Урок на тему: «Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми."

Про матеріал
розробка уроку по твору Джеймса Олдріджа "Останній дюйм", додаю презентацію до уроку
Перегляд файлу

Тема.  Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми.

 Мета: ознайомити учнів з біографічними відомостями про Дж.Олдріджа, проаналізувати оповідання "Останній дюйм"; навчати дітей сприймати і розуміти текст художнього твору; допомогти з'ясувати причину складних відносин між батьком і сином в оповіданні; спробувати осягнути розвиток душевного стану героїв, що подарували один одному життя; виховувати у школярів бажання завжди порозумітися з власними батьками.

 Обладнання: портрет Дж. Олдріджа, комп’ютер, проектор, тексти твору.

 Епіграф до уроку                                                            "Дитина народжує батьків".

                                            Єжи Лєц

...Або все почнеться, або остаточно урветься...

Дж. Олдрідж

                                               Хід уроку

 І. Мотивація.

Учитель. У житті завжди бувають радісні та сумні моменти. Ми радіємо,сміємося, але разом з тим бувають моменти, коли ми переживаємо, хвилюємося, страждаємо. Та найважче, коли в тебе сімейні негаразди, а саме непорозуміння з батьками

Мозковий штурм

— Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і дітьми? (занадто суворе ставлення, прискіпливість, недовіра, батьки не поважають думку дітей, обмежують самостійність, заборони, байдужість, крик, зайнятість батьків...)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

 

 Отож, метою нашого уроку  є вивести рецепт досягнення порозуміння у сім’ї, тобто з’ясувати, які мають бути стосунки між рідними людьми – батьком і сином, обговорити можливі способи їх зближення, вміння розвивати толерантність, повагу до батьків і відповідальність перед  родиною.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Слово учителя. Сьогодні ми не будемо повторювати біографію письменника повністю. Згадаємо лише найяскравіші факти його життя.

   1.1. Що вам відомо про письменника?

Приблизна відповідь учнів: Дитячі та юнацькі роки письменник провів у Австралії, де він народився 10 липня 1918 року, де виріс і сформувався як особистість

Батько Джеймса Олдріджа був журналістом, редактором газети. Тому зовсім не дивно, що син вирішив продовжити його справу. У 1938 році 20-річний Джеймс переїжджає до Англії і вступає до Лондонського університету. Після успішного його закінчення Олдрідж працює в редакції газети. Він поринув у політичне життя і брав участь навіть у громадянській війні в Іспанії Під час радянсько-фінської війни перебував у Фінляндії як військовий кореспондент. З початком другої світової війни Олдрідж був на різних її фронтах: у Греції, Єгипті, Норвегії, Радянському Союзі.

У повоєнні роки він багато подорожував. Особисті враження від побаченого і почутого лягли в основу творів письменника.

Герої творів Олдріджа – люди сильного характеру та нелегкої долі, які борються і перемагають

   1.3. Про які захоплення письменника ви знаєте?

Приблизна відповідь учнів: творам Дж. Олдріджа притаманна документальна точність, переконливість. Він писав про те, чого не відчував, що сам на собі не випробував. Захоплення авіацією, підводним плаванням теж переніс на сторінки своїх творів. Мистецтво пілотажу захопило Дж. Олдріджа ще у Лондоні, де 1938 року він вступив до авіаційної школи і незабаром уперше піднявся в повітря. Олдрідж освоював небо з такою самою впевненістю, з якою пізнавав землю, а зробивши небо «своїм» попрямував «під воду».

 У 1955 році він написав своєрідний навчальний посібник для любителів підводного спорту «Підводне полювання для недосвідчених англійців». Жартуючи, Олдрідж казав, що ніколи не сподівався, що його молодший син Томас буде першим з тих, у чиїй долі цей його твір відіграє вирішальну роль: підводне полювання стане пристрасним захопленням хлопця.

Ще в дитячі роки майбутній письменник часто чув розповіді рибалок про акул. Доводилося йому також бачити на власні очі скалічених морськими хижаками людей. А після війни не раз випадала нагода побачити акул під час підводних зйомок. Одного разу – це було поблизу Каїра – Олдрідж поїхав у так звану акулячу бухту.

 Взагалі його підводний арсенал склався не лише з кінокамери, а й акулячої клітки, сидячи в якій, можна було почувати себе безпечно в «підводному царстві». Але цього разу клітку довелося  залишити в Каїрі, бо вона не вмістилася в автомобіль. Письменник – кінооператор опинився в становищі свого майбутнього героя Бена…В той день на плівку було знято «товариство» з восьми акул. Не дивно, що оповідання «Останній дюйм» та «Акуляча клітка» справляють враження достовірної розповіді очевидця.

2. Учитель: Але постійним захопленням письменника було мистецтво, зокрема література. Джеймс Олдрідж прекрасно знав усю європейську літературу, а також американську і австралійську. Уже цікавим є той факт, що письменник був в Україні, відвідував Крим.

 

6. Дослідницька робота.

Так як Бену, головному герою новели «Останній дюйм» доводилося доволі часто з ризиком для життя проводити підводні зйомки морських хижаків Червоного моря, я б хотіла, щоб ви послухали наших географів, які підготували повідомлення про унікальні особливості Червоного моря.

 

1 географ. Червоне море – це найтепліше і найближче  до Європи тропічне море. Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Середземним морем і Індійським океаном. Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів. Проте знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої унікальні особливості. Це пояснюється вельми просто. Адже поряд – найбільша пустеля світу – Сахара. Тому надходження прісних вод дуже невелике.

Слайд Цей невеликий острівець в Червоному морі називають Утопією. Свою другу назву він отримав невипадково - у дні сильного припливу кілька разів на рік він повністю ховається під водою.

Тут можна, не надягаючи акваланг, побачити фантастичні ландшафти морського дна і багатства коралової  пишноти, а також різноманітних крабів і білосніжний пісок.

 

2 географ. По-друге, Червоне море найтепліше на Землі (середня температура в лютому в північній частині +23С, в серпні +27С). І це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Ще одне з чудес Червоного моря – його відпливи і припливи. Під час відпливу можна спостерігати  вражаюче видовище. Там, де ще недавно  до самого горизонту тягнулася підводна морська гладінь, раптом виявляєш піщані лисини, а вода ледь досягає колін.

Учитель. Учні - біологи проведуть заочну  екскурсію у казковий підводний світ Червоного моря.

1 біолог. Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. Тут мешкають тисячі різних видів риб - риби – ангели, риби – клоуни, султанки! Є тут і свій імператор: риба – наполеон,  губан,

моїсеєва камбала. Маленька рибка, здатна сама протистояти акулі! У Ізраїлі в лабораторії «Еллат» цю рибку помістили в басейн з акулою. І коли грізний хижак, роззявивши пащу, був вже готовий проковтнути здобич, трапилося несподіване: паща не захотіла закриватися. Просто рибка виділила якусь молокоподіну речовину, яка паралізувала щелепи акули.

2 біолог. До речі про акул – їх в Червоному морі велика кількість. З 500 видів акул 44 помічено в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря. Акули бачать світ у чорно-білому зображення. Погано чують, але мають тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри на відміну від зубів більшості хребетних, у яких вони приростають до кістки. Сила тиснення щелеп акули сягає 18 тонн.

3 біолог.

Більшість видів акул відносяться, до так званих, справжніх хижаків. Небезпечними для людини є близько 50 видів акул, що полюють на велику здобич. Із них найвідоміші велика біла акула завдовжки до 12 м та риба-молот, названа так тому, що її голова розширена в боки на подобі молота.

Акула-кішка – належить до сімейства котячих акул, яке налічує дуже багато видів, що водяться в усіх морях і океанах світу.

Довжина тіла не превищує 1 м. Живе у прибережних водах біля дна і рідко опускається на глибину більше 400 м. Харчується вона дрібною рибою.

 

7. Учитель. Ви прослухали змістовну розповідь про Червоне море та його підводний світ і тепер можете представити собі якою небезпечною  була робота головного героя  оповідання  - Бена.

 

Учитель. Бесіда з учнями за змістом оповідання «Сюжет і герої оповідання «Останній дюйм»».

Запитання для учнів за змістом прочитаного

  •       Ким за фахом був герой оповідання?
  •  Скільки Бену років?
  •  Що відомо про його сім’ю?
  •  Як звали його сина?
  •  Скільки років було хлопчику?

Учень

Англійська родина живе в Єгипті. Бен – досвідчений американський пілот. Йому 43 роки, він припинив літати, втратив будь-яку надію знайти пристойну роботу. Від нього пішла дружина. Він залишився віч-на-віч зі своїми проблемами.

Його дружина, Джоанна, ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала. Хоча вона й живе так, як того бажає, але не  дуже щаслива. Джоанна залишила  Бену десятирічного хлопчика Деві.

Самотньому  Деві було найважче, адже він ще дитина. A будь-яка дитина не може почуватися нормально без батьківського піклування, материнської ласки, спокою в домі.

  • Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв? (У сім’ї усі були байдужими одне до одного, їх взагалі важко було назвати сімєю.)

 

- Зачитайте, що автор говорить про батьків Деві. Всі великодушні поривання у них у сім’ї завжди закінчувались невдачею, їм обом давно бракувало цього почуття – черствій плаксивій матері і різкому, нервовому батькові».)

    

 - Пригадайте документ, в якому проголошено права дитини (Конвенція про права дитини)

     - Які ви знаєте статті про права дитини?

     - Чи порушені права Деві як дитини?

  • Яким було ставлення батьків до Деві? (хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться)

- У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміють одне одного.)

 

Вчитель  Читаючи вдома оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм», можливо ви зустріли багато незнайомих слів. Які слова були для вас невідомими?

  •         Лексичний  коментар

Дюйм — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.

Фут — одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см.

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер зде­більшого у морській справі, рівна 1852 метрам.

Фунт — основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.

Хамсин — сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пус­телі.

Авантюра — ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і при­речена на провал.

Утворити ланцюжок  Причини  непорозуміння у стосунках: Самотність, недовіра, байдужість, зрада, конфлікт, непорозуміння, відчуження

Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Що ми можемо їм порадити? Давайте виведемо рецепт досягнення порозумінь у сім’ї

 

Рецепт № 1 Знаходити  порозуміння

9.Бесіда з учнями

 

-Куди вирушили герої оповідання? (узбережжя Червоного моря)

 

-З якою метою?

 

-Чи небезпечна ця поїздка?

 

-Як почуває себе у польоті  хлопчик?

 

-Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з батьком лишаються наодинці?

 

-Як батько ставився до сина під час польоту? (з твору зачитати)

 

Рецепт № 2 Бути уважними і терплячими одне до одного.

 

-Що трапилося з Беном під час поїздки? (напали акули)

 

-Як повів себе Деві?

 

Рецепт № 3 Не впадайте у відчай

 

-Чи вдалося врятуватися Бенові й Деві? Яка спільна дія зблизила батька й сина? (Вижити)

 

Рецепт № 4 Ніколи не втрачайте бажання жити.

 

- Що змінилося в їхніх стосунках? - Як про це говорить автор?

 (Бен перестав кричати на сина. А Деві поступово перестав боятися батька. «Хлопець не хотів, щоб батько помер».)

 

  • Що не розгледіли батьки в своєму хлопчикові? (Його доброти, самотності. Того, що хлопчик просто боявся батьків, відчував себе не потрібним їм. Усе це сталося тому, що дорослі просто жили своїм життям.)

 

- Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька? (Він поводився із сином, як з рівним, і це було новим у їхніх стосунках.)

 

Рецепт № 5 Вникати в проблеми близьких людей.

 

  •                   - Чи є майбутнє у стосунках батька й сина? (Так, бо вони люблять один одного, не залишив син батька в екстремальній ситуації)

Невже була потрібна екстремальна ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?  Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.

Рецепт № 6 Найдорожче – це життя

Вчитель. А зараз послухайте

Вірш “Коли здається жити неспромога” і дайте ще один рецепт успіху

 

Коли здається, жити неспромога,

Коли здається більше сил немає,

Повір у себе, і твоя тривога

Розвіється, як марево, сама…

Повір у себе, ти багато можеш,

Не опускай безсилої руки.

І сам собі найкраще допоможеш –

Лиш тільки спробуй сам себе знайти.

Коли здається,що земля і небо

Супроти тебе стали на диби,

Повір у себе, знай, що жити треба,

Бо ви своєї долі – не раби!

Повір у себе, ці слова, як гасло,

Їх кожен день у пам’яті читай.

І щоб ніколи віра та не згасла, -

Ти кожен день і час свій пам’ятай.

 

Рецепт № 7 Повір у себе

 

Отож, сьогодні ми з вами придумали власний рецепт досягнення успіху у стосунках з рідними людьми і він полягає у тому:

 

Знаходити порозуміння

Бути уважними і терплячими одне до одного

Не впадати у відчай

Ніколи не втрачайте бажання жити

Вникайте в проблеми близьких людей

Найдорожче – це життя

Повір у себе

 

Я сподіваюсь, що цей рецепт ви обов’язково приготуєте з вашими батьками і він стане коронною стравою у вашій сім’ї.

 

Вчитель

Дж.Олдрідж написав продовження цього оповідання, яке називається “Акуляча клітка”.

Випереджувальне д/з було створити фанфік

  • Давайте спробуємо уявити продовження оповідання, де герої зрушують стіну відчуження, долаючи останній дюйм. Творча група отримала випереджальне завданння – скласти фанфік.
  • Нагадайте, що таке фанфік?

Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.

Яка ж подальша доля наших героїв? (Інсценізація) Фанфік

 

  • Деві, ти справжній герой. Тобі-таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.
  • Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.
  • Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?
  • Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, Деві, мій маленький дорослий хлопчик.
  • Мамо,мені вдалося врятувати батька і посадити літак.
  • Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.
  • І тебе, мамо?
  • Так, синку. Я зрозуміла, моє життя без вас неможливе.
  • Ти мене пробачиш, Бене?
  • Я вже давно тобі все вибачив. Дуже радий тебе бачити.
  • Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.

Робота в парах. Скласти «дерево порозуміння»

Поміркуйте,  які поради ви дали б батькові та синові,щоб вони могли подолати останній дюйм відстані? Запишіть їх на листочках і почепіть на «дерево порозуміння».

Учні дають свої поради.

Бену                                                                                                                  Деві

Більше уваги приділяти сину                                По мірі можливості зрозуміти проблеми батька

Стати другом і наставником                                 Допомагати батькові

Відкрито проявляти свою любов                         Не звинувачувати його

Поважати особистість сина                                  Прислухатися до порад батька

Приймати сина таким як він є                              Підтримувати у життєвих випр.

Бути добрішим

 

Вчитель. Ось наше дерево  звеселилося барвистими листочками і буде символізувати дерево вирішення проблеми між батьками та дітьми.

Вчитель В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті -  вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.

А тепер настав час з’ясувати, чому оповідання має таку назву. У короткому тлумачному словнику української мови слово дюйм (застаріле слово) означає – одиниця міри довжини, близько 25 міліметрів. У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння.

Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».

 

 «Якими би ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?»

Я хотів би, щоб батьки мене розуміли;

  • Хочу, щоб батьки довіряли мені, ставились до мене як до дорослої людини;
  • Я хотіла би, щоб батьки мене не чіпали;
  • Я б хотіла, щоб ми більше вільного часу проводили разом;
  • Хочу, щоб батьки ніколи не кричали на мене;
  • Я хотів би, щоб мені давали змогу бути більш самостійним;
  • Я хотів би, щоб наші стосунки і надалі були такими хорошими як зараз.

 

2. Заключне слово вчителя. Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті-решт ви змогли здолати той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо». Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

                  Дібрати цитати до образу Деві, які свідчать про його змужніння.

1

 

docx
Додав(-ла)
Маринюк Оксана
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
24 березня 2022
Переглядів
3900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку