Урок- розспідування. Практична робота Розв'язування експериментальних задач

Про матеріал

Розробка уроку містить завдання практичного спрямування на перевірку знань учнів з теми "Електролітична дисоціація" оригінальним способом. Дана форма проведення уроку сприяє розвитку в учнів позитивних мотивів навчально - пізнавальної діяльності, інтересів, творчої активності.

Перегляд файлу

Розробка відкритого уроку в 9-А класі

                    учителя хімії 

                      Петропавлівської загальноосвітньої школи №2                                  з професійним навчанням  

вчителя вищої категорії, старшиого вчителя Гринь Л. В

 

Практична робота №3  Розв’язування експериментальних задач

 

Мета уроку:

освітня – удосконалити й закріпити вміння  учнів експериментально встановлювати якісний склад речовин; вдосконалювати навички складання реакцій йонного обміну між розчинами електролітів, вміння записувати реакції в молекулярній, повній та скороченій йонній формах, перевірити вміння застосовувати отриманні знання для розв’язування практичних завдань по одержанню й розпізнаванню речовин; вдосконалювати техніку проведення хімічного експерименту; прищепити любов учнів до розкриття таємниць хімії, речовин, їх перетворень і різних явищ, що супроводжуються ці перетвореннями, сприяти у цікавій ігровій формі розвитку пізнавального інтересу до чудесного світу хімії;

розвиваюча − розвивати вміння спостерігати і порівнювати, досліджувати умови протікання реакцій йонного обміну до кінця, порівнювати результати дослідів і робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати довільну увагу; коригувати самоконтроль під час складання рівнянь електролітичної дисоціації речовин, рівнянь реакцій  йонного обміну; розвивати в учнів позитивних мотивів навчально - пізнавальної діяльності, інтересів, творчої активності;

виховна − розвивати в учнів мислення, вміння робити логічні висновки, спираючись на знання хімії, біології, фізики, безпеки життєдіяльності, акуратності, уважності, самооцінки і самоконтролю, уміння працювати в колективі.              Виховувати самостійність і працьовитість, вміння працювати в групі.

Обладнання і реактиви: 1-пральний порошок, 2-сода, 3-сіль, 4-мука, 5-крохмаль, 6-крейда, 7 цукор. кальцій  карбонат, калій сульфат і натрій гідроксид. у пляшечках розчини барій хлориду, калій сульфату, натрій карбонату і хлоридної кислоти,  лакмусовий папірець

Тип уроку: практична робота

Форма проведення: урок-розслідування.

Методи: репродуктивний, частково-пошуковий, дослідницький, пояснювально-ілюстративний, експериментальна задача. словесні, практичні (лабораторний дослід), інтерактивні, використання ІКТ.

 

Міжпредметні зв'язки: біологія, інформатика, математика, фізик

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент  (слайд 1,2)

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Шановні присутні гості, сьогодні ви станете  свідками того, як стають справжніми детективами. Вам випала унікальна можливість побувати на вступних іспитах до «Школи детективів». Сьогодні здають вступні іспити учні 9 А класу і я надіюсь на те, що вони успішно пройдуть випробування. Щоб переконатись, що слідство будуть вести професіонали, вам необхідно пригадати, що саме ми вивчали на попередніх уроках. ( відповіді дітей )

Завдання , що стоять перед вами  сьогодні ( слайд №3)

Перевіримо ваше вміння швидко і злагоджено  працювати: Злочинці для передачі один одному повідомлень користуються різного роду шифровками. розшифруйте про що йдеться в епіграфі до уроку?

( слайд №4)

 

( слайд №5)

 

Девіз уроку: « Хімії навчитися неможливо,  якщо не бачити самої практики і не братися за хімічні операції»

 М.В.Ломоносов

ІІІ Актуалізація опорних знань

  1.  Слайд №Увага, увага!!!  Після введення у комп’ютер результатів лабораторних досліджень загубилися деякі формули речовин. Допоможіть визначити варіанти, якщо частина інформації збереглася.

 

       Са3O4)2 + …   =   СаSO4↓+ …

 2KOH  +       =  K2SO4  +

           + 2AgNOз  =  Ва(NO3)2 +    

        Аl2(SO4)3 + …       =  l(ОН)3 + 3Nа2SO4

          + 2Н3РO4  =         +    Н2O

 

2. Пригадайте умови  протікання реакцій йонного обміну «до кінця»

3. Дайте визначення класам речовин, що є електролітами

 

 

Настав час перевірити вашу інтуїцію та знання правил БЖД при роботі в хімічному кабінеті   (слайд № 9-18 )

IV Основна частина уроку ( виконання практичної роботи №3 )

Загадка ( слайд №19 ) Будь-який детектив по одному опису повинен визначити речовину.

Відгадайте про яку речовину йдеться?

 У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. За образним виразом Піфагора, «… була народжена найшляхетнішими батьками - сонцем і морем». Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим.

 

Елементарно

Дослід №1  на перевірку ерудиції ( слайд № 20 )

Перед вами знаходяться сім білих кристалічних речовин, які вам добре знайомі. Ви повинні визначити, користуючись своєю спостережливістю кожну з речовин. Можна нюхати, пробувати на дотик, але не на смак!

Відповідь: 1-пральний порошок, 2-сода, 3-сіль, 4-мука, 5-крохмаль, 6-крейда, 7 цукор.

“Майбутні детективи ведуть розслідування”

( слайд № 21 )

Дослід №2 «На місці пограбування був знайдений шматочок тканини. Було зясовано, що він належав злочинцві. При його детальнішому вивченні було з’ясований, що тканина пропитана трьома різними речовинами. Подальше розслідування допомогло виявити і місце роботи передбачуваного злочинця - один з хімічних заводів того ж міста, де і сталося пограбування.

Хімічний завод складався з трьох цехів. У кожному з них використовувалося одна з нижче перерахованих речовин: кальцій карбонат, барій хлорид і натрій гідроксид. Допоможіть слідчому зменшити область пошуку злочинця, визначивши цех, в якому він працює. У вас на столах у прономерованих пробірках знаходяться речовини  які хімікам вдалося виділити із шматочків знайденої тканини. Також ви маєте допоміжні таблиці:» Визначення йонів» та таблиці «Розчинності…» якими ви можете користуватися, і реактиви, за допомогою яких ви зможете визначити речовину, отже, і цех.

На виконання цього завдання 5-7 хв.

Ваші дії2

1) висловіть припущення про можливі реактиви, за допомогою яких  можна визначити дані сполуки, намагайтеся теоретично обґрунтувати свій вибір, скористайтесь додатком1 «Якісні реактиви на визначення йонів»

 2)виберіть раціональний шлях ( послідовність дій ) експериментального дослідження, здійсніть його;

3) результати дослідження оформити у вигляді таблиці додаток 2

4) напишіть рівняння можливих реакцій в молекулярній і йонній формах (пам’ятайте, що тільки сильні електроліти існують в розчинах переважно у вигляді йонів, на відміну від слабких, які в основному в розчинах знаходяться в недисоційованому вигляді) ;

5) зробіть висновок,

1) “Їх розшукує Інтерпол” (слайд №22)

Здійснити реакції сутність яких виражено наступними  йонними рівняннями:

а) Ba2+ + SO42- = BaSO4

 б ) 2H+ + CO32- = H2O + CO2

Запишіть відповідні рівняння у молекулярному, повному йонному і скороченому йонному вигляді

 

Практичне використання реакцій йонного обміну. Слайд № 23 )

Ba2+ + SO42- = BaSO4 .

Застосування в медицині- зв’язування йонів BaSO4  настільки  міцне, що шлункова кислота не діє на осад  « метод мічених атомів»

  2H+ + CO32- = H2O + CO2

      Застосовується в побуті   (кулінарія) – гасіння соди  оцтовою або  лимонною кислотами.

Реакції між йонами в природі: в клітинах живих організмів, у природніх водоймах слайд №24 )

IV Підведення підсумків.

Вважаю, що ви з честю витримали іспити і нагороджуєтесь дипломом.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Котюжанська Анна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
3104
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку