Розробка уроку із зарубіжної, літератури проведеного у 7 класі на тему: «Новела як літературний жанр, її характерні ознаки. О. Генрі – майстер новели. Біблійні мотиви та моральні цінності в новелі « Дари волхвів»
Мета: познайомити здобувачів освіти з новелою як літературним жанром; з життям та творчістю О.Генрі; допомогти зрозуміти основну ідею новели «Дари волхвів»; сприяти вихованню моральних якостей дітей.
Обладнання: презентація «О.Генрі – видатний майстер новел», тексти біблійної оповіді «Дари волхвів», виставка творів письменника.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф до уроку
Найцінніший скарб на землі – християнська любов.
О.Генрі
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство з творчістю Вільяма Сідні Портера, більш відомого нам як О. Генрі. О.Генрі ввійшов в літературу як майстер цікавих оповідань. Він зумів посісти своє місце серед найкращих оповідачів в американській літературі завдяки оригінальності свого таланту. Цей письменник залишається одним з найшановніших для читачів багатьох поколінь. Його називають «королем новели». Літературна спадщина О. Генрі велика —він написав 287 новел. Твори О. Генрі називають енциклопедією американського життя. Герої його новел — звичайні люди: клерки, продавці, бідні художники, фермери, дрібні авантюристи, шахраї тощо.
ІV. Закріплення вивченого
1.А зараз ми пригадаємо біографію О.Генрі: Слайд.
Відповідь учнів і перегляд слайду для уточнення.
1-Справжнє імя О.Генрі.
2-Коли жив О.Генрі?
3.-Де він народився?
4.-Що ви знаєте про батьків О.Генрі.
5.-Де і як навчався?
6.-Коли і де починає трудовий шлях?
7.-Що ви знаєте про Техаський період.
8. -Пригадайте епізод, що підтверджує любов письменника до дружини?
9.-Звинувачення у крадіжці.
10.-Коли і де приходить визнання?
11.-Літературна спадщина письменника.
2. Словникова робота
Новела (італ. novella, від латин, novellas — новітній) — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з динамічним, напруженим сюжетом та несподіваним фіналом.
Новелам властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, зведення до мінімуму кількості персонажів.
- Давайте доведемо, що твір О.Генрі «Дари волхвів», -новела?
V. Актуалізація опорних знань
1.- Назва твору незвична. Ще раз перечитаємо її і попробуємо розібратися в її значенні.
-В якому творі ми зустрічалися з образом волхва? ( Ми зустрічалися в «Пісні про віщого Олега » О. Пушкіна)
- Хто такі волхви? (Волхви – мудреці, провидці.) (слайд)
- А в новелі «Дари волхвів» про яких волхвів іде мова: «Ті, що принесли дари немовляті у яслях…»? (Про біблійних волхвів Волхви – це східні мудреці, які по зорях дізнались про народження Ісуса Христа, прийшли вклонитись йому і принесли дари).
-Що подарували немовляті волхви? (Вони подарували йому золото, ладан, мирро ) (Новонародженому Ісусові принесли золото, ладан і мирро. Звідси пішов звичай дарувати подарунки на Різдво)
2.Пояснення вчителя.
Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем на знак земної влади. Ладан - як знак Божественного походження і небесної влади і ми бачимо, як у храмах підноситься кадильний дим. Третій дар — мирро. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа - то смерть жертовна, бо Він прийшов, щоб принести Себе в жертву за кожного з нас.
3. Дари волхвів Символи для людства
Золото символ визнання його царем на знак земної влади Ладан символ Божественного походження і небесної влади Мирро символ тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння ., жертовної смерті 4. - А сьогодні ми дізнаємося, як дари волхвів пов’язані з героями твору О.Генрі «Дари волхвів». Отже, почнемо працювати над змістом
- Яке ваше враження від твору? -Які думки виникли у вас під час читання? - Автор твору «Дари волхвів» переосмислює біблійну історію. Він називає наймудрішими волхвами саме героїв свого твору. Наше завдання зрозуміти чому.
VІ. Мотивація. Проблемне питання.
-В одній із новел О. Генрі писав:
«Ви чекаєте на скарби, які ніби манна небесна, упадуть до ніг у вигляді золотих доларів чи хрустких кредиток, а між іншим у кожного з вас є величезні скарби, які ви мало цінуєте". –Це буде наше проблемне питання, на яке ви дасте відповідь лише в кінці уроку. - Напередодні якого свята відбуваються події у творі? – Розкажіть про головних героїв новели: хто вони, чим займаються ? - Зачитайте опис приміщення, де жило подружжя. Який колір переважає в цьому описі? Чому? – Які цінності були в Джіма та Деллі? – Чому кожен з них вирішив продати ці речі? Чи легко було з ними їм розлучатися? Про що свідчить цей вчинок? – Які почуття переживали герої, отримуючи подарунки? - Чому, незважаючи на бідність, вони хочуть зробити один одному дорогі подарунки? (Цінують один одного. Люблять. Вважають достойними всього найкращого)
-Який момент оповідання є найнапруженішим? ( Зустріч героїв). -Давайте пригадаємо цей епізод. А для цього переглянемо інсценізацію.
VІІ. Інсценування уривка із новели “Дари волхвів” О. Генрі
Автор. У молодої сімейної пари Юнг було два скарби, їх гордість. Один – золотий годинник Джіма, який належав його батькові і діду, другий – каштанове волосся Делли. Вона за 20 доларів продала своє волосся і купила подарунок гідний Джіма – платиновий ланцюжок для годинника. І ось, підкрутивши волосся, Делла зустрічає Джіма. Двері відчинилися, Джім увійшов і причинив їх. Його худе обличчя було заклопотане. Бідолаха, в двадцять два роки він мав годувати сім’ю! Йому давно треба було купити нове пальто, і рукавичок у нього не було. Джім увійшов і завмер. Його очі спинилися на Деллі, в них був вираз, якого вона не могла зрозуміти. Це не були ні гнів, ні здивування, ні докір, – жодне з тих почуттів, яких вона могла сподіватись. Він просто пильно дивився на неї, і на обличчі у нього був отой дивний вираз. Делла зіскочила з столу і кинулась до нього.
Делла. Джім, милий, не дивись на мене так. Я підстригла волосся і продала його, тому що не пережила б, якби мені нічого було подарувати тобі на Різдво. Вони знову відростуть. Ти ж не сердишся, правда? Я не могла інакше. У мене дуже швидко росте волосся. Ну, привітай мене з Різдвом, Джім, і давай радіти святу. Якби ти знав, який я тобі подарунок приготувала, який він гарний, чудовий!
Джім. Ти підстригла волосся?
Делла. Так, підстригла і продала. Але ж ти мене все одно будеш кохати? Я все та ж, лише з коротким волоссям.
Джім (здивовано оглянувши кімнату). Отже, твоїх кіс уже немає?
Делла. Не шукай, ти їх не знайдеш ... Будь зі мною лагідний, тому що я зробила це для тебе. Можливо, волосся на моїй голівці і можна порахувати, але ніхто не зміг би виміряти мою любов до тебе.
Джім. Зрозумій мене, Делло. Ніяка зачіска не зможе змусити мене розлюбити мою дівчинку. Але розгорни мій подарунок, і тоді ти зрозумієш, чому я в першу хвилину був приголомшений.
Автор. Білі проворні пальчики розірвали папір. Почувся крик захвату, і в той же час він змінився потоком сліз ... На столі лежали гребінці, саме той набір гребінців, якими Делла давно милувалася в одній із вітрин Бродвею. Чудові гребінці, натуральні, черепахові, з блискучими камінцями, якраз під колір її каштанового волосся.
Делла. У мене дуже швидко росте волосся, Джім. Ой, я й забула. Я тобі купила ланцюжок для годинника. Все місто оббігала, поки знайшла його! Тепер можеш хоч сто разів на день дивитися, котра година. Я хочу бачити, як вони підходять одне одному. Дістань годинника
Джім. Делло ... Доведеться нам поки що заховати наші подарунки, хай полежать трішки. Вони для нас зараз занадто гарні. Годинник я продав, щоб купити тобі гребінці.
VІІ. Еврістична бесіда з класом
- Автор філософськи зауважує: "Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон на рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного". -Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон на рік? Як би відповіли математики чи мудреці. - Що можна купити за мільйон? - А чого не можна купити за гроші? - Знову пригадаємо, що принесли волхви, кому? Це був дар шанування чи любові? -Якого серед них не було? (Любові)
Дійсно, О.Генрі робить мудрий висновок: волхви принесли дари, але серед них не було головного, письменник не називає його, але нам зрозуміло, що цей дар - любов і вірність. Їх не купити, якщо навіть в кишені у вас мільйон. -У чому мудрість вчинку Делли і Джіма?
(Делла і Джім подарували один одному щось більше. Герої довели, що, незважаючи на усі труднощі життя, кожен з них піклується в першу чергу про кохану людину, а не про себе. Адже, коли люблять по-справжньому, не думають про себе. Мудрість їхнього вчинку полягає у тому, що кожен з них пожертвував найціннішим, що у нього було, аби його друга половина була щаслива.) -То що ж більше - вісім доларів в тиждень або мільйон на рік? ( У квартирі за 8 доларів живе справжня любов, яка більша за мільйони .У світі немає нічого ціннішого за любов, і ніякі подарунки, навіть найдорожчі, не можуть замінити це почуття.) - Перечитаємо останній абзац оповідання: «Волхви, ті, що принесли дари немовляті у яслах, були, як ви знаєте, мудрі люди, надзвичайно мудрі люди. Вони винайшли звичай робити різдвяні подарунки. Бо вони були мудрі. А я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей, які жили у восьми доларовій квартирі і зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами. Але до відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші. З усіх, хто приносить і приймає дари, наймудріші тільки такі, як вони. Це всюди так. Вони і є волхви».
-Це розповідь про нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей ? -Чи виправдані такі жертви героїв? - З практичної точки зору…ні. Але це доказ їх любові. - Хто , на вашу думку, є волхвами? (Ті, хто має в серці любов) - А чим пожертвував Ісус Христос заради людства? (Собою)
VІІІ. Робота з епіграфом
XІ. Узагальнення вивченого.
1. Згадаймо про проблемне питання.
«Ви чекаєте на скарби, які ніби манна небесна, упадуть до ніг у вигляді золотих доларів чи хрустких кредиток, а між іншим у кожного з вас є величезні скарби, які ви мало цінуєте". Автор підводить до головного висновку: найпрекрасніший скарб є у кожного з нас - це любов. А хто зможе відчути почуття кохання-отримає дар волхвів-мудрість.
2. Найбільш вражаючим для мене було…
3.На мою думку, найголовніше в житті людини…
4. Чи можемо ми сказати, що новела є актуальною в наш час?
XІІ. Підсумок уроку
Мені здається, що сьогодні у нас з вами відбулася дуже щира і відверта розмова про любов, людяність і щастя. І я сподіваюся, ви зрозуміли, у чому полягає справжня мудрість - це мудрість нашого серця, здатного на велике, всеперемагаюче кохання.
ХІІІ. Домашнє завдання. Прочитати новелу О. Генрі «Останній листок». Написати твір-мініатюру «Кращий подарунок у моєму житті» .