Мета уроку: ознайомити п'ятикласників зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов, вчити визначати головну думку; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них формувати вміння характеризувати казкових героїв
Тема. Народна казка «Мудра дівчина», українська література 5 клас
Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов, вчити визначати головну думку; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них формувати вміння характеризувати казкових героїв; утверджувати думку про обов’язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до твору, лепбук «Мудра дівчина»
Теорія літератури: народна казка та її особливості.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.
А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли прочитаєте її назву .
Аничвід ардуМ
Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)
Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім'ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.
Розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.
Отже, ви повинні:
• поглибити знання про казку, її особливості;
• уміти виразно читати казку в особах;
• любити тата, маму, своїх рідних.
ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
Словникова робота
Пояснення значення слів:
сто локіт
днище,
ґринджоли
рундук
А зараз прочитайте «пірамідки» слів з дошки і об'єднайте їх правильно і за змістом і граматично:
Хорт прудкий
Нива колосиста
Рундук високий
Прясти швидко, майстерно
Локіт закручений
Полотно біле
Гребінка дерев'яна
Світлиця простора
Днище дерев'яне
Ґринджоли швидкі
Робота із хмаринкою слів
Завдання: викреслити зайві слова , які не стосуються казки «Мудра дівчина»
Робота з ілюстраціями до казки
1.Яка ілюстрація зайва? Чому?
2.Перекажіть епізоди , які ілюструють дані малюнки.
3. Розташуйте ілюстрації в хронологічному порядку.
4. Дайте заголовок кожному малюнку. Запишіть їх. Це і буде план казки.
Мозковий штурм (бесіда за змістом казки)
1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту?
2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?
3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать?
4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?
5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?
6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?
7. Чи можуть злі сили бути розумними?
Гра «Особиста думка»
Кожен учень пише речення на окремій картці, у якому висловлює свою думку про якогось персонажа казки «Мудра дівчина» (про зовнішність, деякі риси характеру). Коли картки готові, учитель збирає їх, перемішує й кладе купкою на стіл. Далі запрошує когось із школярів підійти до столу й зняти верхню картку. Той читає речення й висловлює припущення про кого саме йде мова. Решта учнів погоджуються з написаним чи не погоджуються, обговорюючи речення. Далі верхню картку знімає інший учень.
Характеристика дійових осіб.
На дошці записані слова.
Маруся |
Батько |
Пан |
Брат |
|
|
|
|
Діти об’єднуються у групи. Кожна отримує набір рис характеру персонажів казки «Мудра дівчина». Завдання: назвати риси характеру і розмістити їх у відповідні колонки: Маруся, батько, пан, брат. Риси характеру: добрий , чесний, роботящий, боязливий, люблячий, добра, смілива, кмітлива, розсудлива , винахідлива , працьовита, мудра, розумна, ледачий, нерозсудливий, самолюбивий, зажерливий, скупий, дурний, облесливий.
Художній переказ
Перекажіть текст
від імені Марусі (опишіть враження дівчини від зустрічі з паном);
від імені її батька (опишіть, коли він зазнав прикростей від свого брата);
від імені пана (опишіть враження від появи дівчини в маєтку).
Скарбничка народної мудрості
З’єднайте частини прислів’їв. Які з них відображають головну думку казки?
На панську мудрість… а розум ще далі.
І сила перед а душа в болоті.
Око бачить далеко… розумом никне.
Голова без розуму… дурень повчає
Тіло в злоті… мужицька хитрісь.
Розумний учить, як ліхтар без свічки.
Підсумок уроку
IV. Підсумок і узагальнення вивченого
1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?
2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?
3.Які риси характеру ви запозичите в Марусі?
4.Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?
Мотивація оцінок.
V. Завдання додому.
Прочитати казку «Летючий корабель». Виписати у зошит незрозумілі слова.
Примітка: всі завдання знаходяться у лепбуці. Фото леп бука нижче.