Урок - тренінг "Невербальні засоби спілкування"

Про матеріал

Тема уроку: невербальні засоби спілкування.

Мета: досягти практичного засвоєння учнями основних правил ділового спілкування на невербальному рівні; виробляти навички адаптації за різних умов; розвивати вміння моделювати варіанти ситуацій спілкування.

Тип уроку: урок-тренінг, гра-практикум.

Обладнання: плакат з написом: «Рука – це видима частина мозку» (І.Кант); слайди акторів у різних ракурсах, з різними виразами облич; чисті аркуші формату А4; слайди з таблицями для опису жестів, міміки, поз.

Елементи особистісно зорієнтованого навчання: цілевизначення, рефлексія, само- та взаємне оцінювання.

Випереджувальні завдання: консультування учнів, які виступатимуть у ролі інструктора, спостерігача й аналітика, ознайомлення їх з таблицею для оцінювання тренінгів, повторення правил ділового етикету.

Розміщення учнів: сидять за столами, розставленими буквою «П», навпроти по центру – спостерігач і аналітик.

Зміст архіву
Перегляд файлу

 

 

Невербальні  засоби  спілкування

 

( Урок- тренінг)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала Ястремська Г. Р.

 

Тема уроку:  невербальні засоби спілкування.

Мета: досягти практичного засвоєння учнями основних правил ділового спілкування на невербальному рівні; виробляти навички адаптації за різних умов; розвивати вміння моделювати варіанти ситуацій спілкування.

Тип уроку: урок-тренінг, гра-практикум.

Обладнання: плакат з написом: «Рука – це видима частина мозку» (І.Кант); слайди акторів у різних ракурсах, з різними виразами облич; чисті аркуші формату А4; слайди з таблицями для опису жестів, міміки, поз.

Елементи особистісно зорієнтованого навчання: цілевизначення, рефлексія, само- та взаємне оцінювання.

 Випереджувальні завдання: консультування учнів, які виступатимуть у ролі інструктора, спостерігача й аналітика, ознайомлення їх з таблицею для оцінювання тренінгів, повторення правил ділового етикету.

Розміщення учнів: сидять за столами, розставленими буквою «П», навпроти по центру – спостерігач і аналітик.

 

 

Х І Д   У Р О К У

     І. Мотивація навчальної діяльності.

     Вступне слово вчителя. Софія Русова писала: «Мета школи – привчити до життя, розуміти його, знайти в ньому своє місце». Життя швидкоплинне, і чим далі, тим воно набирає стрімкіших темпів. «Читання» жестів, міміки  сприяє формуванню точнішого уявлення про людину, з якою вступають у діловий контакт. Користуючись такою інформацією, можна уникнути небажаних вчинків та слів, що іноді роблять людей ворогами, можна викликати до себе симпатію і довіру, схилити на свій бік опонентів і зробити їх однодумцями. Отже, сучасній діловій людині потрібно опановувати цю науку.

    Пропонований урок – нетиповий урок, це урок-тренінг, гра-практикум.

 

ІІ. Представлення теми та очікуваних результатів.

  1. Запис теми в зошит.
  2. Кожен учень записує свої очікування від уроку.
  3. Учитель пропонує дотримуватися таких правил занять:

─ позитивність;

─добродушність;

─ лаконічність;

─ пунктуальність;

─ конфіденційність.

 

ІІІ. Підготовка до сприймання матеріалу.

Проблемна ситуація.

     Ви прийшли вранці на роботу, побачили свого керівника і приязно

(оскільки ви людина вихована ) вітаєтесь. Проте він, хоч і бачить вас дуже добре, не відповідає й удає, ніби не помічає. Що можна «прочитати», тобто зрозуміти з такої поведінки людини?

     Довільні відповіді учнів.

     Учні мають  можливість перевірити знання правил ділового етикету за завданнями самотесту.

Самотест «Діловий етикет»

  1. Один з ділових партнерів підходить до другого. Хто вітається перший?

А) той, що стоїть;

Б) той, що підходить.

2. Під час ділової бесіди партнер грається ручкою чи олівцем. Що це означає?

А) він поспішає і хоче вже закінчити розмову;

Б) цілком погоджується;

В) вважає зустріч даремною тратою часу;

Г) хоче висловитись.

 

3. Як сприймається в ділових колах носіння димчастих окулярів?

А) підносить імідж;

Б) знижує імідж.

4. На діловому прийомі першим промову виголошує

А) гість;

Б) господар.

5. Прийшовши в гості, ви потиснете руку

А) усім присутнім;

Б) господареві;

В) господареві, а іншим тільки вклонитесь.

6. Прикраси – зорові симптоми. Під час презентації вони мають бути

А) модними;

Б) яскравими, щоб привернути увагу;

В) вишуканими, але скромними;

Г) повинні увиразнювати індивідуальність промовця.

7. Хазяїн кабінету, в якому столи розміщені буквою «Т», бажаючи домінувати в бесіді, сяде

А) напроти співрозмовника;

Б) у центрі стола, у головному кріслі;

В) поряд зі співрозмовником.

8. У якій черговості правильно представляти?

А) молодшого – старшому;

Б) старшого – молодшому;

В) чоловіка – жінці;

Г ) жінку – чоловікові;

Ґ ) людині вищого статусу – людину нижчого статусу;

Д ) людині нижчого статусу – людину вищого статусу.

9. На прийомі ви зустріли людину, яку вважаєте своїм недругом. Чи зобов’язані ви, згідно з правилами етикету, подати руку для вітання?

А) так;

Б) ні.

     П р и м і т к а. На деякі питання може не одна,  а кілька правильних відповідей.

     К л ю ч  д о  т е с т у. Кожну свою правильну відповідь оцініть 1 балом. 11-13 балів – ви цілком володієте основними правилами ділового етикету; 8-10 балів – у вас є резерви для вдосконалення; менш як 8 балів – вам не завадить вивчити правила поведінки в офіційній обстановці.

 

IV. Освоєння теми уроку.

     Слово вчителя. У первісному суспільстві люди розуміли одне одного виключно за допомогою жестів. Цей вид спілкування не зник і дотепер, хоча дуже змінився.

     Сучасна людина входить у велику кількість контактів. На початковому етапі спілкування особливу роль відіграють невербальні засоби. Перше враження – це надзвичайно важливий момент, який може стати психологічним містком до розвитку стосунків або, навпаки, бар’єром у подальшому спілкуванні. Відомий німецький філософ І. Кант сказав: «Рука – це видима частина мозку».

     Не знаючи мови жестів, можна потрапити в незручне, а то й скрутне становище.

     Жести, міміку треба вміти й контролювати. Непродумані рухи можуть відволікати слухача або ж виказувати приховані наміри.

     Хвилинка релаксації.

     Наведіть приклади прислів’їв, приказок, які б ілюстрували різноманітні вияви мови тіла людини або відображали її поводження. Наприклад:

                   Мова дана людині, щоб приховувати думки.

Інтернаціональна мудрість.

                   Як губа не те скаже, то личко покаже.

 

      Кум красно говорить, але кривий писок має.

                                                                                        Український фольклор.

     Тренінг 1. Візуальний контакт – очі.

( Спостерігач і аналітик визначають правильність виконання вправ і виставляють кожному учневі бали в спеціальну таблицю. Правильну відповідь позначають одним балом, неправильну – прочерком).

 

Прізвище, ім׳я  учня

Тренінг 1

Тренінг 2

Тренінг 3

 

а

б

в

а

б

в

а

б

в

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Учитель. Відомо, що в очі один одному ділові партнери дивляться не більше як 10 секунд перед початком розмови, бо затримка погляду на очах співрозмовника може розцінюватися як намагання домінувати. Розрізняють 85 відтінків значень виразу очей.

     Вправа на оцінку. Прикривши обличчя аркушем А4, учні передають:

А) здивування;

Б) страх;

В) захоплення.

     Тренінг 2. Контакт через усмішку.

     Учитель. Під час зустрічі усмішка знімає напруженість перших хвилин. Вона проводить також слова вітання, прощання; усмішка може бути радісна, іронічна, глузлива, дружня тощо.

     Вправа на оцінку. Учні, прикривши очі аркушем А4, передають за допомогою усмішки:

А) радість;

Б) іронію;

В) зневагу.

     Тренінг 3. Контакт через вираз обличчя.

     Учитель. Психологи твердять, що тільки духовно багата людина вміє «читати» обличчя. Словами відтворюється думка, створена мозком, а на обличчі відображається думка природи, що сформувала конкретний психічний тип.

     Вправа на оцінку. Учні моделюють заданий вираз обличчя:

А) сум;

Б) презирство;

В) зацікавленість.

     Хвилинка релаксації.

     Розгляд виразів облич, жестів і поз, зображених на світлинах, взятих з творів українських класиків. Учні коментують, називаючи твір і його автора.

     Тренінг 4. Жест і поза.

     Учитель. Крім слів, ми говоримо ще й мовою тіла. Пригадаймо німе кіно, яке красномовно свідчить, що за допомогою жесту, пози, міміки можна виразити майже все.

( Учні розглядають і коментують таблицю, подану нижче, а потім моделюють знаки щирості та захоплення).

 

 

Жест, поза

Значення

Розведені, звернені до партнера руки

Згода, сприйняття думки партнера

Руки, прикладені до грудей

Чесність, відкритість

Розслаблена поза, корпус тіла нахилений уперед, назустріч співрозмовникові; розстебнуті ґудзики піджака

Зацікавленість у подальшому спілкуванні

 

 

     Вправа на оцінку. Інструктор демонструє жести та пози. Учні розшифровують їх та заповнюють таблицю (див. нижче). Аналітик і спостерігач оцінюють роботи.

 

 

 

Жести, поза

Значення

Бали

1.

Рука біля щоки

 

 

2.

Голова нахилена вниз і вбік, очі опущені

 

 

3.

Потирання долонь

 

 

4.

Пальці складені гостроверхим дашком

 

 

5.

Виставлені з кишень великі пальці

 

 

6.

Постукування пальцями по столу

 

 

7.

Погладжування підборіддя

 

 

8.

Руки закладені за спину

 

 

9.

Потирання кінчика носа

 

 

10.

Ходіння по кімнаті

 

 

 

 

В і д п о в і д і : 1- глибокий роздум; 2- незгода, сумнів, намір завершити розмову; 3- приємне очікування; 4- прийняття позитивного рішення; 5- владність, агресивність; 6- нетерпіння; 7- роздум щодо прийняття рішення; 8- впевненість людини, вищої за становищем; 9- недовіра; 10- розмірковування, зважування.

 

V. Рефлексія.

1. Підсумкова бесіда.

-  Що таке вербальні і невербальні засоби спілкування?

- Яке значення невербальних засобів спілкування?

-  Доповнити речення власне прямою мовою: Хлопець ляснув себе по лобі і крикнув: «. ..!»  Дід, почухавши потилицю, сказав: «…» Катруся схопилася за голову й вилетіла з кімнати зі словами: «…?»

- Спробуйте «сказати» жестами: ножиці, телефон, автомобіль, парасолька, скрипка.

2. Чи досягли ви тих цілей, які ставили на початку уроку?

3. Що сподобалося, а що ні  протягом уроку?

4. Сформулюйте побажання одне одному і вчителеві.

 

VI. Само- та взаємне оцінювання. Оцінювання вчителем.

     Аналітик та спостерігач, підсумовуючи усі вправи, виставляють оцінки учням. На їх основі вчитель ставить оцінки за урок.

 

 

VII. Домашнє завдання.

     Описати жести й міміку однокласника, який ділиться враженнями від переглянутого кінофільму.

 

 

Використана література

 

  1. Радевич-Винницький Я. Етикет і культура спілкування.  – К., 2006.
  2. Якименко Н. Невербальні засоби ділового спілкування // Дивослово. – 2003. - № 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

zip
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
4749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку