3 КЛАС
Тема: Підсумковий урок. Струнні інструменти. Виконання пісень «Сонячні краплини», «Семеро гномів».
Мета: Підсумок знань про струнні інструменти, розпізнавати їх зображення та звучання. Вміти визначити мажор і мінор, коли звучить акорд, мелодія, інтервал. Виконувати пісні в характері, з музичними інструментами.
Наочні посібники, технічне обладнання:
Підручник «Мистецтво 3клас» Л.Масол, комп’ютер, аудіозаписи, відеозаписи, презентація, папка «Дидактичний та методичний матеріал», папка «Роздатковий матеріал», плакат «Струнне дерево», папка «Музичні інструменти».
Хід уроку
1.Учні заходять до кабінету під музику.
2.Привітання музичною поспівкою.
3.Представлення теми уроку:
- Сьогодні у нас підсумковий урок на тему: «Струнні інструменти. Вивчення пісні «Сонячні краплини». Ми розділимося на три групи, які входять до струнних музичних інструментів: «Щипкові», «Смичкові» та «Клавішні».
Прошу сказати, які музичні інструменти називають струнними? (Музичні інструменти, в яких джерелом звука є струна, називають струнними).
Розгляньте малюнки, назвіть назви інструментів. Що їх об’єднує?
(Скрипка, бандура, рояль, арфа, контрабас, піаніно. У всіх цих інструментів є струни).
Що можна назвати першим струнним музичним інструментом? (Мисливський лук, коли натягнути його тятиву, то він заспіває).
А зараз кожна група представить свою назву і покаже нам свої інструменти.
1) Група «Щипкові». Струнні інструменти, звуки з яких видобувають «щипком» (чіпляючи струну пальцем або медіатором) називають щипковими. Це найдавніша струнна група, давнім
струнним інструментом є арфа. Її зображення є на державному гербі Ірландії. Арфа – єдиний музичний інструмент, удостоєний такої шани.
2) Група «Смичкові». Музичні інструменти, на яких грають смичком, називають смичковими.
Струнні смичкові інструменти мають винятково співуче, мелодійне, виразне звучання. Давнім слов’янським народним інструментом був гудок. Грали на гудку гудочники, скоморохи або троїсті музики. Звеселяли народ піснями й танцями. А щоб загули три лункі струни – смикали їх особливою паличкою – смиком, або смичком.
3) Група «Клавішні». Музичні інструменти, які звучать, якщо натиснути на клавіші, називають клавішними. Система клавіш утворює клавіатуру. На початку ХVІІІ століття у клавішній родині з’явився новий інструмент. У 1709 році італійський майстер Бартоломео Христофорі винайшов фортепіано. Але називали його тоді піано форте.
- Погляньте на струнне дерево і покажіть кожна група свої гілочки, назвіть інструменти, які там розташувалися.
(Діти називають всі інструменти на дереві).
4.Пограємо з вами у гру «Надувні кульки». З кожної групи вибираємо по сім учасників. На кульках написана літера, кожен з вас бере одну кульку і, подумавши, назва якого інструменту утвориться, стаєте в ряд, щоб можна було прочитати назву струнного інструменту, який відноситься до вашої групи. Хто перший – отримує 3 бали.
5.Пригадайте , про кого ми співали в пісні на попередніх уроках ? Підказка: вони веселі, мудрі, співучі, грають на музичних інструментах, їх семеро.
(Це семеро гномів).
Заспіваємо цю пісню в характері, весело, жваво.
(Виконання пісні «Семеро гномів»)
А тепер з кожної групи по двоє учасників заспівають цю пісню, а ми визначимо найкраще виконання.
6.Дуже часто на уроках музики ми зустрічаємо цифру сім. Відгадайте загадку:
Сім сестриць на нотнім стані,
Між лінійками й на них.
Всі красиві, дружні, раді
Зазвучать вони в цю мить.
- Вірно, це ноти. Зараз я вам буду показувати ноти, а ви називатимете їх назви.
(Діти називають ноти)
Відгадайте ребуси . На місці пропущених складів поставте назви записаних нот і прочитайте слово:
Пригадайте, які ступені ладу стійкі, а які – нестійкі.
(1, 3, 5, 8 – стійкі, а 2, 4, 6, 7 – нестійкі)
Прошу на середину класу вийти 4 хлопчики та 4 дівчинки. Хлопці вибирають стійкі ступені, а дівчата – нестійкі.
Станьте в ряд, утворивши гаму До мажор. А всі решта заспівайте гаму До мажор, при цьому стійкі ступені стоять на місці, а нестійкі – 2, 4, 6 повертаються направо, 7 – наліво.
Окрім мажору в музиці є ще один основний музичний лад – це мінор. Пригадайте казку про двох хмаринок, одна з них щаслива і весела – це мажорна, а інша – зітхала, сумувала – мінорна.
Послухайте дві мелодії і визначіть, яка з цих мелодій належить мажорній хмаринці, а яка – мінорній.
(Учениця грає на фортепіано дві мелодії, а учні розпізнають).
Мандрує клавішами рука музиканта. Торкнеться однієї клавіші – заспіває один голос. Клавіша за клавішою – звук за звуком: складається мелодія. Торкнеться двох клавіш одночасно – зазвучить інтервал.
А якщо зіграти три, чотири, п’ять звуків разом? Тоді народжується акорд – злагоджене, гармонійне співзвуччя. У акорди складаються не будь-які звуки, а лише ті, що сполучаються, «дружать» між собою. І розташовані вони звичайно через один ступінь звукоряду, «через ноту» - по терціях.
Прошу вийти до дошки по одному з представників групи. Вам потрібно розмістити на нотному стані ноти так, щоб утворилася мелодія, інтервал і акорд.
Мелодія інтервал акорд
За вірне розташування ноток отримуєте 1 бал.
7. Наші хмаринки, сонечко нагадали нам, що прийшла пора року весна, пора, коли пробуджується природа, все розквітає, набирається нових сил. На попередньому уроці ми з вами вивчали пісню, яка розповідає про весну, місяць березень – це пісня «Сонячні краплини».
Спробуємо виконати приспів пісні із ритмічним акомпанементом. Які з цих інструментів допоможуть зобразити капання?
(Бубон, труба, трикутник, оркестрова щітка)
Це ударний інструмент – трикутник.
(Виконання пісні з акомпанементом трикутника).
8. А зараз послухайте фрагмент скрипкового концерту Антоніо Вівальді «Весна» (з циклу «Пори року»).
Що ви уявляєте, слухаючи музичний твір? Які інструменти «змалювали» у музиці весняні картини?
Хто знає вірші про весну?
(Учень читає вірш Т.Шевченка)
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала іі рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають…
Погляньте на картину і скажіть, чи співзвучна вона музичному і поетичному творам?
З кожної групи обираємо по шість гравців, які стають один за одним. На перших партах перед кожною групою лежать олівець та згорнуті фантиками папірці з завданнями. Призначаємо суддів для кожної групи.
За моїм сигналом перші номери команд рушають до перших парт. Розгортаючи будь-який з папірців, гравець одразу пише олівцем свій номер і відповідь на запитання. Якщо гравець не може дати відповідь, він має написати «не знаю» і , не затримуючись, бігти на своє місце, віддавши фантик судді.
Естафета триває доти, доки гравці в групах не принесуть всі фантики суддям. Вірна відповідь – 1 бал. Команда, яка першою закінчила естафету + 3 бали.
Запитання:
1)Зображення якого струнного щипкового інструменту є на державному гербі Ірландії?
(Арфа)
2)Як називається пластмасова деталь у формі зернятка, за допомогою якої грають на струнних щипкових інструментах?
(Медіатор)
3)Буде й полька, й гопачок,
Як до скрипки є …
(Смичок)
4)На цьому інструменті є струни та педаль,
Хто ж він? Безперечно, це знайомий наш …
(Рояль)
5)В лісі народилась,
В майстерні робилась,
А в руках плаче.
(Скрипка)
6)Яка висота велетенського контрабаса? ( 4,5 м)
- Зробимо підсумок гри. За вірну відповідь учасник отримує
1 бал. А та команда, що першою справилася з завданнями - отримує 3 бали.
10. (На екрані є завдання з написаними назвами інструментів).
- Діти, вам потрібно прочитати назви інструментів, вибравши вірне положення написання. Хто перший здогадається – піднімає руку і якщо відповідь правильна – отримує 1 бал.
(Цимбали, кобза, віолончель).
11.Підведення підсумків уроку. 12.Підрахування балів, визначення найактивніших учнів і ту групу, яка найбільше набрала балів. Нагородження переможців.
13.Домашнє завдання: повторити тему : «Струнні інструменти», пісні, нотний матеріал.
14.Прощання музичною поспівкою.