Мету своєї роботи вбачаю у вихованні компетентнісної особистості, готової до життя і праці. Прагну навчити дітей, дати їм знання, сформувати уміння й навички. Та при цьому особливу увагу приділяю вихованню в учнів потреби, мотиву, позитивного ставлення до набуття цих знань. Ставлю перед собою завдання розвивати всі види пізнавальної активності: репродуктивну ( діяльність виконавського відтворювального характеру), реконструктивну ( не тільки копіювання, виконання завдань, а й вибір способів діяльності, використання здобутих знань), творчу ( ініціативна самостійність у визначенні цілей, способів її здійснення, оригінальність).
Тема. Другорядні члени речення ( урок — змагання)
Мета: актуалізувати знання, вміння і навички учнів з вивченої теми; формувати вміння застосовувати їх у типових і нетипових ситуаціях; розвивати вміння робити висновки, узагальнювати, систематизувати; виховувати пізнавальний інтерес, наполегливість у навчанні.
Обладнання: зображення казкових героїв, фішки - бали, „учнівські” скарбнички, емблеми команд, картки, музична скринька, запис „Звуки природи”, проектор.
Хід уроку
І.Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети та завдань уроку
1. Вступне слово вчителя
- Доброго дня, мої любі шукачі і відкривачі у цікавому і пізнавальному океані „Мови”! Сьогодні настав час підвести підсумки, перевірити, чи все, що необхідно, ми засвоїли, та як уміємо застосовувати свої знання на практиці. Я запрошую вас до Клубу Вмілих та Кмітливих. Конкурси і завдання матимуть колективний та індивідуальний характер. Кожен учень під час правильного виконання завдань отримуватиме бали - фішки, тим самим поповнюватиме свою „скарбничку” і приноситиме бали своїй команді. Тому старайтеся, будьте активними. Успіху вам!
2. Рефлексія
Продемонструйте за допомогою рефлексійних кружечків, з яким настроєм ви прийшли на урок, чи готові до початку змагань.
( Якщо виявляється, що учні нервують, переживають, то проводжу фронтальну бесіду з вивченої теми, під час якої налагоджую теплі, довірливі взаємини з учнями, покращую емоційно - психологічний мікроклімат у класі) - Ну що ж, настрій просто чудовий, можна розпочинати!
3.Представлення команд ( „Шукачі”, „Відкривачі”)
Команди пояснюють, чому обрали саме таку назву.
51
„Шукачі”
Шукали нове, незнайоме
Шукатимем знову і знов,
Ось так ми знання здобуваємо,
„Подарунків” не від кого не чекаємо.
„Відкривачі”
Невідоме відкриваємо,
Всі зусилля прикладаємо,
Будем дружно працювати,
Перемогу здобувати.
III. Удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми
1.„Будь уважним!” ( на картках)
- Це завдання для вас підготував казковий герой - Кіт у чоботях ( вчитель демонструє зображення казкового героя, кріпить на дошці).
Розсадіть другорядні члени речення по вагончиках ( на картках намальований потяг з трьома вагонами), пояснить свій вибір.
Щасливий, весело, бабусі, жіночій, зайчикові, солодко, надвечір, гречкою, ночі.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ ( офтальмотренажер Базарова)
2.Завдання від Крокодила Гени ( вчитель кріпить зображення героя на дошку)
1)Кожній команді скласти сенкан з вивченої теми
Додаток, означення, обставина
Другорядні, залежні
Пояснюють і доповнюють головні
Впливають на образність, емоційність висловлювання
Члени речення
Другорядні члени речення
Важливі, впливові
Вказують на предмет, ознаку, дію
52
Виражаються іменником, займенником, прикметником,
прислівником
Додаток, означення, обставина
2)Робота з деформованим текстом (записаний на дошці)
Зима Довідка:
Випав сніг. ... скатертю вкрилася чистою, блискучі, білою,
... земля. Вона спочиває. ...,... шапки важкі, сонна.
надів ліс і притих.
- Які другорядні члени речення ви використали, щоб утворився текст? Доведіть свою думку.
Завдання „Поміркуй”
3) Тепер вам необхідно відгадати обставини, які зашифрував наш казковий герой, дібравши синоніми:
а)Говорити так, щоб чули ( вголос)
б)За день до того ( напередодні)
в)Зробити два рази (двічі)
г)Дуже мало ( трохи, небагато)
ґ) Не поспішаючи( помалу)
д)Без взуття ( босоніж)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Колективне завдання приготував для вас Кіт Леопольд ( портрет героя на дошці). Відкривається музична скринька, а в ній розрізані навпіл прислів’я. Завдання для команд: скласти прислів’я, виконати синтаксичний розбір речень. Обгрунтувати поставлені розділові знаки.
І команда
Ранні пташки росу п’ють а пізні слізки ллють.
Добре насіння гарні сходи.
Без догляду земля як кругла сирота.
53
II команда
Нема у світі цвіту цвітнішого над маківку.
Розумний чоловік не все каже що знає.
Полохливий заєць і пенька боїться.
4. „Хвилинка відпочинку”
Загадки - жарти, але відгадками є другорядні члени речення. Назвіть їх.
1) Який журавель не літає? (Колодязний)
2)Коли з посуду не їдять? (Коли там порожньо)
3)Яке поле не можна засіяти? ( У зошиті)
( І команда) Солодощі --- солодощів, солодкий, солодко (II команда) Північ ---- півночі, північний, з півночі
Птахи моєї батьківщини
Лебеді - величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі рідкісне своєю красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності.
У давні часи лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір'ям , перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги і відчаю. З того часу у народі кажуть :”3аспівав свою лебедину пісню".
Завдання: виділені слова розібрати за кодами.
Коди:
1. Другорядні члени речення: 2.Частина мови:
-додаток—1 -іменник—4
- означення —2 - прикметник —5
54
- обставина —3 - займенник —6
- прислівник —7
Після виконання завдання - взаємоперевірка в парах, потім вчитель демонструє таблицю з правильними відповідями, учні перевіряють і виставляють оцінки.
IV. Підведення підсумків уроку
Визначення переможця ( всі бали, що учні отримали за індивідуальну і групову роботи додаються, підраховуються, визначається команда - переможець)
- Спостерігаючи, діти, за вашою активною роботою, за вашим бажанням і умінням долати труднощі на шляху до перемоги, мені спадають на думку такі рядки:
Дивлюсь на вас - ще зовсім юні хлопчики й дівчата,
Але в очах - горить вогонь пізнання,
І вчитися велике є бажання.
Хай вогник той в очах ваших не гасне,
Шукайте, дізнавайтеся — навчання ж бо є прекрасне.
V. Рефлексійна анкета
1.Чи сподобався тобі проведений урок?
1)так, дуже; 2) не дуже; 3) ні.
2.Якщо урок сподобався, то спробуй визначити, чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:
1)я почувався впевнено і спокійно;
2)було цікаво;
3)ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;
4)ми оволодівали читацькими вміннями;
5)ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність і оцінювати свою роботу;
6)виробляли вміння працювати в парі, в групі;
7)розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися;
55
8)міцно засвоювався програмовий матеріал;
9)кожен розвивав власні здібності
VІ. Домашнє завдання „Ну й сміху!”
Записати гумореску, підготуватись до виразного читання. Виконати синтаксичний розбір двох речень або підкреслити всі другорядні члени речення.