Урок - практичне заняття "Елементи комбінаторики". Мета уроку:
вчити розрізняти види сполук і знаходити їх число за відповідними формулами, розв'язувати нескладні комбінаторні задачі, розвивати креативне мислення, спонукати до пізнавальної активності; виховувати інтерес до математики, нових знань і прагнення їх набути.
План практичного заняття №
Вид заняття: практичне заняття, тип: формування вмінь і навичок
Тема: Елементи комбінаторики
Мета заняття :
Вчити розрізняти види сполук і знаходити їх число за відповідними формулами, розв'язувати нескладні комбінаторні задачі, розвивати креативне мислення, спонукати до пізнавальної активності; виховувати інтерес до математики, нових знань і прагнення їх набути; виховувати духовні цінності.
Методи: репродуктивні, пояснювально – ілюстративні, практичне виконання вправ, бесіда
Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби: таблиця, дидактичні матеріали.
Структура заняття Відведений час
1. Організаційна частина: контроль відвідування 3 хв
2.Повідомлення теми, формування мети та 2 хв
основних завдань
3. Актуалізація питань (питання контролю): 10 хв
4.Контроль вихідного рівня знань студентів: 10 хв
1. Скількома способами можна вибрати 4 яблука із 10? (3 бали)
2. Скількома способами можна розподілити 3 різних путівки між 25 учнями? (3 бали)
3. Скількома способами можна сформувати поїзд з 8 вагонів? (3 бали)
4. Обчисліть: ++. (3 бали)
1. Скількома способами можна розподілити 3 однакових путівки між 25 учнями? (3 бали)
2. У класі навчається 10 юнаків. Скількома способами можна їх вишикувати у шеренгу? (3 бали)
3. Скількома способами із 20 студентів групи можна обрати голову, заступника голови і секретаря зборів? (3 бали)
4. Обчисліть: ++. (3 бали)
Відповіді: В-1. 1. = 219. 2. = 13 800. 3. P8 - 8! = 40 320. 4. 22.
B-2. 1. = 2300. 2. P10 = 10! = 3 628 800. 3. = 6840. 4. 16.
5. Інструктаж вступний
6.Формування умінь і навичок. Перелік практичних 50 хв
завдань.
Визначте вид сполуки, про яку йдеться мова в задачі, та запишіть відповідну формулу:
1. а) 25 учителів потиснули один одному руки перед педрадою. Скільки було зроблено рукостискань?
б) 25 студентів обмінялися фотографіями так, що кожний обмінявся з кожним. Скільки було роздано фотографій?
Відповіді: а) = 300; б) = 600.
2. а) У класі з 32 учнів вибирають делегацію до шефів, яка складається з трьох осіб. Скільки існує варіантів такого вибору?
б) У класі з 32 учнів для проведення зборів обирають голову, заступника і секретаря. Скількома способами це можна зробити?
Відповіді: а) = 4960; б) = 29 760.
3. а) Біля стола стоїть 9 стільців. Скільки існує способів розміщення за столом 9 осіб?
б) 9 дівчат водять хоровод. Скільки існує для них різних варіантів стати в коло?
в) 3 дев'яти різних намистин потрібно зробити намисто. Скільки існує різних способів його утворення?
Відповіді: а) Р9 = 9!; б) (кількість хороводів у 9 раз менша від Р9, бо циклічні перестановки не змінюють хоровод); в) (циклічні перестановки не змінюють намисто, а також намисто не зміниться, якщо перевернути його).
Комбінаторні задачі бувають різних видів. Але більшість із них розв'язують за допомогою двох основних правил: правила суми і правила добутку (таблиця 16).
Задача. У класі 12 хлопчиків і 10 дівчаток.
а) Скількома способами можна вибрати одного учня цього класу?
б) Скількома способам двох — хлопчика і дівчинку?
в) Скількома способами можна вибрати дівчинку?
г) Уже вибрано одного учня. Скількома способами можна вибрати після цього хлопчика і дівчинку?
а) Хлопчика можна вибрати 12 способами, а дівчинку — 10 способами, тоді за правилом суми або дівчинку, або хлопчика можна вибрати 12 + 10 = 22 (способами).
б) Хлопчика можна вибрати 12 способами, а дівчинку — 10 способами, тоді за правилом добутку і дівчинку, і хлопчика можна вибрати 12 · 10 = 120 (способами).
в) Дівчинку можна вибрати 10 способами.
г) Якщо один учень уже вибраний, то можливі два варіанти:
1) якщо був вибраний хлопчик, то хлопчиків залишилося 11, отже існує 11 варіантів його вибору, для дівчинки — 10 варіантів, для пари 11 · 10 = 110 (варіантів).
2) Якщо була обрана дівчинка, тоді дівчаток залишилося 9, отже дівчинку вибрати можна 9 способами, хлопчика — 12 способами, а пару можна вибрати 9 · 12 = 108 (способами), За правилом суми маємо загальну кількість варіантів 11 · 10 + 12 · 9 = 110 + 108 = 218.
Відповіді: а) 22; 6)120; в) 10; г) 218.
Виконання вправ
1. 7 книг різних авторів і трьохтомник одного автора розташовані на книжковій полиці. Скількома способами можна розставити ці 10 книжок на полиці так, щоб книги автора трьохтомника стояли поруч?
Відповідь: P3 · P8 = 241 920.
2. Збори з 30 осіб обирають голову, секретаря та трьох членів редакційної комісії. Скількома способами це можна зробити?
Відповідь: · = 2 850 120.
3. У підрозділі 60 солдат і 5 офіцерів. Скількома способами можна виділити наряд, який складається із трьох солдат і одного офіцера?
Відповідь: · = 171100.
4. Із 10 троянд і 8 жоржин треба скласти букет так, щоб в ньому були 2 троянди і 3 жоржини. Скількома способами можна скласти букет?
Відповідь: · = 2520.
5. Із семи бігунів і трьох стрибунів треба скласти команду із 5 чоловік, в яку б входив хоч би один стрибун. Скількома способами це можна зробити?
Відповідь: + + = 231.
7. Поточний контроль виконання роботи 2 хв
Виставлення оцінок за роботу на занятті. за тести
8.Інструктаж заключний
9. Видача завдань для самостійної роботи: придумати по 3 задачі
різної складності 3 хв
1