Мета. Розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивостях води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди використовуючи метод капелюхів Де Боно;
Урок – проект з курсу "Я і Україна"
в 3 класі.
Тема. " Без води немає життя. Властивості води - рідини".
Розробила: Білик В.М.,
учитель початкових класів
«спеціаліст вищої категорії»,
педагогічне звання
«учитель-методист»
Тема. " Без води немає життя. Властивості води - рідини".
Мета. Розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивостях води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди використовуючи метод капелюхів Де Боно;
Задачі. Узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання. Комп'ютер, проектор, склянка з водою, банка з ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), ілюстрації, картки для групової роботи, 6 капелюхів.
Тип уроку. Урок усвоения новых знаний
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Продзвенів і змовк дзвінок
Починається урок.
ІІ. Фенологічні спостереження.
Учитель. Щодня життя людини починається з новин про погоду. От і ми прослухаємо прогноз синоптика на сьогодні за таким планом:
- Діти, від чого залежать всі зміни в природі?
(Всі зміни в природі залежать від висоти Сонця на небосхилі)
Сонце низько або високо
Посилає Землі уклін
Пора року міняється швидко
Змінюючи наш небосхил.
- Я бажаю, щоб на нашому уроці було тільки сонячно. А від сонця і
сонячного тепла урок пройшов цікаво, швидко та організовано.
- Працювати ми будемо за таким законом:
Згадати потрібно наш закон:
Слухати - уважно,
Працювати - старанно,
Виконувати - точно,
Запам'ятовувати - прочно.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тест.
1. Повітря відноситься до:
а) живої природи;
о) неживої природі.
2. Повітря це:
а) газоподібне тіло;
б) тверде тіло.
3. Що називається атмосферою:
а) повітря навколо людини;
б) шар повітря навколо міст;
в) шар повітря навколо Землі.
4. Чи добре пропускає товстий шар чистого повітря сонячні промені:
г) ні
д) так.
Перевірка тесту: (о, а, в, д )
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- Зараз я пропоную переглянути невеликий фільм і сказати, про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
- Подивиться , будь ласка, на відповіді тесту, ви нічого не помітили? Якщо ми переставимо букви?
о а в д в о д а
- А давайте скажемо одним словом: це …. (Вода)
- Тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? (Про воду).
Оголошується тема уроку: «Без води немає життя. Властивості води – рідини»
V. Актуалізація опорних знань.
- Чи доводилося вам бачити воду в природі?
- Де вона знаходиться?
- Для чого потрібна вода?
VІ. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
- Готуючись до уроку, наш клас поділився на групи. У групах вони працювали використовуючи метод шести капелюхів ДЕ Боно.
Білий капелюх - збір інформації про воду.
Червоний капелюх - відчуття, враження.
Жовтий капелюх - перевага, вигода, користь.
Чорний капелюх - негативні сторони.
Зелений капелюх - дослідження, нові ідеї.
Синій капелюх - мислення про мислення.
1. Повідомлення учнів 1-ої творчої групи (Білий капелюх).
2. Повідомлення учнів 2-ої творчої групи (Червоний капелюх).
3. Повідомлення учнів 3-ої творчої групи (Жовтий капелюх).
4. Повідомлення учнів 4-ої творчої групи (Чорний капелюх).
5. Повідомлення учнів 5-ої творчої групи (Зелений капелюх).
У всіх трьох станах молекули води однакові за формою і розміром. Але відстані між ними у воді - рідині різні. Давайте згадаємо як розташовані молекули:
- у твердих тілах (дуже близько друг до друга);
- у рідких тілах (відстань між молекулами більше);
- у газоподібних (ще більше).
Висновок:
VІІ. Фізкультхвилинка.
Гра «Струмочок»
Діти стають парами. Беруться за руки і піднімають їх вгору. Той, хто без пари, рухається «коридором», який утворили пари. Бере когось за руку і разом з ним стає першою парою. Той, хто залишився без пари, біжить в кінець «струмка», рухається до початку, вибирає собі одного з гравців і ін.
VІІІ. Ознайомлення з властивостями води.
- Ви нам багато цікавого розповіли про воду, а тепер поговоримо про властивості води - рідини. Я показую вам досліди, а ви мені говорите які властивості має вода - рідина.
Дослід №1. Якщо вилити небагато води, наприклад, на стіл або на тарілку. Що трапиться з водою? (Розтечеться).
Значить вона ТЕКУЧА.
Дослід №2. З банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода в пляшках? А свою форму має вода? (Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться).
Значить вода НЕ МАЄ ВЛАСНОЇ ФОРМИ.
Дослід №3. Якщо в склянку з чистою водою опустимо ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить?
Вода ПРОЗОРА.
Дослід №4. Подивися, чи має вода колір? Визначте, має запах?
Вода БЕЗБАРВНА, БЕЗ ЗАПАХУ.
Висновок. Вода текуча, не має власної форми, безбарвна, прозора, без запаху.
- Вода - рідина має також властивість, про яку ми дізналися, коли вивчали термометр. Хто пригадає цю властивість? (При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні - стискається). Молодці!
- Запам'ятаєте ще одну цікаву властивість води. Коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися. У цьому легко переконатися, якщо пляшку, наповнену водою вщерть, щільно закрити пробкою і поставити на мороз. Як тільки вода змерзне, пляшка трісне.
ІX. Закріплення знань.
1. Гра на увагу ( на правильну відповідь діти хлопають у долоні).
Лід, сніг, крига - це вода в... а) газоподібному стані;
б) рідкому стані;
в) твердому стані.
Дощ, роса, туман - це вода в...а) газоподібному стані;
б) твердому стані;
в) рідкому стані.
Водяна пара - це вода в... а) рідкому стані;
б) твердому стані;
в) газоподібному стані.
2. Робота в групах. "Метод інтрига". (Діти відгадують слово і записують в клітинки).
Перевірка завдання.
1. Вночі спить на землі, а вранці висихає (РОСА)
2. Улітку біжить,
Узимку спить.
Весна настала,
Знову побіжала. (РІКА)
3. Надворі переполох:
З неба сиплеться горох.
З'їла шість горошин Ніна,
У неї тепер ангіна. (ГРАД)
4. Рибам зиму жити тепло:
Дах - товсте стекло. (ЛІД)
5. Молоко над річкою плило,
Нічого не видно було.
Розчинилося молоко -
Стало видно далеко. (ТУМАН)
- Про що ці всі загадки?
- Чому так багато народних загадок присвячено воді?
- Чому багато різної літератури присвячено воді?
- А зараз я хочу, щоб ви подивилися на виставку книг, які я вам приготувала. Із цих книг ми довідаємося з вами багато цікавого про воду, а саме:
- Чому мокрі речі висихають?
- Чому запотівають вікна?
- Чому морська вода солона?
- Що важить більше - літр води або літр льоду?
- Скільки важить вода?
X. Узагальнення та систематизація знань.
Технологія "Мікрофон".
1. Де на Землі є вода?
2. Які властивості води ви вже знаєте?
3. Яку особливу властивість має вода при замерзанні?
4. У яких трьох станах перебуває вода в природі?
XІ. Підсумок уроку.
А тепер ми довідаємося як ви працювали на уроці, відгадавши ребуси:
XІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати статтю "Без води немає життя", "Властивості води - рідини".
2. Виконати завдання № 1,2 у зошиті.