Мета: актуалізувати навички додавання (віднімання) круглого числа або одноцифрового числа до (від) двоцифрового; закріпити прийом додавання й віднімання двоцифрових чисел частинами; порівняти прийоми по-розрядного обчислення й обчислення частинами; формувати вміння визначати, про що можна дізнатися за певними числовими даними, уміння розв'язувати задачі; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики. Обладнання: картки для парної роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал, комп'ютер чи ноутбук, відео чи аудіозаписи. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична.
Перевірка домашнього завдання (с. 17, № 2)— Поясніть спосіб обчислення різниці чисел з числами, у яких кількість десятків та одиниць однакова. (33 - 22 = 11.)— Поясніть, як розв'язували приклад, у відповіді якого два послідовних числа утворюють двоцифрове число. (36 + 42 = 78.)— Зачитайте всі суми (різниці).— Які вирази мають значення менше 50?— Назвіть вираз з найбільшим (найменшим) значенням.
Усне опитування— Відгадайте, герої якого мультфільму їдуть у першому вагоні. (Звучить мелодія з мультфільму «Ну, постривай!».)— Вовк і заєць пропонують вам дати відповіді на запитання. Як називаються числа при додаванні?Як називається результат арифметичної дії додавання?Яке число при додаванні зазвичай найбільше?З якою дією пов'язане додавання? Що залишиться, якщо від суми двох чисел відняти перший доданок? другий доданок?Як отримати перший доданок? другий доданок?Якою арифметичною дією за сумою і одним доданком обчислюють інший доданок?
Усні обчислення. Гра «Кіт і миші»— Переходимо до другого вагончика, зустрічаємося з котом Томом і мишенятком Джеррі.— Кіт і мишеня, як завжди, сперечаються між собою. Кіт пропонує усні обчислення, а мишеня — каліграфічну хвилинку. Щоб нікого не образити, ми виконаємо обидва завдання. Котик ганявся за мишками, які злякались і у приклади сховались.
Каліграфічна хвилинка. Написання цифри 7 та числа 77— Послухайте вірш. В понеділок наша киця. Витягла води з криниці,У вівторок мила, прала,Все почистила, прибрала. В середу в лісок ходила,Дров додому наносила. У четвер ходила киця. По продукти до крамниціВ п'ятницю пиріг пекла. До святкового стола. У суботу рано встала,Бо гостей вона приймала. А в неділю трудівниця. Спочивала, як годиться.— У який день киця відпочивала?— Який день настає після вівторка?— Як називається день перед п'ятницею?— Скільки днів киця працювала?— Що ви можете сказати про число 7? Яке число отримаємо, якщо у розрядній таблиці запишемо дві цифри 7? (77.)
Математичний диктант— Переходимо до третього вагону і зустрічаємося з Цибуліно, який пропонує письмово дати відповіді на запитання. Перший доданок 6, другий — 4. Обчисліть значення суми. Зменшуване 32, від'ємник 30. Обчисліть значення різниці. Обчисліть невідомий доданок, якщо значення суми 9, а відомий доданок 7. Обчисліть зменшуване, якщо значення різниці 34, а від'ємник 20. Обчисліть від'ємник, якщо зменшуване 76, а значення різниці 4. На скільки 86 більше за 5?Число 43 збільште на 30. y Число 78 зменште на 6.
Гра «Сходинка» (на основі підручника, с. 18, № 2)— В іншому вагоні — Маша. Вона пропонує вам гру «Сходинка». Мої сходинки — не звичайні,А корисні і навчальні: Щоб по сходинках стрибати,Треба вміти рахувати.— На кожній сходинці написано приклади. Обчисліть їх. Як правильно обчислити приклади на дві дії? (Спочатку виконати першу дію, потім другу.)
Формування вмінь додавати і віднімати двоцифрові числа частинами. Логічна вправа. Хто у казці, уяви,Любить їздить на мітлі,З дітьми не дружить,Кощієві служить? (Баба-Яга.)— Баба-Яга вирішила зайнятися бізнесом, але на математиці погано знається, тому дуже просить вас допомогти розв'язати приклади.— Розкладіть вісім морквинок у три кошики. Пригадайте склад числа 8.— Що ми робили з числом 8? (Розкладали його на зручні доданки.)— Знання про розкладання чисел нам знадобляться у наступному завданні.
Формування вмінь додавати і віднімати двоцифрові числа частинами (на основі підручника, с. 18, № 4)— Хто впізнає за піснею наступного героя? («Чебурашка».)Чебурашка до школи не ходив,Та уроки він не учив,Не читав і не писав,І по нотах не співав,Тож нічого він не знав.— Допоможімо йому зрозуміти, як же додаються і віднімаються двоцифрові числа частинами?52 + 36. Міркуємо так: щоб до 52 додати 36, другий доданок 36 замінюю сумою розрядних доданків 30 і 6. До 52 спочатку додаю 30, а потім ще 6. Обчислюю: до 52 додаю 30, одержую 82. До одержаного результату 82 додаю ще 6, буде 88.— Аналогічно виконуємо віднімання. Наприклад, 69 - 46. Від'ємник 46 подаю у вигляді суми розрядних доданків 40 і 6. Від зменшуваного 69 спочатку віднімаю 40, а потім ще віднімаю 6. Обчислюю: від 69 відняти 40, буде 29. Від одержаного результату 29 віднімаю 6, буде 23.
Удосконалення вмінь обчислювати приклади двома способами (на основі порозрядного додавання й віднімання та прийому додавання й віднімання чисел частинами)На даху товстун живе,Він з пропелером літаєТа варення полюбляє... Здогадався, хто це є? (Карлсон.)— Ось завдання від Карлсона. Обчисліть приклад 42 + 25 двома способами (порозрядно та частинами). Міркування: у першому прикладі (під час порозрядного обчислення) замінюємо обидва числа на суму розрядних доданків. Окремо виконуємо дії з десятками й окремо — з одиницями, а потім додаємо ці суми.— У другому прикладі (обчислення частинами) замінюємо сумою розрядних доданків лише другий компонент. Додаємо (віднімаємо) спочатку десятки, а потім — одиниці.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНАОсь і уроку кінець. Хто працював, той молодець!Що сподобалось вам, поділіться,Кому сумно було, посміхніться!1. Пояснення домашнього завдання (с. 18, № 5)2. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»Було цікаво... Було складно... Я дізнався(лася) ... Мені сподобалось... Я хотів(ла) би...