Урок -подорож "Озера і лимани України"

Про матеріал
Дуже хороший матеріал для вчителя, викладений у цікавій, змістовній формі, який допоможе йому провести урок.
Перегляд файлу

Озера і лимани України.

 8 клас.

Вчитель Швець Г.Т.

Мета:

– сформувати в учнів уяву про озера, лимани, водосховища України, їхнє походження, гідрологічний режим та екологічні проблеми;

– розвивати навички роботи з тематичними і контурними картами;

– сприяти розширенню знань географічної номенклатури;

– закріпити знання, отримані в курсі географії 6 класу під час вивчення тем: «Озера, типи озерних улоговин», «Водосховища, їхня роль у господарському комплексі».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення:  урок-подорож.

Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, мультимедійні презентації: «Краса Карпат – Синевир», «Перлина України – Світязь».

 Хід уроку

І. Організаційний етап. Оголошення теми, мети уроку.

Вчитель. Ми продовжуємо знайомитись з водними ресурсами України.

К.Паустовський сказав: «Пізнання та мандрівки невіддільні одне від одного. Неодмінна риса всіх подорожей – збагачувати людину кількістю та різноманітністю знань». Ось і в нас з’явилася нагода здійснити мандрівку по безмежних просторах України і збагатити себе знаннями та досягти мети уроку.

Тема нашого уроку «Озера і лимани України».                      слайд 1

Ми вивчимо їхнє утворення, природу  та екологічні проблеми.

А своєю інформацією, зібраною під час подорожі, поділяться групи мандрівників, які працювали за такими напрямками:                    слайд 2

1група «Полісся – край сотень озер»;

2 група «Гірські озера Карпат»;

3 група «Придунайські озера», «Заплавні озера»;

4 група «Озера Криму».

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

*Прийом «Приваблива мета»

Учитель.  З-поміж природних водойм провідне місце в Україні належить озерам і лиманам. В Україні озер небагато. Але є у нас свої озерні краї – це Західне Полісся, Українські Карпати, Крим та Північно-Західне Причорномор’я. Трапляються вони також у заплаві Дніпра, Дунаю, Сіверського Дінця, на Поділлі, у басейні Десни.

         На узбережжі Чорного моря є численні лимани. Колись багато озер було в заплаві Дніпра, але тепер там побудований каскад водосховищ, унаслідок чого більшість озер була затоплена.

         На території України близько 20 тис. озер.

          Давайте визначимо з вами, що таке озеро? (озеро - це природна водойма (улоговина,заповнена водою), яка не має безпосереднього сполучення з морем)

          Подумайте, чим озеро відрізняється від річки? (від річки озеро відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік в річищі)

          Пригадайте, за якими ознаками класифікують озера?

                                                                                                              слайд 3          Схема «Класифікація озер»

генетична (за походженням) – заплавні, лиманні, карстові, льодовикові,                            вулканічні, завальні, залишкові;

гідрологічна  (за  характером водного балансу) – стічні, безстічні;

гідрохімічна  (за ступенем мінералізації) – прісні, солонуваті, солоні, мінералізовані.

            Озера вивчає наука лімнологія.

            Про все це детальніше на нашому уроці.

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Полісся – край сотень озер»

Вчитель. Найглибше озеро України розташоване в Західному Поліссі. А зараз до розмови запрошуємо учасників Поліської експедиції. Вам слово.

                                                                                                 слайд 4

 

 

  1. «Гірські озера Карпат»

Вчитель: Озера Українських Карпат набагато менші за розмірами від поліських, хоча своєю чарівністю не поступаються. Вони не мають водогосподарського значення, але естетична, оздоровча та пізнавальна цінність їх висока. Озера відіграють важливу екологічну роль в регіоні. Це  - резервуари водних запасів, що живлять річки та прилеглі ландшафти.

 Але така характеристика була б не повною, тому більш детальну інформацію надасть група мандрівників, яка працювала в цьому мальовничому краї.

 

                                                                                                     слайд 5

  1. «Придунайські озера. Заплавні озера»

Вчитель. Цікаві і різноманітні придунайські водойми. Гідрологічну мережу цієї території становлять рукави Дунаю, численні озера в заплаві та поза нею.

    Багато в Україні заплавних озер, які утворилися в результаті мандрування і зміщення річища. Як правило такі озера сполучаються з річкою і їхній режим залежить від її режиму. Заплавні озера

здебільшого не глибокі, але багаті рибою, птицею, є прекрасними місцями для відпочинку.

     Де на території України є такі озера та про їхні особливості розкажуть мандрівники, які побували біля берегів цих озер.

     Прошу до слова дослідників 3 групи.                               слайд 6

 

  1. «Озера Криму»

Вчитель. І ще одна наша експедиція вивчала Кримські озера. Колись ці озера були мілководними морськими затоками. Потім вони відмежувалися від моря намитими водою піщаними пересипами і південне сонце перетворило морську воду лиманів на насичений сірководнем та солями розчин, який називають ропою. У донних відкладеннях озер відбуваються складні біохімічні та геохімічні процеси, які утворюють цілющий мул – славнозвісні лікувальні грязі Криму. Прошу Вам слово.

                                                                                                   слайд 7

 

Вчитель. Ось таку заочну мандрівку озерами України здійснили учасники наших експедицій.

Я дякую за інформацію якою ви поділилися з нами, за ваші творчі пошуки дослідження і за створені мультимедійні презентації по даній темі.

 

Отже, підсумовуючи почуте, робимо висновки:

  • в Україні 20 тис. озер, більшість з яких виникли в заплавах річок;
  • розташовані озера по території України нерівномірно, здебільшого по долинах річок на Поліссі, в Карпатах, на узбережжях Чорного та Азовського морів, у пониззі Дунаю.
  • на узбережжі Чорного та Азовського морів є численні лимани.

    На відміну від лиманних озер лимани сполучаються з морем і мають з ними постійний зв’язок. Так найбільший в Україні Дністровський лиман, хоча і відокремлений від моря піщаним пересипом, сполучається з Чорним морем Цареградським гирлом і судноплавним каналом. Дніпровсько-Бузький лиман має з Чорним морем безпосередній зв’язок через протоку завширшки 3км. Так само вільний обмін з морськими водами мають і інші великі лимани України, як-от: Молочний, Тилігульський, Хаджибейський,  Куяльницький.

    Отже, запишіть: лиман – це витягнута мілководна затока, що утворюється від затоплення морем пригирлової частини річкової долини або балки. Формується в результаті опускання суходолу і підтоплення його морем.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Прийом «Географічний практикум»

Практична робота № 4 (продовження). Позначення на контурній карті озер, лиманів.

Завдання . За допомогою фізичної карти України позначте на контурній карті найбільші озера та лимани нашої країни.

  • Прийом «Географічний чемпіонат»
  • Найбільше прісне озеро України. (Ялпуг)
  • Наймальовничіше озеро Карпат. (Синевир)
  • Найглибше природне озеро України.(Світязь)
  • Найвище гірське озеро України. (Бребенескул)
  • Найбільша група озер в Україні. (Шацька)
  • Найбільше солоне лиманне озеро України. (Сасик)
  • Найбільший лиман. (Дністровський)
  • Прийом «Міркуємо разом»
  • Яка наука вивчає озера? (Лімнологія)
  • Яке озеро називають «Українським Байкалом»? (Світязь)

 

  • Яка велика група озер розташована на  Волині? (Шацькі)

 

  • Прийом «Географічна лабораторія»

Завдання. Встановіть співвідношення між озерами та їхнім походженням:

Назва озера                                                 Походження

  1. Нечимне                                                   А. заплавне
  2. Світязь                                                      Б. карстове
  3. Кагул                                                        В. льодовикове
  4. Лиман                                                       Г. вулканічне
  5. Липовецьке                                              Д. лиманне

Відповідь: 1- В;  2- Б; 3- Д;  4- А; 5- Г.

   

  • Прийом «Вгадай об’єкт»
  • Я знаходжусь поблизу однойменного міста. Мої береги підносяться над водою до 5 м. дно вкрите шаром темно-сірого мулу. Зверху він чорний, в’язкий і липкий. Має лікувальні властивості. Вода моя солона і становить 40-80%. Канал сполучає мене з морем. Хто я? (Озеро Саки у Криму)
  • Про мене говорять: «Побачиш на світанку – пізнаєш радість». Я оточене з усіх боків ялинками  і густим очеретом. У моїй воді відбивається м’яка синь неба. Вода без смаку і надзвичайно холодна. Я розташоване на висоті 1510 м,і живлять мене джерела, що б’ють з глибин землі. А назва моя схожа з жіночим ім’ям. Хто я? (озеро Марічейка у Карпатах).

V. Домашнє  завдання.

* Скласти кросворд «Озера України»

* Підготувати коротку доповідь на тему: «Дніпровські водосховища: користь і шкода»

 

 

docx
Додано
13 грудня 2019
Переглядів
1694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку