Тема уроку: Природні зони Африки
Мета уроку: навчальна: закріпити поняття ПЗ, показати різноманітність природних зон Африки,їх залежність від клімату;
розвиваюча: продовжити формування пізнавальної активності учнів, вміння самостійно здобувати знання, розширити кругозір дітей, формування вмінь працювати з картою, аналізувати, робити висновки.
виховна: виховувати почуття гідності, відповідальності, зацікавлене ставлення до навчання, розвивати інтерес до географії.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація.
Хід уроку
1. Організаційний момент
На попередніх уроках Ви почали мандрівку дивовижним і загадковим материком Африкою. Сьогоднішній урок є продовженням попередніх мандрівок.
З чого починається будь-яка мандрівка?(думки учнів) На мою думку — з укладання рюкзака до якого потрібно зібрати необхідні речі- це ваші знання.
( бонус за відповіді: банан-повна, лимон- не повна)
2.Актуалізація знань
Географічна математика
1.Знайдіть суму цифри площі Африки 30,3 слайд 3+3
2. До цієї цифри додайте кількість материків на Землі 6 слайд
3. Від отриманої цифри відніміть кількість океанів, що омивають Африку
2 слайд
4. Отриману цифру поділіть на кількість морів, що омивають Африку 2 слайд
5. До цієї цифри додайте, - місце, що займає африканський континент за площею 2 слайд
(3+3) +6-2):2+2= 7
Вийде клас в якому ви навчаєтесь.
Отже, Африка має безпосереднє відношення до вашого класу.
Далі з учнями проводимо Аукціон ( на дошці закритий ватман з контуром Африки, учні відповідаючи на питання відкривають по одному аркушу та якщо правильно дають відповіді отримують фрукт).
1. Площа Африки
2. В основі лежить давня........Африкано- Аравійська платформа
3. За рельєфом Африку поділяють на .....Високу та Низьку
4. На півночі розташовані молоді гори......Атлас
5. Ріки Африки належать до басейнів.......Атлантичний та Індійський
6. Найбільша річка материка ......Ніл
7. Найбільше озеро за площею.... Вікторія
8. Найбільший водоспад.....Вікторія
9. Найвищий вулкан материка .... Кілімандаро
10. Пустелі Південної частини Африки.....Калахарі, Наміб.
Молодці! Попередній матеріал засвоїли добре.
Мотивація діяльності
Ми продовжуємо вивчати материк Африку, а от яку тему!1 Для цього вам потрібно переглянути відео матеріал- визначити тему уроку!!1
Мультфільм слайд
Ви переглянули матеріал та будь- ласка дайте відповідь на питання.
Яку ж тему сьогодні розглядаємо?(правильно природні зони Африки)
Записуємо число, тему уроку.
Учитель: Які ж завдання сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів) слайд
Що таке ПЗ?
Які існують ПЗ на материку?
З`ясувати закономірності клімату, грунтів, рослин та тваринного світу?
Як формуюються ПЗ на материку?
Учитель: Африка- це континент надзвичайно різноманітних ландшафтів, пустель, напівпустель, лісів, жарких саван, гірських вершин вкритих снігом. Тваринний світ Африки-це жива колекція. Сьогодні вирушаємо в подорож. Під пекучим сонцем, проливним дощем, через болота, і джунглі, сипучими пісками, під гарячими вітрами.
Вивчення нового матеріалу
Учитель: Давайте пригадаємо що ж таке ПЗ? (робота по групам. У кожної групи є слова, із цих слів потрібно скласти визначення)
На дошці перевернуті кольорові листи, з яких двоє учнів із перших складають визначення.
Які компоненти входять до ПЗ? ( на дошці квітка — модель, де учні називають варіанти, правильні перевертаються)
Які ПЗ існують на материку Африка?(атлас ст. 15, слайд)
Всі чинники впливають на різноманіття природи ПЗ. На материку ПЗ розповсюджуються відповідно закону широтної зональності.
Учитель: Кожна ПЗ характеризується за певним планом: слайд
Клас об`єднаний на 4 групи:
А щоб ви взяли з собою в рюкзак, подорожуючи ПЗ(атлас, олівці, фото, відеокамери)Чому?
Завдання: Творча лабораторія- робота в групах.( працюють над своєю ПЗ, заповнюють таблицю, вибирають представників рослинного і тваринного світу і потім пару учнів виходять до карти, один розповідає коротко про свою ПЗ, інший учень прикріплює картинки, а всі інші групи заповнюють таблицю на інші ПЗ)
Учитель: Будьте уважними, спостережливими, допитливими із подорожі Ви повернетесь з масою вражень і великим багажем.......знань
ПЗ |
Географічне положення |
Клімат |
Грунти |
Рослини |
Тварини |
Гілеї |
|
|
|
|
|
Савани |
|
|
|
|
|
Пустелі |
|
|
|
|
|
Вічнозелені ліси |
|
|
|
|
|
Проблемне питання одночасно для груп із завданнями:
Гілеї — гумові чоботи;
Савани — парасолька і запас води
Пустелі- кожух та панамка
твердолисті ліси — сонцезахисні окуляри
Фізкультхвилинка
Трава -низенька, низенька(присісти)
Дерева — високі, високі ( потягнутися)
вітер дерево колише, гойдає(нахили тулуба)
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають( помахати руками як крилами)
А учні тихенько за парти сідають
І географію вивчають....
Учитель: А ми почнемо свою мандрівку із самого серця Африки — вологих екваторіальних лісів. До нас завітали дослідники, які побували в зоні гелей і поділяться своїми враженнями та знаннями.....
Виступи учнів (інші групи слухають і заповнюють таблицю) слайди.
Учитель: після виступу груп робимо висновок, що природа Африки залежить від географічного положення, кліматичних умов......ПЗ дзеркально відображаються як на півдні так і на південь.
Закріплення вивченого материка:
Ігрове поло учням роздаються матеріали вони повинні знайти співідношення.
Гра слів( хто швидше збере слова )
Учитель: Повертаємось до поставлених на початку уроку задач. Чи виконали ми їх? Чи можна підтвердити, що в Африці дійсно переважають унікальний рослинний і тваринний світ?
Рефлексія Кубування
Підсумок уроку
результати зароблених фруктів, оцінки за урок.
Домашнє завдання: скласти рекламний буклет про одну з ПЗ материка.