Урок - змагання з теми "Другорядні члени речення" у 5 класі

Про матеріал

Мету своєї роботи вбачаю у вихованні компетентнісної особистості, готової до життя і праці. Прагну навчити дітей, дати їм знання, сформувати уміння й навички. Та при цьому особливу увагу приділяю вихованню в учнів потреби, мотиву, позитивного ставлення до набуття цих знань. Ставлю перед собою завдання розвивати всі види пізнавальної активності: репродуктивну ( діяльність виконавського відтворювального характеру), реконструктивну ( не тільки копіювання, виконання завдань, а й вибір способів діяльності, використання здобутих знань), творчу ( ініціативна самостійність у визначенні цілей, способів її здійснення, оригінальність).

Перегляд файлу

Тема. Другорядні члени речення ( урок змагання)

Мета: актуалізувати знання, вміння і навички учнів з вивченої теми; формувати вміння застосовувати їх у типових і нетипових ситуаціях; розвивати вміння робити висновки, узагальнювати, систематизувати; виховувати пізнавальний інтерес, наполегливість у навчанні.

Обладнання: зображення казкових героїв, фішки - бали, „учнівські” скарбнички, емблеми команд, картки, музична скринька, запис „Звуки природи”, проектор.

Хід уроку

І.Організаційний момент

II. Оголошення теми, мети та завдань уроку

1. Вступне слово вчителя

- Доброго дня, мої любі шукачі і відкривачі у цікавому і пізнавальному океані „Мови”! Сьогодні настав час підвести підсумки, перевірити, чи все, що необхідно, ми засвоїли, та як уміємо застосовувати свої знання на практиці. Я запрошую вас до Клубу Вмілих та Кмітливих. Конкурси і завдання матимуть колективний та індивідуальний характер. Кожен учень під час правильного виконання завдань отримуватиме бали - фішки, тим самим поповнюватиме свою „скарбничку” і приноситиме бали своїй команді. Тому старайтеся, будьте активними. Успіху вам!

2. Рефлексія

Продемонструйте за допомогою рефлексійних кружечків, з яким настроєм ви прийшли на урок, чи готові до початку змагань.

( Якщо виявляється, що учні нервують, переживають, то проводжу фронтальну бесіду з вивченої теми, під час якої налагоджую теплі, довірливі взаємини з учнями, покращую емоційно - психологічний мікроклімат у класі) - Ну що ж, настрій просто чудовий, можна розпочинати!

3.Представлення команд ( „Шукачі”, „Відкривачі”)

Команди пояснюють, чому обрали саме таку назву.

 

 

51

„Шукачі”

Шукали нове, незнайоме

Шукатимем знову і знов,

Ось так ми знання здобуваємо,

„Подарунків” не від кого не чекаємо.

„Відкривачі”

Невідоме відкриваємо,

Всі зусилля прикладаємо,

Будем дружно працювати,

Перемогу здобувати.

III. Удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми

1.„Будь уважним!” ( на картках)

- Це завдання для вас підготував казковий герой -  Кіт у чоботях    ( вчитель демонструє зображення казкового героя, кріпить на дошці).

Розсадіть другорядні члени речення по вагончиках ( на картках намальований потяг з трьома вагонами), пояснить свій вибір.

Щасливий, весело, бабусі, жіночій, зайчикові, солодко, надвечір, гречкою, ночі.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ ( офтальмотренажер Базарова)

2.Завдання від Крокодила Гени ( вчитель кріпить зображення героя на дошку)

1)Кожній команді скласти сенкан з вивченої теми

Додаток, означення, обставина

Другорядні, залежні

Пояснюють і доповнюють головні

Впливають на образність, емоційність висловлювання

Члени речення

Другорядні члени речення

Важливі, впливові

Вказують на предмет, ознаку, дію

52

Виражаються іменником, займенником, прикметником,

прислівником

Додаток, означення, обставина

2)Робота з деформованим текстом (записаний на дошці)

Зима                                                      Довідка:

Випав сніг. ... скатертю вкрилася чистою, блискучі, білою,

... земля. Вона спочиває. ...,... шапки         важкі, сонна.

надів ліс і притих.

- Які другорядні члени речення ви використали, щоб утворився текст? Доведіть свою думку.

Завдання „Поміркуй”

3) Тепер вам необхідно відгадати обставини, які зашифрував наш казковий герой, дібравши синоніми:

а)Говорити так, щоб чули ( вголос)

б)За день до того ( напередодні)

в)Зробити два рази (двічі)

г)Дуже мало ( трохи, небагато)

ґ) Не поспішаючи( помалу)

д)Без взуття ( босоніж)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. Колективне завдання приготував для вас Кіт Леопольд             ( портрет героя на дошці). Відкривається музична скринька, а в ній розрізані навпіл прислів’я. Завдання для команд: скласти прислів’я, виконати синтаксичний розбір речень. Обгрунтувати поставлені розділові знаки.

І команда

Ранні пташки росу п’ють                    а пізні слізки ллють.

Добре насіння                                           гарні сходи.

Без догляду земля                                     як кругла сирота.

 

53

II команда

Нема у світі цвіту                      цвітнішого над маківку.

Розумний чоловік не все                            каже що знає.

Полохливий заєць і                                   пенька боїться.

4. „Хвилинка відпочинку”

Загадки - жарти, але відгадками є другорядні члени речення. Назвіть їх.

1) Який журавель не літає? (Колодязний)

2)Коли з посуду не їдять? (Коли там порожньо)

3)Яке поле не можна засіяти? ( У зошиті)

  1.             Творче конструювання ( колективне завдання для команд на картках) Утворити другорядні члени речення:

( І команда) Солодощі --- солодощів, солодкий, солодко                          (II команда) Північ ----              півночі, північний, з півночі

  1.             Зорово — слуховий диктант ( проектується на дошку)

Птахи моєї батьківщини

   Лебеді - величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі рідкісне своєю красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності.

    У давні часи лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір'ям , перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги і відчаю. З того часу у народі кажуть :”3аспівав свою лебедину пісню".

Завдання: виділені слова розібрати за кодами.

Коди:

1. Другорядні члени речення:                     2.Частина мови:

-додаток—1                                                         -іменник—4

- означення —2                                              - прикметник —5

54

 

- обставина —3                                                 - займенник —6

                                                                               - прислівник —7

Після виконання завдання - взаємоперевірка в парах, потім вчитель демонструє таблицю з правильними відповідями, учні перевіряють і виставляють оцінки.

IV. Підведення підсумків уроку

Визначення переможця ( всі бали, що учні отримали за індивідуальну і групову роботи додаються, підраховуються, визначається команда - переможець)

- Спостерігаючи, діти, за вашою активною роботою, за вашим бажанням і умінням долати труднощі на шляху до перемоги, мені спадають на думку такі рядки:

Дивлюсь на вас - ще зовсім юні хлопчики й дівчата,

Але в очах - горить вогонь пізнання,

І вчитися велике є бажання.

Хай вогник той в очах ваших не гасне,

Шукайте, дізнавайтеся навчання ж бо є прекрасне.

V. Рефлексійна анкета

1.Чи сподобався тобі проведений урок?

1)так, дуже; 2) не дуже; 3) ні.

2.Якщо урок сподобався, то спробуй визначити, чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:

1)я почувався впевнено і спокійно;

2)було цікаво;

3)ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;

4)ми оволодівали читацькими вміннями;

5)ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність і оцінювати свою роботу;

6)виробляли вміння працювати в парі, в групі;

7)розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися;

55

8)міцно засвоювався програмовий матеріал;

9)кожен розвивав власні здібності

VІ. Домашнє завдання „Ну й сміху!”

Записати гумореску, підготуватись до виразного читання. Виконати синтаксичний розбір двох речень або підкреслити всі другорядні члени речення.

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
1941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку