Мета: охарактеризувати економічний розвиток Наддніпрянської України на початку ХХ ст. у складі Російської імперії; визначити, яке місце посідала економіка України в загальноімперській економіці; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, працювати з історичними джерелами, аналізувати матеріал, робити висновки та узагальнення, висловлювати свою точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів.
Основні поняття: «економічна криза», «концентрація виробництва», «монополія», «акціонерне товариство», «синдикат».
Обладнання: документи, ілюстрації, схеми, таблиці, мультимедійний проектор для роботи з ілюстраціями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Робота з картою «Європа на початку ХХ ст.».
Учні знаходять на карті українські землі і пригадують, до складу яких держав вони входили на початку ХХ ст., коли і за яких обставин вони опинилися у складі Росії та Австро-Угорщини. Цю карту можна використовувати і на наступних уроках.
Урок 2. Економічне становище українських земель у складі Російської імперії
Мета: охарактеризувати економічний розвиток Наддніпрянської України на початку ХХ ст. у складі Російської імперії; визначити, яке місце посідала економіка України в загальноімперській економіці; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, працювати з історичними джерелами, аналізувати матеріал, робити висновки та узагальнення, висловлювати свою точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів.
Основні поняття: «економічна криза», «концентрація виробництва», «монополія», «акціонерне товариство», «синдикат».
Обладнання: документи, ілюстрації, схеми, таблиці, мультимедійний проектор для роботи з ілюстраціями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Робота з картою «Європа на початку ХХ ст.».
Учні знаходять на карті українські землі і пригадують, до складу яких держав вони входили на початку ХХ ст., коли і за яких обставин вони опинилися у складі Росії та Австро-Угорщини. Цю карту можна використовувати і на наступних уроках.
Бесіда за питаннями
1. Пригадайте особливості економічного розвитку українських земель у складі Росії в другій половині ХІХ ст.
2. Які наслідки для розвитку економіки мало скасування кріпацтва?
3. Яку економічну політику проводив Російський уряд щодо українських земель?
4. Які факти свідчать про те, що промисловість України розвивалася в одному напрямі?
5. Які феодальні пережитки зберігалися в сільському господарстві України після скасування кріпацтва? Які нові ознаки з’явилися в сільському господарстві?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Економічна криза 1900–1903 рр.
Завдання
1. Як ви вважаєте, чому масштаби економічної кризи в Україні була глибшими, ніж у Росії? Відповідь обґрунтуйте.
2. Поясніть, чим був викликаний процес концентрації виробництва і до чого він призвів.
Основні ознаки розвитку української промисловості
Робота з джерелами інформації в малих групах
Повідомлення в газеті «Ранок Росії» (1907 р.)
Частка України в промисловому виробництві Російської імперії
Висогін про залежність від іноземного капіталу
Структура промислового виробництва в Україні (1912 р.)
№ п/п |
Галузі виробництва |
Валова продукція (в %) |
1 |
Гірнича, гірничозаводська, металургійна, добування й обробка мінералів |
45,9 |
2 |
Харчова промисловість |
36,2 |
3 |
Обробка металів і виробництво машин |
10,4 |
4 |
Обробка дерева |
2,1 |
5 |
Хімічна промисловість |
1,8 |
6 |
Текстильна промисловість |
1,5 |
7 |
Інші галузі виробництва |
2,1 |
Завдання
1. Охарактеризуйте основні ознаки розвитку промисловості Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
2. Які галузі і чому переважали в структурі промислового виробництва України?
3. А які галузі виробництва не розвивалися і чому?
4. Які факти свідчать про те, що промисловість України розвивалася однобічно?
5. Яку роль відігравав іноземний капітал у розвитку промисловості в Україні?
6. Як поява монополій впливала на економічну ситуацію в країні?
Розвиток сільського господарства
Робота зі схемою
Робота з джерелами інформації в малих групах
Джерело 1
Учням надається фотографія сільськогосподарської техніки та видів діяльності селян.
Характеристика стану зерновиробництва
|
На 100 га посівної площі сільських жителів |
Урожай пшениці з 1 га на початку ХХ ст. |
Один сільський житель виробляв пшениці (в т) |
Франція |
84 |
1,4 |
1,7 |
Німеччина |
107 |
2,2 |
2,0 |
Англія |
79 |
2,4 |
3,0 |
Україна |
109 |
1,6 |
0,8 |
|
|
|
|
Н. Полонська-Василенко про поміщицькі та селянські господарства
Зі спогадів Павла Скоропадського
Завдання
1. Використовуючи дані історичні джерела, охарактеризуйте стан сільського господарства Наддніпрянської України на початку ХХ ст.?
2. Які види господарств існували в аграрному секторі Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
3. Як ви гадаєте, чому в цей період занепадає багато поміщицьких господарств?
4. Чи використовувалася сільськогосподарська техніка? В яких саме господарствах і чому?
5. Чому на початку ХХ ст. тривала міграція українських селян? До яких регіонів емігрували селяни?
6. На основі спогадів Скоропадського опишіть, як селяни ставилися до процесу праці.
V. Узагальнення та систематизація знань
Заповнення таблиці
Економічний розвиток Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Промисловість |
Сільське господарство |
|
|
Робота з ілюстраціями
Учні працюють з листівками і відповідають на запитання.
Завдання
1. Кого зображено на листівках?
2. Який стереотип українця формують дані листівки? Чому?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.