Урок – практикум .
Тема: “Масова частка розчиненої речовини в розчині"
Мета:
закріпити знання учнів про розчини, розчинник, масову частку розчиненої речовини в розчині;
формувати навички й уміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, застосовувати ці знання для обчислення маси розчиненої речовини,приготування розчинів із заданою масовою часткою розчиненої речовини;
виховувати в учнів відповідальність,цілеспрямованість,товариськість;
розвивати увагу, пам'ять, уміння порівнювати,аналізувати, робити висновки.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форми роботи: колективна - розв'язання задач. індивідуальна і групова робота - виконання практичних завдань.
Обладнання: картки-завдання, терези, хімічний посуд . вода. кухонна сіль.
Хід уроку.
І. Організація класу: учні об'єднуються в групи по 4, кожна група має свого консультанта, який буде частково оцінювати роботу своїх товаришів в групі.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Учні консультанти біля дошки дають відповіді на питання, що стосуються теми уроку і, повернувшись до своїх груп, проводять опитування з теоретичних питань. Кожен учасник отримує по 3 запитання і максимум по 6 балів за відповіді. Учень-консультант фіксує це на своєму робочому листку.
Теоретичні запитання.
1.Формула води, якісний і кількісний склад ,фізичні властивості.
2.Що таке розчин?
3. Що таке розчинник?
4.Що таке розчинення?
5.Як позначається масова частка розчиненої речовини?
6.Як знайти масову частку речовини в розчині7
7.В яких одиницях вимірюється масова частка речовини?
8.Як знайти масу речовини в розчині, якщо відома масова частка речовини?
9. Як знайти масу води, якщо відома маса розчину?
10.Як обчислити об'єм води?
11.Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
12.Лабораторне обладнання і посуд, які необхідні для виготовлення розчинів.
ІІІ. Творче застосування вмінь і навичок.
1)Кожна група отримує завдання на виготовлення розчину з певною масовою часткою розчиненої речовини,а також інструкцію.
Інструкція з виготовлення розчину.
1.Обчисліть масу солі та об'єм води, необхідних для приготування розчину.
2.Відважте сіль, необхідну для виготовлення розчину.
3. Відміряйте об'єм води для розчинення солі.
4. У колбу або хімічний стакан потрібної ємності помістіть наважку солі й невеликими порціями обережно перемішуючи скляною паличкою або круговими рухами посудини. Добавте попередньо відміряну порцію води. Ретельно перемішуйте сіль і воду аж до повного розчинення.
Правила зважування
Якщо необхідно відважити певну наважку речовини, то на праву чашку помістіть тару (аркуш паперу), а на ліву чашку терезів покладіть вантаж, який врівноважить тару, потім на ліву чашку терезів покладіть важки необхідної маси. Після цього в тару насипайте речовину доти, доки терези не зрівноважаться. Надлишок речовини зберіть обережно невеликими порціями за допомогою совочка, шпателя або іншого пристосування, але не голими руками.
Завдання групам:
1)Виготовити розчин з масою 100г з масовою часткою кухонної солі 2%
2)Виготовити розчин з масою 60г з масовою часткою кухонної солі 5%
3)Виготовити розчин з масою 50г з масовою часткою кухонної солі 4%
4)Виготовити розчин з масою 70г з масовою часткою кухонної солі 3%
Виконавши обчислення, учні виготовляють розчин . При цьому учень-консультант фіксує роботу кожного члена команди максимум в 2 бали.
2) Після виконання практичної частини кожен учень отримує завдання -розв'язати 2 задачі на визначення масової частки речовини в розчині і на знаходження маси речовини в розчині. Учні здають роботи вчителеві і він, враховуючи оцінювання консультантів, і, перевіривши розв'язки задач, оголошує результати на наступному занятті.
Індивідуальні завдання:
1) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 170г і речовини масою 30г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 200г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 12%
2) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 100г і речовини масою 50г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 300г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 7%
3 )Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 95г і речовини масою 5г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 400г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 25 %
4) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 130г і речовини масою 70 г. Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 120г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 5%.
ІV. Підсумки уроку.
Сьогодні ми навчилися використовувати поняття масової частки розчиненої речовини в розчині для розрахунків. пов'язаних із приготуванням розчинів, а також виготовляти розчини із заданою масовою часткою розчиненої речовини . Найбільш організованими і підготовленими були групи…
V. Домашнє завдання.
Повторити п. 23, с.140-142.
7 клас.
Вчитель: Проценко Ніна Іванівна
Урок – практикум .
Тема: “Масова частка розчиненої речовини в розчині”
Мета:
закріпити знання учнів про розчини, розчинник, масову частку розчиненої речовини в розчині;
формувати навички й уміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, застосовувати ці знання для обчислення маси розчиненої речовини,приготування розчинів із заданою масовою часткою розчиненої речовини;
виховувати в учнів відповідальність,цілеспрямованість,товариськість;
розвивати увагу, пам'ять, уміння порівнювати,аналізувати, робити висновки.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форми роботи: колективна - розв’язання задач. індивідуальна і групова робота - виконання практичних завдань.
Обладнання: картки-завдання, терези, хімічний посуд . вода. кухонна сіль.
Хід уроку.
І. Організація класу: учні об’єднуються в групи по 4, кожна група має свого консультанта, який буде частково оцінювати роботу своїх товаришів в групі.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Учні консультанти біля дошки дають відповіді на питання, що стосуються теми уроку і, повернувшись до своїх груп, проводять опитування з теоретичних питань. Кожен учасник отримує по 3 запитання і максимум по 6 балів за відповіді. Учень-консультант фіксує це на своєму робочому листку.
Теоретичні запитання.
1.Формула води, якісний і кількісний склад ,фізичні властивості.
2.Що таке розчин?
3. Що таке розчинник?
4.Що таке розчинення?
5.Як позначається масова частка розчиненої речовини?
6.Як знайти масову частку речовини в розчині7
7.В яких одиницях вимірюється масова частка речовини?
8.Як знайти масу речовини в розчині, якщо відома масова частка речовини?
9. Як знайти масу води, якщо відома маса розчину?
10.Як обчислити об’єм води?
11.Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
12.Лабораторне обладнання і посуд, які необхідні для виготовлення розчинів.
ІІІ. Творче застосування вмінь і навичок.
Інструкція з виготовлення розчину.
2.Відважте сіль, необхідну для виготовлення розчину.
3. Відміряйте об’єм води для розчинення солі.
4. У колбу або хімічний стакан потрібної ємності помістіть наважку солі й невеликими порціями обережно перемішуючи скляною паличкою або круговими рухами посудини. Добавте попередньо відміряну порцію води. Ретельно перемішуйте сіль і воду аж до повного розчинення.
Правила зважування
Якщо необхідно відважити певну наважку речовини, то на праву чашку помістіть тару (аркуш паперу), а на ліву чашку терезів покладіть вантаж, який врівноважить тару, потім на ліву чашку терезів покладіть важки необхідної маси. Після цього в тару насипайте речовину доти, доки терези не зрівноважаться. Надлишок речовини зберіть обережно невеликими порціями за допомогою совочка, шпателя або іншого пристосування, але не голими руками.
Завдання групам:
1)Виготовити розчин з масою 100г з масовою часткою кухонної солі 2%
2)Виготовити розчин з масою 60г з масовою часткою кухонної солі 5%
3)Виготовити розчин з масою 50г з масовою часткою кухонної солі 4%
4)Виготовити розчин з масою 70г з масовою часткою кухонної солі 3%
Виконавши обчислення, учні виготовляють розчин . При цьому учень-консультант фіксує роботу кожного члена команди максимум в 2 бали.
2) Після виконання практичної частини кожен учень отримує завдання -розв’язати 2 задачі на визначення масової частки речовини в розчині і на знаходження маси речовини в розчині. Учні здають роботи вчителеві і він, враховуючи оцінювання консультантів, і, перевіривши розв’язки задач, оголошує результати на наступному занятті.
Індивідуальні завдання:
1) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 170г і речовини масою 30г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 200г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 12%
2) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 100г і речовини масою 50г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 300г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 7%
3 )Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 95г і речовини масою 5г.
Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 400г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 25 %
4) Задача 1. Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування води масою 130г і речовини масою 70 г. Задача 2.Обчисліть,яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 120г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 5%.
ІV. Підсумки уроку.
Сьогодні ми навчилися використовувати поняття масової частки розчиненої речовини в розчині для розрахунків. пов’язаних із приготуванням розчинів, а також виготовляти розчини із заданою масовою часткою розчиненої речовини . Найбільш організованими і підготовленими були групи…
V. Домашнє завдання.
Повторити п. 23, с.140-142.