КВК проводиться з метою повтореня й закріплення знань учнів, одержані в 5-6 класах, сприяти активізації та розвиткові розумових та мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам'яті. Учням пропонуються такі види робіт: літературний редактор, читці скоромовок, фразеологічне лото, загадкова торбинка, зашифровані слова, мовні загадки, кросворд та інше.
Тема. Люби, знай, вивчай українську мову.
Мета: повторити й закріпити знання учнів, одержані в 5-6 класах, сприяти активізації та розвиткові розумових та мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам’яті; розвивати усне й писемне мовлення, увагу, кмітливість, спостережливість; збагачувати лексику мовознавчими термінами; виховувати наполегливість у здобутті знань та любов до рідної мови.
Обладнання: дошка, роздавальний матеріал, загадкова торбинка, міні-кросворд, кросворд, дошка, кольорові літери для підпису заходу, плакати з висловами про мову:
Ніколи на уста мого народу
Іржа не ляже, ні на мить.
Мов течія швидкого чистоводу,
Народна мова сяє і блищить.
Рідне слово мені любе, як отець і мати,
Рідна мова – найдорожчі золоті дукати. (Дмитро Третяк)
Мужай, прекрасна наша мово,
Серед прекрасних наших мов,
Живи, народу вільне слово,
Над прахом царських корогов,
Цвіти над нами веселково,
Як мир, як щастя, як любов! (М. Рильський)
О мово рідна! Золота колиско,
В яких світах би не бувала я, -
З тобою серцем, і по-українськи
Я вимовляю мамине ім’я. (Зоя Кучерява)
В джерелах слова – душі криниця,
А рідна мова – як чарівниця. (Д. Білоус)
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
Так народу без мови нема. (В. Забаштанський)
Епіграф до заходу:
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє. (Ф. Понтов)
Вчитель: Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Наша українська мова. (Д. Білоус)
Мова втілює в собі палку любов до Вітчизни, лютий гнів до ворогів, волелюбний дух творця її – народу, ніжний гомін рідних дібров, барви колосистих ланів, зелених луків, пахощі рідної землі. Мові, багатогранному й мудрому слову буде присвячений наш КВК.
На нашому КВК будуть змагатися дві команди: команда «Калинка» та команда «Українка». На сцену оплесками запрошуємо команду «Українка» та команду «Калинка». (звучить музика)
Капітан «Калинки» … (прізвище, ім’я учня).
Капітан «Українки» … (прізвище, ім’я учня).
Оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі у складі… (оголошується склад журі).
Девіз команди “Калинка”:
Квітне в садочку червона калина –
Рідна земля для нас всіх – Україна!
Девіз команди “Українка”:
Ми – українки велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна!
Вчитель: Шановні учасники, за вас вболівають ваші друзі, ровесники, однокласники. Отже, думайте, творіть, перемагайте. Я зичу вам успіху!
Поки учасники налаштовуються на змагання, прослухаймо вірш про мову.
Вірш про мову читає учасник мовно-літературного гуртка
Розминка
Вчитель зачитує запитання. Команди відповідають по черзі. Якщо гравці однієї команди не знають відповіді, слово надається суперникам.
Літературний редактор
Відредагувати подані речення.
Загадки-жарти (для вболівальників)
Мовні цікавинки (готують учасники). По черзі інформує кожний учасник команд.
Конкурс читців скоромовок.
По черзі два учасники з кожної команди підходять до столу, витягують картку, на якій записана скоромовка і, попередньо прочитавши мовчки, озвучують її.
Що, вороно-каркароно, принесла?
На воронячий зібралась я базар.
Рано-рано прилетіла до струмка,
На городі проковтнула черв’яка.
Покружляла, покружляла я вгорі,
Горобців порозганяла у дворі.
Стріла півня-розбишаку, пісняра
І чкурнула, дременула із двора.
* * * * *
Жоржик –лежень, лежебока,
З лежебокою морока.
Женя каже: - Не лежи,
Жито жати поможи.
Лежень каже: - Може, жалко,
Жалко, Женечко, лежанки?
Що ж, як будете ви жати,
Зможу в житі я лежати!
* * * * *
Курник кривенький на горбку.
Гарненька курка в курнику.
Не турбуйте курку!
Клює курка крупку.
Крупка дрібненька, курка рябенька.
* * * * *
Мила милитись не вміла.
Мила мило з рук не змила.
Мама милила уміло
Мама з Мили змила мило.
Фразеологічне лото.
Учасникам роздаються конверти з фразеологічними зворотами.
Завдання: скласти лото із написаними фразеологізмами так, що вийшла невеличка розповідь (діалог). Дати заголовок. Визначити тему. Озвучити твір.
Звороти (13 шт.): Робити з мухи слона. Гнути кирпу. Стріляна птиця. Пройти вогонь і воду. Підкласти свиню. Виходити з себе. Розбити глека. Грати на нервах. П’ятами накивати. Хоч греблю гати. Зарубати на носі. Не ликом шитий. Кури не клюють.
Музична пауза
Загадкова торбинка.
У ведучого торбинка, в якій лежать різні речі.
Завдання: вийнявши наосліп будь-який предмет, підібрати якнайбільше епітетів до нього.
Предмети: яблуко, книга, кусок хліба, олівець, крейда, зайчик, Шрек, ведмедик, автомобіль.
Творче завдання: Скласти речення, невеличкий діалог чи маленьку розповідь із 10-30 слів, але так, щоб всі слова починались на одну букву «Г», «М», «О», «П».
Наприклад: Бувало, бідні, багаті баби бурчали, буркотіли, бубоніли, багато балакали, бо були балакучі.
Колись край куща калини кривенька качечка каламутила калюжу - купалась. Качки коло качечки крякали, крилами крутили.
Учасники мовно-літературного гуртка читають гуморески
П. Глазового «Кухлик», Д. Білоуса «Що значить слово «значить»
Зашифровані слова.
Учасникам роздаються картки з міні-кросвордом.
Завдання: подані слова вписати у кліточки.
Слова команді «Калинка»
|
|
|
(колос)
|
|
|
(комар) |
||
|
|
|
(стриж)
|
|
|
|
|
(Трибуна)
|
|
|
|
|
|
(смородина)
Слова команді «Барвінок»
|
|
|
(сорока)
|
|
|
(комаха)
|
|
|
(колода)
|
|
|
|
|
(городина)
|
|
|
|
|
|
(стрибати)
Мовні загадки (вболівальникам)
назву краю можна мати.(Донбас)
Це слівце інтригує недаром:
На шість літер апострофів два,
Означає місцину над яром. (над’яр’я)
А к додаси – у полі зростає. (буряк)
Домашнє завдання: Скласти історію про: собаку, яка жила в холодильнику; ворону, яка любила кататись на велосипеді; щуку, яка грала на гітарі; березу, яка хотіла навчитись плавати; травневого жука, який боявся висоти. (за вибором команди). Один із учасників зачитує виконане домашнє завдання.
Кросворд
Команді «Українка»
|
|
1 |
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
4 |
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ї |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
С5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Горизонтально:
Вертикально:
Команді «Калинка»
|
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
Ї |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Н |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
6 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Горизонтально:
Вертикально:
Жменя теревенів
Поки учасники розгадують кросворди, час заповнюється смішинками, анекдотами, жартами із шкільного життя. Читають учні –вболівальники.
- Якщо йти до магазину, то ще ні, а якщо на стадіон, то вже.
Андрійко похилив чоло:
- А я першим на труді вистругав поличку!
- А я першим весь урок руку підіймаю!
- А я … першим на дзвінок з класу вибігаю!!!
- Та краще: одиницю вже виправив на двійку.
- Підтягнуся! – він гука і … подавсь до турніка.
- Трактор, тракториця, трактореня.
- Якщо Олегова – чоловічого, якщо Тетянчина – то жіночого.
- Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.
- Бо мама більше говорить, ніж тато.
Конкурс капітанів
Завдання 1: сказати українською. Якщо капітан не знає, допомагає команда.
Уксус – оцет Пончики – пундики
Клубника – полуниця Конфети – цукерки
Бутерброди – канапки Печення – печиво
Жаркоє – печеня Ветчина – шинка
Блинчики – млинці Клюква – журавлина
Носки – шкарпетки Утюг – праска
Плаття – сукня Щитати – рахувати
Слідуючий – наступний Міроприємство – захід
Завдання 2: пояснити жаргонізми, замінивши їх словами з активної лексики.
Кайф – насолода, задоволення Задовбав – замучив
Хавати – їсти Облом – ліньки
Братан – друг, товариш Прикол – жарт, дотеп
Прикинь – уявляєш Шара – задарма, безплатно
Бабки – гроші Фейс – обличчя
За бугор – за кордон Шарити – знати
О’кей – добре Блін – халепа, морока
Кльово (класно) – гарно, чудово Прикольний – потішний, смішний
Тусуватися – проводити час у колі друзів. Просунутий – той, хто знає щось краще за інших.
Завдання 3: прочитати напам’ять вислів про мову, вказати автора.
Конкурс «Найрозумніший учасник КВК».
Прикопати, пів’їжака, рясно, зжувати, ллється, Полісся, чавунний, баластний, картина «Весна», шістсот, під’яремний, пів-Дніпра, цвях, торф’яний, півсела, міні-диктант, мотокрос, купівля-продаж, Лисичка-Сестричка, антивоєнний, престарий, вулиця Набережна, людство, спеццех.
Музична пауза
Інсценізація
1. «Казка про Сергійка, Оксанку, букви Е та И, Наголос, дядечка Правило і пані Помилку».
2. Казка про частини мови.
Журі підбиває остаточні підсумки й визначає переможців. Слово голови журі. Нагородження. Вручення грамот.
Заключне слово вчителя:
Дорожи українською мовою,
Рідна мова – основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Нетямущим бува дитя! (Д. Білоус)
Бібліографія
1