Урок №11, 5 клас, "Палітра тембрів і симфонія кольорів. Тембри музичних інструментів."

Про матеріал

План-конспект уроку №11 інтегрованого курсу "Мистецтво" компонент "Музичне мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.

Перегляд файлу

 

Клас

5-а

5-б

5-в

5-г

Дата

 

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

Урок 11

Тема: Палітра тембрів і симфонія кольорів. Тембри музичних інструментів.

Мета: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна  компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;

міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;

предметних компетентностей:

  •        ознайомити учнів з різними музичними інструментами, поняттями «тембр»,

ознайомити учнів з творчістю композитора М.Мусоргського на прикладах «Картинок з виставки»;

  •       розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні інструменти;

- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;

- виховувати ціннісне ставлення до хорової музики, моральні якості творчої особистості.

Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети композиторів, картки понять, зображення інструментів, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

Хід уроку

 

І. Вхід учнів під звучання пісні Б.Савельєв «Різнокольорова гра»

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання.

Перевірка присутніх.

Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Д/з минулого уроку – Повідомлення про А.Веделя.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

Запитання до учнів:

-Що таке хорова музика?

-Що таке хор?

-Що таке а капела?

-Хто такий хормейстер?

-Що таке унісон?

-Сказати кілька речень про Д.Бортнянського.

-Яку музику ми сьогодні слухали?

-Які бувають хори за манерою співу?

 

V. Мотивація навчальної діяльності.

Як рисунок невпізнанно змінюється, розцвічений різнобарв’ям кольорів, так і спів збагачується інструментальним супроводом. Люди за тисячі років створили безліч інструментів, різних за розміром, формою, матеріалом, способом видобування звуків різної висоти й гучності. Усі ці якості впливають на забарвлення звука, створюючи неповторний "голос" кожного інструмента.

Сьогодні ми з вами поринаємо у світ музичних інструментів, він дуже великий і цікавий, а ще він дуже гарно звучить.

 

VІ.Розповідь про тембр.

Тембр -  це забарвлення звуку голосу або інструменту.

За тембром можна розрізняти звуки однакової висоти і сили, виконані на різних інструментах, різними голосами або видобуті різними способами чи штрихами. Тембр залежить від форми коливань, джерела звуку і визначається кількістю та інтенсивністю обертонів, що утворюють гармонічний ряд.

Тембр співацького голосу залежить від наявності в його спектрі відповідних формант, а також вібрато. Певною мірою на тембр впливають матеріал вібратора, спосіб звуковидобування, форма резонаторів, а також акустичні якості середовища, у якому виникає і поширюється звук. Тембр і його зміни є важливим засобом музичної виразності. Особливим напрямком застосування тембру є сонорика.

Запитання до учнів:

- Чи відруєте ви різницю у голосі дорослої людини і дитини? Чому?

- Чи є різниця між голосом дівчинки і хлопчика до мутації?

 

VІІ.Гра «Ку-ку» (Один учень виходить на клас, розвертається спиною до однокласників і намагається відгадати хто позаду сказав «ку-ку»)

 

VІІІ. Слухання музики.

«Картинки з виставки» фортепіанна сюїта Модеста Мусоргського, що складається з 10 п'єс та інтермедій, створена 1874 року пам'яті друга Мусоргського — художника й архітектора Віктора Гартмана. Сюїту неодноразово аранжували різні композитори для оркестру й обробляли у найрізноманітніших музичних стилях. Твір присвячено музикознавцю В. Стасову, в домі якого Мусоргський познайомився з Гартманом особисто.

Безпосереднім поштовхом до створення цього циклу вважається виставка російського архітектора і художника Віктора Олександровича Гартмана (1834—1873), що відбувалася невдовзі після його смерті, у 1874 році. 

М.Мусоргський. «Картинки з виставки» («Старий замок», «Лимозький ринок», «Богатирські ворота. У стольному граді Києві»)

-Порівняйте різні способи виконання виконання.

-Визначте, як зміна тембру збагачує музичні образи.

-Уявіть кольорову палітру тембрів, яку створюють музичні образи в п’єсах М.Мусоргського.

-Поділіться своїми уявленнями.

 

 

ІХ. Розповідь про музичні інструменти.

Всі музичні інструменти можна поділити за джерелом звуку на такі основні групи: струнні, язичкові, духові, ударні, електромузичні.

До струнних музичних інструментів відносять щипкові, смичкові і ударно-клавішні. Між собою вони відрізняються способом відтворення звуків. У цих інструментах джерелами звуків є закріплені (кожна) на двох опорах струни: металеві, жильні, синтетичні.

До щипкових музичних інструментів відносяться: бандури, гітари, балалайки, мандоліни, домбри, арфи тощо. Звук в цих інструментів відтворюється внаслідок защипування пальцями або медіатором струн.

До смичкових музичних інструментів відносяться: скрипки, віолончелі, контрабаси. Звук отримують тертям волоса смичка о струни.

До ударно-клавішних музичних інструментів відносяться: піаніно, роялі, фортеп’яно. Звуки в них виникають внаслідок ударів молоточків о струни.

Група язичкових музичних інструментів включає: акордеон, баян, гармошки тощо. Звуки в них виникають внаслідок приведення язичків у коливальний рух потоком повітря, спрямованого спеціальними каналами за допомогою міхів. Вони складаються з двох кришок-коробок, з’єднаних міхами, та двох кнопкових клавіатур: права – мелодії, ліва - акомпанемент.

Група духових музичних інструментів 

За похідними матеріалами духові інструменти умовно поділяють на мідні й дерев’яні. 

Мідні: труби педальні, помпові, альтдухові, тенор, баритон, труба “ЕS”, труба “Бе”, валторна, тромбон, кларнет та ін.

Дерев’яні: флейти, кларнети, гобої, англійський ріжок, фагот. За останні роки у деяких дерев’яних (кларнет та ін.) духових інструментах деревину почали замінювати на пластмасу.

У групу ударно-шумових музичних інструментів включають: перетинкові, пластинчасті і самозвучні інструменти. В ударних інструментах звук утворюється внаслідок удару паличками, металевими щітками о натягнуту шкіру або пластик.

До перетинкових ударних інструментів відносять: барабани великі й малі, там - тами, бубни, тамбурини, гонги.

Вони є найстародавнішими і одними з найпоширених інструментів, тому що застосовуються разом з духовими, симфонічними і естрадними інструментами, а також в інструментальних ансамблях.

Самозвучні - це тарілки одинарні і парні, трикутники, кастаньєти, маракаси, брязкальця. Залежно від висоти звуків їх поділяють на інструменти з визначеною (литаври, дзвіночки, ксилофон) і невизначеною висотою звуків (барабан, кастаньєти, маракаси, тарілки тощо).

Пластинчасті - це ксилофони, вібрафони, маримба, дзвіночки. Залежно від висоти звуків їх поділяють на: інструменти з визначеною висотою звуків (литаври, дзвіночки, ксилофон) і з невизначеною висотою звуків (барабани, кастаньєти, маракаси, тарілки тощо).

(Слухання звучання музичних інструментів по ходу розповіді про них.)

 

Х. Вокально- хорова робота.

Розспівування.

Ммм... (на мурмурандо) по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку.

Мі ме ма мо му... по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)

До мі соль мі до по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку.

Виконання пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв

Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.

 

ХІ. Узагальнення. Рефлексія.

Запитання до учнів:

-Тембр – це...

- «Картинки з виставки» написав...

-Чому цей цикл п’єс так називається?

- Які є групи музичних інструментів?

 

ХІІ. Домашнє завдання.

Створити музичний інструмент.

 

ХІІІ. Вихід з класу під звучання «Картинки з виставки» М.Мусоргського п’єса на вибір.

 


 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демків Марія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гарус Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
4 грудня 2018
Переглядів
6376
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку