План-конспект уроку №11 інтегрованого курсу "Мистецтво" компонент "Музичне мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 11
Тема: Палітра тембрів і симфонія кольорів. Тембри музичних інструментів.
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей:
ознайомити учнів з творчістю композитора М.Мусоргського на прикладах «Картинок з виставки»;
- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;
- виховувати ціннісне ставлення до хорової музики, моральні якості творчої особистості.
Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети композиторів, картки понять, зображення інструментів, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку
І. Вхід учнів під звучання пісні Б.Савельєв «Різнокольорова гра»
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Д/з минулого уроку – Повідомлення про А.Веделя.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-Що таке хорова музика?
-Що таке хор?
-Що таке а капела?
-Хто такий хормейстер?
-Що таке унісон?
-Сказати кілька речень про Д.Бортнянського.
-Яку музику ми сьогодні слухали?
-Які бувають хори за манерою співу?
V. Мотивація навчальної діяльності.
Як рисунок невпізнанно змінюється, розцвічений різнобарв’ям кольорів, так і спів збагачується інструментальним супроводом. Люди за тисячі років створили безліч інструментів, різних за розміром, формою, матеріалом, способом видобування звуків різної висоти й гучності. Усі ці якості впливають на забарвлення звука, створюючи неповторний "голос" кожного інструмента.
Сьогодні ми з вами поринаємо у світ музичних інструментів, він дуже великий і цікавий, а ще він дуже гарно звучить.
VІ.Розповідь про тембр.
Тембр - це забарвлення звуку голосу або інструменту.
За тембром можна розрізняти звуки однакової висоти і сили, виконані на різних інструментах, різними голосами або видобуті різними способами чи штрихами. Тембр залежить від форми коливань, джерела звуку і визначається кількістю та інтенсивністю обертонів, що утворюють гармонічний ряд.
Тембр співацького голосу залежить від наявності в його спектрі відповідних формант, а також вібрато. Певною мірою на тембр впливають матеріал вібратора, спосіб звуковидобування, форма резонаторів, а також акустичні якості середовища, у якому виникає і поширюється звук. Тембр і його зміни є важливим засобом музичної виразності. Особливим напрямком застосування тембру є сонорика.
Запитання до учнів:
- Чи відруєте ви різницю у голосі дорослої людини і дитини? Чому?
- Чи є різниця між голосом дівчинки і хлопчика до мутації?
VІІ.Гра «Ку-ку» (Один учень виходить на клас, розвертається спиною до однокласників і намагається відгадати хто позаду сказав «ку-ку»)
М.Мусоргський. «Картинки з виставки» («Старий замок», «Лимозький ринок», «Богатирські ворота. У стольному граді Києві»)
-Порівняйте різні способи виконання виконання.
-Визначте, як зміна тембру збагачує музичні образи.
-Уявіть кольорову палітру тембрів, яку створюють музичні образи в п’єсах М.Мусоргського.
-Поділіться своїми уявленнями.
ІХ. Розповідь про музичні інструменти.
Всі музичні інструменти можна поділити за джерелом звуку на такі основні групи: струнні, язичкові, духові, ударні, електромузичні.
До струнних музичних інструментів відносять щипкові, смичкові і ударно-клавішні. Між собою вони відрізняються способом відтворення звуків. У цих інструментах джерелами звуків є закріплені (кожна) на двох опорах струни: металеві, жильні, синтетичні.
До щипкових музичних інструментів відносяться: бандури, гітари, балалайки, мандоліни, домбри, арфи тощо. Звук в цих інструментів відтворюється внаслідок защипування пальцями або медіатором струн.
До смичкових музичних інструментів відносяться: скрипки, віолончелі, контрабаси. Звук отримують тертям волоса смичка о струни.
До ударно-клавішних музичних інструментів відносяться: піаніно, роялі, фортеп’яно. Звуки в них виникають внаслідок ударів молоточків о струни.
Група язичкових музичних інструментів включає: акордеон, баян, гармошки тощо. Звуки в них виникають внаслідок приведення язичків у коливальний рух потоком повітря, спрямованого спеціальними каналами за допомогою міхів. Вони складаються з двох кришок-коробок, з’єднаних міхами, та двох кнопкових клавіатур: права – мелодії, ліва - акомпанемент.
Група духових музичних інструментів
За похідними матеріалами духові інструменти умовно поділяють на мідні й дерев’яні.
Мідні: труби педальні, помпові, альтдухові, тенор, баритон, труба “ЕS”, труба “Бе”, валторна, тромбон, кларнет та ін.
Дерев’яні: флейти, кларнети, гобої, англійський ріжок, фагот. За останні роки у деяких дерев’яних (кларнет та ін.) духових інструментах деревину почали замінювати на пластмасу.
У групу ударно-шумових музичних інструментів включають: перетинкові, пластинчасті і самозвучні інструменти. В ударних інструментах звук утворюється внаслідок удару паличками, металевими щітками о натягнуту шкіру або пластик.
До перетинкових ударних інструментів відносять: барабани великі й малі, там - тами, бубни, тамбурини, гонги.
Вони є найстародавнішими і одними з найпоширених інструментів, тому що застосовуються разом з духовими, симфонічними і естрадними інструментами, а також в інструментальних ансамблях.
Самозвучні - це тарілки одинарні і парні, трикутники, кастаньєти, маракаси, брязкальця. Залежно від висоти звуків їх поділяють на інструменти з визначеною (литаври, дзвіночки, ксилофон) і невизначеною висотою звуків (барабан, кастаньєти, маракаси, тарілки тощо).
Пластинчасті - це ксилофони, вібрафони, маримба, дзвіночки. Залежно від висоти звуків їх поділяють на: інструменти з визначеною висотою звуків (литаври, дзвіночки, ксилофон) і з невизначеною висотою звуків (барабани, кастаньєти, маракаси, тарілки тощо).
(Слухання звучання музичних інструментів по ходу розповіді про них.)
Х. Вокально- хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Виконання пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв
Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.
ХІ. Узагальнення. Рефлексія.
Запитання до учнів:
-Тембр – це...
- «Картинки з виставки» написав...
-Чому цей цикл п’єс так називається?
- Які є групи музичних інструментів?
ХІІ. Домашнє завдання.
Створити музичний інструмент.
ХІІІ. Вихід з класу під звучання «Картинки з виставки» М.Мусоргського п’єса на вибір.