Урок- дослідження "Реакції йонного обміну та умови їх перебігу"

Про матеріал

Данна розробка уроку- дослідження допоможе вчителеві організувати цікаву групову роботу для учнів 9 класу

Перегляд файлу

Урок 18

Клас:  9

Тема: «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу.  Йонно- молекулярні рівняння хімічних реакцій.»

Мета уроку:

     навчальна: п оглибити вивчення реакції обміну, закріпити поняття необоротних реакцій  йонного обміну. З'ясувати умови протікання реакцій іонного обміну в розчинах електролітів до кінця. Виявити як можна визначити реактив на той чи інший йон, користуючись таблицею розчинності.

      розвивавальна: розвиток експериментальних навичок, розвиток логічного мислення.

     виховна: вміння працювати в команді, виховання охайності та точності, спостережливості

Форма уроку: урок-дослідження

Обладнання: інтерактивна дошка,  комп'ютер, цифрова лабораторія Einstain, датчики рН, карбон( ІV)оксиду, температури, нетбуки, презентація вчителя «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»

Тип уроку: урок удосконалення знань.

Лабораторне обладнання  і реактиви: штатив з пробірками, хімічні склянки, індикаторні папірці,  хлоридна кислота, сульфатна кислота,  натрію гідроксид, калію гідроксид, барію хлорид,  купрум(II) сульфат,  феррум(III) хлорид, натрію карбонат, фенолфталеїн, соки апельсиновий і яблучний, мінеральна вода «Миргородська», «Поляна Квасова», інструктивні картки.

 

 

 

 

Структура уроку

Діяльність  вчителя

Діяльність учнів

Використання

обладнання

I. Організаційний момент 2хв.

Доброго дня, діти!

Сьогодні ми продовжуємо розглядати тему «Електролітична дисоціація», подивіться, будь ласка, на епіграф до уроку. Це слова жінки-вченого, двічі лауреата Нобелівської премії: «… наука - це велика краса. Вчений у себе в лабораторії не просто технік: це дитина лицем до лиця з явищами природи, що діють на нього як чарівна казка.»

 (Звернення до епіграфа, який записаний на слайді). Хто це?

Я думаю, що ви в процесі діяльності на уроці будете як завжди активні, уважні, працездатні, отримаєте нові знання.

Уважно слухають

презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»

ІІ. Актуалізація опорних знань 3хв.

 

Нас оточує безліч органічних і неорганічних речовин. Властивості водних розчинів неорганічних речовин багато в чому дивні. Так, розчини кислот, солей і лугів проводять електричний струм, на відміну від розчину цукру, спирту, глюкози.

На попередніх уроках ми з'ясували, що при розчиненні у воді електроліти розпадаються на іони. Як називається цей процес  

Що таке реакції іонного обміну?

 Ще раз нагадаємо собі, що розчини електролітів широко застосовуються,

· По-перше, в різних сферах діяльності людини.

· По-друге, вони мають велике значення для живих організмів, т. К. Поживні речовини засвоюються саме у вигляді розчинів.

· По-третє, складні фізико-хімічні процеси в організмах також протікають в розчинах.

· По-четверте, розчинами є фізіологічні рідини - плазма крові, лімфа, шлунковий сік і т.д.

Реакції йонного обміну визначають здоров'я кожного з нас. Вони протікають щохвилини, щосекунди в наших організмах, здійснюючи процеси метаболізму і обміну речовин.

 

 

 

 

 

 

Електролітична дисоціація)

 

 

 

 

 

 

 

Реакції між іонами називаються іонними реакціями, а рівняння таких реакцій іонними рівняннями.

 

 

презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх протікання»

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

3-4 хв.

 

 

Сьогодні ми з вами теж будемо говорити про розчини електролітів і тема нашого уроку «Реакції йонного обміну.Йонно- молекулярні рівняння хімічних реакцій ». (Запишіть тему уроку в зошитах).

Як ви думаєте, про що ми сьогодні з вами будемо говорити, що з'ясовувати?

Кожен з вас пройде шлях вченого експериментатора, але в мініатюрі. Формулюючи наукову гіпотезу (за яких умов реакції йонного обміну йдуть до кінця), ви її потім підтвердіть дослідним шляхом. Ми з вами згадаємо алгоритм складання повних і скорочених рівнянь йонного обміну. Ви навчитеся  складати за скороченим йонним рівнянням повні йонні рівняння і визначати суть перебігу данної реакції.

Реакції йонного обміну  дуже важливі.

Експериментальне дослідження

Завдання для груп: дослідити запропоновані об'єкти (мінеральні води, яблучний і апельсиновий соки), на вміст іонів Cu2+, OH-, H+ .Fe3 +, HCO3-, SO42- в розчині по їх якісним,реакціям. Уявити підсумки роботи: вказати іони, що містяться в розчині, скорочене йонне рівняння, що відображає сутність хімічної реакції, ознака хімічної реакції і представити свій об'єкт.

 

Учні записують тему

 

 

 

 

 

 

 

Про реакції йонного обміну

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організація експерименту, об’єднання в групи

 

 

 

 

презентація вчителя«Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цифрова лабораторія, нетбуки,
Лабораторне обладнання і реактиви.

ІV.  Проведення дослідження та звітування

 25-30 хв.

 Докладний план роботи з описом дослідів, технікою безпеки, невеликий текст для аналізу по кожній темі міститься в карті-інструкції. Після виконання завдання, кожна група представляє  результатами своєї роботи.

Учні виконують завдання в групах: одна група-дослідження апельсинового соку, інша - яблучного соку, наступні дві - мінеральні води та  реакція нейтралізації. Досліджують напої на вміст іонів Cu2+, OH-, H+ .Fe3 +, HCO3-, SO42- .

Учні знаходять відповідний реактив, проводять досліди, заповнюють інструктивні картки.

Працюють в групах.

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

2 хв.

 

 

  1. Як можна визначити реактиви  на  той чи інший йон, користуючись таблицею розчинності?

Знайти спочатку нерозчинну сполуку цього йону, а потім розчинну як реактив.

 

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку  2-3 хв.

 

 

 Підіб'ємо підсумки нашої роботи. Всі досліджувані об'єкти містять корисні для життєдіяльності людини елементи. Мінеральні солі у водних середовищах організму частково або повністю розчиняються і існують у вигляді іонів.

Основними джерелами мінеральних речовин для організму є продукти харчування.

Для того щоб підтримувати обмін речовин на належному рівні треба дотримуватися кількох правил:

1. Вживати протягом дня необхідну кількість води.

2. Так як основним джерелом мінеральних солей є фрукти і овочі,  треба регулярно (щодня) вживати їх в їжу.

Серед мікроелементів особливе значення для росту і розвитку дитини мають залізо, мідь і цинк. Їх дефіцит виявляється затримкою фізичного розвитку або анемією. Правильне харчування - запорука здоров'я.

 

 

Рефлексія 2-3 хв.

 

Ось і закінчився наш урок, давайте повернемося до епіграфа. Ми в ході уроку використовували хімічний експеримент, теоретичні знання.

Що ж ви дізналися в процесі своєї діяльності на уроці? Які знання придбали?

Чим відрізняються реакції іонного обміну від реакцій обміну?

Що необхідно знати, щоб вміти складати іонні рівняння?

Учні відповідають.

 

VII  Домашнє завдання

1хв.

§12 повторити, §13 читати (Григорович)

ІІ рівень впр.162;

ІІІ рівень впр.162, 163;

ІV рівень впр.163,164

Підготуватись до пр. роботи №2

Діти записують в щоденник домашнє завдання

презентація вчителя «Реакції йонного обміну і умови їх перебігу»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
20 серпня 2020
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку