Урок -дослідження " О.Генрі "Останній листок".

Про матеріал
Даний конспект уроку допоможе вчителям зарубіжної літератури у проведені уроку в 7 класі з теми "О. Генрі. "Останній листок."Втілення в образі Бермана найкращих людських рис.Гуманізм твору".Матеріал уроку сприяє розвитку творчих здібностей дітей, розкриває актуальність новели, її гуманізм.
Перегляд файлу

04lab60t71285046309.jpg      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

56584441_1268839352_4538.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   7 клас

Тема:     О. Генрі « Останній листок». Втілення в образі Бермана найкращих  людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

Мета: Вчити учнів вдумливо читати й розуміти     прочитане,  формувати   навички  роботи над характеристикою літературних персонажів ;  сприяти розвитку творчих здібностей ; розкрити актуальність

новели,її   гуманізм;продовжувати формувати уявлення про  загальнолюдські чесноти :доброту, милосердя , любов до ближнього ;

 виховувати ці почуття , допомагати учням усвідомити, що від їх учинків може залежати доля,а іноді й життя інших людей.

Обладнання: портрет О. Генрі, ілюстрації до твору      ( в слайдах) репродукція зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей», тексти новели.

Тип уроку:    комбінований

Хід уроку

I.Організація класу до уроку

Шановні діти. Рада знову зустрічі з вами на уроці зарубіжної літератури. За вікном  холодний ранок , але на душі у нас тепло і затишно . У нас сьогодні незвичайний урок . До нас завітали гості – люди добрі, щирі, хороші. Тож привітайте наших гостей щирою посмішкою.

- Сподіваюсь, на уроці ви будете активними , ініціативними, розумними, творчими. Бажаю вам успіху.

II. Актуалізація опорних знань учнів

1.Бесіда

 Над яким розділом літератури ми розпочали роботу? ( «Краса чистих людських взаємин»)

 Який твір розпочали вивчати? ( новела О.Генрі « Останній листок»)

 Що вам було задано на домашнє завдання ( Скласти план до новели , вивчити визначення понять)

           2. Вправа на повторення «Так» чи «Ні»

Перевірка біографічних  відомостей про автора вправою .

1) Справжнє ім’я О.Генрі  Вільям Портер ? (Так)

2) О. Генрі – американський письменник ? ( Так)

3) Вихованням хлопця займався в дитинстві  батько ? ( Ні, виховувала тітка)

4) В 15 років Вільям став фармацевтом в аптеці батька . ( Ні, служив у свого дядька).

5) О. Генрі був у Техасі на ранчо у свого друга. (Так , він мав мав намір стати ковбоєм).

6) Письменника звинуватили у привласненні грошей  - 5 тис. доларів?            ( Так).

7)  Псевдонім у письменника з’явився у в’язниці .

( Так).

8) Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив ?  (Ні, вважають, що він свій псевдонім запозичив з фармацевтичного довідника Етьєна Оссіана Генрі)

9) Між 1904- 1910 р. вийшло 13 збірок оповідань, 7 збірок  новел? ( Ні,  9 збірок  новел і повість               « Королі і  капуста» ).

10) Життя О. Генрі було важким, повне випробування ? (Так)

11) Літературна спадщина  О.Генрі – 273 новели, роман   «Королі і  капуста»? ( Так).

12) Жанр, в якому працював О.Генрі – це новела ? ( Так).

III. Вивчення нового матеріалу

      1. Вступне слово вчителя

О. Генрі прожив  48  років, 8 чи 9 з яких серйозно займався літературною діяльністю. Він визнаний майстер короткого оповідання, новеліст. В основу своєї творчості вклав думки про людину , про гуманізм, про любов. Все це було продиктоване великою любов’ю  письменника до людей. Про це ми і поговоримо на сьогоднішньому   уроці.

    2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.( слайд №1 )

    3. Робота у зошитах.( запис теми та епіграф).

    4. Робота в групах( повторення літературних термінів)(слайд№2)

Завдання для I групи –            Дайте визначення новели?     Особливості композиції.

Завдання для  II групи  -          Навести основні ознаки новели.  Сформулювати тему та ідею твору  .

     5. Евристична бесіда

 Де і коли відбуваються події описані в творі?

 ( У невеличкому районі Нью-Йорка , в листопаді).

 Про кого ми дізнаємося з перших рядків новели?

  Що привело в це місто двох дівчат?

 З якими труднощами зіткнулися молоді художниці?

 Чому автор хворобу називає «Містер Пневмонія»? ( Це художній засіб – персоніфікація . Пневмонія – запалення легенів – найчастіше розпочинається від недостатнього харчування, від переохолодження).

 Чи однаково поводили себе дівчата? (Ні, Джонсі піддалася депресії, втратила інтерес до життя дівчиною оволоділи химерні думки, що вона повинна померти, коли упаде останній литок плюща, який ріс під  її вікном) (слайд№3)

 Зачитайте із тексту цей епізод, який зображений на слайді.

 Хто допомагає одужати Джонсі?

 Чому у Джонсі мало шансів на одужання?

 ( Втратила любов до життя).

 Хто дав Джонсі той один шанс , про який говорив лікар?

IV. Закріплення нового матеріалу

1.Характеристика образу Бермана

Вчитель:  Джонсі втратила любов до життя, поступилась слабкодухості, а своїм   життям за це заплатив Берман.

       Сьогодні він герой нашого уроку. (показ слайду №4 із зображенням Бермана)

 Яке у вас перше враження від персонажа?

(типовий невдаха, лідер, бридкий старий буркотун, приречений ніколи не створити шедевр)

 Але це враження хибне. Сутність людини, її душа невловимі. Тому важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем.

Відкрийте свої серця до сприйняття історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.

 Щоб краще зрозуміти образ Бермана ми попрацюємо в групах.

І група – Створити психологічний портрет Бермана

ІІ група – Вправа «Гронування»

 З перелічених якостей людей виділіть ті, що були притаманні Берману.

        Створіть асоціативне гроно

Вміння співчувати Почуття     відповідальності

 Мудрість Дисциплінованість

 Мужність Правдивість  Небайдужість Доброта    Цілеспрямованість  Щедрість

 Готовність до самопожертви Тактовність

          Чуйність

 Підберіть епітети до словосполучення душа Бермана

(заяча, мишача, мотузяна, пропаща, темна, черства, широка, золота, щира).

Вчитель: Милосердя, доброта, чуйність,співпереживання. уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – найкращі риси людей. Саме таким і був художник -невдаха Берман.

Дати відповіді на запитання:

 З якою метою метою був запрошений Берман в помешкання дівчат?

 Прочитайте опис Бермана. На що автор звертає увагу в його портреті (  порівнює його з біблійним героєм – Мойсеєм)

 А хто такий Мойсей?( розповідь учня про Мойсея)

 Робота з репродукцією Мікеланджело «Мойсей» ( слайд №5)

 На що натякає читачам автор, пишучи про Мойсея , поряд з Берманом ( у художника є якісь приховані риси, і вони в ньому мають розкритися. Образ Мойсея підводить учнів до основної думки, на яку натякає автор. Берман -  рятівник юної художниці).

Слово вчителя:

Приховані риси Бермана розкрилися, коли він дізнався про Джонсі і її хворобу. Вони разом із Сью йшли до іншої кімнати, зупинились біля вікна й з острахом дивилися на плющ.

 Чому з острахом , як ви думаєте?( Листок упав з дерева , а Джонсі спала і ще не бачила цього)

 Чи зумів Берман допомогти Джонсі? А як саме?( Берман вночі малює під дощем листок плюща)

Дослідницька робота (слайд№6 «  Берман малює свій шедевр») ( ілюстрація Г. Кузнецова « Шедевр Бермана»).

 Визначте, який епізод новели відтворено художником ?

 Що можемо сказати  про героя ілюстрації?

 ( фігура Бермана динамічна,показано внутрішнє напруження героя, бажання допомогти Джонсі , шапка злетіла з голови , скуйовджене волосся ).

 А як цей епізод зображено у творі?

Слово вчителя:Письменник міг би писати про будь-яке дерево з листям , що відривається від вітру часу і дощу, чому ж одним із героїв стає плющ?

Повідомлення учня про плющ із зображенням рослини ( слайд№7)

Повідомлення вчителя.У християнській міфології  плющ – символ смерті і вічного життя. Плющ в‘ється вгору,так і людина чіпляється за життя,коли хоче вижити , подолавши всі негаразди.

 Символом чого був намальований листок у творі ? ( надії,що не вмирає  та віри в майбутнє)

  А впродовж твору, що уособлює листок

 ( символ безнадії , смерті  - для Джонсі, а для Бермана – символ життя. Він  малює зелений листок ,щоб врятувати дівчину).

Інсценізація уривку Джонсі і Сью

Інвентар: крісло, мольберт

Одна дівчина у кріслі, накрита пледом, друга – біля мольберта

Джонсі:   Це останній листок. Я думала, що він неодмінно впаде вночі, і тоді я  помру…

Сью:      Та Бог з тобою! Не кажи такого, Джонсі!

Джонсі:   Я була поганим дівчиськом, але щось примусило той останній листок залишитися там, де він є, щоб показати, яка я була противна. Це гріх – хотіти померти… Тепер ти можеш дати мені трохи молока та бульйону…

Сью:    Мені треба щось тобі розказати, серденько. Сьогодні в лікарні від запалення легенів помер містер Берман. Він хворів тільки другий день. Вчора вранці двірник знайшов старого в його кімнаті, безпорадного від страждань. Його черевики і одяг геть промокли, і були холодні, як лід. Ніхто не міг збагнути,  куди він ходив такої жахливої ночі. Потім знайшли ліхтар, який ще горів, драбину, перетягнуту в інше місце, кілька розкиданих пензлів і палітру,на якій було змішано зелену і жовту фарби.   А тепер подивись у вікно, люба, на останній листок  плюща. Тебе не дивувало, що він ні разу не затремтів і не колихнувся від вітру? Ах, сонечко, це і є шедевр Бермана,  він намалював його тієї ночі, коли впав останній листок.

Звучить музика  Шуберта « Аве Марія»

Коментар учителя .  Вночі під холодним осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман  створює на стіні будинку простий малюнок – останній листок плюща, що став першим і останнім шедевром Бермана. Виявляється, що шедевром може бути не тільки грандіозне полотно, а  й маленький малюнок, якщо він залишив слід у людській душі.

- Що таке шедевр? ( Твір, який є вищим досягненням мистецтва, майстерності)(слайд№8 «Шедевр»)

-  Чи доводилось вам бачити шедеври? Які саме? (слайд№9 «Шедеври світу» )

-  Чим розплатився Берман за свій шедевр?

- Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? (Малюнок Бермана – врятоване молоде  майбутнє життя,яке, можливо, в майбутньому створить не один такий шедевр.)

Вчитель. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає у нас біль, ніби з життя пішла близька для нас людина. Якраз у цьому , на перший погляд, буденному випадку і відкривається справжня душа Бермана,його велич, готовність пожертвувати собою заради інших.

- Чому новела називається « Останній листок»? (Тому, що цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але цей малюнок став вічним шедевром у пам’яті Сью і Джонсі.)

- Яка ідея твору?(Найголовніша цінність – людське життя, возвеличення людських почуттів,здатних перебороти найстрашніше)

              Наш  клас зараз перетвориться на творчу лабораторію. Я пропоную групам скласти сенкан на тему: «Берман»

            Берман   

  добрий,    співчутливий                  

допомагає, переживає, піклується  

Створив справжній шедевр   

(Морально виростає в наших очах) (Перетворюється на символ самопожертви)                                          Гуманіст

- Давайте пригадаємо, що означає цей літературний термін «гуманізм» (Гуманізм – увага й любов до людини, готовність їй допомогти)   (лат.слово- humanus- людяність ) (слайд№9)

Робота над  епіграфом   

Міні-дискусія «Чи згоджуєтесь ви з думкою О.Генрі?»

- Які образи з новели О.Генрі уособлюють ідею християнської любові?

- Чи можете ви навести приклади таких вчинків із вивчених вами художніх творів світової літератури? (Прометей, Тарас Бульба)

        Рольова гра « Упізнай героя»

Слово вчителя. Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, що жертвували своїми інтересами заради когось.           

 -Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що  цар богів і покарав мене?                         

( Прометей, міф «Прометей»)

- Я залишила теплу домівку, люблячу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. ( Герда «Снігова королева»)

- Я ризикував власним життям, пробравшись у саме серце Квазонде, щоб урятувати своїх нових друзів від біди. ( Геркулес із твору  «П’ятнадцятирічний капітан»)

Демонстрація слайду№10( портрет О.Ковча)

- Чий портрет ви бачите на слайді?  

  -Що ви знаєте про цю людину?

V.Підсумок уроку

Мікрофон.  О.Генрі допоміг мені зрозуміти, що… 

- сенс життя у самому житті, треба жити всупереч обставин і негараздів; 

- життя нам дається тільки раз, тому ми повинні витрачати його на добрі справи;             

- прагнути робити добро іншим.

       Заключне слово вчителя

- Ось і підходить до завершення наш урок – ця коротка мить просвітлення душі на прикладі літературного героя Бермана. Пригадаймо слова Маленького принца «Лише серце добре бачить, найголовнішого не побачиш очима». Я хочу, щоб ми з вами навчились бачити серцем.             

Читання вірша О.Сліпенка «Творіть добро» .Виставлення оцінок                                         VI. Домашнє завдання . Опишіть, як, на вашу думку, складеться,доля Сью і Джонсі через 10 років?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Наплета Людмила Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
4931
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку