Тема уроку: Зіркість серця ( за повістю О. Гріна «Пурпурові вітрила»)
Мета: Зазирнути та проникнути в душу героїв повісті, розкрити своєрідність характерів Асоль і Грея, зрозуміти, у чому їх краса; розвивати навички виразного читання, переказування, роботи з текстом ,обговорення, словесного малювання; виховувати поважне ставлення до чужих почуттів і мрій, здатність «бачити серцем» світ і людей.
Формуванні ключових компетентностей:
Спілкування державною та іноземною (російською) мовами;
Природнича компетентність;
Інформаційно-цифрова компетентність;
Уміння вчитися впродовж життя;
Ініціативність і підприємливість;
Соціальна та громадянська компетентності;
Обізнаність та самовираження у сфері культури.
Обладнання: презентація, репродукції картин видатних художників, малюнки учнів, аудіозаписи, відеофрагменти.
Словник:
Романтика — поняття, шо включає почуття, які емоційно підносять людину.
Казка — художня розповідь фантастичного, пригодницького чи побутового характеру, шо має виховне значення.
Повість — це епічний твір, який повно змальовує характер героя, стан середовища, взає мозв'язки між особистістю та суспільством.
Зірке одне лиш серце,
найголовнішого очима не побачиш.
А. де Сент-Екзкшері
Проблемне питання:
Програма телепередач
1. «Доброго ранку, Україно».
2. Перегляд фільму «Пурпурові вітрила» (рольова гра).
3. Передача «Запитання — відповіді».
4. «Природа навколо нас».
5. «Україна має таланти».
ХІД УРОКУ:
I. Оголошення теми та мети уроку. Коментування та формулювання проблемного питання.
II. Мотивація.
Учитель. Ми живемо у третьому тисячолітті. Період, коли писав О. Грін, залишився позаду. Чому ж творчість письменника популярна й сьогодні? Мабуть, тому, що його цікавили питання, які не старіють ніколи: добро і зло, їх співвідношення в житті, шляхи пошуку щастя, яким бути, як жити?
• Що ви винесли з попереднього уроку?
• Що зрозуміли?
• Як урятувати себе та цей світ від зла?
{Виховувати в собі добрі якості, боротися з гріхом; дотримуватися високих моральних принципів)
Учитель. Саме у повісті О. Гріна можемо знайти людей, які здатні запалити полум'я добра, любові, сміливості оточуючих. « Пурпурові вітрила» — романтична повість-казка. Давайте розберемося з основними поняттями, які допоможуть нам проаналізувати твір.
ІІІ. Словникова робота, яку проводить учень, шо працював зі словниками ( презентація)
ІV. Учитель. Отже, країна Романтики чекає на нас. Ми вирушаємо до неї разом із героями повісті.
А допоможуть нам у цьому програми телебачення.
Мов шукачі перлин у глибинах океану, герої передачі та глядачі будуть шукати в повісті прекрасні витвори природи душі, слова, думки.
Звучить музика: шум моря, крик чайки.
V. Робота за темою уроку:
Учень
Романтика вступает в свои права
Желанной гостьей на телепрограмме.
Ты встретишь здесь приветные слова
Простых людей в их доблести и славе.
Увидишь, как задумчиво горят
Над морем разноцветные закаты...
Богаты мы?
Но, знаешь, во сто крат
Мы высшими богатствами богаты!
1 - а ведуча. Романтика: кохання, мрії, чудеса... ,
Вас вітає ведуча програми «Доброго ранку, Україно!». У нас із вами сьогодні щасливий день уже тому, що ми поведемо розмову про чудову повість «Пурпурові вітрила», в якій можна знайти багато корисного і важливого, бо твір О. Гріна — це безліч думок, асоціацій, символів. Його твори викликають у людей бажання урізноманітнити життя, наповнити його ризиком, сміливістю і почуттям «високого». Усі твори письменника викликають хвилювання, вони не дають нам заспокоїтися, показують інше життя, примушують шукати його. Герої Гріна протиставляються оточуючим, не схожі на них.
Ви зацікавилися, хто вони? А може, знаєте?
Оголошується конкурс «Найкращий словесний портрет героя».
1. Виступи учнів
2. Бесіда
• Чи допомагає нам портрет пізнати душу героя?
• Гегель стверджував, що очі — дзеркало душі. Доведіть або спростуйте цю думку.
• В яких умовах виросла Асоль?
• В яких умовах виріс Грей?
• Чи близькі Асоль і Грей, незважаючи на різні умови життя?
Сьогодні ми повинні уважно придивитися до них.
2-а ведуча. Увага, увага! Просимо переглянути епізоди з «фільму» «Пурпурові вітрила».
Учень, шо бажає виступити, виходить до дошки, за допомогою слайдових ілюстрацій, підготовлених однокласниками, переказує уривок «Зустріч Асоль з Греєм».
2. Інсценізація епізоду «Розмова дівчинки з Еглем».
3. Бесіда:
• У чому витоки доброти й романтичності Асоль?
• Чому Егль розповів дівчинці казку?
• Чи подобається вам героїня? Чим?
3-я ведуча. Просимо переглянути другу серію кінофільму «Пурпурові вітрила», яка
називається «Грей».
4. Інсценування епізоду «Розмова Грея з …»
5. Бесіда:
• Що мав на увазі малий Грей, коли говорив: «Ось рай. Він у мене. Бачиш?»
• У чому, де витоки доброти Грея?
(У любові рідних, літературі, живописі, природі)
• Чим приваблювала картина, яка знаходилася в домі сім'ї Грея?
• Чи сподобався вам Грей? Чим?
4-а ведуча. А тепер запрошуємо на передачу «Запитання — відповіді». Тема — «Секрети Асоль і Грея». Взяти участь мо¬жуть усі бажаючі. Моє запитання — перше.
• Чому саме море приваблювано та хвилювало Грея?
• Як визначилося в душі Грея уявлення про капітана?
• Як пояснити зміст фрази: «Грей жив у своєму світі»?
• Що допомогло Грсєві досягти мети? (Сила волі, терпіння, мужність, сміливість)
• Летіка, матрос «Секрета», говорить про Грея: «Капитан дельный, но не похожий. Загвоздистый». Що він має на увазі?
• Доведіть, шо Грей — романтична натура.
• Грей побачив Асоль не очима, а по-іншому. Як це? Чим саме? Що побачив, тільки зовнішність?
• Якось Лонгрен сказав ще маленькій Асоль: «Потрібно вміти любити». Як це? Хто ж уміє любити?
5-а ведуча. Запрошуємо вас переглянути передачу «Природа навколо нас».
Оголошуємо конкурс «Словесне малювання уявного пейзажу».
6-а ведуча. Вас вітає ведуча програми «Україна має таланти».
Любов... Цс почуття в різні часи окрилювало митців, породжувало натхнення і бажання діяти. А герої Гріна, які вміють любити,— приваблювали особливо та примушували шукати іншого життя. Ви в цьому зараз переконаєтесь.
Звучить пісня «Пурпурові вітрила» у виконанні двох груп учнів (по черзі).
• Чий виступ вам сподобався найбільше? Чому?
• Чи вдалося артистам передати головне? Що саме?
VІ. Підсумок уроку
• Чи існує зв'язок між умінням любити та бачити серцем?
Так, без зіркості серця неможлива любов. Ми зрозуміти, що й Асоль, і Грей вміють бачити серцем, без чого неможливі ні доброта, ні любов.
• Чи потрібні такі романтики в житті?
• У чому краса людини?
• Чи сподобався вам урок? Що ви взяли для себе?
Останнє моє запитання до вас і до себе також:
• А чи зірке у нас із вами серце?
Щоб відповісти на це, декому потрібно прожити все життя.
Ну що ж, збагачені важливим відкриттям, попливемо з О. Гріном далі. Він чекає на нас. Він покаже нам, на що здатна людина із зірким серцем.
V. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «У чому краса людини?». Прочитати повість до кінця.