Тема: Подорож Україною.
Мета: збагачувати знання учнів про Україну, історичні та культурні символи українського народу; познайомити учнів з видатними місцями України;сприяти формуванню національної свідомості, осмислення себе як частини великого українського народу; розвивати пізнавальний інтерес до історії рідного краю, мислення, пам’ять:виховувати любов до рідної Землі, почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину; бажання вивчати культуру рідного краю та берегти її.
Тип уроку. Урок закріплення і засвоєння знань
Форма проведення. Урок-подорож.
Обладнання: мультимедійний комплекс , загадки,мікрофон, малюнки, карта України, вірші українських поетів « Моя Батьківщина – Україна».
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання
Всі почули ми … (дзвінок)
Він покликав … ( на урок).
Кожен з нас … (приготувався),
На перерві … (постарався).
Побажаєм нам … (удачі)
За роботу … (в добрий час).
2. Виявлення емоційного настрою дітей.
Наше коло, мов сім’я, друзі ми і ти, і я.
Посміхнись сусіду зліва, посміхнись сусіду справа-
Ми одна сім’я.
Цей урок нехай принесе вам задоволення і чудовий настрій.
IІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок, а урок-подорож.
Послухайте уважно рядки вірша і подумайте, по якій країні ми будемо подорожувати?
Учитель:
Дитино, глянь навкруг, яка твоя земля:
Красива, дивовижна і єдина.
Усе тут дороге: ліс, гори і поля,
Бо це Вітчизна наша – Україна.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Метод «Мікрофон».
- Діти, а що для вас Україна? Які близькі за значенням слова можна дібрати до слова Україна? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край.) Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна?
Радість вірність гордість бережливе ставлення
повага смуток
Україна єдність
любов
впевненість відвертість щирість
(Для мене Україна – це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка).
- Яка столиця України?
- Яка головна річка України?
- Як називають людей,що живуть на Україні?
IІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: Тема нашого уроку «Подорож Україною».Сьогодні урок буде присвячений дорогій Батьківщині. Ми здійснимо захоплюючу мандрівку нашою чудовою,мальовничою Україною, щоб більше дізнатися про свою країну, побачити її захоплюючу красу.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Оскільки в нас урок-подорож. Хто мені скаже, що ж таке подорож?
Діти, щоб подорожувати, потрібно вибрати вид транспорту. Часу у нас мало, а країна наша – мала чи велика?
Діти (разом): Велика.
Учитель: А яка вона велика, покажіть? (Діти розводять руки). Отже, нам потрібен дуже швидкий транспортний засіб. Відгадайте загадку:
В синім небі путь моя.
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене … (літак)
Для того, щоб потрапити на борт нашого літака потрібні квитки! Тож давайте запросимо разом з нами в подорож наших гостей ( діти вручають гостям квитки для подорожі)
Діти, оскільки наша подорож уявна, ми будемо подорожувати на іграшкових літаках, які виготовили самостійно. Тож мотори завели! Полетіли!
(Слухання вірша П.Воронька «Облітав Журавель» (Додаток)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Бесіда. - Чого ви очікуєте від сьогоднішньої мандрівки?
В яких місцях України хотіли б побувати? А де вже були?
Про що б хотіли дізнатися на уроці? (Відповіді дітей). –
Нехай цей урок всім принесе задоволення від нашої гарної роботи.
2. Маршрут подорожі Слайд
І зупинка. Україна на карті.
ІІ зупинка. Цікаві факти про Україну.
ІІІ зупинка Поетична.
IV зупинка Мальовнича Україна.
ІV. Актуалізація та корекція опорних знань учнів.
V. Повторення та аналіз основних фактів.
1. Гра «Продовж речення» - Діти зараз ми з вами пограємо у цікаву гру «Продовж речення». Гляньте уважно, у мене є кошик, в ньому є малюнки.
Оберіть з кошика по кілька малюнків, які вам до вподоби (Діти обирають по декілька ілюстрацій). А тепер скажіть, як ви гадаєте, що таке Батьківщина, дивлячись на свої малюнки. (Вислови дітей про Батьківщину).
2. - Перша наша зупинка називається «Україна на карті»
Я пропоную вам із пазлів скласти карту України.( кожна дитина отримує конверт із пазлами) Поки учні виконують завдання, звучить пісня про Україну
3 .Бесіда за картою.
- Розгляньте карту України.
Відшукайте на ній столицю нашої держави. – Яку назву має це місто?
Чи були в Києві?
А що ви знаєте про це місто?
- Знайдіть на карті свій рідний край – свою малу батьківщину.
Як називається область у якій ми живемо. Чим славиться наша область?
Чи далеко наша область від Києва? Спробуйте показати це на карті.
- Назвіть найбільші міста. Знайдіть їх на карті України.
4.Друга наша зупинка «Цікаві факти про Україну» Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=bGkemRNf1Mo
5. Фізхвилинка «Україно, ми твоя надія»
https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM
VІ. Творче перенесення знань та навичок учнів в нові ситуації.
1. Виготовлення «паспорта України»
1) Бесіда - Діти, пригадайте, що таке паспорт?
- Чи бачили ви паспорти своїх батьків?
- Як вони виглядають?
- Які важливі відомості там записані?
- Зараз ми спробуємо з вами виготовити паспорт нашої держави.
- Як ви гадаєте, яку інформацію ми можемо туди помістити?
- Отже, у паспорті нашої держави ми розмістимо такі дані про нашу державу:
1. Назва. 2. День народження/день незалежності 3. Герб 4. Прапор 5. Столиця України 6. Гімн.
2) Послідовність виконання роботи.
1. Беремо в руки білий аркуш і згинаємо його навпіл – це бланк нашого паспорта. 2. На титульній сторінці цієї «книжечки» наклейте слово «УКРАЇНА»
3. Розгляньте фігури, назвіть їх. Які фігури вам не знайомі.
4. Відкрийте «книжечку» : спочатку, давайте напишемо день народження нашої держави, це свято називається День Незалежності. Хто знає, коли цей день? (Діти з дошки списують 24 серпня).
На якій геометричній фігурі зображено герб України (коло), наклейте його, які кольори має наш прапор? Які фігури ми використаємо? (жовтий і блакитний прямокутники). Давайте їх наклеїмо. Хто назве столицю нашої держави? Напишіть це слово (хто має труднощі з написанням слова, може його переписати з дошки). Як ви гадаєте, що ще нам потрібно зробити?
Давайте пригадаємо як називається урочиста пісня України? Що ми маємо зараз наклеїти? (ромб з назвою «Ще не вмерла Україна»).
3 зупинка. «Поетична»
- Україна – це рідна мова, чарівна пісня, народні обряди, стародавні традиції, це земля зі славною багатовіковою історією, оспівана поетами і возвеличина художниками.
- Діти, я вам пропоную теж на мить стати поетами. Зараз ми спробуємо доповнити вірш, вставляючи певні слова.
Ми дуже любим весь наш край,
І любим _______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
Учитель: Подорожуємо далі. Завели мотори. Полетіли. Наступна зупинка – Мальовнича Україна.
Фарби я візьму у руки ,
Намалюю рідні луки.
Намалюю рідний край –
Дім в селі, ставок і гай,
Намалюю небо.
Намалюю крила.
Полечу до тебе,
Україно мила.
Запрошую на виставку малюнків.
Учні виконують завдання.
«Любов у серці»
Сядьте вільно, розслабтесь, закрийте очі. Уявіть себе в нашому чарівному літаку . Ви сидите, вас ніхто не тривожить, вам зручно, спокійно, затишно і тільки звуки двигуна чути. Ваше серце сповнюється любов ю і добротою. А за віконцем пропливають чудові картинки природи нашої рідної Батьківщини.
VІІ. Узагальнення та систематизація основних ідей та наукових теорій, предметів, що є складовими інтегрованого уроку.
- Наша подорож скінчилась.
- Що вам найбільше сподобалося?
- Як називається наша Батьківщина?
- Як називається головне місто нашої держави?
- Які державні символи ви запам’ятали?
- Які ще символи має наша країна? Назвіть їх.
- Які прекрасні місця України ви б хотіли відвідати?
На ваших партах є сердечка. Давайте розмістимо їх на карті України, щоб наша Батьківщина була захищена теплом наших сердець.
(Дії учні супроводжують побажаннями для рідної Вітчизни, наприклад: «Я бажаю любій Україні добра, радості, миру, безпеки, процвітання, щастя, мудрих людей, щирості, доброзичливості, краси, спокою, здобутків тощо»).
Я бажаю вам, щоб всі ваші мрії здійснилися! Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україною. Любіть Батьківщину. Вона у вас єдина
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Всім серцем любіть Україну свою –
І вічно ми будемо з нею!
Батьківщина.
1. Опиши.
Яка Батьківщина? (Рідна, найкраща, мила.)
2. Порівняй.
На що вона схожа? Чим відрізняється? (На матір. Дає життя, піклується про тебе.)
3. Встанови асоціації.
Що спадає на думку? (Місце, де народився; затишок; рідна сторона.)
4. Проаналізуй.
З чого складається Батьківщина? (З родини, школи, друзів, родичів, рідного міста, найкращих спогадів.)
5. Застосуй.
Яким чином це можна використати? (Скласти вірш про Батьківщину або розповідь.)
6. Вислови своє ставлення.
(Батьківщину потрібно любити, бо вона одна-єдина на всьому світі; це твій корінь, твій оберіг.)
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна
А ми – її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину ми маєм –
ЇЇ Україною звуть.