3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Урок - зустріч з теми "Паливна промисловість України"

Про матеріал
Урок містить схеми, малюнки, цікаву інформацію, онвленні данні з теми Паливна промисловість України"
Перегляд файлу

Тип матеріалу: 

Конспект уроку

Предмет: 

Географія

Навчальний рівень: 

Школа

8 клас

 

План – конспект уроку географії для учнів  8 кл вчителя географії, вищої категорії Запорізького колегіуму «Елінт»  Гери О. М.

Тема уроку

Паливні корисні копалини України

Мета уроку:

Ознайомити учнів з класифікацією корисних копалин України, з районами їх зосередження, приуроченістю до геологічних відкладів

Розвивати вміння логічно мислити, виділяти головне, вміння працювати в групах, з матеріалом підручника та іншими додатковими джерелами інформації, виділяти головне

Прививати бережливе ставлення до природи, рідної країни та його народу

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Обладнання: карта «Мінерально – сировинна база України» або «Корисні копалини України», фото та схеми, колекція паливних корисних копалин, різні джерела інформації

Хід уроку

Організаційний момент

Мотивація навчальної діяльності:

  • Хто з вас мріє поєднати свою професійну діяльність з економікою України?
  • Що ви для цього робите?
  • В якій галузі промисловості ви б хотіли працювати?

Сьогодні у вас є можливість зустрітись з міністром вугільної промисловості України, шахтарем , екологом та житель населеного пункту в якому працює шахта

Вивчення нового матеріалу

Що таке корисні копалини?

Ко́рисні копáлини  мінеральні утворення земної кори,  хімічний склад і фізичні властивості яких дають змогу ефективно використовувати їх у сфері матеріального виробництва

Які корисні копалини ви знаєте, що є на території України

Результат пошуку зображень за запитом "корисні копалини"

Чому на території різноманітні види корисних копалин? З чим це пов’язано?

Чому корисні копалини розміщенні нерівномірно?

Згадайте з попередніх класів, яка існує класифікація корисних копалин?

 

Отже, щоб ознайомитись з основними питаннями нашої теми уроку:

Паливні корисні копалини України

Ми запросили учнів, які, вивчивши детальніше інформацію у ролі міністра паливної промисловості, шахтар, еколог,  звичайний житель селища, в якому діє шахта

Ми розглянемо основні питання на уроці:

1. Забеспеченність України вугіллям

2. Характеристика басейнів вугілля в межах України

3. Екологічне становище регіонів видобутку вугілля

4. Переваги та недоліки видобування вугілля

Для роботи вам потрібна карта України

Метод «Історичні факти»

   Видобування вугілля на території України почалось ще в XVIII столітті. Тоді було відкрито Донецький вугільний басейн (1722 р.) першу вугільну шахту було споруджено в Лисичанську в 1795 році. До революції (1913 р.) на Донбас припадало 27% вугледобутку Росії. В даний час вугледобування в Україні зосереджено в трьох басейнах: Донецькому та Львівсько-Волинському кам’яновугільних і дніпровському – буровугільному.

Завдання для класу: коли слухаєте виступи записуйте в зошит які переваги та недоліки роботи вугільної промисловості для населення ви побачили чи виділили для себе?

 

Про забезпеченність України послухаємо міністра вугільної промисловості

Видобуток енергетичного та коксівного вугілля в Україні протягом 2017 року скоротився на 14,6% (на 5,9 млн тонн) в порівнянні з 2016-м (40,9 млн тонн) – до 34,9 млн тонн. Про це свідчать статистичні дані Міністерства енергетики та вугільної промисловості, передають Українські новини.

Так, видобуток енергетичного вугілля (з метою спалювання для виробництва електроенергії) в 2017 році скоротився на 13,5% (4,4 млн тонн) – до 28,1 млн тонн, коксівного – на 18,6% (1,6 млн тонн) – до 6,8 т в порівнянні з 2016 роком.

 

Шахтар розкаже нам про умови добування вугілля в України.

  Є два способи видобування вугілля: відкритий (кар’єрний) і підземний (шахтний).

В наш час застосовують три основні способи відкритої розробки: екскаваторний, гідравлічний та комбінований.

При екскаваторному способі використовують різні механічні засоби вийняття та переміщення гірських порід - екскаватори, скрепери, колісний та конвеєрний транспорт та ін. При гідравлічному способі всі виробничі процеси здійснюються за допомогою води та спеціального обладнання - гідромоторів та землевсмоктувачів. Комбінований являє собою різні поєднання екскаваторного і гідравлічного способів відкритої розробки.

       Перший спосіб в даний час застосовують тоді, коли глибина розміщення корисної копалини під землею не перевищує 400 м. Другий – шахтний спосіб може бути застосований при розташуванні на будь-якій глибині, якщо це економічно вигідно і технічно можливо. Історично відомо, що початок вугільних розробок здійснювався на невеликих глибинах родовищ (до 100 м) за допомогою шахт.

       Кар’єрний спосіб видобування корисних копалин вимагає наявності високопродуктивної землерийної і транспортної техніки для розпушування, навантажування і вивезення за межі кар’єру корисної копалини і переміщення значних об’ємів розкривної породи.

Технологія розкриття кар’єру передбачає такі види робіт:

1) осушення і очищення від рослинності поверхні кар’єру;

2) зняття родючого і потенційно-родючого шару ґрунту і переміщення його у зовнішні відвали;

3) підготовка початкового фронту розкривних і видобувних робіт;

4) розкривні роботи;

5) видобувні роботи;

6) рекультивація порушених земель і кар’єрів;

 

Назвати, використовуючи інформацію карти «Паливні корисні копалини України» басейни кам’яного та бурого вугілля України?

Еколог ознайомить нас з екологічним становищем регіонів України, на яких ведеться добування вугілля.

Вплив на довкілля вугільної промисловості та заходи по його зменшенню 

           На екологічну ситуацію у вугледобувних регіонах впливають шахти, розрізи (кар’єри), збагачувальні фабрики, підприємства вугільного машинобудування

        Основними проявами негативного впливу є:

1) забруднення та порушення гідрологічного режиму підземних та поверхневих вод;

2) забруднення повітряного басейну твердими та газоподібними речовинами в процесах добування, транспортування, збагачування та переробки вугілля;

3) забруднення земної поверхні відходами добування і збагачення вугілля;

4) вилучення із землекористування та порушення земної поверхні;

5) шумове забруднення та вібрація ґрунтів.

Забруднення повітряного простору

       Забруднення атмосфери технологічними процесами вугільної промисловості відбувається внаслідок:

1) викидів шкідливих газоподібних домішок і пилу шахтами і кар’єрами, димлячими териконами;

2) збагачення твердого палива і брикетування вугілля;

3) перевезення до користувачів;

4) перетворення вугілля з твердого стану в газоподібний і рідинний.

 

Отже ви вислухали людей компетентних в даних питаннях. Тепер послухаємо вас: які переваги та недоліки вугільної промисловості для населення?(учні зачитують свої відповіді)

І на остонок, послухаємо місцевого жителя, який також може назвати переваги та недоліки добування вугілля?

Місцевий житель про добування вугілля.

Широкий розвиток відкритого способу розробки пояснюється перевагами його в порівнянні з підземним:

  • більш безпечні і гігієнічні умови праці гірників;
  • більш висока продуктивність праці – вона в три-шість разів вище, ніж підземних робітників;
  • більш низька собівартість видобутку 1 т/м³ корисні копалини (у 2-4 рази);
  • більш повний витяг корисної копалини;
  • менші терміни будівництва кар'єрів у порівнянні з термінами будівництва шахт (у 2-3 рази).

Відкритому способу розробки властивий і ряд недоліків:

  • залежність робіт від кліматичних умов;
  • обмеженість застосування по глибині розробки;
  • з обороту виводяться великі земельні площі, відновити які в їхньому первісному вигляді не представляється можливим;
  • ускладнення провітрювання глибоких кар'єрів.

Підведення підсумків та повторення:

  • На контурну  карту України нанести основні басейни добування вугілля на території України.

  • Відмітити головні родовища добування кам’яного та бурого вугілля.
  • Виділити свою адміністративну область та вказати шляхи завезення вугілля

Домашнє завдання:

  • Вибираються учні, які бажають на наступний урок побувати в ролі міністра паливної промисловості, еколога, робітника нафтової  та газової вежі, житель великого міста, який сплачує комунальні тарифи за газ,
  • Прочитати параграф підручника
  • Підготувати запитання для гостей на наступний урок

 

Використанні джерела інформації:

1.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BD%D1%96_%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8

2.https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BD%D1%96+%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj977im-tbgAhWLk4sKHSOFCqoQ_AUIDigB&biw=1164&bih=597#imgrc=B9fVxcujngOGsM:

3. http://manyava.org/publ/vugilna_promislovist/14-1-0-246

4. https://studfiles.net/preview/5580729/page:65/

5. https://www.google.com/search?biw=1164&bih=597&ei=y-pzXOPFCuqOrwSI_4eYBQ&q=%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%B3%D0%B8+%D1%82%D0%B0+%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B8+%D1%88%D0%B0%D1%85%D1%82+%D0%B2%D1%83%D0%B3%D1%96%D0%BB%D0%BB%D1%8F+&oq=%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%B3%D0%B8+%D1%82%D0%B0+%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B8+%D1%88%D0%B0%D1%85%D1%82+%D0%B2%D1%83%D0%B3%D1%96%D0%BB%D0%BB%D1%8F+&gs_l=psy-ab.3...7557.10368..11202...0.0..0.187.1434.0j9......0....1..gws-wiz.......33i160j33i22i29i30.iQwKANpjpx0

6. https://mind.ua/news/20180285-vidobutok-vugillya-v-ukrayini-skorotivsya-na-15-protyagom-2017-roku

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку