5 клас Зарубіжна література
Тема: Г.К.Андерсен “Снігова королева”. Велич краси людського серця. Антитеза.
Мета: допомогти школярам осягнути велич краси та сили людського серця,справжньої дружби;розвивати образне та логічне мислення, уміння визначати головний конфлікт казки; розвивати уміння висловлювати власну думку, зіставляти фантастику та реальність; виховувати щирість, вірність у дружбі, почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: ілюстрації до казки “Снігова королева ”, декорації до інсценівки, кросворди.
Теорія літератури: літературна казка, реальне та фантастичне, антитеза.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
-У казках добро традиційно асоціюється з красою ,а зло – з потворністю. Тому конфлікт (тобто зіткнення різних,часто протилежних сил,протиборство героїв,понять і думок) між красивим і не красивим цілком зрозумілий. Але в нашому житті часто буває так ,що за зовнішньою красою прихована внутрішня потворність. Саме такий конфлікт між красою справжньою та несправжньою спостерігаємо в казці Андерсена “Снігова королева”.
Розібратися в цьому ,а також відкрити секрети художньої майстерності автора ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-Пригадаємо маршрут Герди , яка шукала Кая (на кольоровому картоні написані назви зупинок ,які дівчинка робила під час подорожі,але вони розміщені хаотично).
Місто ; річка;сад чарівниці;палац принцеси;замок розбійників ;хата фінки;хата лапландки;палац Снігової королеви.
-Літературний диктант (6 запитань відповідь-2 бали)
1)Які властивості мало дивне чортове дзеркало?(Все хороше принижувалося, а погане здавалося ще гіршим).
2)На що перетворювалося серце людини , якщо в нього потрапляла скалка з дзеркала ?(на крижинку ).
3)Що було найбільшою розвагою малих Кая і Герди? (кущі троянд).
4)Коли і де Кай вперше побачив Снігову королеву ? (увечері у вікні).
5) Чому всі ,хто зустрічав Герду допомагали її? (за її хоробрість, вірність і відданість) .
6)Що врятувало Кая? (гарячі сльози Герди ).
ІV.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу .
1)Інсценівка. Зустріч Герди і Кая у палаці Снігової королеви
2)Робота з таблицею .
Реальне |
Фантастичне |
Життя міста, бідність багатьох героїв казки, побут сім’ї, зміна пір року, зимові розваги дітей, побут принцеси(у Данії й до цього часу є титул короля і королеви |
Троль, його учні ; чарівне дзеркало , перетворення серця на крижинку , Снігова королева, бабуся-чарівниця, звірі, птахи, що говорять, сни, що блукають, у палаці , сніжинки-кури |
3)Виконання пошуково-дослідницьких завдань , розв’язання проблемних запитань .
-Хто є головною героїнею казки “Снігова королева” – Снігова королева чи Герда ? Чому?
-Безперечно, і Герда , і Снігова королева-сильні особистості. У чому сила кожної з них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне.
__________________________________________________________________________________________Снігова королева______________________ Герда______________
Спільне
Сильні, впливають на людей, їм потрібен Кай, красиві .
Відмінне
Зла, горда, холодна, бездушна, байдужа, “холодне” серце, впливає на людей силою, владою. |
|
Добра, щира, смілива, вдячна, вірна, рішуча, наполеглива, “гаряче” серце, впливає на людей добротою. |
____________________________________________________________
-У казці Андерсена є багато героїв. Умовно їх можна розподілити на тих, у кого серце гаряче і тих , у кого серце крижане. Зробіть це.
(на дошці прикріпити малюнки із зображенням червоно і синього сердець).
♥ |
|
♥ |
Герда, бабуся Кая та Герди, крук і його наречена, принц і принцеса, лапландка, фінка, мала розбійниця. |
|
Троль, учні троля, Снігова королева, сніжинки, бабуся-чарівниця, розбійники. |
4) Проблемне запитання.
-До яких героїв належить Кай? Чому?
5)-У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою і потворністю, живим і не живим, “гарячим” серцем і “крижаним”. Це такий сильний прийом, засіб, який називається антитезою- це протиставлення явищ, понять, почуттів, думок.
-Поєднайте стрілочками протиставлені поняття.
Троль |
- |
Бог |
Сніжинки |
- |
Троянди |
Холодне |
- |
Гаряче |
Герда |
- |
Снігова королева |
Прекрасне |
- |
Потворне |
Донизу |
- |
Догори |
Учні троля |
- |
Янголи |
V. Закріплення знань, умінь та навичок.
1. Яке слово із крижинок складав Кай у палаці?
VI. Рефлексія
З якими людьми ви б хотіли спілкуватися:
-З тими, що мають серце із криги;
-З тими, що мають серце із вогню;
-З тими, що мають серце, зіткане з розуму і добра. Чому?
Отже, про що ж ця казка “Снігова королева”?
(про добро і зло, про силу волі, вірність і дружбу, про красу живу і штучну).
VII. Домашнє завдання