Урок 1. Зорова сенсорна система.
Анатомічна будова ока.
Мета
Освітня. Ознайомити учнів із особливостями будови зорової сенсорної системи; особливу увагу звернути на будову ока.
Розвиваюча. Розвивати уміння визначати першочергове значення того чи іншого органу; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного зору та оточуючих людей.
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку : урок формування і вдосконалення умінь та навичок.
Методи: словесний, наочний.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, фізика
Обладнання: таблиці «Зоровий аналізатор», « Орган зору», модель ока.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань. Самостійна тестова робота з наступною перевіркою.
1. Рефлекс -це:
А) будь-яка зміна в діяльності організму, яка виникла у відповідь на подразнення;
Б) будь-яка зміна в діяльності організму, яка виникла за участю нервової системи у відповідь на подразнення.
2. Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу:
А) органи руху;
Б) органи дихання; В) органи чуття.
3. Як здійснюється взаємодія організму з зовнішнім середовищем:
А) подразники середовища збуджують органи чуття і організм реагує;
Б) шляхом аналізу подразників в корі великого мозку;
В) подразники збуджують рецептори, збудження передається в відповідні зони кори, де аналізується.
4. Як здійснюється первісне розпізнання подразників:
А) в корі великого мозку;
Б) в рецепторах;
В) в нервових центрах.
5. Зазначте правильне розташування складових кожної сенсорної системи
( аналізатора):
А) нервові волокна - спеціальна зона кори великого мозку - рецептори,
Б) рецептори - нервові волокна - спеціальна зона кори великого мозку.
6. У людини розрізняють основних сенсорних систем:
А)чотири;
Б) п»ять.
ВІДПОВІДІ:
1б; 2в; 3в; 4б; 5б; 6б.
II. Мотивація.
Декілька тисячоліть тому народні цілителі вдивлялися в очі своїх сучасників і за зміною райдужної оболонки визначали, який саме орган хворий - серце, нирки, печінка... Славу першого іридодіагноста приписують жерцю фараона Тутанхамона Ел Аксу. Він написав першу « Монографію» про те, як прочитати про хвороби за знаками, які вони залишили на ірисі.
Сітківка — предмет заздрощів спеціалістів з обчислювальної техніки. 100 млн. паличок і колбочок, нейронні шари виконують близько 10 млрд. обчислювальних операцій за 1 сек.
Саме по собі око - шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком Людина побачить вночі свічку на відстані ЗО км. Такий досконалий інструмент має свою довгу історію
( тропізми, настії, таксиси, органи світлосприймання у різних тварин).
III. Вивчення нового матеріалу.
Серед всіх сенсорних систем зоровий аналізатор є найбільш інформативним.
Чому?
Учні дають відповіді і разом заносять їх до зошита у вигляді схеми.
90% інформації
орієнтація
пізнання
навчання
емоції
мистецтво
Вчитель.
Яким же чином око пристосовано до виконання цих функцій?
Це і буде основним завданням нашого уроку.
Дослід № 1 .Визначення функцій м»язів ока.
Учень пропонує сусіду по парті простежити за рухом олівця, який переміщується на відстані 20 см від ока ( вниз, догори, вліво, вправо, по колу). Обговорення результатів досліду.
Дослід № 2. Визначення функцій повік.
Учням пропонується блимнути і визначити функції повік. Факт. Повіки рухаються 2-5 раз на хвилину, за 16 годин 4800 раз. Обговорення результатів досліду. Повіки захищають очне яблуко від пилу, висихання, мікробів, надмірного світлового подразнення. Дослід № 3. Довести, що скловидне тіло - напіврідка маса.
Учням пропонується струснути головою і подивитися на рівномірно освітлений фон ( білий папір або стелю).Можна помітити появу темних тіней, які повільно рухаються до низу. Це осідають частинки скловидного тіла.
IV. Узагальнення і систематизація знань.
Учні заповнюють таблицю в зошиті і доводять, що будова ока відповідає його функціям.
Самостійна робота з підручником і Робочим зошитом з печатною основою.
V. Висновок . Оцінювання результатів уроку.
5. Над якими навичками і вміннями треба працювати краще?
VІ. Домашнє завдання.