Тема. Досліджуємо історію і суспільство. Вступ до курсу.
Мета: з’ясувати зміст поняття «суспільство» та «спільнота»; вміти пояснювати чому кожна людина неповторна особистість; знаходити спільні ознаки між поняттями «спільнота» та «суспільство»; довести необхідність вивчення історії свого народу; розвивати уміння прислуховуватися до себе; виховувати повагу до людей та оточуючого світу, прагнення до самовдосконалення.
Очікувані результати: учень розуміє та пояснює значення поняття «спільнота», «суспільство»; пояснює чому кожна людина неповторна; вміє прислуховуватися до себе.
Обладнання: мультимедійний комплект, підручник, зошит.
Хід уроку
І. Вступна частина
Слайд 3. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, як люди живуть у спільнотах і суспільстві. Дослідимо історію.
Друзі, сьогодні в нас незвичайний урок, бо ми маємо продемонструвати що знаємо і вміємо. Цілком природньо, якщо ви відчуваєте хвилювання. Нехай побороти його допоможе пам’ятка: Я розумна істота, особистість творча. Я Вчуся, бо все хочу знати! Заплющить очі і про себе промовте:
«Я ВСЕ ЗНАЮ, Я ВСЕ МОЖУ, Я ВСЕ ЗМОЖУ!»
Усім бажаю успішної роботи на уроці!
Слайд 4. Обговоріть у класі. Прочитайте прислів’я та поясніть їхній зміст. Чому вони присвячені?
Які слова ви використовуєте, щоб представити себе, знайомлячись із однолітками, зі старшими?
Що ви уявляєте, коли чуєте слово «історія»?
Слайд 5. Поміркуй.
Що означають слова «минуле», «суспільство»?
Як ви можете пояснити поняття «історична пам’ять»?
Слайд 6. Мотивація навчальної діяльності.
«Історія справді є свідком часу, світлом істини, життям пам’яті, учителькою життя…».
Марк Туллій Цицерон,
давньоримський політичний діяч, філософ, оратор.
ІІ. Основна частина
Слайд 8. 1. «Я», «МИ», «суспільство»
Робота із підручником «Досліджую історію і суспільство» І. Васильків, с.6-11.
Виконай завдання. Прочитай текст ««Я», «Ми», «суспільство». Будьмо знайомі!» у підручнику на сторінках 6-7.
Слайд 9. Поміркуйте. Дай відповіді на питання.
Слайд 10. Переглянь відео.
Перегляньте відео «Що таке суспільство?»
http://inform1.yakistosviti.com.ua/istoriia/5-klas
Слайд 11. 2. Що таке історія
Робота з підручником. Виконай завдання. Прочитай текст «Що таке історія?» у підручнику на сторінках 7-8.
Слайд 12. Робота з поняттями.
Запам’ятай.
Істо́рія — наука, яка вивчає минуле людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій. Із усіх відомих історичних «фактів» лише незначна кількість може бути повною мірою перевірена і підтверджена.
Слайд 13. Цікаво знати.
Про Кліо, музу історії
У давньогрецькій міфології музами називали богинь-покровительок мистецтв і наук. Кожна із дев’яти муз мала свої символи. Кліо (покровительку історії) зазвичай зображують із сувоєм та грифельною паличкою в руці, іноді ще із сонячним годинником, оскільки вона стежила за плином часу.
Слайд 14. Обговоріть разом.
Бесіда.
Слайд 15. 3. Хто і як досліджує історію.
Робота з підручником. Виконай завдання. Прочитай текст «Хто і як досліджує історію?» у підручнику на сторінках 8-9.
Слайд 16. Робота з візуальними джерелами. (Геродот і М. Грушевський)
Геродот, римська копія грецької скульптури, поч. IV ст. до н.е.
Михайло Грушевський, світлина на паспорт, Львів, 1902 р.
Розглянь зображення.
Слайд 17. Візуалізація.
Гімнастика для очей.
Слайд 18. Поміркуйте. Дайте відповідь на питання.
Слайд 19. Вправа «Детективи».
Відшукайте сліди минулого в рідному місті / селі. Запишіть їх перелік або сфотографуйте. Порівняйте результати історичного «розслідування» з матеріалами однокласників / однокласниць.
Слайд 20. Парна робота. Вправа «Інтерв’ю».
Складіть перелік власних запитань для уявного інтерв’ю з Михайлом Грушевським. Обміняйтеся записами з однокласником / однокласницею. Спробуйте дати відповіді на отримані запитання від імені відомого дослідника історії.
Слайд 21. Онлайн-цікавинка.
«Михайло Грушевський. Карта» https://cutt.ly/UIseTCP
Слайд 22. Корисна гра.
«Знайомство з історією» (скласти пари) https://cutt.ly/yIse9zE
Слайд 23. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне поданими словами. Запропонуйте свої запитання в класі.
Коли __? Що __? Хто __? Де __? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат __?
Слайд 24. Робота в класі.
Виконай завдання. Доберіть синоніми до слова «минуле». Складіть і запишіть три речення про зображення музи історії Кліо. Розкажіть про свої очікування від вивчення історії.
Слайд 25. Бесіда. Прийом«Інтервю»
Вправа «Переконливо!».
Висловте власне судження про те, для чого люди вивчають історію. Дізнайтеся про міркування однокласників / однокласниць. Визначте, хто із них запропонував найпереконливішу думку.
Слайд 26. Творча вправа «Допис із майбутнього».
Уявіть себе істориком / історикинею, що живе в 2100 році. Напишіть невеликий текст про подію, що сталася на початку ХХІ століття.
ІІІ. Заключна частина
Слайд 27. Пояснення домашнього завдання.
Прочитати §1 на сторінках 6-9.
Слайд 28. Рефлексія.
Оціни як ти працював/ла, оціни роботу вчителя, оціни, чи цікавою була інформація на уроці, Оціни чи багато нового ти дізнався/лася.