Урок 4 клас: "Музична культура Росії, Білорусії та Молдови".

Про матеріал

Вивчення теми "Музика єднає світ" у 4 класі розпочинаємо знайомством із музичнюї культурою наших ближніх сусідів. Пропоную розгорнутий конспект уроку "Музична культура Росії, Білорусії та Молдови" ( за підручником Л.Аристової.)

Перегляд файлу

4  КЛАС    I І СЕМЕСТР

ТЕМА: " Музика єднає світ "

17 – й  урок

Тема  уроку:   На гостини до сусідів.

                         Музична культура Росії,Білорусії та Молдови

Мета уроку: визначити своєрідність та риси спорідненості

                       української,російської,білоруської та молдавської  музики

Завдання:     

  • вчити визначати спільні риси та своєрідність народної музики;
  • розкрити  особливості музики слов’янських   народів;
  • збагатити емоційно – естетичний досвід учнів;
  • сприяти  розвитку творчих та музичних здібностей дітей;
  • розвивати  вокально – хорові навички (кантиленний спів, уміння раціонального використання дихання),музичний слух, відчуття ритму, творчі здібності учнів;
  • виховувати  інтерес до музики народів світу, повагу до національної культури інших народів

Музичний матеріал: "Прийшли щедрувати",  укр. нар. пісня ;

                                     " Дружать діти на землі", Д.Львов – Компанієць;

                                     " Бариня ",рос. нар. пісня-танець;

                                     Коцерт " Пустотливі чатівки "(фрагмент), Р.Щедрін;

                                     " Лявоніха", білор. нар. танець;

                                     " Молдовеняска", молд. нар. танець;

                                   "Перепілонька",білоруська нар. пісня

 

Обладнання:  музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація

                        до уроку                            

Тип уроку:  урок уведення в тему

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

      1. Вхід до класу: ″ Прийшли щедрувати ″, українська народна пісня

        2. Музичне вітання.

IІ.  Бесіда про новорічні, святкові музичні враження учнів

         -  Яка музика, присвячена зимовим святам, що звучала протягом канікул, вразила вас  і найбільше запам’яталася?

          - Чи можете ви уявити новорічні свята без музики, без зимових, обрядових пісень ( колядок, щедрівок)?

          Розспівування. Виконання щедрівки ″ Прийшли щедрувати ″.

          Протягом уроків попереднього семестру ми знайомилися з музикою рідного краю та його пісенними жанрами. І, напевно, кожен із вас згодний із висловом: " Я кращого в світі нічого не знаю, ніж музика милого рідного краю".

 - А як  ви вважаєте, як ставляться до нашої української музики інші народи?

          - Чи є важливою для нашої культури музика інших народів?

          На сьогоднішньому  уроці ми починаємо розмову про музику, яка не знає кордонів, про музику, яка єднає народи, про музику України та інших народів світу.

    Протягом  уроків  ІІ семестру вам, маленьким мандрівникам великою чарівною країною музики, необхідно буде розкрити чудові секрети творчості близьких і далеких народів. Тож із музикою – у подорож!

  IІІ.  ВОКАЛЬНО – ХОРОВА  РОБОТА

          А розпочнемо ми нашу подорож з пісні ″ Дружать діти на землі ″

         Розучування: " Дружать діти на землі",  Д.Львов – Компанієць

         (виконання пісні вчителем; бесіда про твір, аналіз літературного тексту, елементів музичної мови, розучування мелодії та засвоєння літературного тексту)           

          - Який настрій цієї пісні?

          - Яким музичним ладом виражений цей настрій?

  IV. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

          Діти, ми недаремно розпочали урок із розучування пісні "Дружать діти на землі". Тому, що дружба між окремими людьми, цілими народами збагачує життя, додає упевненості і сили. Щоб ця дружба була міцною, кожна людина повинна відчувати і розуміти самобутню красу музики інших народів, поважати їхню культуру і мову.

         - А чи розуміємо ми мову інших народів?

         - Чи потрібно знати мову народу, щоб зрозуміти її музику?

         Кожний народ має свою національну музику, улюблені музичні інструменти, композиторів і виконавців, якими він пишається. Народній музиці притаманні національні ознаки, ритми тощо. Музика деяких народів є близькою до української, а інших – дуже відрізняється від неї.

Близько  двох  тисяч  років  тому  грецьким  і  римським вченим  було  відомо, що  в  Європі,  між   Карпатськими горами   та  Балтійським   морем,  живуть племена  венедів. Це  були   попередники   слов’янських народів. Часи   проходили   і   територія    помешкання слов’ян   збільшувалася   і   зміщувалася. Саме  зі   слов’ян  пішли   сьогоднішні     українці,росіяни, білоруси. Тому    і  говоримо   ми   про   їх   історичну, мовну   та    культурну спорідненість. І  сьогодні   спробуємо   порівняти  особливості музичної   мови   українського, російського та білоруського народів.

1.Отже, перша позначка на нашій з вами карті подорожей - це наш північний сусід - Росія.

            Російські народні свята завжди супроводжуються танцями та піснями, жартівливими сценками, ярмарками.

 Відомими російськими танцями є бариня, камаринська, кадриль.

Слухання: "Бариня", російська народна пісня-танець

 

Характерною особливістю російського танцю є водіння хороводів. І це не випадково. Коло, його кругова композиція – подоба сонця – бере початок із старовинних обрядів та ігрищ слов’ян, що поклонялися могутньому богу сонця Ярилу.             

А де свято, там і вони – скоморохи, про веселу вдачу яких було відомо ще з часів Київської Русі.

  Робота з підручником (с.71) – подивись на ілюстрації і поміркуй, хто міг мандрувати разом із скоморохами.

  Мистецтво скоморохів було пов’язано з руськими звичаями та обрядами. Їхнім найпопулярнішим музичним інструментом була домра – російський народний струно-щипковий музичний інструмент із трьома або чотирма струнами. Для видобування звуку використовується медіатор.

  Одним із популярних російських народних інструментів є триструнний щипковий музичний інструмент – балалайка.

  Дуже часто під супровід балалайки виконують частівки.

- Що таке частівка та чим вона відрізняється від схожих пісень?

Назва «частівка» походить від слова «частіше». Це – невелика пісенька (до чотирьох строф), яка має чіткий ритм і обов’язково комічний сюжет. Мелодія частівки дуже коротка – усього лише один куплет, який повторюється багато разів.

- Як називаються українські народні музичні твори, схожі на частівки?(коломийки – це українські народні гуцульські пісні, у яких стисло, але дотепно і образно змальовано життя українського народу).

    СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Дуже часто частівки використовують у своїх творах професійні композитори. Так, до цього жанру звертався російський               композитор Родіон Щедрін.

- Який твір цього композитора вам уже відомий?

 (балет ″ Горбоконик ″)

Родіон Щедрін написав ″ Пустотливі частівки ″ - концерт для оркестру в одночастинній формі.

За соєю будовою ″ Пустотливі частівки ″ Р.Щедріна є вільними варіаціями на різні теми. Сам композитор вказав, що їхня кількість – 70.

Завдання перед слуханням:  послухайте фрагмент концерту Р.Щедріна ″ Пустотливі частівки ″ і  скажіть, які особливості частівок використав композитор?

Слухання: "Пустотливі частівки", Р.Щедрін

            -  З яких інтонацій складається мелодія?

            -  Як змінювалася мелодія та динаміка твору?

            -  Які інструменти симфонічного оркестру звучать при проведенні кожної нової теми? (підказка короля Ритму с.74)

          (слід відзначити виразну роль тембрів різних груп оркестру (ударних і мідних духових), а також окремих інструментів;особливо виділяється труба, що виконує головну мелодію на фоні пустотливого «ухання» духових у низькому регістрі.

  -  Що означає музичний термін "концерт"?

 -  Із яких частин складається концерт? (підказка пана Темпу с.74)

2. Білорусія – це ще один наш північний сусід.

Край   расcкинулся   мой   у   Днепра   и   Двины,

Там ,   где   слышится   гул   беловежской   сосны,

Где   беcкрайны   пространства   лесов   и   лугов,

Где  на   пашнях   немолкнущий   гром   тракторов,

Где   для   дум   соколиных   высокий   полет  ,

Где   живет   работящий   и   сильный   народ  ,

Где   Купалы   и   Коласа   песни   звенят ,

Где   леса   партизанскою   славой   шумят .

Так   писав    про   свою   рідну   Бєларусь   поет    Максим Танк.

Білоруси, як і українці, і росіяни,   походять   від   слов’ян .  У ІХ-  ХІ   століттях   територія   сучасної   Білорусі    входила до   складу   давньоруської   держави    Київської   Русі , яка   пізніше   розділилася   на    окремі   князівства      так почалося   формування   білоруської   народності ,   її   мови  культури, звичаїв .

Якою  ж   є    білоруська   музика ?

Музика білоруського народу має не менш тривалу історію.  У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість,гумор.

СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю – картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю. Не менш популярним білоруським народним танцем є – «Лявоніха».

Завдання перед слуханням:  білоруський народний танець                  ″ Лявоніха ″ та  визначте елементи музичної мови цього твору.

Слухання: "Лявоніха", білоруський  нар. танець

            -  Який характер мелодії танцю?

            - Чи відчуваються у ньому спільні риси з українськими танцями?

          Велика кількість білоруських народних пісень і танців виконуються під акомпанемент народних інструментів.

  (Порівняти народні  струнні щипкові інструменти: українську бандуру,  російські гуслі,  білоруські цимбали)

            - Що у них спільного?

           (Порівняти народні  духові інструменти: українську сопілку,  російську дуду,  білоруську жалейку)

            - Що у них спільного? 

           ВОКАЛЬНО – ХОРОВА  РОБОТА

           Виконання: " Перепілонька ",  білоруська  народна пісня

           (виконання пісні у формі концертного номера, чергуючи спів солістів і хору)

 -  Які особливості звучання цієї пісні? Що зближує її з українською музикою? (наспівність, протяжність, розспівування складів)          

 

 

 

3.Молдавський фольклор також багатий на народні пісні та танці, гуморески,чарівні народні казки.

           Робота з підручником (молдавська нар. казка «Про що співають жайворонки» с. 78-79)

  • Яка головна думка казки?
  • Чи можна назвати музику головною дійовою особою казки?Чому?

 СЛУХАННЯ МУЗИКИ

           Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска.  Коло, яким зазвичай розпочинають ″ Молдовеняску ″ повторюється після кожної нової фігури.

Завдання перед слуханням: послухайте молдавський народний танець схарактеризуйте прослухану музику, скориставшись підказкою королеви мелодії та короля Ритму (с.78 підручника)

          Слухання: "Молдовеняска",  молдавський народний танець

           - Які інтонації зустрічаються у танці? 

 

 

 

 

            Створення інструментального супроводу до танцю.

 

V.   ПІДСУМОК УРОКУ

         - Яка музика звучала протягом уроку?

         - Які спільні риси має музична мова українського, російського та білоруського народів?

Багатий і різноманітний   фольклор слов’янських народів. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень. Пісенна творчість цих народів має також спільну основу і характерні ознаки  українських народних  пісень, танців, адже   їх   об’єднує історична,  мовна   та   культурна   спорідненість.

 

 VІ.  ВИХІД:  " Дружать діти на землі",   Д.Львов – Компанієць

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Слюсарев Владислав
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 січня 2019
Переглядів
3487
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку