Урок- сімейна рада на тему: "Людину виховати - не різьбу покласти"

Про матеріал

Матеріали урогку такого типу можна використати в старших класах як урок позакласного читання або як один із видів роботи з батьками. урок сприяє розкриттю болючих проблем сучасності. Такий вид роботи допомагає збагути, в чомуєдність особистого і громадського, відповідальність кожної людини за свою працю, поведінку, свій спосіб життя перед майбутніми поколіннями, розкрити роль трудового виховання дітей у сім'ї; проаналізувати стосунки між батьками і дітьми; виховувати в учнів відповідальність за своє майбутнє.

Перегляд файлу

Малишко Валентина Григорівна,

 учитель української мови та літератури

Глодоської ЗШ І-ІІІ ступенів

Урок позакласного читання

Урок – сімейна рада на тему: «Людину виховати – не різьбу покласти» (за п’єсою О.Коломійця «Дикий Ангел»)

Випереджувальне завдання батькам і учням: прочитати п’єсу О.Коломійця «Дикий Ангел».

Мета уроку: показати полемічність драми О. Коломійця «Дикий Ангел», з’ясувати творчий задум автора, розкрити болючі проблеми сучасності: єдність особистого і громадського, відповідальність кожної людини за свою працю, поведінку, свій спосіб життя перед майбутніми поколіннями, розкрити роль трудового виховання дітей у сім’ї; проаналізувати стосунки між батьками і дітьми; виховувати в учнів відповідальність за своє майбутнє.

Присутні: учні 11 класу, їхні батьки.

Обладнання: фотовиставка «Такими ми були – такими стали», алгоритми, малюнок ікони Божої Матері з дитям, плакат із запитаннями для обговорення змісту твору, текст п’єси О.Коломійця «Дикий Ангел».

 Епіграф.    Ваші діти – не ваша власність,

вони сини  й дочки самої сили

 Землі. Ви їхні батьки, але не

 творці. Живуть з вами, проте,

попри все, вам не належать.

Гібрам Кахлія

Хід уроку

Вступне слово вчителя. Доброго дня, дорогі учні та батьки! Сьогодні ми зібралися великою дружною сім’єю на незвичайний урок – урок – сімейну раду. Я вас запрошую до щирої розмови про сокровенне – про родину, про виховання в ній дітей, про відповідальність батьків за них перед суспільством, про «плюси» і «мінуси» сімейного виховання в родині Ангелів.

«Родина», «рід» - слова які святі!

Вони потрібні кожному в житті,

Бо всі ми з вами – гілочки на дереві,

Що вже стоїть віки.

Це дерево - наш славний родовід.

Це батько, мати, прадід твій і дід.

У кожної людини  є найдорожчі люди – це ті, хто нас виховує, ті, хто нас народив.

  • А чи легко виховати людину? Чому? На кого в першу чергу лягає відповідальність за виховання? Як витворити з маленького немовляти особистість? (Відповіді і учнів, і батьків)

Учитель. Так, дійсно, ці питання хвилювали і хвилюють людей не одну сотню літ. Батьки і діти – вічна тема. Сьогодні ми постараємося зробити все можливе, щоб зрозуміти один одного. Адже, ми – рідні люди, близькими мають бути серця, спорідненими – душі. Пропоную «Поетичну хвилинку», яку підготувала мама вашої однокласниці.

«Поетична хвилинка»

Батьки і діти – це любов і сльози,

Це вічне щастя і одвічний біль.

Це – сонце і тепло, сніги й морози,

Мед на вуста й на вічні рани сіль.

Як на троянді – колючки і квіти,

Так і в житті є радість і печаль.

Високі мрії й дуже різні діти…

Чомусь таке трапляється, на жаль.

Всім хочеться все мати в ідеалі,

Причому водночас і без зусиль.

Щоб щастя без труда й печалі

Пливло саме у руки звідусіль.

Та у житті такого не буває,

Й запам’ятати треба в чому річ:

Зоря щаслива лиш тоді засяє,

Якщо трудитись будеш день і ніч.

А діти – це і щастя, і турбота,

Відповідальність і тривога теж.

Без відпочинку й вихідних робота,

Любов така, яка не знає меж!

Учитель. Шановні батьки! Я хочу звернути вашу увагу на епіграф уроку (учитель зачитує епіграф).

Тему взаємовідносин у сім’ї, проблеми виховання відтворив О. Коломієць у п’єсі «Дикий Ангел». Письменник прийшов у літературу і здобув визнання ще в 60-х роках минулого століття. Першу його п’єсу «Фараони» поставили два театри: Київський академічний драматичний театр імені Франка та Московський драматичний театр імені Гоголя. Багато років п’єса не сходила зі сцен театрів колишнього Радянського Союзу, Болгарії, Чехословаччини, Польщі, і незмінно викликала зацікавленість глядачів смішними сценами, яскравими гумористичними образами, своєрідністю і народною мудрістю.

Визначне місце у творчості О. Коломійця посідає соціально- психологічна драма «Дикий Ангел», або «Повість про сім’ю», як назвав її автор у підзаголовку.

Вдома учні класу готувалися до бесіди за змістом за такими запитаннями:

  1. Які життєві проблеми порушені в творі? Наскільки вони цікаві для вас?
  2. Яким був Платон Микитович Ангел у сім’ї?  Хто такі Ангели?
  3. Яким є батько -  ощадливим чи скупим?
  4. Які погляди на виховання відстоює Платон Микитович? За яку сім’ю бореться?
  5. Яке суспільне значення його позиції?
  6. Чому «правильний» Крячко є персонажем негативним?
  • Інсценізація уривка п’єси.
  1. Чим запам’яталися вам інші дійові особи?
  2.  Чи погоджуєтеся ви з думкою Ліди про роль дружини в сім’ї?

Учитель. Отже, перед нами звичайна сім’я, яка має свої традиції, живе за власними законами. Особливою гордістю батька є його діти. Як же виховав Платон Ангел дітей у родині? Хто і що допомагало їх виховувати? Послухайте улюблену пісню Платона, яку не раз чуємо з уст матері, дітей Ангелів. (Учитель чи учень зачитує слова пісні)

Мати. Батько. Дорогі для кожного слова. Від народження дитини до кінця свого життя батьки турбуються про долю дітей. Мати навчає охайності, працьовитості. Батько – захисник роду, народу, годувальник сім’ї. батькове слово – закон. Споконвіку сини слухали батька, брали з нього приклад. Але батьки виховують дітей красою своїх взаємин. Для добрих люблячих батьків немає нічого кращого й дорожчого за дитину. Та, на жаль, бувають і непорозуміння.

Тиша і спокій панує в сім’ї Ангелів. Здавалось, ніщо не віщує блискавок, але…

Ви знаєте, що найчастіше збирається сімейна рада, коли виникають якісь конфлікти, непорозуміння, проблеми.

Завдання для учнів

  • Які проблеми і непорозуміння виникли в цій родині? Як склалися непорозуміння Платона з дітьми?Діти!  Заповніть графосхему.

 

 

Відношення

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота проводиться в групах за алгоритмом:

  1. Назва проблеми.
  2. В чому проявляється конфлікт?
  3. Хто, на вашу думку, винен у цьому?
  4. Як би вчинили ви на місці синів або на місці Платона?

 

Завдання для батьків

  • Чому виникли конфлікти в родині? Хто в цьому винен? Як би вчинили ви на місці Платона?

 

Відповіді учнів і батьків.

Учитель. Крячко, Платонів сусід каже: « Дика ти людина, Платоне!»

  • Чи насправді дикий цей чоловік у своїх методах виховання?

Робота в групах

  • Подискутуйте і доведіть на основі прочитаного і почутого сьогодні, що …

 

І група

… Платон Ангел – «дика людина».

ІІ група

…Платон Ангел – справді люблячий батько, який правильно виховує дітей.

(Дискусія)

Бесіда.

  • Чи здатні діти Ангела самостійно вирішувати свої проблеми?
  • Чи здатна мати щось вирішити в сім’ї?
  • Чи випадкове прізвище Ангел? (Щось чисте, охороняє добро, ангел- охоронець, зберігає народні звичаї, традиції, закони)
  • Які? (Одружувалися за згодою батьків, з батьківським благословенням, не марнотратили грошей, не дозволяли любити заміжніх жінок, втручатися в чужу родину, треба жити по правді)
  • Чи змінилися погляди сучасних людей на ці людські цінності?
  • Чому серце Ангела не витримало? (Настав інший час, а він не приймав нового, це ранило його серце).
  • Чи можна дати одностайну відповідь на питання: виховання в цій родині було правильним чи ні?
  • Як у цій сім’ї відносяться до свого «дикого» батька? Чи є «дикими» діти Ангела?
  • Чи згодні ви зі словами Крячка, що у вихованні його сина винна міліція?

«Мікрофон»

  • На які роздуми наштовхнув вас сьогоднішній урок? Чи не була зайвою ця спільна розмова про виховання?

 

У класі ми проводили анкетування про виховання в сім’ї, яке показало, що більшість учнів класу згодні з системою виховання своїх батьків і так само будуть виховувати своїх дітей.

 

Домашнє завдання. Високий рівень: написати  міні- твір «Що я схвалюю, а що – ні у системі виховання П. Ангела?»

Достатній рівень: дати письмову відповідь на запитання: «Чи зміг би я бути сином (донькою) сім’ї Ангелів?»

Середній рівень: дати відповідь на запитання «Чого повчає п’єса «Дикий Ангел»?

Оцінювання.

Підсумки уроку.

  • Шановні  мами і тата! Чи погоджуєтеся ви з епіграфом уроку?
  • Любі діти! Як ви думаєте, чи легко виховати людину?

 

Учитель. Дорогі діти! Ваші батьки щодня піднімають вас на вищий і вищий щаблі розумового, морального, естетичного розвитку. Тому вчіться бути вдячними їм довіку, бо нелегка це ноша – виховати людину. Згадайте, що каже  старий Платон: «Людину виховати – не різьбу покласти». Вдумайтеся в ці золоті слова. А перед тим, як у майбутньому дати маленькій людині життя, глибоко осмисліть , чи зможете виховати її справжньою людиною.

Батьки і діти, діти і батьки,

Життя земного нерозривне коло.

Спливає час, лишаються роки –

Воно ж не розривається ніколи…

Із глибини спресованих віків

Шануємо премудрі заповіти:

В розумних і освічених батьків

Достойні їх народжуються діти!

Хай же будуть ваші руки сильнішими, а душі – зрячими! Хай поруч з матір’ю завжди йтиме батько! Хай кожна дитинав, яка приходить у цей світ, матиме ці два надійні крила не для того, аби літати, а щоб упевнено ходити по землі.

Бажаю всім вам щастя, здоровя, злагоди! Сподіваюся, що в нашій шкільній родині теж завжди пануватимуть щирість і взаєморозуміння, а у великій всенародній родині – мир! Дякую всім за участь у нашій сімейній раді!

Усі присутні виконують пісню «Родина».

 

docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку