Данна розробка уроку- дослідження допоможе вчителеві організувати цікаву групову роботу для учнів 9 класу
Урок 18
Клас: 9
Тема: «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу. Йонно- молекулярні рівняння хімічних реакцій.»
Мета уроку:
навчальна: п оглибити вивчення реакції обміну, закріпити поняття необоротних реакцій йонного обміну. З'ясувати умови протікання реакцій іонного обміну в розчинах електролітів до кінця. Виявити як можна визначити реактив на той чи інший йон, користуючись таблицею розчинності.
розвивавальна: розвиток експериментальних навичок, розвиток логічного мислення.
виховна: вміння працювати в команді, виховання охайності та точності, спостережливості
Форма уроку: урок-дослідження
Обладнання: інтерактивна дошка, комп'ютер, цифрова лабораторія Einstain, датчики рН, карбон( ІV)оксиду, температури, нетбуки, презентація вчителя «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»
Тип уроку: урок удосконалення знань.
Лабораторне обладнання і реактиви: штатив з пробірками, хімічні склянки, індикаторні папірці, хлоридна кислота, сульфатна кислота, натрію гідроксид, калію гідроксид, барію хлорид, купрум(II) сульфат, феррум(III) хлорид, натрію карбонат, фенолфталеїн, соки апельсиновий і яблучний, мінеральна вода «Миргородська», «Поляна Квасова», інструктивні картки.
Структура уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Використання обладнання |
I. Організаційний момент 2хв. |
Доброго дня, діти! Сьогодні ми продовжуємо розглядати тему «Електролітична дисоціація», подивіться, будь ласка, на епіграф до уроку. Це слова жінки-вченого, двічі лауреата Нобелівської премії: «… наука - це велика краса. Вчений у себе в лабораторії не просто технік: це дитина лицем до лиця з явищами природи, що діють на нього як чарівна казка.» (Звернення до епіграфа, який записаний на слайді). Хто це? Я думаю, що ви в процесі діяльності на уроці будете як завжди активні, уважні, працездатні, отримаєте нові знання. |
Уважно слухають |
презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх перебігу» |
ІІ. Актуалізація опорних знань 3хв.
|
Нас оточує безліч органічних і неорганічних речовин. Властивості водних розчинів неорганічних речовин багато в чому дивні. Так, розчини кислот, солей і лугів проводять електричний струм, на відміну від розчину цукру, спирту, глюкози. На попередніх уроках ми з'ясували, що при розчиненні у воді електроліти розпадаються на іони. Як називається цей процес Що таке реакції іонного обміну? Ще раз нагадаємо собі, що розчини електролітів широко застосовуються, · По-перше, в різних сферах діяльності людини. · По-друге, вони мають велике значення для живих організмів, т. К. Поживні речовини засвоюються саме у вигляді розчинів. · По-третє, складні фізико-хімічні процеси в організмах також протікають в розчинах. · По-четверте, розчинами є фізіологічні рідини - плазма крові, лімфа, шлунковий сік і т.д. Реакції йонного обміну визначають здоров'я кожного з нас. Вони протікають щохвилини, щосекунди в наших організмах, здійснюючи процеси метаболізму і обміну речовин.
|
Електролітична дисоціація)
Реакції між іонами називаються іонними реакціями, а рівняння таких реакцій іонними рівняннями.
|
презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх протікання» |
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності 3-4 хв.
|
Сьогодні ми з вами теж будемо говорити про розчини електролітів і тема нашого уроку «Реакції йонного обміну.Йонно- молекулярні рівняння хімічних реакцій ». (Запишіть тему уроку в зошитах). Як ви думаєте, про що ми сьогодні з вами будемо говорити, що з'ясовувати? Кожен з вас пройде шлях вченого експериментатора, але в мініатюрі. Формулюючи наукову гіпотезу (за яких умов реакції йонного обміну йдуть до кінця), ви її потім підтвердіть дослідним шляхом. Ми з вами згадаємо алгоритм складання повних і скорочених рівнянь йонного обміну. Ви навчитеся складати за скороченим йонним рівнянням повні йонні рівняння і визначати суть перебігу данної реакції. Реакції йонного обміну дуже важливі. Експериментальне дослідження Завдання для груп: дослідити запропоновані об'єкти (мінеральні води, яблучний і апельсиновий соки), на вміст іонів Cu2+, OH-, H+ .Fe3 +, HCO3-, SO42- в розчині по їх якісним,реакціям. Уявити підсумки роботи: вказати іони, що містяться в розчині, скорочене йонне рівняння, що відображає сутність хімічної реакції, ознака хімічної реакції і представити свій об'єкт. |
Учні записують тему
Про реакції йонного обміну
Організація експерименту, об’єднання в групи
|
презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»
Цифрова лабораторія, нетбуки, |
ІV. Проведення дослідження та звітування 25-30 хв. |
Докладний план роботи з описом дослідів, технікою безпеки, невеликий текст для аналізу по кожній темі міститься в карті-інструкції. Після виконання завдання, кожна група представляє результатами своєї роботи. |
Учні виконують завдання в групах: одна група-дослідження апельсинового соку, інша - яблучного соку, наступні дві - мінеральні води та реакція нейтралізації. Досліджують напої на вміст іонів Cu2+, OH-, H+ .Fe3 +, HCO3-, SO42- . Учні знаходять відповідний реактив, проводять досліди, заповнюють інструктивні картки. Працюють в групах.
|
|
V. Закріплення вивченого матеріалу 2 хв.
|
|
Знайти спочатку нерозчинну сполуку цього йону, а потім розчинну як реактив. |
|
VI. Підсумок уроку 2-3 хв.
|
Підіб'ємо підсумки нашої роботи. Всі досліджувані об'єкти містять корисні для життєдіяльності людини елементи. Мінеральні солі у водних середовищах організму частково або повністю розчиняються і існують у вигляді іонів. Основними джерелами мінеральних речовин для організму є продукти харчування. Для того щоб підтримувати обмін речовин на належному рівні треба дотримуватися кількох правил: 1. Вживати протягом дня необхідну кількість води. 2. Так як основним джерелом мінеральних солей є фрукти і овочі, треба регулярно (щодня) вживати їх в їжу. Серед мікроелементів особливе значення для росту і розвитку дитини мають залізо, мідь і цинк. Їх дефіцит виявляється затримкою фізичного розвитку або анемією. Правильне харчування - запорука здоров'я. |
|
|
Рефлексія 2-3 хв.
|
Ось і закінчився наш урок, давайте повернемося до епіграфа. Ми в ході уроку використовували хімічний експеримент, теоретичні знання. Що ж ви дізналися в процесі своєї діяльності на уроці? Які знання придбали? Чим відрізняються реакції іонного обміну від реакцій обміну? Що необхідно знати, щоб вміти складати іонні рівняння? |
Учні відповідають. |
|
VII Домашнє завдання 1хв. |
§12 повторити, §13 читати (Григорович) ІІ рівень впр.162; ІІІ рівень впр.162, 163; ІV рівень впр.163,164 Підготуватись до пр. роботи №2 |
Діти записують в щоденник домашнє завдання |
презентація вчителя «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»
|