Урок 40. Знайомимося з прийомом округленняРозділ 2. Додаємо і віднімаємо числа з переходом через десяток у межах 20

Про матеріал
Мета: актуалізувати знання складу числа 10, доповнення числа до 10; закріпити вивчені випадки додавання та віднімання двоцифрових чисел у межах 100; формувати вміння застосовувати знання залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента для зручності обчислень; ознайомити з прийомом округлення при додаванні й відніманні з переходом через десяток у межах 20; удосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння розв'язувати задачі; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, тварин, птахів рідного краю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок 40. Знайомимося з прийомом округлення. Розділ 2. Додаємо і віднімаємо числа з переходом через десяток у межах 20

Номер слайду 2

Мета: актуалізувати знання складу числа 10, доповнення числа до 10; закріпити вивчені випадки додавання та віднімання двоцифрових чисел у межах 100; формувати вміння застосовувати знання залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента для зручності обчислень; ознайомити з прийомом округлення при додаванні й відніманні з переходом через десяток у межах 20; удосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння розв'язувати задачі; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, тварин, птахів рідного краю. Обладнання: картки для парної та групової роботи, конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: уявна подорож осіннім лісом. Освітні галузі: математична, природнича.

Номер слайду 3

Організація класу. Пролунав уже дзвінок,Починається урок. Думайте швидко. Виконуйте чітко. Ретельно працюйте. Каліграфічно пишіть. Берегти природу спішіть.

Номер слайду 4

Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. У ці осінні дні холодніНам всім так хочеться тепла. Ну ж бо вирушим у подорож. Ну що, готові, дітвора? (Відповіді дітей.)— А вашими помічниками у подорожі будуть уважність, пам'ять, швидкість мислення, винахідливість та взаємодопомога. Подорож починається!— Ми будемо мандрувати галявинами осіннього лісу. Та щоб нам без перешкод потрапляти на інші галявини, звірі й птахи задаватимуть вам різні завдання.— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новим та зручним способом додавання та віднімання чисел, будемо розв'язувати задачі, добирати до них правильні запитання, а також дізнаємося про осінні турботи тварин, як вони готуються до зими. Будемо вчитися оберігати і любити рідну природу.— Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей.)

Номер слайду 5

Усні обчислення— Щоб потрапити у ліс, сядьмо у потяг. Щоб він поїхав, потрібно згадати склад числа 10. (Виконання № 1, с. 43 підручника.)— Пригадайте інші випадки складу числа 10.— Які числа було зручніше додавати до 10? Чому? (До 10 зручніше доповнювати числа 5, або 6, або 7, або 8, або 9, тому що ці числа ближче розташовані в натуральному ряді до 10, ніж числа 1, або 2, або 3, або 4.)

Номер слайду 6

1-ша галявина— Нас зустрічає Їжачок-Хитрячок. Він повідомляє нам про осінні турботи різних звірів. Осінь — щедра пора. Усі звірі намагаються добре відгодуватися, аби накопичити якомога більше жирових запасів. Бо взимку їм буде і голодно, і холодно. Запам'ятайте! Накопичення запасу жиру — це осіннє явище в житті звірів. Так вони готуються до зими. Їжачок теж нагулює жир, щоб зарившись в опалому листі, в моху чи просто в облаштованій нірці, проспати аж до весни.Їжачок просить вас допомогти зібрати йому їстівні грибочки. Але грибочки не прості, із завданнями.

Номер слайду 7

— Чому деякі гриби не брали? (Тому що вони отруйні.) Назвіть відомі вам отруйні гриби. Чи можна їх нищити у природі?12 + 812 + 8038 - 717 + 2317 - 574 + 674 - 6042 + 3842 - 259 - 36

Номер слайду 8

Каліграфічна хвилинка2-га галявина. Пухова руденька шубаІз сосни стриба на дуба. Хвіст у неї, як мітла,Сама на зріст мала. Очі сяють, як намисто,Дві цяточки вогнисті. В неї хата гарна, тиха,Взимку повненька горіхів. В лісі любить вона жити. Відгадайте, хто це, діти….— На яку цифру схожа білочка?....— Яку ще цифру будемо прописувати, ви здогадаєтесь, розв'язавши задачу. Білочка знайшла 6 білих грибів і 3 лисички. Скільки грибів знайшла білочка?....— Пригадайте склад числа 6, 9.— Скільки слід додати до 6 (9), щоб отримати 10?— Які двоцифрові числа можна утворити з цих двох цифр? Запишіть їх.— А як білочка готується до зими?

Номер слайду 9

ОСНОВНА ЧАСТИНА— Діти, які ви молодці! Першу зупинку ви подолали без перешкод. Ідемо далі. Допоможіть білочці пригадати правила залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента та дібрати потрібні горішки до прикладів, а також обчислити їх.

Номер слайду 10

Удосконалення вміння застосовувати знання залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента в обчисленнях та для зручності обчислень. Повторення за схемами правил залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента (доданок, від'ємник)

Номер слайду 11

Виконання завдання підручника (с. 43, № 2)— Значення якого виразу в кожному стовпчику легше обчислити? Чому? (Тому що одним із компонентів було число 10, а з ним легше працювати та обчислювати приклади.)— Який компонент змінювався у кожній парі прикладів? На скільки? Знайдіть відповідний горішок.— Для якої пари прикладів знадобилося два горішки? (Для другої пари — змінювався від'ємник. Якщо від'ємник збільшується, то різниця зменшується. Тому потрібно було взяти 2 горішки: + 2 та - 2.)— Обчисліть значення виразів, користуючись залежністю результату від зміни компонента.

Номер слайду 12

+1-1-3

Номер слайду 13

Фізкультхвилинка. Хомка-Хомка, хом'ячок,Весь смугастенький бочок. Хомка раненько встає,Щічки миє, спинку тре. Підмітає Хомка хаткуІ виходить на зарядку. Раз, два, три, чотири, п'ять,Хомка прагне сильним стать!— Зима — важка пора в житті дрібних гризунів. Щоб не пропасти в холодну пору року, багато гризунів запасаються кормами. Наприклад, хом'ячок за осінь назбирує кілька кілограмів зерна і ховає його по різним ніркам. Робить він це старанно і поступово. Носить зерно цілими днями до своїх комірок у защічних мішках.

Номер слайду 14

3-тя галявина— Підраховуючи свої запаси Хомка, використовує цікавий спосіб обчислення. Нумо навчимося цього способу обчислення. А називається він способом округлення. Як ви вважаєте, що означає округлити число? (Округлити — це зробити його круглим.) І цю дію ми вже виконували, сідаючи до потяга. Що ми робили? (Доповнювали числа до 10, тобто ми округлювали одноцифрові числа до 10.)

Номер слайду 15

Ознайомлення з прийомом округлення та використанням його обчислення значень виразів (с. 43, № 3, 4)№ 3. Як змінився один із компонентів? Як ця зміна вплине на результат? Що варто зробити, аби результат залишився сталим?— Чи зручно було обчислювати приклади таким способом?— Заміну одного з компонентів на 10 можна застосовувати для полегшення обчислень з переходом через десяток!Висновок. Якщо або доданок, або від'ємник — число, «близьке» до 10, то доцільно замінити його близьким круглим числом 10, а далі міркувати залежно від зміни результату дії, зумовленої зміною одного з компонентів.

Номер слайду 16

№ 4. Коментування обчислень методом округлення. Наприклад: 5 + 8. До 5 додаємо 8. 8 — число «близьке» до 10, тому його замінили близьким круглим числом 10. Другий доданок збільшився на 2, тому й значення суми, так само, збільшиться на 2. Щоб значення суми не змінилося, слід відняти 2.13 - 8. Від 13 віднімаємо 8. 8 — число «близьке» до 10, тому його замінили близьким круглим числом 10. Ми мали віднімати 8, а будемо віднімати 10. Від'ємник збільшився на 2, тому значення різниці, навпаки, зменшиться на 2. Щоб значення різниці не змінилося, варто додати 2.

Номер слайду 17

Первинне закріплення. Алгоритм додавання

Номер слайду 18

Алгоритм віднімання

Номер слайду 19

Увага!!! Взаємооберненість дій. Якщо виконували додавання, то «зайве» число (на скільки більше додавали) потрібно віднімати. Якщо виконували віднімання, то «зайве» число (на скільки більше віднімали) потрібно додавати.

Номер слайду 20

Удосконалення вміння розв'язувати задачі. Творча робота над задачею4-та галявина. Довгі вуха, куций хвіст,Невеликий сам на зріст. На городі побував,Нам капусту попсував. Довгі ноги — скік та скік... Ми погнались, він утік. (Заєць.)— А чи робить зайчик якісь запаси на зиму? Як ви вважаєте, чому?— Маленький зайчик цікавиться, чи готують люди запаси на зиму?— Що люди запасають на зиму?— Допоможіть зайчику із двох простих задач зробити одну з двома запитаннями.

Номер слайду 21

Задача 1. Мама закатала 6 банок помідорів, а огірків — на 5 банок більше. Скільки банок огірків закатала мама?Задача 2. Мама закатала 6 банок помідорів та [ ] огірків. Скільки всього банок овочів закатала мама?Задача (утворена). Мама закатала 6 банок помідорів, а огірків — на 5 банок більше. Скільки банок огірків закатала мама? Скільки всього банок овочів закатала мама?

Номер слайду 22

Розв'язання1) 6 + 5 = 11 (б.) — помідори;2) 6 + 11 = 17 (б.) — всього овочів. Відповідь: всього 17 банок закатала мама.— Складіть подібну задачу з відношенням «на ... менше». Усно розв'яжіть цю задачу.— А як до зими приготувалися зайчики?— У зайця-русака шубка стає сірою, схожою на пеньок, припорошений снігом.

Номер слайду 23

Удосконалення вміння порівнювати вирази. Робота в групах5-та галявина— Бурий ведмідь теж уже приготувався до зими. Як бурі ведмеді готуються до зими? (Влітку і восени ведмідь нагулює жир. Потім облаштовує барліг з повалених вітром дерев, гілок. Вимощує його сухим листям і мохом. Ведмідь залягає в барліг ще до того, як випаде сніг.)— І ось ведмідь нам передав свої записи. Порівняйте вирази логічним способом, не обчислюючи їх. (На картках — вирази для порівняння. Відповіді на всіх картках однакові: менше, менше, більше, більше.)

Номер слайду 24

1-ша група2-га група4 + 5 [ ] 4 + 911 - 4 [ ] 13 - 416 - 7 [ ] 19 - 717 - 9 [ ] 17 - 59 + 2 [ ] 7 + 24 + 9 [ ] 2 + 918 - 5 [ ] 18 - 99 + 2 [ ] 7 + 2

Номер слайду 25

Логічні вправи6-та галявина. Пташка невеличка,В неї білі щічки,Сірі лапки, чорна шапка,Фартушок жовтенький,Голосок тоненький.І ця пташка невеличка. Називається... (синичка).— Синичка — це зимуюча пташка чи перелітна?— Розкажіть, як готуються до зими птахи. ЗАДАЧКИ ВІД СИНИЧКИНа сніданок синичка склювала сімнадцять зерняток, а на обід — дев'ять. Скільки всього зерняток склювала синичка?Учні другого класу виготовили для пташок чотирнадцять годівничок, а учні другого класу — на шість годівничок більше. Скільки годівничок виготовили учні другого класу?На лісовій галявині грали звірі і синиця. Усього десять ніг. Скільки було звірів?Над річкою летіли птиці: голуб, щука, дві синиці, два стрижі і п'ять вугрів. Скільки всього летіло птахів? Відповідай швидше!

Номер слайду 26

Розвиток уваги та графічних навичок. Графічний диктант— Відступіть 3 клітинки ліворуч та 5 зверху і малюйте під диктування.— Що у вас утворилося? Вовк чи собака? (Вовк.) Чому ви так уважаєте? (У вовка ніс довший.) Як вовк готується до зими?— Як ви вважаєте, чому зграї вовків восени просуваються ближче до житла людей?

Номер слайду 27

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1. Пояснення домашнього завдання (с. 43, № 5)2. Підсумок уроку. Рефлексія. Гра «Мікрофон»— Чи сподобався вам урок?— Який настрій у тебе після уроку?— Що вивчили на уроці?— Чого навчилися?— Чи зможеш ти навчити нового способу обчислення своїх рідних?

Номер слайду 28

-1

pptx
Пов’язані теми
Математика, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку