Мета: актуалізувати поняття «рівність», «нерівність», «математичний вираз» (сума та різниця), уявлення про істинні та хибні рівності й нерівності, значення виразу; закріплювати вміння порівнювати математичні вирази; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики. Обладнання: конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична.
Гра «Весела лічба»Скільки сонечок на небі?Скільки вух у зайця?Скільки пальців на одній руці?Скільки в класі вікон?Скільки в класі горобців?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}2{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}3{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}0
Каліграфічна хвилинка. Написання числа 10 Одиниця сумувала: Ну чому один так мало?Треба з кимось об'єднатись,Щоби більшою здаватись. От з нулем вона здружилась —І десятка утворилась.— Десять — це двоцифрове число, бо воно складається з двох цифр 1 і 0. Пропишемо цифру 1.— Цифра 1 складається з двох елементів — паличок, одна з яких коротша за іншу. Спочатку пишуть маленьку паличку. Починають писати її трохи вище за центр клітини і ведуть до верхнього правого кута клітинки. Потім пишуть основну похилу паличку від верхнього правого кута до середини нижньої сторони клітинки. Пропишемо цифру 0.— 0 (нуль) складається з одного елемента: великого лівого овалу. Починаємо писати нижче від верхнього правого кута клітинки, ведемо заокруглення ліворуч, торкаємося нижньої сторони клітинки, отримуємо великий овал і з'єднуємо праворуч.
Удосконалення знань про хибні та істинні рівності й нерівності— Чого у котів більше — лапок, вушок чи хвостів? (Лапок.)— Чого найменше? (Хвостів.)— Якщо ви так добре розумієте, що означає більше й менше, нам час розглянути рівності та нерівності. Біля стіни стоять діжки,У кожній рівно по жабенятку. Якщо б було п'ять діжок,Скільки б було в них жабенят?— Отже, діжок було 5, в кожній діжці по 1 жабці. Ніхто не залишився без діжки. Утворилася рівність, оскільки кількість жаб дорівнює кількості діжок. Позначмо діжки буквою Д, а жаб — буквою Ж. Запишімо рівність: Д = Ж.— Посадіть бджілку на квітку.— Одна бджілка залишилася без квітки. Кількість бджілок не дорівнює кількості квіток. Отже, це нерівність, що позначається знаком ≠. Цей знак («≠») не вказує, яке з чисел більше, а яке менше. Задля цього застосовують знаки «>» і «<».
Усвідомлення поняття істинні й хибні рівності та нерівності. Робота з конструктором LEGOГра «Так чи ні?»— Наші висловлювання бувають істинними (правильними) і хибними (неправильними). На основі малюнка покажіть цеглинками LEGO, чи є твердження істинними або хибними. Шифр:червона цеглинка — істинне твердження;жовта цеглинка — хибне твердження. Твердження:1) Будинок одноповерховий.2) Біля будинку ростуть тільки кущі.3) Кущів менше, ніж дерев.4) Кішка сидить на даху.5) Собака спить під сходами.— Числові рівності та нерівності також бувають істинними і хибними. Порівняйте вирази і число.Істинна (правильна) рівність5 + 2 = 7 Хибна (неправильна) рівність3 + 3 = 7Істинна (правильна) рівність3 + 3 < 7 Хибна (неправильна) рівність3 + 3 > 7
Узагальнення й систематизація понять рівності, нерівності, математичний вираз (с. 13, № 2)— Як називаються записи у першому стовпчику? (Нерівності.) Як називаються записи у другому стовпчику? (Рівності.) Як називаються записи у третьому стовпчику? (Вирази, оскільки стоять знаки «+» і «-».) Установіть, істинні чи хибні рівності та нерівності у першому і другому стовпчиках.
Систематизація знань учнів про вирази «сума» й «різниця»1) Усна робота за підручником (за матеріалом підручника, с. 13, завдання 3). Учні окремо записують суми й окремо — різниці. Значення виразів не обчислюють.— Що ми обчислюємо під час додавання двох доданків? (Суму.) Який результат отримаємо під час віднімання? (Різницю.)— Визначте, який приклад обчислить Ведмідь, а який — Маша. З'єднайте вирази з героями.— Розподіліть вирази на дві групи. За якою ознакою можна їх упорядкувати? (Знаком, що записаний між числами.)2) Формування обчислювальних навичок. Групова робота— Обчисливши вирази на суму і різницю, ви допоможете пінгвінам знайти своє яйце.
Закріплення вмінь порівнювати вирази. Робота з конструктором LEGO— На колесах машинок написано вирази. Порівняйте їх. Як будемо порівнювати? (Спочатку обчислимо один приклад, потім — другий; поставимо необхідний знак.)— Розгляньте другу групу машинок. Обидва вирази на них є сумами, в яких однакові доданки. Від зміни місця доданків значення суми не змінюється, тому ці суми є рівними.— Порівняйте вирази у підручнику (с. 13, № 4). За допомогою LEGO покажіть відповідний знак.
Закріплення вміння обчислювати значення виразів на дві дії (с. 13, № 5). Робота в парах. Робота з конструктором LEGOСиній. Червоний. Оранжевий. Блакитний. Жовтий. Зелений83828060108— Поясніть, як обчислити значення виразів на кілька дій. Знайдіть їхні значення. Обчисліть приклади. Шифр