Урок - мандрівка „ Стежками рідного краю” (узагальнення вивченого про іменник )

Про матеріал
> повторити, узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з теми „Іменник як частина мови”; формувати вміння і навички використовувати набуті знання в усному та писемному мовленні; > удосконалювати творчу співпрацю в малих групах, оцінювати власні результати за карткою самооцінки, де ви будете фіксувати результати своєї роботи; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, творчу уяву, поповнювати словниковий запас; > виховувати любов до України, рідного краю, прищеплювати інтерес до історичного минулого нашого народу, почуття національної свідомості.
Перегляд файлу

Методичний кабінет
Оріхівської гімназії № 1 «Сузір’я»
Запорізької області




розробка уроку

української мови
у 6 класі

вчитель Яремчук Н.І.


м. Оріхів


http://uahistory.info/uploads/posts/1358497913_nestorltopisec_2.jpg



Ми закінчили вивчення теми „Іменник” і сьогоднішній урок

проведемо у формі подорожі.

Мета нашого уроку;

  •               повторити, узагальнити та систематизувати вивчений
    матеріал з теми „Іменник як частина мови”; формувати вміння і
    навички використовувати набуті знання в усному та писемному
    мовленні;
  •               удосконалювати творчу співпрацю в малих групах,
    оцінювати власні результати за карткою самооцінки, де ви
    будете фіксувати результати своєї роботи; розвивати логічне
    мислення, увагу, пам’ять, творчу уяву, поповнювати
    словниковий запас;
  •               виховувати любов до України, рідного краю,
    прищеплювати інтерес до історичного минулого нашого народу,
    почуття національної свідомості.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнанню карта України, макети возу і Запорозької

Січі, магнітофон.

Форми роботи:    ^ репродуктивна бесіда,

^ «робота трьох»,

^ словникова робота,

^ мовний експеримент,

^ завдання «плести павутину»,

^ метод швидкої дії,

^ займи позицію,

^ комунікативний практикум,

^ самостійна робота, тести, рефлексія.


 



Епіграф „Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі
ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво
на всю Україну”.

М.Г оголь


Зміст і структура уроку

І. Організаційно - вступна частина

Вступне слово вчителя

Добрий день, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

Сугестивне введення в тему. Звучить мелодія козацького маршу.

Бесіда репродуктивного характеру

  1.                              „... Він узяв собі на плечі

Велике діло - визначати речі, -
ім’я, найменування і наймення ...”

- Про яку частину мови говориться у загадці?

( Мова йде про самостійну частину мови - іменник.)

  1.                              - Які морфологічні ознаки має іменник?

{Іменник змінюється за числами і відмінками.)

  1. - Скільки відмінків має іменник і на які питання вони
    відповідають?

(Іменник має 7 відмінків і вони відповідають на питання —
учень називає відмінки і питання.)

  1.                              - Чи всі іменники мають категорію однини і множини?


(Одні мають однину і множину, а іншітільки однинуабо тільки множину.)

  1.                              - Від чого залежить написання іменників?

(Загальні іменники пишуться з малої букви, а власні
назви - з великої.)

  1.                              - На початку уроку ви чули мелодію. З якими словами вона
    асоціюється?

(Учні вголос по черзі називають іменники: козак, Січ,
курінь, Великий Луг, литаври, куліш, шабля, шаровари,
оселедець.)

  1.                              - Чи співзвучна ця мелодія ( вона звучить знову) з вашим
    настроєм?

(Учні піднімають  - знаки настрою - смайлики)


Слово вчителя.


У вас повинен бути настрій ( - показую смайлик радості)
II. Оголошення теми, мети та завдання уроку
Учитель.


Ми закінчили вивчення теми „Іменник” і сьогоднішній урок
проведемо у формі подорожі.

Мета нашого уроку: повторити, узагальнити та систематизувати
вивчений матеріал з теми „ Іменник як частина мови”; формувати
вміння і навички використовувати набуті знання в усному та
писемному мовленні; удосконалювати творчу співпрацю в малих
групах, оцінювати власні результати за карткою самооцінки, де ви
будете фіксувати результати своєї роботи; розвивати логічне
мислення, увагу, пам’ять, творчу уяву, поповнювати словниковий
запас; виховувати любов до України, рідного краю, прищеплювати
інтерес до історичного минулого нашого народу, почуття
національної свідомості.

 

III. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.



Підсвічник

Кобзар

Неволя

Синь

Літописець


Безафіксний

Префіксальний

Основоскладання

Суфіксальний

Префіксально - суфіксальний


б) „Завдання швидкої дії”.

Запоріжжя, козацтво, булава,честь, історія, патріот, мужність,
літопис, корогва, лоша, китайка, бунчук, дитя, шаровари.

(Код: 222131232141240,

шаровари не мають відміни)

Учитель.

Козаки були відвертими, справедливими, чесними. У пошуках
істини, доводячи правдивість своїх думок і суджень, вони завжди
займали певну позицію. То ж будьмо гідними наших предків!

4. Інтерактивна вправа „ Займи позицію”.

{Правильність своїх тверджень учні виражають сигнальними
картками - так, ні Перевірку здійснюють кошові. Кожна
правильна відповідь оцінюється двома балами.)


(Кошові порахували правильні відповіді і коментують по два
приклади. Оцінку отримують кошові.)

5. Комунікативний практикум

(Учні отримали випереджувальне домашнє завдання: розіграти
діалог з твору А. Чайковського «Запорожці». Діалог в учнів

знаходиться на партах.)

- Ваші голови, пане отамане!


Слова:

неволя - можна замінити синонімом -
небезпека - можна замінити синонімом -
недруг - можна замінити синонімом -
недовіра - тому що префікс недо -
ненависть слово без не
не воля, а рабство -


рабство

загроза

ворог,

пишеться разом,
не вживається,
протиставлення.



  •    Здорові були, люди добрі! А чого вам треба?
  • Та, батько кошовий присилає сюди оцього чоловіка, щоб його у курінь прийняли.
  • У моному курені я сам кошовий, і ніхто не має права мені приказувати.
  •    Ей, батьку, не сердьтеся та прийміть, де ж бідному козакові
    подітися, коли не приймете.

Учитель.


Завдання:

  1.     випишіть із поданого тексту звертання, поясніть
    розділові знаки при звертанні;
  2.     вкажіть у формі якого відмінка вжиті іменники в
    звертанні.

(Кожен оцінює сам себе.)

IV. Закріплення знань, умінь і навичок.

Учитель.


Як нам відомо з легенд та переказів, козаки мали почуття гумору,
вміли жартувати, були кмітливими та дотепними. А чи знаєте ви,
скільки перлин усної народної творчості говорять про це.

1. Інтерактивна вправа „Конструювання”

Учитель.

Запрошую до нашого возу по представнику від кожного коша.
Кожен бере з воза лантух із завданням: „розсипані” прислів’я
зібрати до купи.

Завдання:  назвати іменники і визначити відмінок.

  1.    Козак не боїться ні тучі, ні грому.
  2.    Козак не боїться ні хмари, ні чвари.


  1.     Де козак там і слава.
  2.     Не журися, козаче, нехай твій ворог плаче.
  3.     Терпи козаче - отаманом будеш.
  4.     То не козак, що боїться собак.
  5.     Щирий козак ззаду не нападає.
  6.     Добрий козак бачить, де отаман скачить.
  7.     Коли стелиться дорога, козакові не до ліжка.
  8.    Куди козака доля не закине - все буде козак.
  9.    Що буде, то буде, а козак панщини робити не буде.
  10.    Козак з біди не заплаче.
  11.    Не шукай долі, а шукай волі.
  12.    Аби на волю - знайдемо долю.
  13.    До булави треба й голови.

2. Самостійна робота.

Утворити іменники із суфіксами  - ин, - цтво.

козак -
чумак -
товариш -
побратим -
брат -
молодець -
боягуз -

(Учні здійснюють самоперевірку,їм роздаються правильні відповіді.)

Учитель.


Наша подорож добігає кінця. Ми зустрілися з чумаками, козаками,
познайомилися з їхніми вдачами. Тож спробуємо перевірити свої
знання за допомогою тестів.

3. Тести. (Індивідуальна робота).

1. Знайдіть рядок, у якому всі слова іменники:
а) Дніпро, сивий, курінь, поле;



б) Січ, козак, шаровари, корогви;

в) неправда, троє, сердитий.

  1.    Знайдіть іменник, що вживається лише в однині:

а) гостинність;

б) обличчя;

в) шапка.

  1.    Знайдіть іменник, що вживається лише в множині:

а) сіль;

б) шаровари;

в) чумак.

  1.    Знайдіть серед поданих іменників той, що називає неістоту:

а) соловей;

б) оселедець;

в) явір.

  1.    Знайдіть іменник чоловічого роду:

а) порося;

б) нежить;

в) каміння.

  1.    Знайдіть зайве слово:

а) чумаки;

б) козаки;

в) подорожували.

{Учитель зачитує правильні відповіді учні перевіряють, оцінюють і
результат записують у картку самоконтролю.)



  1.     Оцінювання. Самооцінювання знань учнів.

Учитель.

Подорож наша підійшла до завершення.

А повернулися ми з багажем знань.

Козаки завжди твердо вірили в свої сили, були впевнені у своїх
переконаннях. А чи є такі якості у вас?

Зверніться до картки самооцінки. Підрахуйте бали. Визначить свій
рівень здобутих знань.

(Кожен учень виставляє собі оцінку.)

  1.    Домашнє завдання диференційованого характеру:

а) виписати з художньої літератури п’ять речень, у яких є
слова з орфограмою „Правопис не з іменниками”;

б) із виписаних речень виконати морфологічний розбір двох
іменників;

в) написати твір - роздум «Чи гідні ми наших славних
козаків» (використати козацьку термінологію.)

(Кожен учень вибирає завдання собі сам.)

  1.   Підсумки уроку. Рефлексія.

Лунає музика (Іван Шміло «Українські народні пісні» у
супроводі бандури)

Учитель.

- Чи змінився у вас настрій?

(Учні піднімають смайлики - )

Мабуть, ця музика повертає нас в далеке минуле, у часи
існування Січі... «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають
усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво
на всю Україну». А ми з вами нащадки славного козацтва.
Пам’ятаймо його! Гордімося ним!


 

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку