Урок з музичного мистецтва 5 клас "Давні українські зимові обряди"

Про матеріал

Звичаї та обряди – найдавніші форми духовної культури народу. Урок ознайомлення учнів з народними обрядами – колядування, щедрування, засівання. Вчимо співати українські колядки, щедрівки, відображаймо фольклорні дійства з цього обряду.

Перегляд файлу

 Тема уроку :           Давні українські  зимові обряди

Мета навчальна:  Ознайомити дітей  одним із обрядами зимового циклу  свят – колядуванням, щедруванням, засіванням. Вчити співати українські колядки, щедрівки, виконувати фольклорні дійства з цього обряду.                                                                                                                                                                           

                                   Ознайомитися з твором М. Леонтовича «Щедрик».

 

                                   Удосконалювати вокально-хорові  навички.

 

Мета розвиваюча: розвивати у дітей вміння аналізувати музичний твір за змістом і характером музики, розвивати практичні навички музично-ритмічні, ладові, творчі здібності дітей.

 

Мета виховна : виховувати у дитячих душах добро, ласку, красу,    щедрість,  любов до ближнього і до всього прекрасного, любов до рідного краю, свят та традицій своїх предків.

 

Тип уроку :             комбінований.

 

Обладнання :  музичний центр, баян, фонохрестоматія, музичні інструменти, мультимедійна дошка, проектор;                                                                                                                             

Завдання, викладені у змісті уроку:

  • ознайомити учнів з народним обрядом – колядуванням, щедруванням, засіванням;
  • розвивати навички активного сприймання музичного твору;
  • розвивати уяву та творчі здібності учнів;
  • працювати над художнім виконанням пісні – колядки.

 

Мистецька абетка: 1) Колядки – пісні, які  славлять Ісуса Христа.

                                    2) Щедрівки – новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання доброго врожаю, приплоду худоби й усіляких гараздів.

                                    3) Засівання ( Віншівки) – новорічно-різдвяні побажання.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Діти заходять до класу. Звучить колядка «Нова радість стала».

 

1. Музичне привітання

Вчитель:

Продзвенів дзвінок,

Розпочавсь урок.

Добрий день, діти!

Учні:

Добрий день!

 

Чути звуки віхоли.

 

2. Вступне слово вчителя.  Ох і віхола на дворі. Поки йшла до вас, знайшла ось ці три хустиночки-пакуночки. А що в них, ми за вами дізнаємось в ході нашого уроку.

  А на сьогоднішньому уроці ми з вами поговоримо (звертає увагу на дошку) про… ой, а що це з нашою темою? Це, напевне, вітер поздував наші сніжинки і вони змішались. Давайте разом розставимо їх в правильному порядку. А допоможе вам визначити тему нашого уроку музика, під яку ви заходили до класу. Згадайте, що звучало?

(Колядка «Нова радість стала»)

 

Отже, тема нашого уроку «Давні українські зимові обряди».

Сьогодні ми з вами познайомимось з обрядами колядування, щедрування та засівання. Прослухаємо «Щедрівку відомого композитора М. Леонтовича та вивчимо обрядову пісню - колядку «Добрий вечір, люди».

А епіграфом нашого уроку будуть слова відомого письменника О. Довженка

«Народ, який не знає свого минулого, не вартий майбутнього».

А чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку. У нас з вами є ялинка, але вона без новорічних прикрас. Я хочу, щоб ви зараз прикрасили її своїми очікуваннями, які напишете на скрипічних ключах.

 

(Діти пишуть очікування, прикрашають ялинку)

 

Отож, я думаю, що ваші сьогоднішні очікування виправдаються і наша ялинка заграє та засяє різнобарвними вогнями.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 А ми розпочинаємо нашу подорож у далеке минуле. Звичаї та обряди – найдавніші форми духовної культури народу. Звичаї – повсякденні та усталені правила поведінки, що склалися історично, на основі людських стосунків, внаслідок багатократного здійснення одних і тих же дій та усвідомлення їх суспільної значущості. Проте українські звичаї дуже відрізняються від звичаїв сусідніх народів. Вони, як неписані закони, народжуються разом з народом і передаються з покоління в покоління, тобто стають традиційними і допомагають не тільки зберегти національну своєрідність, а й самовідновитися. Згадаймо слова Тараса Шевченка:

              Чи ти рано до схід-сонця

              Богу не молилась?

              Чи ти діточок непевних

              Звичаю не вчила?

 Сьогодні я вас розділила на три групи. Ваше завдання на сьогодні буде познайомити всіх з тим чим іншим святом. Адже сьогодні  ми говоритимемо про колядування, щедрування та посівання. Кожна групка отримає назву.

(жеребкування)

Отож, в нас є три групи «Колядники», «Щедрувальники», «Посівальники».

Коли я йшла на урок, я принесла три хустиночки-пакуночки, ці пакуночки вам допоможуть у вашій роботі. Давай розгорнемо і їх.

(Вчитель розгортає і дає завдання для груп)

 

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.

  1. Робота в групах.

 

Виступ першої групи «Колядники».

Ми з вами сьогодні вивчимо колядку «Добрий вечір, люди»

Давайте прослухаєм. Слухання.

2. Розспівуваня.

3. Розучування колядки.

Виступ другої групи «Щедрувальники»

 

На сьогоднішньому уроці ми з вами прослухаємо «Щедрівку» М. Леонтовича.

4. Слухання музичного твору.

Сьогодні ми прослухаємо «Щедрівку» Миколи Леонтовича. Всесвітньо відома обробка «Щедрик» належить до тих, над якими Микола Леонтович працював майже усе життя. Перша її редакція була написана до 19011902 рр. Микола Леонтович знайшов текст народної щедрівки і просто написав до нього музику. А сам текст пісні був складений ще за язичницьких часів. Бо у «Щедрик»у співається про приліт ластівки. Язичницький Новий рік святкувався на весняне рівнодення, тоді ж виконувались і новорічні щедрівки. Тоді ж і ластівки прилітали з вирію. Уперше «Щедрика» виконав хор Київського університету 1916 року.  

В основу твору покладена українська щедрівка — пісня добрих побажань, яка виконується в період зимових свят.

У «Щедрику» співається про ластівку, яка прилетіла до господи провістити багатий рік для родини.

 

5. Аналіз музичного твору.

 

Гра «Так чи ні»

  1. «Щедрівка»  М. Леонтовича - це естрадна пісня? (ні)
  2. М.Леонтович є автором слів «Щедрівки»? (ні)
  3. М. Леонтович написав музику до «Щедрівки»? (так)
  4. В творі чути багатоголосся? (так)
  5. Музичний твір виконується в мінорному ладі? (так)
  6. «Щедрівка» виконується в швидкому темпі? (так)
  7. Твір виконується з музичним супроводом? (ні)

 

Повторне слухання твору.

1. Які почуття виникли  у вас під час слухання музичного твору?

Ця щедрівка має дещо нехарактерні для різдвяної пісні риси, бо виконується в мінорному ладі, в дуже швидкому темпі (слова співаються дуже швидко, настільки, що іноді їх важко розрізнити) і дуже коротка.

Виступ третьої групи «Посівальники»

 

ІV. Підсумок уроку.

Слово вчителя.

Ось і закінчилася наша подорож у минуле. А що ви для себе взяли? Чи збулись ваші очікування?

На сьогоднішній урок я принесла чарівний капелюх, який прочитає ваші думки.

  1. З якими обрядами ми познайомились на сьогоднішньому уроці?
  2. Який музичний твір ми прослухали на сьогоднішньому уроці?
  3. Яку колядку ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  4. Що ви для себе взяли з нашого уроку?

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 вересня 2018
Переглядів
1730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку