Озера і лимани України.
8 клас.
Вчитель Швець Г.Т.
Мета:
– сформувати в учнів уяву про озера, лимани, водосховища України, їхнє походження, гідрологічний режим та екологічні проблеми;
– розвивати навички роботи з тематичними і контурними картами;
– сприяти розширенню знань географічної номенклатури;
– закріпити знання, отримані в курсі географії 6 класу під час вивчення тем: «Озера, типи озерних улоговин», «Водосховища, їхня роль у господарському комплексі».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, мультимедійні презентації: «Краса Карпат – Синевир», «Перлина України – Світязь».
Хід уроку
І. Організаційний етап. Оголошення теми, мети уроку.
Вчитель. Ми продовжуємо знайомитись з водними ресурсами України.
К.Паустовський сказав: «Пізнання та мандрівки невіддільні одне від одного. Неодмінна риса всіх подорожей – збагачувати людину кількістю та різноманітністю знань». Ось і в нас з’явилася нагода здійснити мандрівку по безмежних просторах України і збагатити себе знаннями та досягти мети уроку.
Тема нашого уроку «Озера і лимани України». слайд 1
Ми вивчимо їхнє утворення, природу та екологічні проблеми.
А своєю інформацією, зібраною під час подорожі, поділяться групи мандрівників, які працювали за такими напрямками: слайд 2
1група «Полісся – край сотень озер»;
2 група «Гірські озера Карпат»;
3 група «Придунайські озера», «Заплавні озера»;
4 група «Озера Криму».
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
*Прийом «Приваблива мета»
Учитель. З-поміж природних водойм провідне місце в Україні належить озерам і лиманам. В Україні озер небагато. Але є у нас свої озерні краї – це Західне Полісся, Українські Карпати, Крим та Північно-Західне Причорномор’я. Трапляються вони також у заплаві Дніпра, Дунаю, Сіверського Дінця, на Поділлі, у басейні Десни.
На узбережжі Чорного моря є численні лимани. Колись багато озер було в заплаві Дніпра, але тепер там побудований каскад водосховищ, унаслідок чого більшість озер була затоплена.
На території України близько 20 тис. озер.
Давайте визначимо з вами, що таке озеро? (озеро - це природна водойма (улоговина,заповнена водою), яка не має безпосереднього сполучення з морем)
Подумайте, чим озеро відрізняється від річки? (від річки озеро відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік в річищі)
Пригадайте, за якими ознаками класифікують озера?
слайд 3 Схема «Класифікація озер»
генетична (за походженням) – заплавні, лиманні, карстові, льодовикові, вулканічні, завальні, залишкові;
гідрологічна (за характером водного балансу) – стічні, безстічні;
гідрохімічна (за ступенем мінералізації) – прісні, солонуваті, солоні, мінералізовані.
Озера вивчає наука лімнологія.
Про все це детальніше на нашому уроці.
III. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Найглибше озеро України розташоване в Західному Поліссі. А зараз до розмови запрошуємо учасників Поліської експедиції. Вам слово.
слайд 4
Вчитель: Озера Українських Карпат набагато менші за розмірами від поліських, хоча своєю чарівністю не поступаються. Вони не мають водогосподарського значення, але естетична, оздоровча та пізнавальна цінність їх висока. Озера відіграють важливу екологічну роль в регіоні. Це - резервуари водних запасів, що живлять річки та прилеглі ландшафти.
Але така характеристика була б не повною, тому більш детальну інформацію надасть група мандрівників, яка працювала в цьому мальовничому краї.
слайд 5
Вчитель. Цікаві і різноманітні придунайські водойми. Гідрологічну мережу цієї території становлять рукави Дунаю, численні озера в заплаві та поза нею.
Багато в Україні заплавних озер, які утворилися в результаті мандрування і зміщення річища. Як правило такі озера сполучаються з річкою і їхній режим залежить від її режиму. Заплавні озера
здебільшого не глибокі, але багаті рибою, птицею, є прекрасними місцями для відпочинку.
Де на території України є такі озера та про їхні особливості розкажуть мандрівники, які побували біля берегів цих озер.
Прошу до слова дослідників 3 групи. слайд 6
Вчитель. І ще одна наша експедиція вивчала Кримські озера. Колись ці озера були мілководними морськими затоками. Потім вони відмежувалися від моря намитими водою піщаними пересипами і південне сонце перетворило морську воду лиманів на насичений сірководнем та солями розчин, який називають ропою. У донних відкладеннях озер відбуваються складні біохімічні та геохімічні процеси, які утворюють цілющий мул – славнозвісні лікувальні грязі Криму. Прошу Вам слово.
слайд 7
Вчитель. Ось таку заочну мандрівку озерами України здійснили учасники наших експедицій.
Я дякую за інформацію якою ви поділилися з нами, за ваші творчі пошуки дослідження і за створені мультимедійні презентації по даній темі.
Отже, підсумовуючи почуте, робимо висновки:
На відміну від лиманних озер лимани сполучаються з морем і мають з ними постійний зв’язок. Так найбільший в Україні Дністровський лиман, хоча і відокремлений від моря піщаним пересипом, сполучається з Чорним морем Цареградським гирлом і судноплавним каналом. Дніпровсько-Бузький лиман має з Чорним морем безпосередній зв’язок через протоку завширшки 3км. Так само вільний обмін з морськими водами мають і інші великі лимани України, як-от: Молочний, Тилігульський, Хаджибейський, Куяльницький.
Отже, запишіть: лиман – це витягнута мілководна затока, що утворюється від затоплення морем пригирлової частини річкової долини або балки. Формується в результаті опускання суходолу і підтоплення його морем.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота № 4 (продовження). Позначення на контурній карті озер, лиманів.
Завдання . За допомогою фізичної карти України позначте на контурній карті найбільші озера та лимани нашої країни.
Завдання. Встановіть співвідношення між озерами та їхнім походженням:
Назва озера Походження
Відповідь: 1- В; 2- Б; 3- Д; 4- А; 5- Г.
V. Домашнє завдання.
* Скласти кросворд «Озера України»
* Підготувати коротку доповідь на тему: «Дніпровські водосховища: користь і шкода»