Урок - подорож з інтерактивними елементами, який можна використовувати як відкритий урок.
Населення Північної Америки.
дата_________
Клас – 7
Учитель: Івчик Вікторія Анатоліївна
Предмет: Географія
Тема уроку: Населення Північної Америки.
Мета:
- ознайомитися зі складом і особливостями населення Північної Америки;
- ознайомити зі становищем корінного та сучасного населення;
- визначити залежність розміщення населення від природних умов материка та історії розселення.
- розвивати пізнавальну активність учнів;
- розвивати вміння працювати з фізичною картою світу, атласом;
- сприяють розвитку комунікативних якостей учнів, вміння виділяти головне, робити висновки, ставити і вирішувати проблеми, вміння самостійно оцінювати свою діяльність на заняттях.
- виховувати і розвивати інтерес до географічної науки, історичних подій;
- сприяти повазі до народів, що населяють нашу планету;
- виховувати почуття дисципліни, товариства, взаємоповаги і взаємодопомоги.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Тип уроку: Урок-подорож
Обладнання: підручник, атласи, фізична карта світу, роздатковий матеріал (картки, тести), презентація MS PowerPoint, відеокліп, персональний комп'ютер, екран, проектор.
Методи і прийоми: словесна, пояснювально-ілюстративна, проблемно-комунікативна, парно-пошукова, робота в парах і групах, самостійна робота.
Міжпредметні зв'язки: історія, математика, англійська мова.
1. Організаційний момент.
Доброго дня! Рада бачити Вас на уроці географії і сподіваюся на успішну взаємодію на уроці. Перевірте, чи все у вас готово до уроку?
2. Мотивація
Кожна людина народжується мрійником і мандрівником. Хто не мріяв про далекі подорожі та пригоди?
«Знання і мандрування невіддільні один від одного». Ці слова К. Паустовського стали життєвим кредо багатьох мандрівників і першовідкривачів.
До недавнього часу такий далекий континент, як Північна Америка, був для нас сповнений загадок, але завдяки цілеспрямованості, наполегливості і силі волі Христофора Колумба, Кабота та інших дослідників ми почали вивчати ці землі.
3. Актуалізація попередніх знань.
Північна Америка. – як ви вже знаєте, великий материк з безліччю географічних об'єктів. Які з них в першу чергу пов'язані з вашим сприйняттям? Що ви вже знаєте про цей континент?
(відповіді учнів: Міссісіпі, водоспад Нагара, озера, гори)
- А тепер, будь ласка, запишіть географічні назви об'єктів, пов'язаних з Північною Америкою. Для цього:
У вас на партах чистий аркуш паперу (вчитель тримає його в руці і показує). Передаючи лист поспіль, кожен записує по одної географічної назв. (Це завдання займає 1 хвилину )
-Час минув. Будь ласка, ознайомтеся зі списком назв. Уважно слухаємо, що говорять ваші однокласники, за цим списком буде ще одне завдання:
- Тепер з цього списку виберіть об'єкт, який, на вашу думку, є візитною карткою Північної Америки. І, будь ласка, дайте відповідь, чому ви так вважаєте.
- Спасибі, молодці!
4. Формулювання теми і завдань уроку.
- Діти, ви хотіли б відвідати Північну Америку? (Так!). Чудово! Отже, вирушаємо в заочну подорож!
- І для початку треба трохи розім'ятися!
Я зачитаю твердження. Якщо згодні, то встаньте. Якщо ні, сядьте. Будь ласка, пересуньте стільці. Увага!
1. Найбільша річка Північної Америки - Міссісіпі.
2. Північна Америка - найспекотніший континент (чому ви не встали?)
3. Північна Америка є батьківщиною найширшого Ніагарського водоспаду.
4. Долина смертність - найнижча точка в Північній Америці
5. Скунс Родом з Північної Америки
-Гарна робота.
- Шановні учні, ми повинні визначитися з темою поїздки. Можливо, хтось бував за кордоном, а кому-то ви бачили на екранах телевізорів фільми, в яких при реєстрації на рейс запитують про мету виїзду за кордон? (Так).
- А визначити тему нашої подорожі можна, вирішивши головоломку. (ребус)
(НАСЕЛЕННЯ)
Тема нашої подорожі - «Населення Північної Америки».
- З якою метою ми поїдемо в подорож?
(Відповіді учнів)
- Правильно, ми повинні враховувати особливості населення Північної Америки і його розташування на материку.
- Яким видом транспорту ми будемо користуватися, чому? (Літак)
- В якому напрямку ми полетімо? (на Захід). Правильно, через всю Європу через Атлантичний океан.
- Діти, думаєте, нас посадять в літак без квитків? (Ні) Щоб придбати квитки, потрібно вирішити проблему:
«Порахуйте, як довго ми будемо в дорозі? Якщо швидкість літака становить 800 км/год, а відстань від Києва до Північної Америки 10 000 км»
- Завдання повинен вирішувати кожен на аркуші паперу. Потім перевірте в тандемі з сусідом по парті. При необхідності допомагайте один одному в групі, щоб вся група отримала квитки.
- Отже, як довго ми будемо в дорозі? (12,5 годин). Гарна робота. Вважайте, що електронні квитки у ваших руках /Звук літака/
5. Вивчення нового матеріалу.
- Отже, висаджуємося в першому пункті призначення: «Корінне населення».
- Населення підготувало для вас послання міжнародною мовою «Ласкаво просимо в Північну Америку!». Його потрібно прочитати і розшифрувати.
(Ласкаво просимо до Північної Америки- на англ.мові.)
- Давайте подивимося відеокліп. Подивіться, будь ласка, як місцеве населення задоволене гостями. /Фільм/
- Діти, хто є корінними жителями П.А.? (Індіанці)
- Індіанці ніколи не називали себе індіанцями. Ця назва з'явилася в результаті відомої помилки ... Х. Колумба: Чому?
А потім це ім'я увійшло в звичку, і замінити його виявилося неможливо. Як вони себе називали? (Зверніть увагу на слайд: апачі, сіу, гурони, деловари, семіноли). У них були різні мови і звичаї. Індіанці жили в будівлях, які називалися вігвам. Індіанці оселилися на півдні П.А.: ацтекам і майя вдалося створити могутні держави, які не поступалися імперії індіанців.
- А на якому континенті ще живуть індіанці? (Південна Америка)
Пізніше ескімоси прийшли в П.А. До цього часу індіанці повністю розселилися на материку. Де довелося оселитися ескімосам? (На півночі). І все ж, ескімосам там добре.
При зустрічі їх не варто називати ескімосами. Так їх називають лісовими індіанцями, в перекладі означає «їдці сирого м'яса». Ескімосам це здається образливим прізвиськом і вони називають себе «інуїтами». І це вже не подобається самим індіанцям, адже означає «справжні люди».
- Ескімоси живуть в незвичайних будинках. Їх будова називається іглу. Увага, на екрані! Як будується іглу? У вас є довідкові матеріали на ваших столах.
Додаток 1. ІГЛУ.
«Це куполоподібна будівля діаметром від 3 до 4 метрів і висотою близько 2 метрів зі снігу або крижаних брил, ущільнених вітром. Важливо, щоб вхід в іглу був нижче рівня підлоги - це забезпечує відтік важкого вуглекислого газу з будівлі і приплив більш легкого кисню замість більш легкого, а також не дозволяє більш легкому теплому повітрю йти.
Світло в іглу проникає прямо через снігові стіни, хоча іноді вікна роблять з тюленячих кишок або льоду. Ескімоси можуть будувати цілі села з хатин-іглу, з'єднаних переходами.
Інтер'єр зазвичай покритий шкурами, іноді стіни покривають шкурами».
- Діти, хто нам розповість, як ескімоси будують житло? (зачитують, або вимовляють самі).
- Назвіть корінні жителі Північної Америки: індіанці та ескімоси.
- Хто населяв материк раніше? (Індіанці).
Протягом тисячоліть індіанці залишалися господарями материка. Але все змінилося в 1492 році. Почалися сутички і війни. І що сталося?
В результаті багато племен індіанців зникли, а решта були витіснені в напівпустелі, де для них були створені резервації. А що означає слово резервація? Візьміть в руки телефони і знайдіть значення слова. (Резервація - територія, відведена для заселення (раніше буйних) залишків корінного населення) До недавнього часу індіанці не мали права їх залишати.
6. Самостійна робота в групах.
- Ми продовжуємо наш шлях. Наступний пункт призначення: «Сучасне населення Південної Америки»
- Тут ми розділимося на групи по рядах. Відкрийте підручник на сторінці 168 ( «Сучасне населення»), уважно прочитайте цей розділ.
- І ряд дасть відповідь на питання: «У південній частині континенту переважають нащадки людей, які приїхали з якої країни Європи?» (У південній частині континенту переважають нащадки людей, які прибули сюди з Іспанії. Не випадково в цій частині континенту багато географічних назв іспанського походження: Ріо-Гранде, Ріо-Колорадо, Сьєрра-Мадре та ін.)
-2-й ряд дасть відповідь на питання: «Вихідці з яких європейських країн населяли центральну і північну частину Північної Америки?» («Північна частина континенту була заселена вихідцями з Великобританії і Франції. Тому в США основною мовою є англійська. Для деяких канадців рідною мовою є французька, для деяких - англійська. Саме так їх називають англо-канадці і франко-канадці»).
3-й ряд: «Нащадки яких інших народів живуть на материку Північна Америка?»
(«Багато афроамериканців. Так називається темношкіре населення, далекі нащадки рабів, вивезених з Африка для роботи на полях і плантаціях. В результаті змішаних шлюбів з'явилися метиси і мулати»)
Всього в Північній Америці проживає близько 40 мільйонів афроамериканців.
- Дякую, молодці. Діти, чи живуть українці в Америці?
- Як заселений материк? (вкрай нерівномірно) Чому? Де ще? Робота над картою.
- В даний час в Північній Америці проживає понад 550 мільйонів чоловік.
Північну Америку називають «континентом міст», адже в них проживає 3/4 населення.
У Північній Америці знаходиться одна з найбільш високорозвинених країн світу, США, дуже високий рівень розвитку - Канада, інші країни, що розвиваються, серед них виділяється Мексика. На островах Карибського моря розташовані численні острівні держави, наприклад, Куба, Гаїті. Також є колонії США, Великобританії, Нідерландів. Країни Центральної Америки, поряд з усіма країнами Південної Америки, називаються Латинською Америкою. Населення там говорить в основному іспанською та португальською мовами. Ці мови мають латинське походження.
Але це «зовсім інша історія» і про держави Північної Америки ми поговоримо на наступному уроці.
6. Первинний контроль знань.
А тепер давайте напишемо невеликий звіт за результатами нашої поїздки. Ось тести. Дайте відповідь на питання і виберіть букву, під якою знаходиться правильна відповідь.
1. Корінні жителі Північної Америки: А) французи; Б) індіанці
2. Житло ескімосів: Д) Вігвам; Р) Іглу.
3. Вігвам - це А) житло індіанців; Б) європейці.
4. Яка чисельність населення Північної Америки? В) понад 550 млн осіб; С) 300 млн осіб.
5. Міжнародна мова в Північній Америці? О) англійська мова; М) українська.
- Тепер розставте букви правильних відповідей по порядку зліва направо, а отримане слово відправте по мобільному телефону в нашу групу «Географія 7». Це повідомлення про те, як пройшла наша подорож.
- Хто отримав слово "БРАВО", підніміть, будь ласка, телефони. Ви виконали роботу з оцінкою «відмінно». Гарна робота.
7. Рефлексія.
Діти, будь ласка, доповніть наступні речення:
- Я дізнався...
- Я був здивований...
-Я навіть не підозрював (а) ...
- Найцікавішим для мене було...
8. Домашнє завдання.
прочитаємо параграф 41, відповімо на питання. Для тих, кого цікавить тема уроку, складіть кросворд «Населення Північної Америки»