Мета: актуалізувати навички додавання (віднімання) одноцифрового числа або круглого числа до (від) двоцифрового; формувати вміння додавати й віднімати двоцифрові числа способом порозрядного обчислення, розв'язувати прості задачі; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я. Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: урок-казка. Освітні галузі: математична, мовно-літературна.
Мотивація навчальної діяльностіНаш урок цікавим буде!Казку люблять усі люди!І дорослі, і малі,Тобто, й наші школярі. Будемо ми працювати,Й руку вправно піднімати. Казка кличе нас усіх,Починаємо мерщій!..— Якою казкою ми сьогодні будемо подорожувати, здогадаєтеся, якщо уважно послухаєте вірш. Я — веселий Колобок,Ваш рум'яненький дружок. Від бабусі й діда втік,По доріжці скік та скік. Вас у казку поведу,Математики навчу.— Чи хотіли б ви, щоб такого гарного, рум'яного Колобка з'їла хитра Лисиця? (Ні!)— А щоб цього не трапилося, потрібно, аби ви протягом усього уроку були уважними, дисциплінованими, старанно працювали і швидко виконували всі завдання.
Математичний диктант— Упродовж доріжок цвітуть квіти, які мають завдання. Запишіть найменше двоцифрове число. Запишіть найбільше двоцифрове число. Запишіть число, у якому 9 десятків і 5 одиниць. Яке число передує числу 88?Яке число наступне для числа 75?Запишіть суму чисел 35 і 6. Запишіть різницю чисел 40 і 8. Зменште число 60 на 6. Збільште число 54 на 9.
Формування обчислювальних навичок (с. 17, № 2) з коментуванням дій— Пригадайте, як додають двоцифрові числа. Обчисліть приклад 75 + 23. Міркуємо так: розкладаємо число 75 і 23 на розрядні доданки. Додаємо десятки до десятків, одиниці до одиниць. Колобок котивсь, котився,Швидко в лісі опинився. Зайчик стежкою ішов,Колобочка він знайшов. Пропонує нам, малята,Дуже швидко рахувати. Ялинки мерщій одягати.— Треба одягнути ялиночки в цифри. Для цього необхідно обчислити значення виразів у № 2 у першому і другому стовпчиках, коментуючи свої дії.
Закріплення уявлення учнів про математичну структуру задач, що містять співвідношення поєднання частин у ціле або вилучення частини з цілого (с. 17, № 3)Втік від Зайця Колобок,Та назустріч сірий Вовк. Колобку допоможіть. Усі приклади розв'яжіть!Це завдання — особливе,Подарунок для кмітливих!— Розгляньмо схему. Що може бути шуканим у задачі із поданими ключовими словами?
— Шуканим у задачі може бути одне з числових значень одного з ключових слів. Якщо шуканим є «скільки стало», то це задача на обчислення суми, яку знаходимо дією додавання. Якщо невідомо, скільки було, то це задача на обчислення невідомого доданка, який знаходимо дією віднімання. Якщо шуканим є «скільки прийшло», то це також задача на обчислення невідомого доданка. Вона розв'язується дією віднімання.— Якою дією розв'язується кожна задача?— Розгляньмо другу схему. Що може бути шуканим у цій задачі?— Шуканим у задачі може бути одне з числових значень одного з ключових слів. Якщо шуканим є «скільки залишилося», то це задача на обчислення різниці. Якщо невідомого, скільки було чи скільки пішло, то це задача на обчислення невідомого зменшуваного та від'ємника.
Удосконалення вмінь розв'язувати задачі (с. 17, № 4)Колобок від Вовка втік,По доріжці скок та скок. А назустріч йде Ведмідь. Колобочка виручайте,Ось вам задачку розгадайте.— Прочитайте. Що є у Костика? (Гачки і поплавці.) Що сказано про гачки? (Їх 11.) Що відомо про поплавці? (Їх на 2 більше.) Що запитується в задачі? Яка арифметична дія допоможе відповісти на запитання, якщо сказано «на 2 більше»? Запишіть умову та розв'язання задачі.
Удосконалення вмінь обчислювати вирази (с. 17, № 5)Від ведмедя теж утікІ Лисиці впав на ніс. Звикла Лиска хитрувати,Всіх хто менше — ображати. Хоче з'їсти Колобка. Любі діти ви мої,Приклади обчисліть!Допоможете зробити?Лиску злу пора провчити.— Роздивіться перший стовпчик прикладів. Чим вони відрізняються? Як слід обчислити ці вирази? (Якщо додаємо/віднімаємо до двоцифрового числа одноцифрове, то здійснюємо дію з одиницями. Якщо додаємо/віднімаємо двоцифрові числа, то виконуємо спочатку дію з десятками, потім з одиницями, додаємо десятки і одиниці.)
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНАВ лісі казковому ми побували,Колобка ми врятували,Всі завдання розв'язали,Між тим, для себе знання здобували...1. Пояснення домашнього завдання (с. 17, № 2)2. Підсумок уроку. Метод «Мікрофон»Що ми робили на початку уроку?Які завдання виконували на уроці?Яке завдання було найцікавішим для вас? Чому?