Урок- узагальнення.Захист власних проектів « Складне речення»
( 9 клас )
Ця розробка до уроку допоможе повторити , узагальнити матеріал із розділу «Складне речення » . Переважає групова робота – захист проектів- презентацій ,самостійно підготовлених вдома . Тема захисту I групи- « Сполучникові речення » , II-« Безсполучникові речення », III- « Складне речення з різними видами зв'язку», IV – « У світі цікавого ».Учні доводили особливості речень, вживання розділових знаків між частинами, визначали їх у тексті, дослідили їх використання у науковій та художній літературі. У розробці є і такі методи, як «Асиндетон», Парамійна плутанина. Це- урок- пошук, урок- дослідження, урок-аналіз.
Тема: Підсумковий урок «Складне речення » Урок – захист власних проектів
Мета: Повторити, удосконалити, поглибити знання учнів про складне речення, їх види;
формувати навички визначати їх в тексті, виконувати синтаксичний розбір; правильно вживати
розділові знаки; виховувати моральні якості справжньої Людини.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, комп’ютер.
Хід уроку
Живе не той, хто чадить.
Живе, хто іскрить!
Живіть так, молоді,
Щоб встигли зоставити
Слід після себе путящий!
О.Гончар
Любі учні!!!
Тільки що ви подивилися слайди про людей різних професій. Але усіх об’єднує одне поняття – людина!
Який би фах ви не обрали, залишайтеся людьми. Нема особливого рецепту справжньої людини.
Але це поняття включає усі моральні принципи людства: доброту, чесність, порядність, людяність,
відповідальність.
Хочеться згадати притчу про сіяча (з Євангелія від Матвія). (Учень розповідає притчу).
З притчі зерна можна порівняти із моральними, гарними якостями. Землю – із бажанням.
Якщо людина не хоче, не має бажання виховувати їх в собі, то вони, ті зерна, тобто моральні якості,
не проростуть. А без них ми не гідні слова Людини! Тому епіграфом сьогоднішнього уроку
є слова Максима Рильського:
«Яке глибоке щастя – жить , бути гідним імені Людини, народу й людськості служить».
VІ Захист учнями планів проектів (презентацій).
1. Група «Сполучникові речення».
2. Група «Безсполучникові речення».
3. Група «Складне речення з різними видами зв’язку».
4. Група «У світі цікавого».
VІІ. Тренувальні вправи.
1. Асиндетон «безсполучниковість».
1.1. Прочитати текст. Визначити, до якого типу та стилю мовлення належить. Тему чи основну думку
виражає заголовок.
Головне – залишатися людиною! Бути людиною – виховувати в собі високі моральні якості. І сааме
від них залежить, якою буде людина. Життя даровано кожному, щоб творити добро, чесно виконувати
обов’язки, бути мужнім, мати гідність та розум.
Десять заповідей Христових – це моральні принципи людства. Кожна людина, крім великих
загальнолюдських моральних принципів, має свої власні. Вони полягають у ставленні до найближчих
людей, до навколишнього середовища.
Запам’ятайте: про високі принципи не потрібно привчати, але їх треба проводити на ділі. Живе лиш
той, хто не живе задля себе, а для других виборює життя.
Справжня людина – це чесна, працьовита, вірна слову і обов’язку. Людина йде з життя, а її чесна
праця залишається в пам’яті інших людей. Кожен повинен знати: слід залишати по собі гарні спогади,
добрі діла. А це нелегко! Щоб досягти цього, треба працювати над собою!
1.2. Робота з текстом в группах. Синтаксичний розбір речень (їх виписують із тексту)
І Група – складносурядного
ІІ Група – складнопідрядного
ІІІ Група – безсполучникового
IV Група – з різними видами зв’язку.
2.Паремійна плутанина.
На тобі, небоже, що…
Учися в народу, бо…
Так треба житии,…
Брехнею світ пройдеш, та…
Що в молодості навчився, то…
Довідка: та народ не вернеш,
то на старість як
знайдеш, мені негоже,
нікому зла не чинити;
не перейдеш і бороду.
Виконання тестів на комп’ютері.
3.Творче завдання «Скласти текст «Весна» із використанням:
1. Група – сполучника проте;
2. Група – сполучним словом про те;
3. Група – сполучником зате;
4. Група – сполучним словом за те.
Зчитувати заздалегідь написаних уривків із творів на тему «Яку людину я вважаю справжньою»,
«Що робить людину людиною»
4. Виведення формули справжньої людини:
Формула справжньої людини:
Д/з: 1. група – скласти 6 складних речень, їх синтаксичний розбір.
2. група – твір-роздум, використати складні речення «У чому сенс життя».