УРОК 28 Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст.

Про матеріал
УРОК 28 Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст. (Якщо дати випереджальне завдання, то урок можна використати для дистанційного навчання)
Перегляд файлу

УРОК 28

Тема.  Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: знати світоглядні й естетичні засади «театру абсурду»; аналізувати проблематику, образну систему, художні особливості творів; виявляти риси абсурдистської драми, роль гротеску та фантастики у текстах; з’ясовувати особливості стилю митців; усвідомлювати художню цінність прочитаних творів; обговорювати проблеми морального вибору, сенсу людського життя; робити висновки щодо значення творів для розвитку культури й формування сучасного читача; збагачувати власне мовлення, читаючи українські переклади творів; використовувати різні джерела довідкової інформації; обговорювати прочитані твори у парах і групах, брати на себе ініціативу під час обговорення дискусійних питань; працювати в команді; з повагою ставитися до культурних надбань інших народів; порівнювати прочитані твори та їхнє втілення в інших видах мистецтва.

Обладнання: мультимедійна презентація, виставка книг.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Література має стати легкою,

 аби вже нічого не важити на терезах критики –

 лише у такий спосіб вона знову стане вагомою.

Фрідріх Дюрренматт

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  •                     Які поняття пов’язані з театром, драматургією ви пам’ятаєте? (Записати на дошці.)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Слово вчителя

З часів появи кінематографу і, особливо, з появою інтернету постійно піднімається питання про те, що книга та театр перестали бути передовими носіями інформації.

Сьогодні ми маємо з’ясувати, яким чином у 50 – 60 рр. ХХ ст. театр зберіг свою аудиторію, змінився, став по-новому актуальним..

V. Опрацювання навчального матеріалу

Слово вчителя

На початку 50-х років XX століття у театрах Франції почали з'являтися незвичайні вистави, виконання яких було позбавлене елементарної логіки, репліки суперечили одна одній, а зміст, який відтворювався на сцені, був незрозумілий глядачам. Ці незвичні вистави мали дивну назву  ̶  «театр абсурду», або «мистецтво абсурду».

  •                 Що таке абсурд? (Безглуздість, нісенітниця, те, що суперечить здоровому глузду.)

Таким чином, «театр абсурду»  ̶ умовна назва п'єс, що змальовують життя у вигляді начебто хаотичного нагромадження випадковостей, безглуздих ситуацій.

У п'єсах драматургів-абсурдистів не було позитивних героїв, персонажі позбавлені людської гідності, затуркані внутрішньо і зовнішньо, покалічені морально. Автори нікому не співчувають, не обурюються, не показують і не пояснюють причин деградації цих людей, не розкривають конкретних умов, які доводять до втрати людської гідності. Абсурдисти намагалися ствердити думку, що людина сама винна у своїх нещастях, що вона не варта кращої участі, коли не в змозі змінити життя на краще.

Діячі мистецтва «абсурду» запозичили у філософів-екзистенціалістів погляд на світ як такий, що не піддається розумінню і в якому панує хаос.

Змішували жанри творів: трагікомедія, трагіфарс, псевдодрама, комічна мелодрама; поєднували елементи різних сфер мистецтва: пантоміма, хор, цирк, мюзик-хол, кіно.

Групова робота. Мистецтвознавча експертиза

Клас поділяється на 4 групи. Кожна група отримує завдання: за допомогою мережі Інтернет знайти  інформацію про драматурга – абсурдиста: Фрідріха Дюрренматта, Макса Фріша, Ежена Йонеско, Семюеля Беккета.

Постановка завдання: розповісти  однокласникам про особливості творчості драматурга; вказати, які правила традиційної драматургії порушуються.

На виконання – 10-15 хвилин. Виступи представників кожної крупи закінчуються переглядом відповідної частини презентації.

Презентація «Драматурги – абсурдисти. Художня творчість.» Презентація демонстру широту мистецьких уподобань драматургів. Увага саме на інші види творчості, а не на драматургію.

І група. Швейцарський драматург-абсурдист Ф. Дюрренматт. Проблема ціни життя окремої людини, спокутування боргів минулого у драмі «Візит старої дами». Особливості творчості Фрідріха Дюрренматта, які правила традиційної драматургії порушує.

ІІ група. Драма – притча «Санта-Круз» швейцарського драматурга Макса Фріша. Особливості творчості Макса Фріша, які правила традиційної драматургії порушує.

ІІІ група. Особливості творчості Семюеля Беккета, які правила традиційної драматургії порушує. На прикладі драми - інтермедії «Чекаючи на Годо».

ІV група. Ежен Йонеско - представник французького «театру абсурду». Зображення духовної та інтелектуальної спустошеності сучасного суспільства у трагіфарсі «Носороги». Особливості творчості Ежена Йонеско, які правила традиційної драматургії порушує.

Перегляд відео-фрагменту по п’єсі Ежена Йонеско «Носороги»

Режисер  ̶̶ Андрій Приходько (трейлер з оригінальним саундтреком)

https://www.youtube.com/watch?v=iwePzP0XM30

Слово вчителя

  •                 Якщо скасувати, переставити місцями всі відомі вам правила, догми, закономірності, які характеризують театральне дійство, то у нас вийде «театр абсурду». Спробуємо, дивлячись на ваші записи на дошці, вивести «правила театру абсурду». (Відповіді)

Теорія літератури. Особливості абсурдистської  драми. (Запис у зошит)

  •                  Підкреслений алогізм.
  •                  Ірраціоналізм у вчинках персонажів.
  •                  Мозаїчна композиція.
  •                  Гротеск і буфонада.
  •                  Фантастична основа, тяжіння до особливих, незвичайних, ексцентричних, спотворених форм.
  •                  Поєднання явищ несумісних, різко контрастних (комічного з трагічним, реального з фантастичним, піднесено-поетичного з грубо натуралістичним), що веде до абсурду, робить неможливою логічну інтерпретацію образу.
  •                  Заперечення усталених художніх і літературних норм.
  •                  Стильова неоднорідність.

VІ. Підбиття підсумків року

Міні-диспут з проблемного питання

  •                 Чи вдалося, на вашу думку, театру абсурду стати не лише новаторським, несподіваним, а й порушити важливі питання сьогодення, надати нового звучання актуальним питанням, що постали перед людством після ІІ світової війни?

Робота з епіграфом

  •                 Про яку легкість літератури йдеться в словах Фрідріха Дюрренматта, що винесені в епіграф уроку? Поясніть, як ви розумієте це твердження.

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

  1.               Знати, що таке «театр абсурду». Називати ознаки.
  2.               Знати основні факти біографії Милорада Павича. Прочитати  оповідання «Скляний равлик».
  3.               Знайти й виписати визначення понять «елітарна література», «масова література».

Використані джерела

  1.                ЛЕКЦІЯ 16. Театр абсурду // Навчальні матеріали онлайн (pidruchniki.website) © 2010 – 2019 info{aт}pidruchniki.com URL: https://pidruchniki.com/15341220/literatura/teatr_absurdu (дата звернення: 26. 01.2019).
  2.                «Носороги» театр ім. І. Франка (трейлер з оригінальним саундтреком) [Електронний ресурс] //  URL : https://www.youtube.com/watch?v=iwePzP0XM30 (дата звернення: 28.01.2019).
  3.                Помазан І. О. Історія зарубіжної літератури ХХ століття : Підручник для студентів гуманітарних факультетів вищих навчальних закладів. Харків : видавництво НУА, 2016. С. 264

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гуліда Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
7984
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку