути тільки двоскладні речення.

- Частини складносурядного речення рівноправні між собою.

- Між частинами складного речення завжди ставляться тільки коми.

- У складнопідрядному реченні від однієї частини до другої можна поставити питання.

- Частини безсполучникового складного речення рівноправні між собою.

- Двокрапка, кома, тире, крапка з комою  - розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Конструювання речень

- Із запропонованих речень необхідно скласти складні, використовуючи сполучниковий та безсполучниковий зв’язок (заслухати варіанти дітей, обрати найкраще сконструйоване речення). Визначити граматичні основи. Пояснити уживання розділових знаків. Скласти схему.

Українська пісня - це бездонна душа українського народу, це його мова. Пісня супроводжує український народ протягом усієї історії його існування. У ній - пам'ять про визначних історичних діячів, про минуле, щирі почуття.

Який висновок можна зробити про утворене речення?

      2. Робота з текстом

(Робота ведеться прямо на аркушах із роздрукованим текстом)

1.Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим? 

2. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу-воїна, народу, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу, що цілі віки витрачав усю свою силу, свою кров, своє життя.

3. З народних пiсень ми довiдуємося про минуле нашого народу, його побут i звичаї, надiї i сподiвання, про важливi iсторичнi подiї, що вiдбуваються в Українi.

4. З давніх- давен уславилася Україна піснями, які дбайливо передавалися від покоління до покоління.

5. Саме пісня супроводжує українця від колиски до останнього дня, бо немає значної події в житті народу,  такого людського почуття, яке б не озвалося  в українській пісні чи то ніжністю струни, чи сильним рокотанням грому.

Виконання завдань до тексту:

Прочитати. Дібрати заголовок. Визначити основну думку тексту.

Пояснити розділові знаки в усіх реченнях.

   3.Орфографічна розминка

Велика Ведмедиця, бібліотека імені Короленка, завод «Арсенал», місто Біла Церква, вулиця Миру, лауреат Шевченківської премії, День Незалежності України,  Псалтир, першоп’єса «Наталка Полтавка», Придніпров’я, Трипільська культура, Спасівка,  ліцей «Професіонал», народний артист України, медаль «За відвагу», орден Дружби народів.

   4.Інтерактивна вправа «Дозвольте заперечити»

Учні спростовують хибне твердження, наводячи власний приклад речення:

· Гаї шумлять - я слухаю  - СПР із підрядним місця ( це БСР);

·Ще квітнуть зорі і в діброві зозулі ще не одцвіли - СПР із підрядним часу (це ССР);

· Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям - СПР із підрядним часу (означальним);

·Є скарби, допоки їх шукають - СПР із підрядним часу (так);

·Хай квітне наша Україна і йде весна!- СПР (ССР);

·Щасливий, хто сни має милі -  СПР із підрядним означальним (з’ясувальним).

   5.Самостійна тестова робота

Виконайте тестові завдання(роздруковані і роздані кожному учню)

1. Позначте складносурядне речення, між частинами якого потрібно поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):

А Сині роси зблискували на травах і сонце купалось на левадах.

Б Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.

В Все зраділо стрічаючи день і день зрадів розцвітаючи ясний теплий погожий.

Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

Д Черкне хтось сірник і на мить виткнеться з пітьми з десяток сірих облич.

2. Визначте речення, у якому головне стоїть після підрядного:

А Що можу я, коли дрімають люди?

Б Якби-то далися орлинії крила, за синім би морем милого знайшла.

В Лиш той герой, хто першим кроком осяг незвідані путі.

Г Лелеки прилітають тоді, коли від криги звільняються водойми.

3.  Безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити тире (розділові знаки пропущено):

А  Тим часом надворі вечоріло жара спадала.

Б   Життя росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.

В   Погасив світло знов ось тобі й ніч.

Г   Сивіє сіно у валках схилили голови ромени. 

Д  Я знову вгадую приїдеш ти чи ні?

4. Визначте речення, у якому головне стоїть після підрядного:

А Що можу я, коли дрімають люди?

Б Якби-то далися орлинії крила, за синім би морем милого знайшла.

В Лиш той герой, хто першим кроком осяг незвідані путі.

Г Лелеки прилітають тоді, коли від криги звільняються водойми.

5. Укажіть речення з підрядним означальним:

А Сила в нас така, що доріг в житті замало.

Б Хай ночують добрі люди, що прийшла весна-красна.

В Строкатий дятел тому, що в нього чергується біле й чорне пір’я.

Г Той, хто пізнав в мистецтві лиш ази, був Мікеланджело Буанаротті.

Д Спасибі, дідусю, що ти заховав в голові столітній козацькую славу..

6. Кома перед і Не ставиться в реченні (коми вилучено)

А. Письменники всього світу з’їхалися на літературний форум і вони обговорювали екологічні проблеми кожної країни.

Б. Скрізь літали метелики оббиваючи пилок і снували мурашки.

В. Де-не-де з’явилися перші прогалини і піднялися проліски.

Г. І Петрик і Галочка і Максимчик - всі зібралися у класі.

Д. Два міста-побратими сяяли вогнями святкуючи перемогу і салютували вечірніми феєрверками

V.  Підсумок уроку

1. Рефлексія     Вправа « Незакінчене речення»:

· На уроці я зрозумі(ла)в...

· Навчив(ла)ся...

· Усвідоми(ла)в...

· Сподобалося...

· Не сподобалося...

· Мені було важко...

· Було легко...

· Було цікаво...

Робота з таблицею «Знаю - хочу дізнатися - дізнався»:

Що я дізнався(лася) на уроці...

Дослідження-характеристика  речень

Запишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть граматичні основи. Доведіть, що речення складні безсполучникові.

1. З лісу шепче гілка, з жита - перепілка, з-за широкого лиману журиться сопілка. 2.Посієш вчасно -  вродить пшениця рясно. 3.Бери до серця і затям: душа творця не переквітне..

Укажіть спочатку на номер безсполучникового складного речення, для якого характерні смислові відношення одночасності і послідовності; вказується на час або умову між частинами;  друга  частина речення пояснює чи розкриває зміст першої.

 VI. Домашнє завдання (диференційовано):

  • виписати з навчального підручника три складних  речення різних видів;
  • написати твір-мініатюру «Зимова казка» , вживаючи різні види складних речень;
  • виконати вправу за підручником.
docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку