Урок- квест з української мови "Узагальнення і систематизація вивченого з теми: «Іменник»"

Про матеріал

Урок-квест з української мови, метою якого є узагальнення й систематизація знань з теми "Іменник" для 6 класу. Цікава для учнів форма квесту дозволяє швидко і якісно узагальнити вивчений матеріал.

Перегляд файлу

                                  Урок-квест

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми: «Іменник»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник, його морфологічні ознаки,синтаксичну роль; учити застосовувати теоретичні знання на практиці,правильно писати слова з вивченими орфограмами; спонукати дітей до творчого підходу до роботи на уроці; сприяти вихованню патріотизму , поваги до звичаїв та традицій рідного народу

Обладнання : роздруковані підказки, м’яч, картки із завданнями для роботи в групах

      Хід уроку       

І. Мотивація навчання учнів

Бесіда

  • Чи знаєте ви, що таке квест?

Лексична робота . Пояснення значення слова «квест» (означає пошук предметів, пригод або подорож до певної мети через подолання перешкод)

  • Знайдіть українські відповідники до цього слова (пошук, пересування)
  • У яких ситуаціях ви чули це слово?
  • Яке за походженням це слово?
  • У якому словнику ми можемо знайти пояснення значення цього слова?
  • Чи доводилося вам брати участь у квесті?

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

Сьогодні на уроці ви маєте можливість стати учасниками справжнього мовного квесту. Тема його пов’язана з систематизацією знань про іменник.  Наша мета – знайти скарб.  Яким він буде, ми дізнаємося в кінці уроку. А робити ми це будемо з допомогою підказок, які є обов’язковими умовами цього пошуку.

 

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

Учитель може зашифрувати в загадці місце знаходження підказки, попередньо розклавши їх (наприклад, перша підказка знаходиться в місці, яке називає іменник , що вживається тільки в множині, неістота(двері). Можна уточнити, зачитавши лексичне значення слова)

 

1. Перша підказка. В українській мові їх  дев’ять . Шість з них мають лексичне значення, відповідають на питання, мають граматичні ознаки та синтаксичну роль. (відповідь: частини мови). Пригадаймо їх.                                          Гра «Ти мені , я тобі»

Можна використовувати м’яч. Учитель говорить слово і кидає м’яч, а учень називає частину мови. Далі гра продовжується між учнями.

 

2. Друга підказка. Поняття, які вони означають можуть писатися з малої або великої літери, інколи беруться в лапки (власні та загальні назви)             

        Творчий диктант «Я знаю пісню»

Вставте потрібні за змістом іменники - власні назви. Пригадати правила написання власних назв. Зробити синтаксичний розбір одного речення. Пояснити розділові знаки в останніх трьох реченнях.

  • Ой хто, хто ………… любить (Миколая)?

Ой хто,хто ………….служить (Миколаю)?

  • Як умру, то поховай те мене на  могилі, серед степу широкого, на……. милій .(Вкраїні)
  • Бо прийдуть до тебе три празники в гості.

Ой що перший празник – то ……….(Різдво Христове)

  • В чистій любові до краю ти нас,………., зрости (Боже)
  • Станем, браття, в бій кривавий від …. до …..(Сяну до Дону)
  • Серед каштанів і кленів згадую миле ім’я, добре, що є ти у мене, ….. люба моя(Знам’янка)

 

3. Третя підказка. Одні з них можна чітко окреслити або сфотографувати, а інші вказують на почуття, стани (конкретні та абстрактні назви) . Одні з них можуть «дихати», а інші ні (істоти та неістоти)

 

Завдання «Знайди зайве»

  • Злість, кохання,сум, прапор,перешкода, веселощі
  • Герб, підручник, закон, калина, дуб, кавун
  • Книга, типографія, історія, юнак, краса
  • Розум, воля,пісня,трудяга, місяць

4.Четверта підказка Для більшості самостійних частин мови їх шість, а іменник має сім (відмінки). Пригадати питання відмінків, особливості відмінювання іменників

Диференційоване завдання. Провідміняти власне ім’я по батькові

 

 5. П’ята підказка. Він може позначати осіб різної статі. Їх три, але існує і четвертий спільний (рід). Пригадати особливості визначення роду іменників

Розподільний диктант «Справжні друзі»(розподілити іменники за родами; діти працюють в міні-групах з картками, під час виконання завдання радяться і допомагають один одному)

Мадам, леді, шимпанзе,трюмо, плакса, уживання, какаду, ралі , базіка, конферансьє, бюро, колібрі, Токіо, Сан-Ремо, Борнео, ООН, собака, біль, нежить, тюль, подорож, путь.

 

6. Шоста підказка . В українській мові їх чотири. Визначення їх залежить від роду та закінчення слова (відміни). Пригадати розподіл іменників на відміни та групи

Гра «Забираю собі»

Клас поділяється на чотири групи відповідно до кожної відміни. Учитель надає кожній групі однакові набори карток з іменниками різних відмін. Кожна група повинна обрати картки з іменниками їхньої відміни(можна надати іменники, що не належать до жодної відміни)

Україна , село,теля, сміх, Дніпро, єдність, незалежність, стиляга,молодість, надія, ножиці, мед, собака,бюро, річка,країна, патріот, ім’я, велетень, щастя,здоров’я,мрія.

 

7 . Сьома підказка. У процесі вивчення теми «Іменник» ми не забували про вивчення правил написання цієї частини мови. А який розділ науки про мову вивчає правопис слів ?(орфографія)

 

Словниковий диктант «Мій зірковий час»

(троє учнів працюють біля дошки, записуючи під диктовку вчителя іменники. Інші учні пишуть у зошитах. Перевіряти диктант можуть самі учасники, інші учні або можна  використати метод взаємоперевірки. Той учень, який написав слова найкраще, - переможець).

 

Ходіння, картоплиння,озброєння, вариво, морозиво, марево,стежечка, вуличка, вершечок, племінничок, сіллю, радістю, піччю,любов’ю, подорожжю,ссавець, письменник, священик, суддя, стаття, статей, немовля, недолік

 

8. Восьма підказка. Він може підкреслюватися однією або двома лініями, пунктиром, хвилястою лінією, пунктиром з крапкою. Про що йдеться? (синтаксична роль)

 

Гра «Побудуй речення»

Учитель обирає декілька учнів, за кожним закріплює певний член речення.

Завдання №1: вишикуватися в правильному порядку,побудувавши речення . Наприклад, перший учень – присудок, виражений іменником; другий – підмет, виражений іменником;  третій – означення, виражене займенником; четвертий – означення, виражене прикметником; п’ятий – означення, виражене іменником.

Побудувати речення:

Моя мала батьківщина – місто Знам’янка.

Зробити висновок, якими членами речення може бути іменник.

Завдання №2: створити речення, в яких іменник  виражений обставиною та додатком.

 

 

 

 

 

9. Слово вчителя

Закінчується наш квест. Ми разом знайшли скарб . Як ви вважаєте, що це? (версії учнів)

(можна підготувати скриньку або книжку, з якої дістати аркуш зі словами «Справжній скарб – це знання»)

Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? Обґрунтуйте свою думку.

Робота з таблицею «Іменник» (узагальнення)

 

Завдання : зробити морфологічний розбір іменників скарб (І варіант) та знання (ІІ варіант).

 

ІV. Підсумок уроку

 

У додаток до знайденого скарбу деякі учні отримують оцінки.

 

Оцінювання

 

V. Домашнє завдання: скласти тестові завдання з теми «Іменник» або написати твір-мініатюру на тему: «Справжній скарб – це знання», використовуючи іменники власні назви.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Уманська Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
3635
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку