Конспект уроку-треннінгу в 4 класі
Тема: Культура спілкування. Конфлікти.
Мета:
навчальна - сприяти формуванню уявлень учнів про конфлікти, їх структуру, причини, шляхи вирішення; створити умови для розуміння сенсу конфліктів (позитивного і негативного); показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами;
розвиваюча - створити умови для висловлення учнями власної думки, розвиток; вміння володіти собою;
виховна - сприяти розвитку соціальної та комунікативної компетентності, активності, виховання активної життєвої позиції, бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.
Хід уроку:
Організаційні моменти.
- Доброго дня, діти! Сьогодні такий прекрасний сонячний ранок. Пропоную взятись за руки та передати енергію добра та радості один одному промовляючи наступні слова:
Ми відчуваємо, що все добре,
що ми одна сім’я.
Ми друзі, ми одна сім’я
Це знають всі – і ти, і я.
До сусідів усміхайся,
Міцно ти за них тримайся
Ми – одна сім’я,
І це нам допоможе
Здобути нові знання.
Мотивація
Е |
І |
Н |
Т |
Г |
Р |
Н |
(тренінг)
Проблемне запитання
Слово вчителя
Урок-тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма опанування знань; інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення досвіду.
Прийняття та обговорення правил уроку-тренінгу
- Сьогодні на уроці нам знадобляться певні правила. Ми маємо їх дотримуватись, але щоб їх прочитати нам треба додати їх необхідними за змістом словами.
● Говорити по черзі, а не всі _____________. (Водночас)
● Не перебивати того, _______ говорить. (хто)
● Критикувати ідеї, а не ______, яка їх висловила. (особу)
● Дотримуватися «правила ________ руки». (піднятої)
● Поважати всі висловлені _______. (думки)
● Заохочувати всіх ____________ до роботи. (однокласників)
Робота в групах
Метод «Припущення»
Слухання й обговорення вірша Є. Гуцала «Їжачиха та їжак»
Їжачиха та їжак
Не помиряться ніяк.
— Ти колючий! Пострижися!
— Ти колюча! Не колися!
— Я колючий? Хто б казав?
— Нащо ти колючу взяв?
Від колючого я чую!
— Я колючій не дивую!
— Не дивуєш? От дивак!
А іще ж, либонь, їжак.
— Не дивуєш? От дивачка,
А іще ж, либонь, їжачка...
Їжачиха і їжак
Не помиряться ніяк.
Обговорення прослуханого вірша
— Чи сподобалася вам поведінка їжака та їжачихи? Чому?
— Про що ця історія? (Про сварки, конфлікти)
Проблемне запитання
— Що таке, на вашу думку, конфлікт? А чи бували у вас в житті конфлікти? Що спричинило їх появу? Яким чином ви завершили конфліктну ситуацію?
Конфлікт — суперечність, що виникає між людьми.
Повідомлення теми
Робота над темою уроку
Гра «Асоціації»
На дошці прикріплюють слово «конфлікт». Учням роздають різноманітні слова. Якщо якесь із них має відношення до слова «конфлікт», учень прикріплює його поруч із словом на дошці.
Сварка, бійка, школа роздратованість, зневага, співчуття, гнів, розум, любов, повага, товаришування, сльози, образи, ненависть, відданість, повага.
Практична робота «Перевтілення»
Вправа «Якого кольору конфлікт?»
Конфлікт — це ситуація, за якої двоє або кілька людей не можуть дійти між собою згоди.
Сторітелінг
Практична робота. Вправа «Дихання по квадрату»
Дихання по квадрату – це одна з найпростіших методик швидкого заспокоєння. За цією методикою потрібно пальцем однієї руки водити по долоні іншої, утворюючи квадрат. На вертикальних гранях уявного квадрату треба робити вдих/видих, а на горизонтальних паузи. Вдих – пауза – видих – пауза. Так треба повторювати хвилин з п’ять або поки не заспокоїшся. Таким чином людина починає контролювати своє дихання, а відповідно і не провокує подальше розпалювання конфлікту.
Творча робота в парах
1.Вибрати казки, де були конфліктні ситуації, або порушені норми культурного спілкування між героями.
«Ріпка», «Вовк і семеро козенят», «Колобок», «Котик і Півник», «Курочка Ряба», «Троє поросят», «Кривенька качечка», «Рукавичка».
2.Назвати героїв мультфільмів, які теж постійно конфліктували між собою.
3. Спробувати придумати поради героям, або дофантазувати інше закінчення сюжету.
Фізхвилинка
У кожного народу є своя форма вітання. Найпоширеніша – це рукопотискання. Давайте, зараз ми з вами і дізнаємось коротенько і спробуємо привітатися з сусідом по парті.
У давнину люди віталися досить своєрідно, повертаючись спинами.(повернулись )
Є народність , яка тисне гостеві руку, прикладають її до свого носа.(тиснуть руку, прикладають до носа)
Араби вітають один одного прикладанням долоні до лоба і повертаючись до того, кого вітають. (прикладають долоню до лоба)
Жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір правою рукою. (зробили вигляд ніби зняли капелюха)
Європейці обмежуються, як правило, тим, що піднімають шляпу і роблять легкий уклін .(зробили уклін)
Перегляд уривка відео (з середини мультфільма)
«Корисні підказки 2. Битися чи не битися?»
https://www.youtube.com/watch?v=J4kAWeNtKZ0
Обговорення переглянутого матеріалу.
Аналіз життєвої ситуації. Фронтальне обговорення
Мама приносить додому один мандарин. І син, і донька, і чоловік намагаються забрати його собі, не кажучи при цьому, для чого він їм потрібен. Виникла конфліктна ситуація. Мама, син, донька, тато — жодна зі сторін незадоволена. Що робити?
Закріплення та осмислення знань
Робота з прислів’ями та приказками
- Зараз я починаю читати прислів’я, хто знає продовження, підіймає руку. Після кожної відгаданої фрази усний аналіз на розуміння змістового розуміння.
1.Ліпше переконати словами, (ніж кулаками).
2. Сварка до добра (не доводить).
3. Де злагода, (там перемога).
4. Згода будує, а (незгода руйнує).
5. Лайкою та криком, (нічого не доб’єшся).
6. Як гукнеться, (так і відгукнеться).
- Діти, можливо, ви можете додати цей список іншими приказками та прислів’ями? Якими саме?
Робота в групах
- Вам треба обговорити певну ситуацію та визначитись, що ви зробите, якщо?..
1. Хтось ненавмисно вас облив водою.
2. Друзі не поділяють ваших поглядів.
3. Товариш вас образив.
4. Петро та Артем почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.
5. Хлопець навмисно підставив підніжку, ви впали і боляче вдарилися.
Практична робота
Рефлексія «Чарівні капелюхи.»
|
Інформація, факти |
Пропозиції, позитивне мислення |
|
Проблеми, протиріччя |
|
Емоції |
|
Творчість, передбачення |
|
Узагальнення |
Ставтесь до людей так,
Як би ви хотіли,
Щоб люди ставились до вас!