Тема уроку. Урок – узагальнення знань за романом Д. Дефо. « Життя і дивовижні пригоди Робінзона Крузо»
Мета уроку: здійснювати контроль за самостійним читанням учнів, допомогти їм відкрити своєрідність художнього світу, створеного письменником у романі, формувати дослідницькі навички, розвивати зв’язне мовлення, привчати поєднувати читацький і життєвий досвід учнів.
Обладнання: портрет Д. Дефо; літературна карта, ілюстрації до роману.
Тип уроку: урок – мандрівка
Епіграф. Нам до вподоби мандрувати, Світ дивовижний пізнавати, Степи, і гори, і моря.. Тож в добру путь .Пора,пора. О.Григоренко
Хід уроку
1.Слово вчителя. Сьогоднішній урок буде дещо незвичний. Ми з вами відправимось у далеке плавання на острів Відчаю, на той самий, на якому довгий час жив головний герой роману Даніеля Дефо Робінзон Крузо. Ми здійснимо мандрівку у просторі і часі, подолаємо відстань від України до Бразилії і з 2021року помандруємо у1719 рік ( рік видання роману)
Але перш за все , давайте з’ясуємо, що це за літературний твір?
Вчитель. Про який твір йдеться у вірші? Діти, що таке «робінзонада»? Назвіть твори «робінзонади». ( «Новий Робінзон» Кампе, « Швейцарський Робінзон» Вісса, « Російський Робінзон» Турбіна, « Мауглі» Кіплінга)
Вчитель. Чудово. Я даю вам дозвіл на участь у морській мандрівці. Віддати швартові ! Тримати курс на роман Д. Дефо «Робінзон Крузо». Першою ступити на берег острова Відчаю отримає право та команда, що подолає всі бурі і шторми бліц- турніру. Першою бухтою, де ми зупинимось, буде бухта під назвою « Імена, назви і дати».
Імена
1.Що ви знаєте про походження імен
- Робінзон
- прізвища Крузо
- ім’я хлопчика, з яким втікав Робінзон з полону?
- ім’я бога, якому поклонявся П’ятниця?
Географічні назви
Дати
1.Що означає дата 1 вересня 1651р.?
2. Що означає дата 1 вересня 1659р.?
3. Що означає дата 19 грудня 1686.?
4. Скільки років Робінзон Крузо провів на безлюдному острові?
Вчитель. Ось і відкрилися нам морські простори. Зараз ми тримаємо курс на бухту «Змістову». Ви мали намалювати малюнки до найцікавіших епізодів з твору, за якими ми могли б відтворити коротко 27 років життя Робінзона на острові.
( Діти прикріплюють ілюстрації на дошці і читають відповідні цитати)
Вчитель. Із цим завданням ви справились. Ми майже досягли мети, острів Робінзона вже близько. Наш корабель тримає курс на бухту «Цікава екскурсія». Уявіть собі, що до вас на острів завітала група екскурсантів. Вам потрібно ознайомити їх з місцями, де жив герой.
Творчі конкурси. 1.Конкурси екскурсоводів.
(Розповіді дітей . демонстрація презентацій )
2. Конкурс кухарів.
Вчитель. Зупинка за зупинкою, і ми наближаємося до острова Відчаю, Але потрібна нам прісна вода. Зупиняємось в бухті «Кухарі». Крузо був самотнім, але він завжди був готовий прийняти гостей. Чим він би міг їх пригостити? ( суп з черепахи, ячмінні коржі)
Вчитель.
Вчитель. Ми наближаємося до острова . Уважно подивіться: на березі видніються дві постаті. Давайте впізнаємо їх за описом одягу. У що одягли їх наші кравці?
3.Конкурс кравців
(Діти складають словесний опис одягу героя)
Вчитель. Послухайте, як гарно навчив Робінзон П’ятницю розмовляти англійською. Давайте прислухаємось до їхньої розмови.
( Інсценізація «Робінзон і П’ятниця»)
Вчитель. Ми з вами перегорнули багато сторінок життя Крузо, тепер спробуємо узагальнити розглянуте. Для початку виокреслимо декілька етапів, періодів в житті героя на безлюдному острові.
Перший період .Рятування провіанту, різного майна. Облаштування і маскування житла. Опанування різними ремеслами.
Запитання для бліц- конкурсу.
Другий період. Дослідження острова, облаштування «літньої дачі». Духовний релігійний переворот.
1.Хто скрасив самотність Робінзона? ( собака, кішки, папуги)
2. Хто був головним співрозмовником героя протягом кількох перших років ? ( Щоденник)
3.Який сон побачив Робінзон , коли хворів? Як він вплинув на нього?
Третій період. Виявлення сліду людської ноги. Врятування П’ятниці.
Вчитель. Ось і досягли ми з вами своєї мети. Перед нами острів Відчаю. Як ми назвемо острів, на який прибули? ( Острів Надії)
Вчитель. Є така молитва « Господи, дай мені сили знести те, що я не в змозі змінити. Господи, дай мені сили змінити те, що в моїх силах, а головне – навчи перше відрізняти від другого».
Життя і доля Робінзона дуже повчальні. Тому спробуймо зібрати всі поради і складемо « Пам’ятку» для того, хто опинився на безлюдному острові.
Вчитель. Ось і закінчилась наша мандрівка. Так. що допомогло нам подолати всі перешкоди на нашому шляху?
Домашнє завдання. Дати відповідь на питання :