Урок 1. Зорова сенсорна система. Анатомічна будова ока.

Про матеріал
Роробка уроку біології в 8 класі з теми: "Зорова сенсорна система. Анатомічна будова ока"
Перегляд файлу

Урок 1.  Зорова сенсорна система.

             Анатомічна будова ока.

Мета

Освітня. Ознайомити учнів із особливостями будови зорової сенсорної системи; особливу увагу звернути на будову ока.
Розвиваюча. Розвивати уміння визначати першочергове значення того чи іншого органу; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного зору та оточуючих людей.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

  • сформувати уявлення про зорову сенсорну систему, її основні частини та функції;
  • показати анатомічну будову ока і довести відповідність будови ока його функціям;
  • продовжити формування поняття «аналізатор»;
  • розвивати інформаційну компетентність (робота з текстом підручника, додатковою літературою).

Тип уроку : урок формування і вдосконалення умінь та навичок.

Методи: словесний, наочний.

Міжпредметні зв ́язки: медицина, фізика

Обладнання: таблиці «Зоровий аналізатор», « Орган зору», модель ока.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань. Самостійна тестова робота з наступною перевіркою.

1. Рефлекс -це:

А) будь-яка зміна в діяльності організму, яка виникла у відповідь на подразнення;

Б) будь-яка зміна в діяльності організму, яка виникла за участю нервової системи у відповідь на подразнення.

2. Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу:

А) органи руху;

Б) органи дихання; В) органи чуття.

3. Як здійснюється взаємодія організму з зовнішнім середовищем:

А) подразники середовища збуджують органи чуття і організм реагує;

Б) шляхом аналізу подразників в корі великого мозку;

В) подразники збуджують рецептори, збудження передається в відповідні зони кори, де аналізується.

4. Як здійснюється первісне розпізнання подразників:

А) в корі великого мозку;

Б) в рецепторах;

В) в нервових центрах.

5. Зазначте правильне розташування складових кожної сенсорної системи
( аналізатора):

А) нервові волокна - спеціальна зона кори великого мозку - рецептори,

Б) рецептори - нервові волокна - спеціальна зона кори великого мозку.

6. У людини розрізняють основних сенсорних систем:

А)чотири;

Б) п»ять.

ВІДПОВІДІ:

1б; 2в; 3в; 4б; 5б; 6б.

II. Мотивація.

Декілька тисячоліть тому народні цілителі вдивлялися в очі своїх сучасників і за зміною райдужної оболонки визначали, який саме орган хворий - серце, нирки, печінка... Славу першого іридодіагноста приписують жерцю фараона Тутанхамона Ел Аксу. Він написав першу « Монографію» про те, як прочитати про хвороби за знаками, які вони залишили на ірисі.

Сітківка — предмет заздрощів спеціалістів з обчислювальної техніки. 100 млн. паличок і колбочок, нейронні шари виконують близько 10 млрд. обчислювальних операцій за 1 сек.

Саме по собі око - шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком Людина побачить вночі свічку на відстані ЗО км. Такий досконалий інструмент має свою довгу історію

  1. Бесіда про еволюцію світлосприймання в живій природі

( тропізми, настії, таксиси, органи світлосприймання у різних тварин).

 

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Формування мети і теми уроку.
    Бесіда, робота з таблицею:
  • які основні компоненти сенсорних систем?
  • які функції цих компонентів?
  • назвіть основні частини зорового аналізатору?
  • яке місце займає око в цій системі?

Серед всіх сенсорних систем зоровий аналізатор є найбільш інформативним.

Чому?

Учні дають відповіді і разом заносять їх до зошита у вигляді схеми.

 

90% інформації

                                                   орієнтація

пізнання

навчання

                                                 емоції

                                                 мистецтво

 

 

Вчитель.

Яким же чином око пристосовано до виконання цих функцій?

Це і буде основним завданням нашого уроку.

  1. Розповідь, бесіда, робота з підручником: вивчення будови ока.

  •  Склера - зовнішня захисна білкова оболонка.
  • Рогівка - передній прозорий виступ склери.
  • Судинна оболонка - тонка тканина під склерою, пронизана судинами, забезпечує кровопостачання всіх частин ока.
  • Райдужна оболонка - передня рухлива частина судинної оболонки із наскрізним отвором посередині.
  • Зіниця - наскрізний отвір у райдужній оболонці, що може змінюватись у діаметрі.
  • М'язова оболонка - кільцева м'язова тканина, що прикріплена із середини до склери та утримує кришталик.
  • Кришталик - особливе прозоре лінзовидне тіло із змінною кривиною поверхні.
  • Передня камера - область ока між рогівкою та райдужною оболонкою, заповнена особливою прозорою рідиною.
  • Задня камера - область ока між райдужною оболонкою та кришталиком, заповнена тією ж рідиною, що і передня камера.
  • Скловидне тіло - пружна прозора частина ока, що заповнює собою більшу частину вільного об'єму очного яблука та забезпечує його механічну міцність.
  • Сітківка - внутрішній шар особливих світлочутливих клітин (колбочок та паличок), сполучених із зоровим нервом та здатних генерувати нервові сигнали під дією світла, що на них потрапляє.
  • Рогівка - забезпечує попереднє фокусування вхідного світлового потоку.
  • Передня камера - забезпечує симетрію та пружність рогівки.
  • Райдужна оболонка із зіницею - забезпечують рефлекторне обмеження (регулювання) вхідного світлового потоку.

  • Задня камера - забезпечує симетрію та плавність рухів райдужної оболонки.
  • Кришталик - головний елемент оптичної системи ока, забезпечує автоматичне (рефлекторне) фокусування зображення різновіддалених предметів на сітківці (акомодацію).

 

  1. Паралельно проводяться досліди.

Дослід № 1 .Визначення функцій м»язів ока.

Учень пропонує сусіду по парті простежити за рухом олівця, який переміщується на відстані 20 см від ока ( вниз, догори, вліво, вправо, по колу). Обговорення результатів досліду.

Дослід № 2. Визначення функцій повік.

Учням пропонується блимнути і визначити функції повік. Факт. Повіки рухаються 2-5 раз на хвилину, за 16 годин 4800 раз. Обговорення результатів досліду. Повіки захищають очне яблуко від пилу, висихання, мікробів, надмірного світлового подразнення. Дослід № 3. Довести, що скловидне тіло - напіврідка маса.

Учням пропонується струснути головою і подивитися  на рівномірно освітлений фон ( білий папір або стелю).Можна помітити появу темних тіней, які повільно рухаються до низу. Це осідають частинки скловидного тіла.

IV. Узагальнення і систематизація знань.

Учні заповнюють таблицю в зошиті і доводять, що будова ока відповідає його функціям.

Самостійна робота з підручником і Робочим зошитом з печатною основою.

V. Висновок . Оцінювання результатів уроку.

  1. Що нового дізнались на уроці?
  2. З якими труднощами зіткнулись?
  3. Чи досягли очікуваних результатів? Чому ви так вважаєте?
    4.Що могло б бути організовано краще, корисніше?

5. Над якими навичками і вміннями треба працювати краще?

VІ. Домашнє завдання.

 

docx
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку