Урок 5 клас "Яскравий національний колорит народної казки "Мудра дівчина"

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити п'ятикласників зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов, вчити визначати головну думку; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них формувати вміння характеризувати казкових героїв

Перегляд файлу

 Тема. Народна казка «Мудра дівчина», українська література 5 клас

Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов, вчити визначати головну думку; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них формувати вміння характеризувати казкових героїв; утверджувати думку про обов’язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: збірки українських народних казок, ілюстрації до твору, лепбук «Мудра дівчина»

Теорія літератури: народна казка та її особливості.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли прочитаєте її назву .

        Аничвід    ардуМ

Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)

Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім'ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.

Розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.

Отже, ви повинні:

• поглибити знання про казку, її особливості;

• уміти виразно читати казку в особах;

• любити тата, маму, своїх рідних.

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Словникова робота

Пояснення значення слів: 

сто локіт

 днище,

ґринджоли

рундук

 

А зараз прочитайте «пірамідки» слів з дошки і об'єднайте їх правильно і за змістом і граматично:

Хорт                прудкий

Нива                колосиста

Рундук             високий

Прясти              швидко, майстерно

Локіт                 закручений

Полотно            біле

Гребінка            дерев'яна

Світлиця            простора

Днище                дерев'яне

Ґринджоли        швидкі

 

Робота із хмаринкою  слів

Завдання: викреслити зайві слова , які не стосуються казки «Мудра дівчина»

Робота з ілюстраціями до казки

D:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\загружено (2).jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\загружено (3).jpg

 

D:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\загружено (4).jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\загружено.jpg

D:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\images.jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\загружено (1).jpg

1.Яка ілюстрація зайва? Чому?

2.Перекажіть  епізоди , які ілюструють  дані малюнки.

3. Розташуйте ілюстрації в хронологічному порядку.

4. Дайте заголовок кожному малюнку. Запишіть їх. Це і буде план казки.

Мозковий штурм (бесіда за змістом казки)

1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту? 

2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?

 3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать? 

4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?

5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?

 6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?

 7. Чи можуть злі сили бути розумними? 

Гра «Особиста думка»

 Кожен учень пише речення на окремій картці, у якому висловлює свою думку про якогось персонажа казки «Мудра дівчина» (про зовнішність, деякі риси характеру). Коли картки готові, учитель збирає їх, перемішує й кладе купкою на стіл. Далі запрошує когось із школярів підійти до столу й зняти верхню картку. Той читає речення й висловлює припущення про кого саме йде мова. Решта учнів погоджуються з написаним чи не погоджуються, обговорюючи речення. Далі верхню картку знімає інший  учень.

 Характеристика дійових осіб.

 На дошці записані слова.

Маруся

Батько

Пан

Брат

 

 

 

 

Діти обєднуються у групи. Кожна отримує набір рис характеру  персонажів казки «Мудра дівчина».  Завдання:  назвати риси характеру  і розмістити їх  у відповідні колонки: Маруся, батько, пан,  брат.  Риси характеру: добрий , чесний,    роботящий,   боязливий,   люблячий,   добра, смілива,    кмітлива,  розсудлива ,   винахідлива ,    працьовита,   мудра,  розумна,   ледачий,  нерозсудливий,  самолюбивий,   зажерливий,   скупий,   дурний,   облесливий.

Художній переказ

Перекажіть текст

від імені Марусі (опишіть враження дівчини від зустрічі з паном);

від імені її батька (опишіть, коли він зазнав прикростей від свого брата);

від імені пана (опишіть враження від появи дівчини в маєтку).

 

Скарбничка народної мудрості

Зєднайте частини прислівїв. Які з них відображають головну думку казки?

На панську мудрість…                                а розум ще далі.

І сила перед                                                   а душа в болоті.

Око бачить далеко…                                        розумом никне.

Голова без розуму…                                        дурень повчає

Тіло в злоті…                                                      мужицька хитрісь.

Розумний учить,                                              як ліхтар без свічки.

Підсумок уроку

IV. Підсумок і узагальнення вивченого

1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?

2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?

3.Які риси характеру ви запозичите в Марусі?

4.Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?

 Мотивація оцінок.

V.  Завдання додому.

 Прочитати казку «Летючий корабель». Виписати у зошит незрозумілі слова.

 

Примітка: всі завдання знаходяться у лепбуці. Фото леп бука нижче.

 

 

D:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\IMG_20181012_211043.jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\IMG_20181012_211100.jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\IMG_20181012_210913.jpgD:\Школа\5 кл. укр. л-ра\казка мудра дівчина\IMG_20181012_210847.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олеся
    Цікавий, продуманий урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ольхова Світлана
    Цікава розробка, матеріал уроку зібрано до лепбуку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
14712
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку