План-конспект уроку №12 інтегрованого курсу "Мистецтво" компонент "Музичне мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 12.
Тема: Контрасти та відтінки. Симфонічний оркестр.
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей:
ознайомити учнів з творчістю композитора Б.Ріттена на прикладах «Путівника для оркестру для молоді»;
- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;
- виховувати ціннісне ставлення до хорової музики, моральні якості творчої особистості.
Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети композиторів, картки понять, зображення інструментів, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку:
І. Вхід учнів під звучання пісні О.Злотник «Школярі-школярики»
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Д/з минулого уроку – Створити музичний інструмент.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-Які інструменти відносяться до групи струнних?
-Які інструменти відносяться до групи ударних?
-Які інструменти відносяться до групи духових?
-Які інструменти відносяться до групи електромузичних?
-Які інструменти відносяться до групи клавішних?
Завдання:
Учитель показує зображення інструмента, а учні охарактеризовують його.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Як взаємодія кольорів підсилює загальне враження від живописної картини, так і поєднання інструментальних тембрів в оркестрі збагачає палітру музичного звучання.
Сьогодні ми з вами поговоримо про симфонічний оркестр, склад його інструментів та його звучання.
VІ.Розповідь про симфонічний оркестр.
Назва "оркестр" походить від давньогрецького слова "орхестра", яке означало місце в театрі, де виступав хор, що супроводжував виставу. Сьогодні так називається колектив музикантів, які виконують музичний твір на різних інструментах одночасно.
Оркестри, залежно від того, які інструменти в них переважають, бувають духові, струнні, народні тощо. Але неперевершеним за багатством тембрових відтінків є симфонічний оркестр.
Керує оркестром диригент. Жестами рук, диригентською паличкою він вказує оркестрантам, як виконувати той чи інший фрагмент музичного твору: його темп, гучність і характер музики. Перед очима диригента на пюпітрі (підставці для нот) лежить партитура музичного твору — нотний запис усіх інструментальних партій, де кожну партію розписано на окремому рядку.
Розміщення інструментів в оркестрі ви можете побачити на схемі.
VІІ. Слухання музики. Б.Бріттен «Путівник для оркестру для молоді»
Краще ознайомитися з музичними інструментами нам допоможе "Путівник по оркестру для молоді" англійського композитора Бенджаміна Бріттена.
Інформація про композитора.
Бенджамін Бріттен (1913—1976) — англійський композитор, диригент, піаніст. Писати музику Бенджамін почав із 8 років. У 12 років він написав "Просту симфонію" для струнного оркестру. Пізніше навчався у лондонському Королівському музичному коледжі (консерваторії). Першим значним твором Бріттена-композитора стала симфонієта для
камерного оркестру, написана в 1932 році. Потім з ’явилися "Прості варіації" для струнного оркестру і "Сім сонетів Мікеланджело".
"Путівник по оркестру" призначений для людей, які вперше слухають оркестрову музику. Композитор поетапно знайомить своїх слухачів із інструментами і їх поєднаннями.
Завдяки своїй яскравій музиці та оригінальності композиції "Путівник по оркестру" залучив до музичного мистецтва безліч нових шанувальників.
Аналіз музичного твору.
Музичний твір, написаний у формі варіацій, розпочинається звучанням основної теми у виконанні всього оркестру. Тему по черзі виконують інструменти кожної групи симфонічного оркестру — струнні, духові (дерев’яні та мідні), ударні.
У родині струнних найвищі голоси у скрипок. Альти дещо більші, ніж скрипки, і тому звучання їх нижче. Віолончелям притаманний багатий і теплий тембр. А контрабаси
У родині дерев ’яних духових найвище звучать світлі та легкі флейти і їх пронизливий братик флейта-пікколо. У гобоїв — м’які та жалібні голоси, але вони можуть звучати і досить сильно. Кларнети — рухливі інструменти. У них м’який і соковитий голос. Фаготи — найбільші у групі дерев’яних духових. І звучать вони найнижче.
Родина мідних духових складається з валторн, які зроблені з трубок, закручених у коло, дзвінких труб, тромбонів з гучним, але важкуватим звучанням і туб, які звучать дуже низько.
До ударних інструментів оркестру належать: літаври, барабани, тарілки, ксилофон.
Завдяки тембровому забарвленню інструментів симфонічного оркестру основна тема "Путівника" Б. Бріттена звучить щоразу по-різному.
VІІІ. Вокально- хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Розучування пісні О.Злотник «Школярі-школярики»
Виконання пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв
Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.
ІХ.Гра на дитячих музичних інструментах.
Учні підіграють на муз.інструментах учителю (ф-но) виконуючи пісні.
Х.Узагальнення. Рефлексія.
Запитання до учнів:
-Що таке симфонічний оркестр?
-Як інструменти розміщуються в симфонічному оркестрі?
ХІ. Домашнє завдання.
Малюнок «Музичний інструмент».
ХІІ. Вихід з класу під звучання О.Злотник «Школярі-школярики».