Фізкультура 1 клас
Тема тижня. Я школяр
Тема дня. Поняття про життєво важливі способи пересування людини.
Загальнорозвивальні вправи. Ходьба.
Мета:
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння команд, терміноголічного апарату предмета; спілкування під час рухливих ігор;
- Ціннісно-смислову компетентність шляхом формування здорового способу життя та інтересу до спорту.
-Здоровязбережувальну компетентність шляхом розуміння важливості фізичних вправ для організму.
Очікувані результати:
Обладнання: свисток, спортивний інвентар, ілюстративний та роздатковий
матеріал.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Хід уроку
Частини уроку |
Зміст уроку |
Дозува-ння |
Організаційно-методичні вказівки |
Для творчості учителя |
Підготовча частина (10 хв) |
Організаційний момент Шикування в одну шеренгу, перешикування |
15 с |
Перевірка спортивної форми |
|
Мотивація навчальної діяльності. Вчитель показує дітям картинки і запитує як хто з них пересувається Зайчик – стрибає, змія повзає, риба – плаває, вовк – бігає, птах – літає. А як пересувається людина. Сьогодні ми дізнаємося на уроці. Ознайомлення із завданнями уроку. |
||||
Проведення інструктажу з техніки безпеки |
||||
Правила безпеки на уроках фізичної культури. Заходити до спортивної зали тільки з дозволу вчителя і тільки в години, передбачені навчальним розкладом, у спортивній формі. У спортивній і тренувальній залах учням заборонено користуватися спортивним обладнанням, гімнастичними снарядами та іншим спортивним інвентарем без дозволу вчителя. На робочому місці (спортивна зала, тренажерна зала, спортивний майданчик на відкритому повітрі) не повинно бути предметів, що не пов’язані з виконанням відповідної роботи. |
||||
Розподіл по порядку. Розподіл на 1—2 Вимірювання ЧСС |
1 хв |
|
|
|
Загальнорозвивальні вправи в русі. |
||||
Ходьба з переходом на біг |
1,5— 2 хв |
Стежити за диханням |
|
|
Ходьба з виконанням на кожен крок рухів руками: 1 — уперед; 2 — уверх; 3 — у сторони; 4 — униз |
6—8 р. |
Дотримувати безпечної дистанції |
|
|
Ходьба з випадами і рухами руками 1 — випад правою, праву руку назад, ліву дугою вперед — уверх, ривок обома назад; 2 — випад лівою, дугами вперед змінити положення рук |
8—12 р. |
Середня інтенсивність виконання вправ |
|
|
В. п.— широка стійка обличчям до центра. 1—3 — пружні нахили вперед, поступово збільшуючи амплітуду рухів і торкаючись долонями землі; 4 — випрямитися з поворотом кругом на правій у в. п. спиною до центра; 5—8 — те саме і, випрямляючись, поворот кругом на лівій нозі |
8—10 р. |
Коліна не згинати |
|
|
Ходьба в повільному темпі, виконуючи однойменні повороти тулуба ліворуч і з вільними маховими рухами рук убік повороту |
16— 20 р. |
Дотримувати безпечної дистанції |
|
|
Почергові стрибки з ноги на ногу, високо піднімаючи стегно, з просуванням уперед, руки на пояс Вправи на відновлення дихання. |
3—4 серії по 10—12 р. |
Стрибки чергувати з ходьбою |
|
|
Основна частина (20 хв) |
Життєвоважливі способи пересування людини. Рухлива гра «Зайчики» |
18 хв |
Стежити за технікою виконання |
|
Вправи на відновлення дихання. |
2 хв |
|
|
|
Заключна частина (5 хв) |
Комплекс вправ для формування правильної постави 1. В. п.— стоячи, стопи паралельні на ширині плечей, руки на поясі. Перекат з п’яти на носок. 2. В. п.— о. с. Напівприсідання і присідання на носках, руки в сторони, уверх, уперед. 3. В. п.— стоячи, ноги на ширині плечей, ліву руку підняти вгору, праву відвести якомога далі назад — у сторону. Згинаючи ноги в колінах, нібито виконуючи напівприсід, схрестити руки попереду. Повторити вправу, піднявши вгору праву руку і відвівши назад, убік ліву Вимірювання ЧСС |
4 хв |
Дихання вільне, рівномірне. Не сутулитися, усі вправи виконувати в спокійному темпі, без затримань дихання. Кожну вправу виконують 4—5 р., згодом кількість повторень поступово збільшувати до 10—12 р. |
|
Підбиття підсумків |
1 хв |
|
|
Умовні скорочення: ЗРВ — загальнорозвивальні вправи; ЗСЖ — здоровий спосіб життя; СМГ — спеціальна медична група; в. п.— вихідне положення; о. с.— основна стійка. ЧСС – частота серцевих скорочень.
ЖИТТЄВО ВАЖЛИВІ СПОСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ ЛЮДИНИ
Життєво важливими способами пересування людини є рухи, що вона використовує у своїй різноманітній діяльності (ходьба, біг, стрибки, лазіння, плавання, пересування на лижах, катання на ковзанах, їзда на велосипеді).
Систематичне виконання цих рухів позитивно впливає на гармонійний фізичний розвиток дитини, сприяє вдосконаленню роботи серцево-судинної, дихальної, нервової систем, зміцнює м’язи та опорно-руховий апарат, розвиває фізичні якості (швидкість, спритність, силу, гнучкість та витривалість).
Усі ці рухи мають динамічний характер. Вони змушують працювати велику кількість м’язів і суглобів, поліпшують життєдіяльність усього організму, активізуючи всі фізіологічні процеси. Ці способи пересування є складними умовними рефлексами, що поступово виникають під час виховання та навчання. Багаторазове повторення рухів у певній послідовності утворює між окремими елементами кожного з них тимчасові зв’язки. Утворені динамічні стереотипи у дітей є дуже стійкими.
Під час навчання та розвитку основних способів пересувань у дітей на особливу увагу заслуговує поступове формування гнучкого динамічного стереотипу, здатності швидкої перебудови, пристосування до мінливих обставин навколишнього середовища. Це здійснюють шляхом виконання різноманітних варіантів вправ, зміни завдань, темпу руху, умов, у яких їх виконують.
Ходьба — найдоступніший і найпоширеніший вид фізичних вправ. Вона сприяє оздоровленню, стимулює процеси кровообігу, дихання, обміну речовин, зміцнює переважно м’язи ніг і тазу, залучаючи до роботи м’язи всього тіла. Ритмічні чергування напруження та розслаблення м’язів під час ходьби створюють сприятливі умови для заспокоєння організму, водночас ходьба у швидкому темпі дає значне фізичне навантаження, тренуючи і розвиваючи адаптаційні механізми. Фізичне навантаження під час ходьби легко дозувати (за відстанню та рельєфом маршруту, тривалістю та темпом подолання дистанції, кількістю інтервалів для відпочинку та їх тривалості).
Біг — один із основних засобів усебічного фізичного розвитку та активного відпочинку, оздоровлення та збереження працездатності. Під час бігу організм працює інтенсивніше, ніж під час ходьби. Біг є найпоширенішим видом фізичних вправ, що є складовою багатьох видів спорту (наприклад, спортивних ігор).
Стрибки є природним і швидким способом долання перешкод, для якого є характерними короткочасні, але максимальні нервово- м’язові зусилля. Стрибки зміцнюють м’язи ніг і тулуба, розвивають силу, швидкість, спритність і сміливість, навчають орієнтуватися в просторі, концентрувати зусилля. Стрибки можна виконувати з місця і з розбігу. Легкоатлетичні стрибки з розбігу поділяються на стрибки через вертикальні перешкоди (у висоту та з жердиною) і через горизонтальні (у довжину та потрійні).
Лазіння можна виконувати по горизонтальному, вертикальному чи похилому канату, жердині, сходах і гімнастичній стінці за допомогою рук і ніг. Його використовують для збільшення рухливості в суглобах кінцівок, розвитку сили м’язів та з метою коригування викривлень хребта. Повзання застосовують із лікувальною метою у положенні «на чотирьох кінцівках» і по-пластунськи. Вихідне положення «на чотирьох кінцівках» характеризується розвантаженням хребта від дії сили ваги і максимальною мобілізацією його рухливості. Його використовують для коригування викривлень хребта при компресійних переломах хребта, аномаліях у розміщенні внутрішніх органів, для розтягування.
Плавання — це сполучений вплив рухів і середовища, у якому їх виконують. Перебування у воді значно підвищує тепловіддачу та обмін речовин, висуває підвищені вимоги до системи зовнішнього дихання та гемодинаміки. Створюються умови для полегшення рухів, виправлення деформацій хребта, адаптації до навантажень різної інтенсивності, відновлення й підвищення загальної витривалості та загартованості організму.
Пересування на лижах усебічно розвиває та зміцнює організм, підвищує працездатність і витривалість, сприяє загартовуванню
і слугує чудовим відпочинком для нервової системи. Усі способи пересування на лижах складаються з окремих елементів. До основних елементів пересувань на лижах належать: відштовхування лижами, ковзання, перекат, підсідання, відштовхування палицями, махові рухи під час винесення ноги з лижею або руки з палицею.
Катання на ковзанах призводить до поліпшення діяльності органів дихання в умовах підвищеного навантаження на суглоби та зв’язки дитини, тому його використовують обмежено, переважно для тренування здатності підтримувати рівновагу та координації рухів.
Рухлива гра
Обирають діда йому вдягають капелюх. Вчителька читає вірш і зайчики виконують всі рухи а потім тікають дід ловить. Кого спіймав, той новий дід.
По стежині зелененькій
Бігли зайчики сіренькі.
Ось такі тут зайчики,
Зайчики-стрибайчики.
На городі біля тину
Скубуть зайці капустину.
Ось такі листочки
Скубу-скубуточки.
Сіли зайчики тихенько,
Риють моркву солоденьку.
Ось такі в них лапки,
Сірів лапки - шкрябки.
Гризуть зуби без упину
І буряк, і картоплиеу.
Ось такі в них зуби,
Зуби-гризолюби.
Їде дід по городу:
"Хто тут робить мені шкоду?".
Утікайте, зайчики,
Зайчики-стрибайчики.
1