Урок 1 " Г.К.Андерсен. В квітучій Данії, де народився я, бере мій світ початок свій..."

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу. Форма уроку - зустріч з письменником. У формі інтерв'ю учні знайомляться з творчістю

Г.К. Андерсена, з дивовижним світом його казок, з героями казки "Снігова королева"

Перегляд файлу

Тема.               В квітучій Данії, де народився я,

бере мій світ  початок свій…

                                                                 Г. К. Андерсен

Мета: ознайомити учнів з життям письменника, зацікавити дивовижним світом його казок, ознайомитися з героями казки «Снігова королева», розширювати світогляд дітей, розвивати зв’язне мовлення, творчу активність, удосконалювати навички художнього читання, самостійної роботи, виховувати інтерес до вивчення світової літератури.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу; урок – зустріч.

Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, виставка книжок письменника, малюнки до улюблених казок.                         

                                                          Моє життя – це чудова казка,

                                                          багата на події.

                                                                                       Г.К.Андерсен

                                      Зміст уроку

I. Мотивація навчальної  діяльності

Вступне слово вчителя

Життя людини  - це довгий, але прекрасний шлях, який вона має пройти. На цьому шляху її чекають радощі та засмучення, перешкоди та  несподіванки, зустрічі з цікавими людьми. І сьогодні, діти, нам пощастило,бо у нас є можливість зустрітися з великим датським письменником Г.К.Андерсеном та героями його чудової  казки «Снігова королева». Нехай перепусткою нашою на цю зустріч будуть серця та душі, відкриті для добра, справедливості, любові.

II. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Інтервю  з письменником (індивідуальне завдання)

Учениця.   Сьогодні у нас справжнє свято, бо до нас завітав сам «король казки» - Г.К.Андерсен.

-Добрий день, Ганс! Розкажіть, будь ласка, про себе.

- Я народився в дивовижній країні -  Данії,в місті Оденс, 2 квітня 1805 року. Мій батько був чоботарем, а мати працювала прачкою. Ми жили дуже бідно, ледь зводили кінці з кінцями. Коли я був ще зовсім малим, помер батько, і моє дитинство закінчилося, треба було працювати, щоб якось допомогти матері.

 - Про що Ви мріяли, чим цікавились?

 - Я любив грати у ляльковий театр: шив костюми для ляльок, ставив свої вистави. У школі для бідняків отримав першу освіту, але мені більше подобалося вигадувати різні історії та розповідати їх друзям. Героєм цих історій був я сам, і мені, звичайно, мало хто вірив.

-Я знаю, що в чотирнадцять років Ви вирішили їхати до Копенгагену…

- Так. Я дуже хотів  стати відомим. Мене взяли в театр, але через рік звільнили. Я написав книгу, але вона не стала відомою. Це найгірший період мого життя, про який мені сумно згадувати.

- І як же вам вдалося знайти вихід?

- Добрі люди попросили допомоги у короля Данії і він дозволив мені навчатися за рахунок казни. Тепер мені не треба було думати про кусок хліба, про те, як прожити далі. У 1827 році я закінчив школу.

- А після цього Ви почали писати?

- Я писав різні твори, але найбільше відомими стали мої казки: «Снігова королева», «Дюймовочка», «Бридке каченя», «Нова сукня короля»  та інші.

 - Так. Ці казки принесли Вам шалену популярність серед  дітей та дорослих. Було створено багато фільмів, мультфільмів  за мотивами ваших казок, написані опери та мюзикли.

- Як Ви вважаєте, чому вигадані історії, написані Вами так подобаються людям?

- Тому що вони цікаві, несуть добро, вчать вірити в себе, поважати дорослих, цінувати дружбу. І ніколи не слід забувати, що «Господь милосердний і все робить на краще»

- Ми щиро дякуємо Вас за Вашу розповідь, за Вашу творчість і за Вашу доброту, якою пронизані всі Ваші казки. Ще багато поколінь дітей та дорослих будуть їх із задоволенням читати, будуть разом з героями подорожувати, мріяти, перемагати.

 Можливо навіть уві сні вони будуть бачити

своє продовження Ваших дивовижних історій.

 

2.Цікаві факти (Випереджальне завдання)

Говорять, що біографія письменника в його творах.

Одного разу датського казкаря попрохали написати автобіографію. А саме: чому він став казкарем. Андерсен довго мучився, кусав перо. Він не знав з чого почати. І ось, коли він, мабуть, в сотий раз укусив своє пірячко, прийшла, нарешті, та далека, далека фраза: «гидке каченя». Так його хтось назвав у дитинстві . З цього все й почалося. Так-так, тоді у маленького Андерсена ріс довгий ніс. А його вуха були схожі на маленькі крильця. Мати, правда, не дуже засмучувалася: подумаєш, був би розум у голові. Але сусіди думали інакше. І маленький Андерсен частенько плакав, а потім від образи раптом починав мріяти… Дорослий Андерсен написав дивовижні казки. Там говорили птахи, сміялися дерева, танцювали квіти, а негарні люди могли по святах щоразу змінювати носи та вуха!. І з тих пір його бачили лише таким, яким він бачив себе у тій казці: прекрасним лебедем» ( За Г. Циферовим ).

3.Слово вчителя

 Андерсена знав увесь світ. Син шевця та прачки став відомим ще при житті. На цоколі пам’ятника великому казкарю, відкритого в 1880 р. в Королівському саду Копенгагена, є слова: «Споруджений датським народом»

III. Евристична бесіда

  •                 Які казки великого казкаря ви читали?
  •                 Чим вони вам сподобались?
  •                 Хто з героїв Андерсена притягнув вашу увагу та чому?

IV. Презентація учнівських малюнків

Учні показують свої малюнки, пояснюють чому саме цю, а не іншу казку проілюстрували.

Сьогодні у нас відбудеться ще одна зустріч – це зустріч з казкою «Снігова королева» та з її героями.

V.    Робота за казкою «Снігова королева»

    Читання першого оповідання, робота за текстом:

  •                 Як ви вважаєте, чому автор розповідає про злого троля та його дзеркало?
  •                 Які властивості мало дзеркало?
  •                 Чому дзеркало розбилося?
  •                 Чому скалки від розбитого дзеркала «наробили ще більше нещастя, ніж саме дзеркало?»
  1.              Проблемне запитання

 «Лише тепер можна побачити якими є насправді весь світ і люди?» - говорили учні  школи чорта. Що вони мали на увазі, чи згодні ви з їх думкою?

  1.              Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Як ви розумієте вислів «серце перевтілюється на маленьку крижинку»?

  1.              Словникова робота

Троль в скандинавських міфах – потворний, дурний та злий велетень, який живе всередині гір.

Чорт – чорна сила, уособлення зла.

         Оповідання друге:

  •                 Що вам відомо про Герду та Кая?Де вони росли та виховувалися?
  •                  Що зіпсувало дружбу та щастя дітей?
  •                 Чому Кай раптово змінився?Хто першим постраждав від його витівок?
  •                 Як змінилася мова і поведінка Кая? 

1.Обмін враженнями.

Що вас більш за все обурило після зустрічі Кая зі Сніговою королевою?

  1.              Виразне читання епізоду:  «Прогулянка Кая», складання плану

                          План

            1. Прогулянка на майдані.

            2. Поява саней Снігової королеви та бажання Кая покататися.

            3. Страх хлопчика

            4. Поцілунок королеви.

3. Робота в парах

Порівняти опис Снігової королеви при першій зустрічі з Каєм та після його викрадення. Заповніть  таблицю, використовуючи цитати.

 

                                       Снігова королева

Перша зустріч

Друга зустріч

Жінка була така прекрасна та ніжна, але з криги, зі сліпучої, іскристої криги.

Очі блищали, як дві зірки, але не було в них ні спокою, ні тепла.

Вона була така прекрасна! Розумнішого, чарівнішого обличчя він і не міг собі уявити. Тепер вона не здавалася йому крижаною.

  •                 Що сталося, чому Кай по-різному сприймає королеву ?Чому він забув усіх: і бабусю, і Герду?
  1.              Вправа «Асоціативний кущ»  

Запишіть слова-асоціації, щодо Кая.

       веселий     життєлюбний                                 невдячний       грубий                                 чуйний      Кай      добрий                                    жорстокий    Кай       злий

лагідний          уважний                                                           байдужий

 

Чому характеристика Кая вийшла різна?( Тому що після поцілунку королеви він змінився нагірше). Як називається такий літературний прийом? (Антитеза)

  •                 Чи можна сказати, що серце хлопчика перетворюється на холодну крижинку, яка вбирає в себе тільки погане і бридке?

 

  •                 Чому буря «вила і стогнала», коли королева забрала Кая?

 

  1.              Робота зі словником літературознавчих термінів.

Антитеза – різке протиставлення образів та понять(добро – зло)

 Уособлення – засіб художньої виразності, який полягає у перенесенні людських властивостей на неживі предмети та явища, зокрема – на природу.(Буря плакала та стогнала)

Гіпербола – художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного предмета чи явища.

(Образ оленя)     

VI. Підсумки уроку

VII. Оцінювання

  1.              Які факти з біографії Андерсена вам запам’яталися?
  1.              Назвіть казки,написані Андерсеном.
  2.              Ваше враження від образу Кая.
  3.              Як ви гадаєте, чи зможе Кай змінитися на краще без допомоги Герди?

VIII.  Домашнє завдання

  I рівень:

  1.              Створити  портрет Андерсена у формі сенкана;
  1.              Визначити уособлення, антитези, гіперболи.

 II рівень

     1. Підготувати художній переказ казки;

     2. Інсценування уривків «Розмова Герди та Ворона», «В палаці Снігової       

         королеви»

      III рівень    Прочитати третю, четверту, п’яту казки.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку