Методичний кабінет
Оріхівської гімназії № 1 «Сузір’я»
Запорізької області
розробка уроку
української мови
у 6 класі
вчитель Яремчук Н.І.
м. Оріхів
Ми закінчили вивчення теми „Іменник” і сьогоднішній урок
проведемо у формі подорожі.
Мета нашого уроку;
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнанню карта України, макети возу і Запорозької
Січі, магнітофон.
Форми роботи: ^ репродуктивна бесіда,
^ «робота трьох»,
^ словникова робота,
^ мовний експеримент,
^ завдання «плести павутину»,
^ метод швидкої дії,
^ займи позицію,
^ комунікативний практикум,
^ самостійна робота, тести, рефлексія.
Епіграф „Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі
ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво
на всю Україну”.
М.Г оголь
І. Організаційно - вступна частина
Вступне слово вчителя
Добрий день, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
Сугестивне введення в тему. Звучить мелодія козацького маршу.
Бесіда репродуктивного характеру
Велике діло - визначати речі, -
ім’я, найменування і наймення ...”
- Про яку частину мови говориться у загадці?
( Мова йде про самостійну частину мови - іменник.)
{Іменник змінюється за числами і відмінками.)
(Іменник має 7 відмінків і вони відповідають на питання —
учень називає відмінки і питання.)
(Одні мають однину і множину, а інші — тільки однинуабо тільки множину.)
(Загальні іменники пишуться з малої букви, а власні
назви - з великої.)
(Учні вголос по черзі називають іменники: козак, Січ,
курінь, Великий Луг, литаври, куліш, шабля, шаровари,
оселедець.)
(Учні піднімають - знаки настрою - смайлики)
Слово вчителя.
У вас повинен бути настрій ( - показую смайлик радості)
II. Оголошення теми, мети та завдання уроку
Учитель.
Ми закінчили вивчення теми „Іменник” і сьогоднішній урок
проведемо у формі подорожі.
Мета нашого уроку: повторити, узагальнити та систематизувати
вивчений матеріал з теми „ Іменник як частина мови”; формувати
вміння і навички використовувати набуті знання в усному та
писемному мовленні; удосконалювати творчу співпрацю в малих
групах, оцінювати власні результати за карткою самооцінки, де ви
будете фіксувати результати своєї роботи; розвивати логічне
мислення, увагу, пам’ять, творчу уяву, поповнювати словниковий
запас; виховувати любов до України, рідного краю, прищеплювати
інтерес до історичного минулого нашого народу, почуття
національної свідомості.
Підсвічник
Кобзар
Неволя
Синь
Літописець
Безафіксний
Префіксальний
Основоскладання
Суфіксальний
Префіксально - суфіксальний
б) „Завдання швидкої дії”.
Запоріжжя, козацтво, булава,честь, історія, патріот, мужність,
літопис, корогва, лоша, китайка, бунчук, дитя, шаровари.
(Код: 222131232141240,
шаровари – не мають відміни)
Учитель.
Козаки були відвертими, справедливими, чесними. У пошуках
істини, доводячи правдивість своїх думок і суджень, вони завжди
займали певну позицію. То ж будьмо гідними наших предків!
4. Інтерактивна вправа „ Займи позицію”.
{Правильність своїх тверджень учні виражають сигнальними
картками - так, ні Перевірку здійснюють кошові. Кожна
правильна відповідь оцінюється двома балами.)
(Кошові порахували правильні відповіді і коментують по два
приклади. Оцінку отримують кошові.)
5. Комунікативний практикум
(Учні отримали випереджувальне домашнє завдання: розіграти
діалог з твору А. Чайковського «Запорожці». Діалог в учнів
знаходиться на партах.)
- Ваші голови, пане отамане!
Слова:
неволя - можна замінити синонімом -
небезпека - можна замінити синонімом -
недруг - можна замінити синонімом -
недовіра - тому що префікс недо -
ненависть — слово без не —
не воля, а рабство -
рабство
загроза
ворог,
пишеться разом,
не вживається,
протиставлення.
Завдання:
(Кожен оцінює сам себе.)
Як нам відомо з легенд та переказів, козаки мали почуття гумору,
вміли жартувати, були кмітливими та дотепними. А чи знаєте ви,
скільки перлин усної народної творчості говорять про це.
1. Інтерактивна вправа „Конструювання”
Запрошую до нашого возу по представнику від кожного коша.
Кожен бере з воза лантух із завданням: „розсипані” прислів’я
зібрати до купи.
Завдання: назвати іменники і визначити відмінок.
2. Самостійна робота.
Утворити іменники із суфіксами - ин, - цтво.
козак -
чумак -
товариш -
побратим -
брат -
молодець -
боягуз -
(Учні здійснюють самоперевірку,їм роздаються правильні відповіді.)
Наша подорож добігає кінця. Ми зустрілися з чумаками, козаками,
познайомилися з їхніми вдачами. Тож спробуємо перевірити свої
знання за допомогою тестів.
3. Тести. (Індивідуальна робота).
1. Знайдіть рядок, у якому всі слова іменники:
а) Дніпро, сивий, курінь, поле;
б) Січ, козак, шаровари, корогви;
в) неправда, троє, сердитий.
а) гостинність;
б) обличчя;
в) шапка.
а) сіль;
б) шаровари;
в) чумак.
а) соловей;
б) оселедець;
в) явір.
а) порося;
б) нежить;
в) каміння.
а) чумаки;
б) козаки;
в) подорожували.
{Учитель зачитує правильні відповіді учні перевіряють, оцінюють і
результат записують у картку самоконтролю.)
Подорож наша підійшла до завершення.
А повернулися ми з багажем знань.
Козаки завжди твердо вірили в свої сили, були впевнені у своїх
переконаннях. А чи є такі якості у вас?
Зверніться до картки самооцінки. Підрахуйте бали. Визначить свій
рівень здобутих знань.
(Кожен учень виставляє собі оцінку.)
а) виписати з художньої літератури п’ять речень, у яких є
слова з орфограмою „Правопис не з іменниками”;
б) із виписаних речень виконати морфологічний розбір двох
іменників;
в) написати твір - роздум «Чи гідні ми наших славних
козаків» (використати козацьку термінологію.)
(Кожен учень вибирає завдання собі сам.)
Лунає музика (Іван Шміло «Українські народні пісні» у
супроводі бандури)
- Чи змінився у вас настрій?
(Учні піднімають смайлики - )
Мабуть, ця музика повертає нас в далеке минуле, у часи
існування Січі... «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають
усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво
на всю Україну». А ми з вами нащадки славного козацтва.
Пам’ятаймо його! Гордімося ним!