Урок № 38. Багатогранність образу Гобсека

Про матеріал
За допомогою цього уроку учні розуміють складний і неоднозначний образ Гобсека; знають зміст тексту, вміють розкривати філософські питання твору, відповідають на поставлені запитання.
Перегляд файлу

Зарубіжна література 9 клас

___________________________

Урок № 38

Тема: Багатогранність образу Гобсека

Мета: 

навчальна: допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образ Гобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; допомогти розкрити філософські питання твору;

розвивальна: поглиблювати вміння учнів аналізувати прозовий твір; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу тексту, зв'язного мовлення, логічного мислення;

виховна: виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.

Обладнання: підручник, текст твору.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом твору (за Кудряшовим).

Очікувані результати: учні розуміють складний і неоднозначний образ Гобсека; знають зміст тексту, вміють розкривати філософські питання твору, відповідають на поставлені запитання.

Золото – ось духовна сутність всього сучасного суспільства.

Оноре де Бальзак «Гобсек» (Гобсек)

 … я мав написати твір, який би охопив три форми буття – мужчин, жінок і речі, тобто людей і матеріальне втілення їх мислення, словом, відобразити людину і життя.

                                                                                       Оноре де Бальзак                       

Хід уроку.

1. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Літературний  диктант

1) З чого адвокат Дервіль розпочав свою оповідь, пов’язану з історією життя Гобсека? (Зі спогадів про те, як він познайомився зі своїм сусідом Гобсеком, коли був іще студентом.)

2) Якою була юність Гобсека? (До тридцяти років плавав на кораблі, мандрував Вест-Індією, був в Америці.)

3) Яким було життя Гобсека? (Своє життя лихвар присвятив накопиченню грошей.)

4) Яку суму податків спалачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (7 франків.)

5) Що одержав Гобсек від графині де Ресто за вексель? (Діамант.)

6) Яка угода була укладена між Гобсеком і Дервілем? (Гобсек позичив Дервілю гроші для купівлі адвокатської контори під 15 % річних.)

7) Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілю? (Як і де вигідніше продати твори, що були у нього в будинку.)

8) У який момент свого життя Гобсек відчув, «ніби опинився в атмосфері щирості, душевної чистоти»? (Під час відвідин швачки Фанні Мальво.)

9) Що знайшов Дервіль у кімнатах Гобсека після його смерті? (Зіпсовану їжу, коштовності, посуд, зброю, книги, картини, меблі.)

10) Що вражає в помешканні Гобсека? (Надзвичайна убогість)

11) За яких умов Дервіль і віконтеса де Гранльє потоваришували? (Дервіль допоміг їй повернути маєтки)

12) Як склалася доля Фанні Мальво? (Вона одружилася з Дервілем.)

 

2. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Слово вчителя

     Існує давня легенда.

     Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.

            Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.

            Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.

2.2. Прийом «Запитай себе сам»

            Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

  •                   Дружба;
  •                   Матеріальний добробут;
  •                   Любов;
  •                   Чисте сумління;
  •                   Здоров'я;
  •                   Почуття власної гідності;
  •                   Кар’єра;
  •                   Гроші;
  •                   Мудрість;
  •                   Знання.

 

3. Оголошення теми та мети уроку

3.1. Слово вчителя

Важко уявити людське життя без грошей. Уся історія людства невід'ємна від них. Та разом із ти саме із золотом пов'язано все найстрашніше, що є в житті: горе, ненависть, зрада, вбивства.

Не можна не погодитися зі словами невідомого мудреця, який сказав, що: «золота доба людства була тоді, коли золото ще не панувало».

        Повість Бальзака «Гобсек» – це реалістичний твір, який відтворює певний тип людини за певної історичної доби. Аналізуючи суспільство свого часу, письменник доходить висновку, що рушійною силою є гроші, золото. Це стало прикметою часу, коли буржуазія відвойовувала права вищості у дворян. У повісті показано нові тенденції життя: процес накопичення багатства, що стає рушійною силою не лише суспільства, а й людських стосунків. Суть нових буржуазних відносин втілює образ Гобсека, який ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.

(запис в зошити теми уроку)

3.2. Робота з епіграфом

(Домашнє завдання учнів)

Золото – ось духовна сутність всього сучасного суспільства.

Оноре де Бальзак «Гобсек» (Гобсек)

 

4. Робота над темою уроку

4.1. Робота в групах. Спостереження над текстом та образом героя.

Слово вчителя.

      Віктор Гюго зазначав: «Обличчя людини завжди віддзеркалює її внутрішній світ і помилково вважати, що думка позбавлена забарвлення.»

 

1 група

           Знайдіть у тексті портрет Гобсека і дайте відповіді на запитання (с.182):

  •                  Яким постає перед читачем цей герой?
  •                  Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?
  •                  З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?
  •                  Які деталі портрета героя є визначальними?
  •                  Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

 

Висновок. Портрет лихваря виразний і багато в чому розкриває внутрішню його сутність. У зовнішності Гобсека є вказівки на соціальні та моральні прикмети героя. Портретні деталі нагадують нам хижого звіра - хитрого, обережного, який боїться яскравого світла. Довгий ніс винюхує здобич, жертву. Лагідність голосу удавана, це лицемірство, яке покликано приспати пильність.

Кольорова гамма - золота, срібна, бронзова, викликає в уяві образ ідола, якому поклоняється герой. Ця гамма нагадує істинну сутність персонажа - заглибленість у світ грошей. Складається враження, що він сам нагадує злиток золота.

Герой приборкує всі людські почуття.

Провідні деталі портрета персонажа (блідість, металевість, гострота, тонкість, холодність, нерухомість, безшумність, безпристрасність).

 

        – Слово вчителя.

        Бальзак вважав, що як і в тваринному світі, в суспільстві формування характеру, долю людини визначають умови існування, середовище: «Я зрозумів, що суспільство подібне до Природи,» - писав він у передмові до «Людської комедії». Звідси й особлива увага письменника до речей, оточення, які, на його думку, є матеріальним втіленням характеру людини: житло, меблі, одяг можуть багато розповісти про власника, його звички, пристрасті та потреби.

 

2 група

Знайдіть  опис помешкання Гобсека,  дайте відповіді на запитання (с. 182, 183):

  •                  На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?
  •                  Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

Висновок. Житло Гобсека несе на собі відбиток особистості господаря, є невід'ємною частиною його характеристики. Персонаж зростається з навколишнім предметним світом. Його неможливо уявити без речей, що навколо нього. Вони виявляють його індивідуальність і соціальний стан.

Інтер'єр ще більше підкреслює холодність героя, його жадібність, адже все в його кімнаті старе і потерте. Від усього віє холодом, там ніби немає життя.

 

3 група

Знайдіть  згадки у тексті про родинні взаємини і дайте відповіді на запитання

(с.183-184):

  •                  Що ми знаємо про родину Гобсека?
  •                  Чи має він родичів? Як до них ставиться?
  •                  Як це його характеризує?

Висновок. Бальзак постійно підкреслює паталогічну скупість Гобсека. Він «ненавидить своїх спадкоємців і навіть гадки не мав, що хтось заволодіє його майном, хоч і після його смерті».

Гобсек живе з глибокою недовірою до людей у повній самотності, не відчуває жодного бажання побачити своїх родичів, він байдужий навіть до їхніх трагедій.

Коли Дервіль розповів йому про вбивство жінки, яку звали «Чарівна Голландка», Гобсек не виявив жодного здивування чи інтересу: «Це моя двоюрідна онука». Тільки ці слова і викликали у нього смерть його єдиної спадкоємиці, онуки його сестри.

Від родини він відмовився, свою сім'ю не створив.

 

  1. група

Дослідіть життєву філософію Гобсека і прокоментуйте  висловлювання:

  •                  «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
  •                   «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;
  •                   «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;
  •                  «У золоті зосереджені всі сили людства»;
  •                  «Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я»;
  •                  «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;
  •                   «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;
  •                  «Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
  •                   «У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі. Від мого пильного ока ніщо не сховається».

Висновок

Золото дає Гобсеку впевненість у завтрашньому дні, тому він може жити спокійно. Він вважає, що володіє світом, може все купити за свої гроші. Але герой сам стає рабом своєї скнарості, дивиться на світ крізь призму золотої монети.

Гобсек дуже боїться втратити своє багатство, тому позбавився усіх людських почуттів. Він стає символом влади золота.

  1.         
  2.        Слово вчителя.

Постать головного героя Гобсека неоднозначна. Реаліст Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збагачення будь-яким шляхом. Реалістичні риси його характеру: скнарість, уміння здійснювати фінансові операції, збагачуватися на всьому, лінія поведінки з боржниками, демонстрація своєї влади, економія на всьому, прагнення мати репутацію не дуже заможної людини.

Але поряд з його негативними рисами, є чимало позитивного.

 

  1.        Колективне складання схеми «Неоднозначність образу Гобсека»

http://5fan.ru/files/10/5fan_ru_51780_28b5ae36146f937de8338539253e755a.html_files/10.png

Риси характеру Гобсека

Позитивні риси

Негативні риси

Освіченість

Марнославство

Гострий розум

Скупість

Феноменальна пам’ять

Жорстокість

Прозорливість

Цинічність

Комерційний досвід

Егоізм

Знання людської психології (на користь справі: Гобсек дав гроші в борг Дервіль в 25 років, бо „після 30 ні на кого не можна покладатись”, „намацав слабке місце у графа де Ресто і дав пораду: зробити себе опікуном”)

 

Стриманість

 

Обережність

 

 

  1.               Підбиття підсумків уроку

5.1. Проблемне запитання 

Чи є образ Гобсека сучасним?

 

  1.         Створення психологічного портрету

Г- гордий

о - обачливий

б - багатий

с - скнара

е - енергійний

к - корисливий

 

Д - добропорядний

е - енергійний

р - розумний

в - відкритий

і - інтелігент

л - людяний

ь


 

  1.        Заключне слово вчителя.

Класика актуальна в усі часи, тому що стосується «вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічних питань - вплив «золотого мішка», на внутрішній світ людини - сьогодні як ніколи співзвучне питання нашого часу.

Гобсек вважає, що той, хто має гроші, править світом. Чи не так думають про себе і сучасні «нові» українці? Чи не тому і сьогодні такий близький і цікавий світові Бальзак, що зумів створити ще один вічний образ - тип людини, для якої гроші - засіб і спосіб життя.

Тема грошей залишається складною і нині, і ставлення до них неоднозначне. Мабуть, якщо без грошей не можна обійтися, то слід чітко визначити своє ставлення до них: це життєва необхідність чи сенс буття і мірило усіх цінностей? Залежно від розв'язання цього питання, кожна особистість і обирає свій шлях.

 

  1.               Домашнє завдання та інструктаж до нього

Знати зміст повісті

Підготуватись до письмової роботи за повістю

 

7.Оцінювання


1 група

Знайдіть у тексті портрет Гобсека і дайте відповіді на запитання (с.182):

  • Яким постає перед читачем цей герой?
  • Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?
  • З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?
  • Які деталі портрета героя є визначальними?
  • Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

 

Висновок

Портрет лихваря виразний і багато в чому розкриває внутрішню його сутність

 

 

 

2 група

Знайдіть  опис помешкання Гобсека,  дайте відповіді на запитання (с. 182, 183):

  • На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?
  • Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

 

Висновок

Житло Гобсека несе на собі відбиток особистості господаря, є невід'ємною частиною його характеристики…..

 

 

 

 

3 група

Знайдіть  згадки у тексті про родинні взаємини і дайте відповіді на запитання

(с.183-184):

  • Що ми знаємо про родину Гобсека?
  • Чи має він родичів? Як до них ставиться?
  • Як це його характеризує?

 

Висновок

Бальзак постійно підкреслює скупість Гобсека. Він «ненавидить своїх спадкоємців і навіть гадки не мав, що хтось заволодіє його майном, хоч і після його смерті»…

 

 

 

4 група

Дослідіть життєву філософію Гобсека і прокоментуйте  висловлювання:

  • «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
  •  «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;
  •  «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;
  • «У золоті зосереджені всі сили людства»;
  • «Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я»;
  • «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;
  •  «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;
  • «Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
  •  «У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі. Від мого пильного ока ніщо не сховається».

 

Висновок

Золото дає Гобсеку впевненість у завтрашньому дні, тому він може жити спокійно…..

 

 

 

Риси характеру Гобсека

 

Позитивні риси

Негативні риси

Освіченість

Марнославство

Гострий розум

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення психологічного портрету


 

Г-

о -

б –

с -

е –

к -

 

Д -

е -

р -

в -

і -

л -

ь


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Halabadjah Inna
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
44531
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку