Календарно-тематичне плануваннуя уроків з курсу за вибором "Українознавство", яке складене на основі оновленої програми.
7 клас
Географія материків та океанів (70 год., 2 год. на тиждень)
Складено за навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року)
Підручник В.М.Бойко, С.В. Міхелі 2020
№ |
Дата |
Тема та зміст уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Д/з |
Примітки |
|
ВСТУП |
||||||
1 |
|
|
Що і як вивчає географія материків та океанів. Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки та частини світу. |
Учень: називає площу Землі, материки та океани, частини світу та вміє показувати їх на карті, порівнювати за площею; наводить приклади різних джерел інформації; розрізняє карти за змістом, просторовим охопленням та масштабом; оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани. |
§ 1. Вміти показувати на карті материки, океани, частини світу. Як материки отримали свої назви? |
|
2 |
|
|
Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом та призначенням. |
§ 2. Вивчити конспект. |
|
|
Розділ І. ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ |
||||||
Тема 1. Форма і рухи Землі |
||||||
3 |
|
|
Куляста форма Землі та її географічні наслідки. Рухи Землі та її наслідки. |
Учень: називає види рухів Землі та їх наслідки; характеризує форму Землі - геоїд, її розміри. |
§ 3. Вивчити терміни.
|
|
Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки |
||||||
4 |
|
|
Рух літосферних плит. Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. |
Учень: називає геологічні ери, наслідки переміщення літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу, типів клімату, течій, природних зон та може показати їх на карті; характеризує гіпотезу дрейфу материків, циркуляцію атмосфери; порівнює властивості різних водних та повітряних мас; пояснює закономірності розміщення природних комплексів, рівнин та гір; визначає за тектонічними картами платформи та області складчастості, за кліматичними – кліматичні пояси, за географічних поясів та комплексів – природні зони. |
§ 4. Вивчити гіпотезу дрейфу материків. Підготуватися до СР. |
|
5 |
|
|
Геологічна історія Землі та тектонічні структури. Геологічні ери та епохи горотворення. Тектонічні структури: платформи та області складчастості.
|
§5. Вивчити геологічні ери та періоди. |
СР |
|
6 |
|
|
Рельєф материків і дна океанів. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. Практична робота №1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв`язків між тектонічною будовою та формами рельєфу. |
§6. Виконати Практичну роботу №1. |
ПР1 |
|
7 |
|
|
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря та поверхневих вод океанів. Повітряні маси, їх циркуляція. Розподіл атмосферних опадів. |
§7. Вивчити види кліматотвірних чинників та їх вплив на клімат. |
|
|
8 |
|
|
Кліматичні пояси та типи клімату Землі. |
§8. Вивчити табличку. |
|
|
9 |
|
|
Властивості водних мас. Течії. Дослідження 1. Взаємодія Світового океану, атмосфери, суходолу та їх наслідки. |
§9. Виконати дослідження. |
Дос. 1 |
|
10 |
|
|
Широтна зональність та вертикальна поясність. Природні комплекси материків та океанів. |
§10. Підготуватися до К.Р. по §1-10. |
|
|
11 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Закономірності формування природи материків і океанів»
|
Повторити матеріал. |
ТО1 |
|
РОЗДІЛ Ⅱ. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ |
||||||
Тема 1. Африка |
||||||
12 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота №2. Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. |
Учень: характеризує географічне положення, дослідників, форми рельєфу, клімат, природні зони, національні парки – Серенгеті, Нгоронгоро, Кіліманджаро; показує та позначає на карті основну номенклатуру: миси (Рас-Енгела, Агульяс, Альмаді, Рас-Гафун), моря, протоки та затоки, гори, плоскогір`я, пустелі, держави та їх столиці тощо; пояснює зв`язки між тектонікою та рельєфом материка, кліматом та природними зонами; визначає географічні координати об`єктів; оцінює наслідки екологічних проблем. |
§11. Виконати П.Р. №2. |
ПР2 |
13 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. Практична робота №3 (початок) Позначення на контурній карті назв основних географічних об`єктів Африки. |
§12. Вивчити номенклатуру та вміти показувати на карті. |
ПР3 |
|
14 |
|
|
Клімат. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси та типи клімату. Практична робота №4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
§13. Виконати П.Р. №4. |
ПР4 |
|
15 |
|
|
Води суходолу. Використання водних ресурсів. Практична робота №3 (закінчення). |
§14. Довиконувати П.Р. №3. |
|
|
16 |
|
|
Природні зони. Екваторіальні ліси. |
§15 |
|
|
17 |
|
|
Савани. |
§16 |
|
|
18 |
|
|
Пустелі та напівпустелі. Вічнозелені твердолисті ліси та чагарники. |
§17 |
|
|
19 |
|
|
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Спадщина ЮНЕСКО. |
§18 |
|
|
20 |
|
|
Населення. Держави. Зв`язки України з африканськими державами. |
§19, 20. Підготуватися до К.Р. по §11-20. |
|
|
21 |
|
|
Підсумковий урок за темою «Африка»
|
Повторити матеріал. |
ТО2 |
|
Тема 2. Південна Америка |
||||||
22 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння. Практична робота №5 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів. |
Учень: називає риси географічного положення, дослідників; наводить приклади та показує на карті: миси (Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн), моря, затоки, протоки, острови, низовини, гори, вулкани, річки, озера, водоспади, пустелі, держави та їх столиці; характеризує типи клімату, найбільші річкові системи, населення; порівнює природні умови; визначає координати крайніх точок материка. |
§21. Вивчити номенклатуру та вміти показувати на карті. |
ПР5 |
23 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. Практична робота №5 (продовження) |
§22. |
|
|
24 |
|
|
Клімат. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси та типи клімату. Практична робота №6. Визначення типів клімату Південної Америки. |
§23. Виконати П.Р. №6 |
ПР6 |
|
25 |
|
|
Води суходолу. Практична робота №5 (закінчення) |
§24. Довиконати П.Р. №5. |
|
|
26 |
|
|
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміна природи людиною. Спадщина ЮНЕСКО. Дослідження 2. Природні унікуми Південної Америки. |
§ 25. Виконати дослідження. |
Дос. 2 |
|
27 |
|
|
Населення. Держави. Зв`язки України з державами Південної Америки. |
§26, 27. Вивчити столиці. |
|
|
Тема 3. Австралія |
||||||
28 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. Практична робота №7. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів. |
Учень: характеризує географічне положення, дослідників; вміє показати на карті основні географічні об’єкти; пояснює основні закономірності формування рельєфу, клімату; оцінює значення унікальності природи материка та вплив на неї людини. |
§28. Вивчити номенклатуру. Виконати П.Р. №7. |
ПР7 |
29 |
|
|
Клімат. Води суходолу. Практична робота №8. Визначення типів клімату Австралії. |
§29. Виконати П.Р. №8. |
ПР8 |
|
30 |
|
|
Природні зони. Унікальність рослинного та тваринного світу. Зміна природи людиною. Спадщина ЮНЕСКО. |
§30. |
|
|
31 |
|
|
Населення. Країна-материк. Склад та розміщення населення. Україна й Австралія. |
§31. Підготуватися до К.Р. по § 21-31. |
|
|
32 |
|
|
Підсумковий урок за темою «Південна Америка. Австралія»
|
Повторити матеріал. |
ТО3 |
|
РОЗДІЛ Ⅲ. ПОЛЯРНИЙ МАТЕРИК ПЛАНЕТИ |
||||||
Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду |
||||||
33 |
|
|
Географічне положення. Антарктида та Антарктика. Дослідження. Українська станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка. |
Учень: називає риси географічного положення, першовідкривачів; наводить приклади міжнародного співробітництва на материку. |
§32. |
|
Тема 2. Природа материка. Тектонічна будова, рельєф. |
||||||
34 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф. |
Учень: характеризує природні умови, рослинний та тваринний світ; вплив Антарктиди на природу планети. |
§33. |
|
35 |
|
|
Природні умови. Клімат. Рослинний та тваринний світ. Екологічні проблеми. |
§34. |
|
|
РОЗДІЛ Ⅳ. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ ПІВКУЛІ |
||||||
Тема 1. Північна Америка |
||||||
36 |
|
|
Географічне положення. Історія відкриття та освоєння. Практична робота №9 (початок). Зазначення на контурній корті географічних назв. |
Учень: називає характерні риси географічного положення та дослідників; знає та вміє показувати на карті: миси (Мерчісон, Мар’ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз), моря, затоки та протоки, течії, острови та півострови, гори, річки, озера, столиці держав; порівнює рельєф, клімат; пояснює особливості освоєння людиною. |
§35. Вивчити номенклатуру. |
ПР9 |
37 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. Практична робота №9 (продовження) |
§36. |
|
|
38 |
|
|
Клімат. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси та типи клімату. |
§ 37. |
|
|
39 |
|
|
Води суходолу. Практична робота №9 (закінчення) |
§ 38. Виконати П.Р. |
|
|
40 |
|
|
Природні зони. |
§ 39. |
|
|
41 |
|
|
Природні зони (продовження). Вертикальна поясність в горах. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Спадщина ЮНЕСКО. Дослідження 3. Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об`єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
§40. Виконати дослідження. |
Дос.3 |
|
42 |
|
|
Населення. |
§41. |
|
|
43 |
|
|
Держави. Україна та держави Північної Америки |
§42.Підготуватися до кр |
|
|
44 |
|
|
Підсумковий урок за темою «Північна Америка»
|
Повторити матеріал |
ТО4 |
|
Тема 2. Євразія |
||||||
45 |
|
|
Географічне положення. Поділ Євразії на 2 частини світу. Дослідження та освоєння материка. Практична робота №10 (початок) Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів Євразії. |
Учень: називає та характеризує перші дослідження землепрохідців, географічне положення; наводить приклади форм рельєфу, річок, озер та вміє показати основні назви на карті. Номенклатура: миси (Рока, Дежньова, Челюскін, Піай), моря (Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Охотське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське), затоки (Біскайська, Бенгальська, Перська), протоки (Дарданелли, Босфор, Ла-Манш, Берингова, Гібралтарська), острови (Велика Британія, Ірландія, Ісландія, Шпіцберген, Нова Земля, Сахалін, Японські, Курильські, Філліпіни, Великі Зондські – Калімантан, Суматра, Ява), півострови (Камчатка, Корея, Аппенінський, Піренейський, Кольський, Балканський, Скандинавський, Індокитай, Індостан, Аравійський, Малакка), рівнини, гори, вулкани, пустелі, річки, озера, держави та їх столиці. Учень пояснює причини різноманітності природи материка, оцінює наслідки господарської діяльності. |
§43. Вивчити номенклатуру. |
ПР10 |
46 |
|
|
Тектонічна будова та рельєф. Роль внутрішніх та зовнішніх сил. Корисні копалини. Практична робота №10 (продовження) |
§44 |
|
|
47 |
|
|
Клімат. Загальні риси клімату. Кліматичні пояси та типи клімату. Практична робота №11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. |
§45. Виконати П.Р. №11 |
ПР11 |
|
48 |
|
|
Води суходолу. Практична робота №10 (закінчення) |
§46. П.Р. №10 виконати. |
|
|
49 |
|
|
Природні зони: арктичних пустель, тундри, лісотундри, лісові зони (тайга, мішані, широколистяні ліси), лісостеп, степ, пустелі та напівпустелі помірного поясу. |
§47 |
|
|
50 |
|
|
Природні зони (продовження): вічнозелених твердолистих лісів та чагарників, перемінно-вологих (мусонних) лісів, саван та рідколісся, вологих екваторіальних лісів. |
§48 |
|
|
51 |
|
|
Вертикальна поясність. Спадщина ЮНЕСКО. Дослідження 4.Здійснення уявної подорожі вздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об`єктів та природних комплексів. |
§49. Дослідження виконати. |
Дос. 4 |
|
52 |
|
|
Населення і політична карта. |
§50 |
|
|
53 |
|
|
Країни Європи: Україна, Німеччина, Франція. |
§51 |
|
|
54 |
|
|
Держави Європи: Велика Британія, Італія. |
§52 |
|
|
55 |
|
|
Північна Азія. |
§53 |
|
|
56 |
|
|
Країни Азії: Туреччина, Індія |
§54 |
|
|
57 |
|
|
Країни Азії: Китай, Японія. |
§55. Підготуватися до К.Р. по §43-55. |
|
|
58 |
|
|
Підсумковий урок за темою «Євразія»
|
Повторити матеріал |
ТО5 |
|
РОЗДІЛ Ⅴ. ОКЕАНИ |
||||||
Тема 1. Тихий океан |
||||||
59 |
|
|
Географічне положення. Рельєф дна. Клімат та води. Органічний світ та природні ресурси. Охорона океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. Практична робота №12 (початок). Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті. |
Учень: називає та показує великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; острови, форми рельєфу (Східнотихоокеанське підняття, Пн-Зх та Пн-Сх улоговини), течії. Пояснює зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій. |
§56. Вивчити номенклатуру. |
ПР12 |
60 |
|
|
Острови в Тихому океані. Їх походження і природні особливості. Океанія та її поділ. |
§57 |
|
|
Тема 2. Атлантичний океан |
||||||
61 |
|
|
Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Острови, органічний світ. Охорона природи океану. Вплив на життєдіяльність людей. Практична робота №12 (продовження) |
Учень називає основні геооб’єкти та може показати їх на карт; пояснює механіз формування серединно-океанічних хребтів. |
§58. Вивчити номенклатуру. |
ПР12 |
Тема 3. Індійський океан |
||||||
62 |
|
|
Географічне положення. Рельєф дна, острови. Клімат та води. Органіка та природні ресурси. Охорона океану. Господарська діяльність в океані. Практична робота №12 (продовження) |
Учень показує основні об’єкти, характеризує особливості водних мас та органічного життя в океані. |
§59. Вивчити номенклатуру. |
ПР12 |
Тема 4. Північний Льодовитий океан |
||||||
63 |
|
|
Географічне положення. Історія відкриття. Рельєф дна. Клімат, води, органіка. Вплив на життєдіяльність людей. Практична робота №12 (закінчення) |
Учень характеризує геоположення, наводить приклади представників органічного світу, показує Трансарктичну течію, підводні хребти Ломоносова, Менделєєва. |
§60. Доробити П.Р. №12 |
ПР 12 |
64 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Океани»
|
|
|
|
РОЗДІЛ Ⅵ. Вплив людини на природу материків та океанів |
||||||
Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів |
||||||
65 |
|
|
Природні ресурси та природокористування. Основні види природних багатств, наслідки їх використання людиною. Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти. |
Учень називає види природних багатств, показує на карті найбільш багаті природними ресурсами частини материків та океанів. |
§61. |
|
Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів |
||||||
66 |
|
|
Забруднення довкілля і заходи з його охорони. Види забруднень, основні джерела їх надходження. Райони екологічного лиха. |
Учень: називає види забруднень, їх джерела виникнення та наслідки; називає міжнародні організації з охорони природи, пропонує шляхи вирішення екологічних проблем. |
§62 |
|
67 |
|
|
Способи упередження екологічних проблем. |
§63 |
|
|
68 |
|
|
Дослідження 5. Шляхи розв’язання екологічних проблем. |
§63 |
Дос.5 |
|
69 |
|
|
Міжнародна співпраця у розв’язанні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи. |
§63. Повторити §1-63. |
|
|
70 |
|
|
Повторення й узагальнення вивченого матеріалу |
|
|
|
|