Вашій увазі пропонується розробка уроку позакласного читання, яка допоможе учням усвідомити глибину, ідейно-художнє багатство творів поета Є.Маланюка, їхню естетичну цінність, розвивати навички аналізу ліричних творів, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування, виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.
Голик О.В.
ЛІРИКА ТРАГІЧНОГО ОПТИМІЗМУ
Тема. Шевченківські та кулішівські мотиви у творчості Є.Маланюка.
(«На тризні», «Шевченко», «Куліш», «Пам’яті Куліша (Малоросам)», «Невичерпальність»).
Мета: допомогти учням усвідомити глибину, ідейно-художнє багатство творів поета, їхню естетичну цінність; розвивати навички аналізу ліричних творів, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування; виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.
Тип уроку: позакласне читання.
Форма уроку: урок-мозаїка.
Наочність, обладнання: портрети Т.Шевченка, П.Куліша, Є.Маланюка, збірки поезій, тлумачні, літературознавчі словники.
Форми, методи та прийоми роботи: «Історична довідка», робота з таблицею, «Для допитливих», «Цитата для роздумів», проблемні запитання, бесіда, виразне читання, «Хвилинка релігієзнавства», словникова робота.
Міжпредметні зв’язки: українська мова (архаїзми, риторичні запитання), історія України (епоха і поет, Коліївщина, Гонта), релігієзнавство (Біблія, сінайська скрижаль, Самсон, Єремія).
Теорія літератури: катрен, антитеза, градація, диптих, амбівалентність, риторичне запитання, гіпербола, символ, анафора, сонет.
Епіграф:
Шукаючи Шевченків слід крилатий
І вгадуючи Кулішевий дім…
Є.Маланюк
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Дороговказом у житті й у поезії Є.Маланюка стали насамперед заповіти Т.Шевченка й П.Куліша, про що яскраво свідчать і його лірика, й есеїстика, а також статті, написані митцем: «Ранній Шевченко», «Три літа», «До справжнього Шевченка», «Шевченко живий», «У Кулішеву річницю» та ін.
Ці титани думки як високі зразки служіння Україні й людству надихали співця на невсипущу творчу працю.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Вірші Є.Маланюка про Т.Шевченка |
«Шевченко», «На тризні», «Посланіє», «Убійникам», «Десятиліття», «Невичерпальність», «Друге посланіє», «Уривок з поеми», «Липень», «Думи мої, думи…», «Побачення», «Мазовше, V» та ін. |
Виразне читання поезії Є.Маланюка «На тризні» (1929).
Виразне читання поезії Є.Маланюка «Шевченко».
Теорія літератури.
Сонет – (італ. sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямбу, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: абаб, абаб, ввд, еед або (рідше) перехресною абаб, абаб, вде, вде тощо.
Теорія літератури.
Катрен – ( фр. quatrain) — чотиривірш, строфа з чотирьох рядків із суміжним, перехресним чи кільцевим римуванням при розмаїтому чергуванні будь-яких клаузул.
Антитеза – стилістична фігура, зіставлення контрастних явищ, образів і понять. В основі антитези часто лежать антоніми.
Теорія літератури.
Градація – (лат. gradatio поступове підвищення, посилення від gradus - крок, ступінь) — стилістична фігура , яка полягає у поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості.
Теорія літератури.
Дистих – найпростіша восьми-, одинадцяти-, дванадцяти-, тринадцятискладова строфа, написана будь-яким розміром, що складається з двох рядків, об’єднаних римою чи неримованих, і містить лаконічну, афористичну думку.
«Історична довідка».
Гонта – (пол. Iwan Gonta; 1740-1768) — керівник українського гайдамацького руху, один з очільників Коліївщини — повстання проти релігійного, національного та соціального гніту, що вибухнуло 1768-го року на землях Правобережної України, що входила в ті часи до складу Речі Посполитої.
Коліївщина – селянсько-козацьке повстання на Правобережній Україні у 1768 році проти кріпосницького, релігійного та національного гніту правобережного українського населення в Речі Посполитій. Очолив це повстання запорожець Максим Залізняк, а його найближчим сподвижником став Іван Гонта.
Коліївщина стала найвищим етапом гайдамацького руху. У відповідь на реакційну політику Речі Посполитої, зокрема діяння конфедератів, повстанці відповіли масовою різаниною католиків Речі Посполитої і єврейського населення на Поділлі та Волині. Повстання було придушене російськими військами (спільно з поляками), а гайдамацькі ватажки — страчені або заслані на Далекий Схід.
Робота з таблицею.
П. Куліш «Псалтирна псальма» |
Є. Маланюк «Сонет гніву і ганьби» |
«Народе мій, ясирнику татарський, / Невольнику турецький найдорожчий!» |
«Каліка виклятий – такий він і донині! / Сліпий кобзар – співа свій вічний жаль. / Самсоном темним – зруйнував святині. / Розбив, дурний, сінайськую скрижаль». |
«Народе мій, єхидний панський слуго / І польської герою темний слави!» |
«Зродив вождів – дрібну плебейську шваль / Вошивих душ, що бабраються в слині» |
«Народе мій, недоуку латинський, / Товаришу московської темноти!» |
|
«Почез єси в літописях чернечих, / Не згадують воювники про тебе». |
|
Словникова робота.
Ясир – (тур. esir, «бранець», «поневоленний», «раб») — бранці, яких захоплювали турки й татари під час нападів на українські, російські й польські землі з 15 — до середини 18 століття.
Скрижаль – дошка або таблиця з написаним на ній текстом (священним, культовим).
«Хвилинка релігієзнавства».
Самсон – (давньоєврейською Шимшон - «сонячний») — останній та найвідоміший з суддів давнього Ізраїлю. Згадується у Старому Заповіті Біблії (Книга Суддів, 13 — 14).
Виразне читання сонету Є.Маланюка «Куліш» (1925).
Теорія літератури.
Аплікація – це внесення в авторський текст загальновідомого виразу, прислів'я як пряму або близьку до нього цитату.
«Для допитливих».
Рядки з вірша П.Куліша «До рідного народу, подаючи йому переклад Шекспірових творів»: «Народе без пуття, без честі і поваги, / Без правди у завітах предків диких, / Ти, що постав з безумної одваги / Гірких п’яниць та розбишак великих…».
Словникова робота.
Салі – зали.
Виразне читання поезії Є.Маланюка «Пам’яті Куліша (Малоросам)».
Словникова робота.
Амбівалентність - (від лат. ambo — обидва і лат. valere — володіти, діяти) — психічний стан роздвоєності.
Теорія літератури.
Диптих – (від грец. δίπτυχος — подвійний, складений у двоє): об'єднані однією темою та ідеєю два поетичні твори.
Словникова робота.
Малорос - заст. офіційна назва українців у дореволюційній Росії.
Теорія літератури.
Риторичне запитання – риторична фігура, яка полягає у використанні запитання, що містить у собі ствердну відповідь.
Словникова робота.
Денаціоналізований - втрата національних особливостей — мови, культури. Політика, спрямована на позбавлення народу його власної культури та національного самоусвідомлення.
«Цитата для роздумів».
Малорос – це тип національно-дефективний, скалічений психічно, духовно, а – у наслідках, часом – і расово. Малоросійство – це національне пораженство, капітуляція ще перед боєм. Це також затьмарення, ослаблення і з часом – заник історичної пам’яті […].
Проблема українського малоросійства є однією з найважніших, якщо не центральних проблем, безпосередньо пов’язаних з нашою основною проблемою – проблемою державності. Що більше: це є та проблема, що першою встане перед державними мужами вже Державної України. І ще довго, в часі тримання й стабілізації державності, та проблема стоятиме першоплановим
завданням, а для самої державності – грізним мементо.
Є.Маланюк
Словникова робота.
Заник – атрофія, завмерлість.
Мементо – заклик пам’ятати про щось.
«Хвилинка релігієзнавства».
Єремія - святий древньоєврейський пророк, один із чотирьох великих старозавітних пророків, жив за 600 років до Різдва Христового.
Проблемні запитання.
Виразне читання поезії Є.Маланюка «Невичерпальність».
Теорія літератури.
Маєстатичний – величний.
- Чому Є.Маланюк щиро дивується життєздатності своїх співвітчизників? (Здавалося б, приречені на виродження й забуття, вони знаходять у собі снагу для воскресіння, для небуденного чину і злету: «Невичерпальний дух який! / Яка непереможна сила!»).
- Кому притаманна ця могуть, ця незглибимість? (Бездержавній нації, нищеній-розіпнутій упродовж століть: «Тяжким хрестом лежать шляхи, / Ясні в ночах, вони сліпі вдень: / Рамено – з заходу на схід, / Рамено – з півночі на південь. / І так розіп’ята – віки, - / Вогонь буття не загасила»).
Словникова робота.
Рамено – плече.
Словникова робота.
Яничар – у султанській Туреччині — солдат регулярної піхоти, створеної в XIV ст. з військовополонених, а також християн, обернених у мусульманство.
Потурнак – потуречений чоловік.
Проблемне запитання.
Словникова робота.
Пропащий - безповоротно втрачений.
Теорія літератури.
Гіпербола – (грец. hyperbole — перебільшення) — вид тропа. Стилістична фігура явного і навмисного перебільшення для посилення виразності і підкреслення сказаної думки.
Теорія літератури.
Символ – (англ. symbol символ) — знак, сутність, яка позначає іншу сутність.
Теорія літератури.
Анафора – (грец. αναφορα — виділення) — єдинопочаток; одна зі стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур.
Архаїзм – (грец. αρχαιος — первісний, старовинний, стародавній) — слово (термін), вираз (фраза), граматична форма, які застаріли й вийшли з загального вжитку і мають сучасний синонімічний аналог (на відміну від історизмів).
Слово вчителя.
Керуючись заповітами огненного поета-борця Т.Шевченка й реформатора-європеїзатора України та її культури П.Куліша, Є.Маланюк став видатним продовжувачем їхньої справи – в ім’я відродження рідної землі.
V. ПІДСУМОК
- Чому найбільше нещастя України Є.Маланюк пов’язував із «малоросійством»?
- Що долало зболені сумніви, докори в душі поета? (Непохитна віра в невичерпність життєвих сил свого народу).
- Поміркуйте, як Тарас Шевченко, Пантелеймон Куліш та Євген Маланюк відгукнулися б на здобуту Україною незалежність та її відстоювання?
- Чи погоджуєтеся ви з цими думками?
VI. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
Жертовне служіння красі й правді.
Лірика трагічного оптимізму.
Тема призначення поезії у творчості Є.Маланюка.
Колір «державної бронзи» (Є.Маланюк)
За бажанням:
Самостійно проаналізувати поезію Є.Маланюка «Куліш».
Визначити ідейно-естетичне спрямування.
Знайти художні засоби, які використав автор.
ЛІТЕРАТУРА
https://uk.wikipedia.org/wiki/