Урок № 25 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів

Про матеріал
Урок № 25 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок № 25 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів

Номер слайду 2

Мета: допомогти учням усвідомити значення символів та художню красу твору; закріпити набуті знання; розвивати навички застосування знань, фантазію та творчу уяву, уміння визначати та з’ясовувати художні особливості повістіОчікувані результати: учні знають зміст твору, усвідомлюють його поетичність і художню красу, уміють характеризувати образи, визначають головну ідею повісті, з’ясовують роль художніх засобів у творі.

Номер слайду 3

Теорія літератури:

Номер слайду 4

Теорія літератури: Си́мвол (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.

Номер слайду 5

Образи-символи повісті: Гуси-лебеді – символ дитинства. Зорі – символ космічних таїн. Млин – символ єднання епох. Вітряки – символ кругообігу в природі.

Номер слайду 6

Літературний диктант1) Від імені кого ведеться розповідь у повісті М. Стельмаха? 2) Чим прославився дід головного героя? 3) Яка «слабкість» чи «дурість» завдавала клопоту Михайликові?4) Хто навчив маленького Михайлика любити красу природи й землю?5) Кому Михайло дав жменю насіння?

Номер слайду 7

Літературний диктант6) Як звали дівчинку, разом з якою Михайлик збирав ягоди в лісі, ходив до школи? 7) Над якою делікатністю дідуся підсміювалися вуличани? 8) Хто наполягав на тому, щоб Михайлик обов’язково навчався в школі? 9) Що зробили батьки, щоб Михайлик все ж таки пішов учитися? 10) Якою довершеною й завжди новою красою так захоплювався письменник?

Номер слайду 8

Робота у групахІ група: схарактеризуйте образ головного героя повісті Михайлика. IІІ група: дослідіть основні художні засоби, проілюструвавши відповідь цитатами з тексту.ІІ група: знайдіть і прокоментуйте образи-символи повісті, підтверджуючи власні думки цитатами з тексту (гуси-лебеді, зоря, вітряки тощо).

Номер слайду 9

Орієнтовна відповідь І група План характеристики образу Михайлика1. Михайлик — головний герой твору, бідний сільський хлопчик.2. Портрет і зовнішність героя.3. Риси характеру:а) добрий;б) милосердний;в) кмітливий;г) допитливий;д) цілеспрямований.

Номер слайду 10

Орієнтовна відповідь І група4. Прагнення героя:а) жага до навчання;б) любов до природи;в) бажання пізнати світ;г) захоплення книгами та написанням власних творів.5. Михайлик та інші герої твору.6. Значення образу Михайлика, моє ставлення до нього. Висновок: Як бачимо, головний герой має ніжну, поетичну душу. З дитинства виховується на засадах добра, любові, милосердя.

Номер слайду 11

Орієнтовна відповідь ІІ група«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитних очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі».

Номер слайду 12

Орієнтовна відповідь ІІ група«Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба подивилося на мене. …І тут я згадав про своє насіння. Вийняв жменю і подав малому. Він обома ручатами схопив зернята, а потім поглянув на матір. Та кивнула головою і зітхнула точнісінько так, як іноді в недобру годину зітхала моя мати. Потім я висипав у поділ сорочечки хлопчика насіння з однієї кишені і взявся за другу. Але жінка зупинила мене».

Номер слайду 13

Орієнтовна відповідь ІІ група«Але жодна крихітка житейського бруду не виповзала з двору моїх дідів, недобре слово з їхніх уст не торкнулося жодної людини».«Віджурилась, віддзвеніла пісня на шляху, зникли вершники вдалині, і дід, похитуючи головою, зітхнув раз і вдруге, щось тихенько сказав до себе, а потім обернувся до мене:

Номер слайду 14

Орієнтовна відповідь ІІ група— Життє… Чуєш, і він, Шевченко, босоніж до школи ходив».«Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, деякі школярі на це диво тицяли пальцями, а я мало не заплакав і з жалю, і з тієї радості, що батько не дасть мені покинути науку».

Номер слайду 15

Орієнтовна відповідь ІІІ група«За хмарами-хмарами куталось сонце; воно зрідка опускало під краї неба імлаві просвітки, і тоді земля трималася на них, мов колиска. Навколо тихо бринів золотий півсон передосіннього степу. Здалеку, наче по блакитній воді, поволі пропливав приломлений до плуга орач, а за ним, біля самого неба, вітряки намотували на свої крила бабине літо і час…»

Номер слайду 16

Орієнтовна відповідь ІІІ група. Мова повісті М. Стельмаха дуже поетична, метафорична, багата на різноманітні художні засоби. У поданому уривку, наприклад, ужито суцільну розгорнуту метафору, що образно, яскраво, по-філософському змальовує картину осіннього степу. Автор використовує порівняння (мов колиска, наче по блакитній воді), епітети (імлаві, золотий, блакитній, приломлений), інверсію (куталось сонце, бринів півсон) та ін.

Номер слайду 17

Проблемне завдання. Прочитайте перше й останнє речення повісті. З’ясуйте, який зв’язок між цими рядками, назвою твору та його змістом.(Мова йде про гусей-лебедів, які символізують мрію, казку.)

Номер слайду 18

Проблемне завдання. Назвіть усі можливі, на ваш погляд, символічні значення образу гусей-лебедів.(Казка, мрія, диво, краса…)

Номер слайду 19

Домашнє завдання1) Підготуватися до уроку-диспуту на тему «Актуальність проблем, порушених М. Стельмахом у творі “Гуси-лебеді летять”».2) Індивідуальне завдання: визначити основні правила ведення дискусії.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошкова Алла Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
2264
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку