Урок "Народне уявлення про добро і зло в казці. «Мудра дівчина»"

Про матеріал

Дата

Клас

Урок №

Тема. Народне уявлення про добро і зло в казці. «Мудра дівчина»

Мета:

навчальна: розширювати знання учнів про народні казки, їхні особливості, ознайомити школярів із народною казкою «Мудра дівчина»;

розвивальна: формувати вміння аналізувати структуру казки, характеризувати казкових героїв, розвивати комунікативні навички, уміння виразного читання;

виховна: виховувати повагу до знань.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ілюстрації до казки «Мудра дівчина», підручник, «Хмари слів»,

Хід уроку

І. Організаційний момент

“Доброго ранку! Сьогодні гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний”.

-"Малюнкове вітання"(смайлик)

Прикріпити на дошці смайлик "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

"Психологічна настанова".

Початку уроку

Девіз уроку:

"До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотиваційний момент.

1.Слово учителя.

"Живе на нашій Планеті ДОБРА СІМЕЙКА:

Милосер Д я

Велик О душність

Лю Б ов

Співпе Р еживання

П О рядність

Чу Т живість

Ув А жність

ДОБРА СІМЕЙКА намагається зробити світ добрішим: щоб люди любили один одного і братів наших менших; приходили на допомогу без нагадувань і благань; нікому не робили боляче ні словом, ні діями, вміли розділити і горе, і радість з рідними, друзями, незнайомими людьми чи, навіть, з птахами, тваринами!

Але ДОБРА СІМЕЙКА – це чарівники. Не можуть вони в одну мить перемогти чорне зло та його слуг: жорстокість, байдужість, заздрість, зазнайство, лінь… Перемоги можуть досягти тільки кропіткою щоденною працею. Тому кожного дня, тільки на небі з'явиться ласкаве сонечко – розсіває ДОБРА СІМЕЙКА насіння ДОБРОТИ у дитячих серцях! Чому саме у ваших серцях? Тому, що тільки в маленькому дитячому серці може прорости будь–яке насіння і разом з дитиною вирости. Розквітнути чарівною квіткою перетворивши серце на ніжне, лагідне.

Ключове слово на дошці – ДОБРОТА

-Як ви розумієте це слово? (ДОБРОТА – Чутливе, дружнє ставлення до людей.
ДОБРО – Корисна справа. )
-А яке слово протилежне за значенням? (Злість, байдужість)
-Чи легко жити серед таких людей? Можна від них дочекатися допомоги, співчуття,підтримки?

Отже, добре відчувати, що хтось про тебе думає, співпереживає. Тож сьогодні ми будемо подорожувати стежиною доброти й самі вчитися бути уважним до тих, хто поруч, щоб вчасно прийти на допомогу, втішити, підтримати.

— Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю.
Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.
Творча спадщина відомого українського педагога, нашого земляка Василя Сухом-линського багатогранна.

Наш урок тісно переплетений з темою добра і милосердя багато його оповідань. Він хотів, щоб усі діти виростали добрими, чуйними, дружніми, товариськими, щедрими і щирими. Я вірю, що так воно і буде. Адже у кожному серденьку живе доброта,любов до людей і навколишнього світу.

2.Робота з епіграфом уроку

" Найголовніше в душі — це краса. Краса в широко­му розумінні — це мистецтво і музика, і сердечні сто­сунки з людьми («Листи до сина»).

В. О. Сухомлинський

- Як ви розумієте слово краса?(відповіді учнів)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання та повторення вивченого:

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом

фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні або

чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казка про «Яйце-райце» ?

(До побутових казок.)

5.Чим закінчується казка «Яйце-райце»? (Добро перемагає)

2. Слово учителя.

Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – людина, яка приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших – це велике покликання людини.

- Що таке мудрість? Яку людину можна вважати мудрою?

- Від чого, на вашу думку, залежить мудрість? Чи може щойно народжене немовля бути мудрим? Обґрунтуйте свою думку.

- Чи є що дорожче за людську доброту?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Метод «Вузлики»

-Діти, ви повинні закреслити 3 однокові літери у кожному горизонтальному рядку і прочитати тему уроку.

  • Ø КАЗНКАЗАКАЗРКАЗОКАЗДКАЗНКАЗЕКАЗ УКАЗЯКАЗВКАЗЛКАЗЕКАЗНКАЗНКАЗЯКАЗ ПКАЗРКАЗОКАЗ ДКАЗОКАЗБКАЗРКАЗОКАЗ ІКАЗ ЗКАЗЛКАЗОКАЗ ВКАЗ ККАЗАКАЗЗКАЗКАЗЦКАЗІКАЗ. «МКАЗУКАЗДКАЗРКАЗАКАЗ ДКАЗІКАЗВКАЗЧКАЗИКАЗНКАЗА»

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • 1.Вступне слово учителя
  • Літературознавчий словник (запис у зошит)

Мудрість (грец.) — це володіння, розумінням та розсудливе і грамотне застосування не лише здобутих знань, але й досвіду, інтуїції. Це властивість людини знаходити рішення різних проблем, у тому числі життєвих, опираючись на свій і чужий досвід.

Народна мудрість міститься в афоризмах, прислів'ях, приказках та казках, передається з покоління в покоління та примножується нащадками. З давніх-давен наші пращури славились неабияким розумом та кмітливістю, частина якої передалась і нам. І хоча мудрішає людина з віком та надбанням життєвого досвіду, прискорити цей процес можна самотужки, розвиваючи свій розум читанням цікавих книжок та діставати додаткові знання з усіх доступних джерел. Сьогодні завдяки казці «Мудра дівчина» ми дізнаємось, якою є мудра людина і як вона може користуватися своєю мудрістю.

2. Читання казки «Мудра дівчина»

( читає вчитель, учні слідкують, а декілька речень зачитують, учитель продовжує)

3. Словникова робота

Слова та словосполучення

Ізласкавився — виявив співчуття.

4. Еврестична бесіда

  • Ø як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується в казці?
  • Ø Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?
  • Ø Чому батько звертався по допомогу не до поважних , досвідчених людей, а до своєї юної доньки?
  • Ø Чим відповідала дівчина на нові загадки?
  • Ø Чому пан розсердився, почувши правильну відповідь?
  • Ø Чи радяться з вами батьки? Чи готові ви допомагати у скрутній ситуації?
  • Ø Які риси характеру ви б запозичили в Марусі?
  • Ø Чого вчить нас казка?

5. Аналіз казки

Тема: зображення звичайної людини, яка вміє користуватися своїм розумом та розв'язувати складні питання.

Ідея: уславлення розуму, кмітливості, мудрості та обурення чванливістю, жадібністю й неосвіченістю.

6.Робота над характеристикою героїв казки.(Хмарки слів)

Назвіть дійових осіб казки?(дочка Маруся,пан,убогий брат, багатий брат)

Хто головний герой казки?(Маруся та пан)

Де відбуваються події?(в Україні)

УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ПРИЙОМ «Так чи ні»

  • 1.Багатий брат подарував корову бідному(ні)
  • 2.Брати пішли позиватися до пана(так)
  • 3.Пан не хотів думати хто правий, а хто ні, загадав їм загадку(так)
  • 4.Брати одразу дали відгадали загадку(ні)
  • 5.Відповідь Марусі: «Е,тату, ситніше – земля-мати,бо вона нас всіх годує;прудкіше над усе – думка;миліше - сон »(так)
  • 6.Першим відповідав убогий брат(ні)
  • 7.Пан дав Марусі сирих яєць(ні)
  • 8.Маруся панові передала вареної каші(так)
  • 9.Пан загадав бідному братові з стебелини льону попрясти й виткати сто локіт полотна(так)
  • 10. Дочка убогого дала пану дерево для гребіня,гребінки,днища,щоб було на чому прясти(ні )
  • 11. Батько дочці спіймав зайця(ні)
  • 12. Пан гостино зустрічав Марусю(ні)

V. Підсумок уроку.
1. Слово учителя

Діти, за казкою ми побачили , що…

Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей: привітність, ласка, прихильність.
Доброта – це ще й співчуття, щирість і любов до людей. ( Це все найкраще, що може поєднувати в собі людина)
Людина приходить в світ для добра. Вона наділена розумом, тому може багато навчитися, здатна сама творити свою долю. Але, щоб чогось досягти, треба бути мудрою, доброю та милосердною людиною. У ставленні до хворих, немічних людей виявляється, якою є людина – жорстокою чи милосердною.
Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вона вміє зігріти своєю любов'ю , турботою, щирістю та ласкою, подарувати щастя.

Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить,
В її очах любов і ласка сяють,
Така людина сонечком горить.
Давайте засвітимо сонечко доброти.

Бо як ми знаємо добро завжди перемагає зло.


У мене на столі лежать промінчики з різними словами – вам потрібно вибрати ті слова, якими можна замінити слово ДОБРОТА.
(Щирість, любов, ласка, уважність, чуйність, ввічливість, доброзичливість, милосердя, взаємодопомога, взаємопідтримка, чистота, співчуття, світло, краса, радість, щастя, добропорядність, прихильність, тепло, людяність, хороша людина, посмішка.)
Ось і засяяло наше сонечко доброти. Я бажаю всім, щоб воно зігрівало вас на протязі усього вашого життя.

Я хочу, щоб ви ніколи не забували, що людина починається з добра.
Старайтесь робить добро
День і ніч, і у кожну хвилину
Щоб Серденько, як сонце,світило
Це доброю робить людину

VI. Завдання додому

Скласти план до казки.

Намалювати ілюстрації

Перегляд файлу

 

Дата

Клас

Урок №

Тема. Народне уявлення про добро і зло в казці. «Мудра дівчина»

Мета:

навчальна: розширювати знання учнів про народні казки, їхні особливості, ознайомити школярів із народною казкою «Мудра дівчина»;

розвивальна: формувати вміння аналізувати структуру казки, характеризувати казкових героїв, розвивати комунікативні навички, уміння виразного читання;

виховна: виховувати повагу до знань.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ілюстрації до казки «Мудра дівчина», підручник, «Хмари слів»,

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

“Доброго ранку! Сьогодні гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний”.

  • "Малюнкове вітання".

Прикріпити на дошці смайлик "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Million_Dollar_Smilies.jpg

"Психологічна настанова".Початку  уроку

Девіз  уроку:

 "До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Мотиваційний момент.

1.Слово учителя.

"Живе на нашій Планеті ДОБРА СІМЕЙКА:

                  Милосер Д  я

                      Велик  О  душність

                           Лю  Б  ов

                      Співпе Р еживання

                              П  О рядність

                             Чу  Т живість

                             Ув  А жність

 

 ДОБРА СІМЕЙКА намагається зробити світ добрішим: щоб люди любили один одного і братів наших менших; приходили на допомогу без нагадувань і благань; нікому не робили боляче ні словом, ні діями, вміли розділити і горе, і радість з рідними, друзями, незнайомими людьми чи, навіть, з птахами, тваринами!

 Але ДОБРА СІМЕЙКА – це чарівники. Не можуть вони в одну мить перемогти чорне зло та його слуг: жорстокість, байдужість, заздрість, зазнайство, лінь… Перемоги можуть досягти тільки кропіткою щоденною працею. Тому кожного дня, тільки на небі з'явиться ласкаве сонечко – розсіває ДОБРА СІМЕЙКА насіння ДОБРОТИ у дитячих серцях! Чому саме у ваших  серцях? Тому, що тільки в маленькому дитячому серці може прорости будь–яке насіння і разом з дитиною вирости. Розквітнути чарівною квіткою перетворивши серце на ніжне, лагідне.

Ключове слово на дошці – ДОБРОТА

-Як ви розумієте це слово? (ДОБРОТА –  Чутливе, дружнє ставлення до людей.  
                                                   ДОБРО –   Корисна справа. )
-А яке слово протилежне за значенням? (Злість, байдужість)
-Чи легко жити серед таких людей? Можна від них дочекатися допомоги, співчуття,підтримки?

   Отже, добре відчувати, що хтось про тебе думає, співпереживає. Тож сьогодні ми будемо подорожувати стежиною доброти й самі вчитися бути уважним до тих, хто поруч, щоб вчасно прийти на допомогу, втішити, підтримати.

— Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. 
    Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами. 
Творча спадщина відомого українського педагога, нашого земляка Василя Сухом-линського багатогранна.

    Наш урок тісно переплетений з темою добра і милосердя багато його оповідань. Він хотів, щоб усі діти виростали добрими, чуйними, дружніми, товариськими, щедрими і щирими. Я вірю, що так  воно і буде. Адже у кожному серденьку живе доброта,любов до людей і навколишнього світу.
 

2.Робота з епіграфом  уроку

" Найголовніше в душі — це краса. Краса в широко­му розумінні — це мистецтво і музика, і сердечні сто­сунки з людьми («Листи до сина»).

 В. О. Сухомлинський

- Як ви розумієте слово краса?(відповіді учнів)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання та повторення вивченого:

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом

фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні або

чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казка про «Яйце-райце» ?

 (До побутових казок.)

5.Чим закінчується казка «Яйце-райце»? (Добро перемагає)

 

2. Слово учителя.

Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – людина, яка приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших – це велике покликання людини.

-  Що таке мудрість? Яку людину можна вважати мудрою?

-  Від чого, на вашу думку, залежить мудрість? Чи може щойно народжене немовля бути мудрим? Обґрунтуйте свою думку.

- Чи  є що дорожче за людську доброту?

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Метод «Вузлики»

-Діти, ви повинні закреслити 3 однокові літери у кожному горизонтальному рядку і прочитати тему уроку.
 

  • КАЗНКАЗАКАЗРКАЗОКАЗДКАЗНКАЗЕКАЗ УКАЗЯКАЗВКАЗЛКАЗЕКАЗНКАЗНКАЗЯКАЗ ПКАЗРКАЗОКАЗ ДКАЗОКАЗБКАЗРКАЗОКАЗ ІКАЗ ЗКАЗЛКАЗОКАЗ ВКАЗ ККАЗАКАЗЗКАЗКАЗЦКАЗІКАЗ. «МКАЗУКАЗДКАЗРКАЗАКАЗ ДКАЗІКАЗВКАЗЧКАЗИКАЗНКАЗА»

 

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Вступне слово учителя

Літературознавчий словник (запис у зошит)

Мудрість (грец.) — це володіння, розумінням та розсудливе і грамотне застосування не лише здобутих знань, але й досвіду, інтуїції. Це властивість людини знаходити рішення різних проблем, у тому числі життєвих, опираючись на свій і чужий досвід.

 

Народна мудрість міститься в афоризмах, прислів’ях, приказках та казках, передається з покоління в покоління та примножується нащадками. З давніх-давен наші пращури славились неабияким розумом та кмітливістю, частина якої передалась і нам. І хоча мудрішає людина з віком та надбанням життєвого досвіду, прискорити цей процес можна самотужки, розвиваючи свій розум читанням цікавих книжок та діставати додаткові знання з усіх доступних джерел. Сьогодні завдяки казці «Мудра дівчина» ми дізнаємось, якою є мудра людина і як вона може користуватися своєю мудрістю.

 

2. Читання казки «Мудра дівчина»

( читає вчитель, учні слідкують, а декілька речень зачитують, учитель продовжує)

 

3. Словникова робота

Слова  та словосполучення

Ізласкавився — виявив співчуття.

 

4. Еврестична бесіда

  • як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується в казці?
  • Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?
  • Чому батько звертався по допомогу не до поважних , досвідчених людей, а до своєї юної доньки?
  • Чим відповідала дівчина на нові загадки?
  • Чому пан розсердився, почувши правильну відповідь?
  • Чи радяться з вами батьки? Чи готові ви допомагати у скрутній ситуації?
  • Які риси характеру ви б запозичили  в Марусі?
  • Чого вчить нас казка?

 

5. Аналіз казки

Тема: зображення звичайної людини, яка вміє користуватися своїм розумом та розв’язувати складні питання.

 

Ідея: уславлення розуму, кмітливості, мудрості та обурення чванливістю, жадібністю й неосвіченістю.

 

6.Робота над характеристикою  героїв казки.(Хмарки слів)

Назвіть дійових осіб казки?(дочка Маруся,пан,убогий брат, багатий брат)

Хто головний герой казки?(Маруся та пан)

Де відбуваються події?(в Україні)

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ПРИЙОМ «Так чи  ні»

  1. Багатий брат подарував корову бідному(ні)
  2. Брати пішли позиватися до пана(так)
  3. Пан не хотів думати хто правий, а хто ні, загадав їм загадку(так)
  4. Брати одразу дали відгадали загадку(ні)
  5. Відповідь Марусі: «Е,тату, ситніше – земля-мати,бо вона нас всіх годує;прудкіше над усе – думка;миліше - сон »(так)
  6. Першим відповідав убогий брат(ні)
  7. Пан дав Марусі сирих яєць(ні)
  8. Маруся панові передала вареної каші(так)
  9. Пан загадав бідному братові з стебелини льону попрясти й виткати сто локіт полотна(так)
  10.  Дочка убогого дала пану дерево для гребіня,гребінки,днища,щоб було на чому прясти(ні )
  11.  Батько дочці спіймав зайця(ні)
  12.  Пан гостино зустрічав Марусю(ні)

 

V. Підсумок уроку.
1. Слово учителя

   Діти, за казкою ми побачили , що…

Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей: привітність, ласка, прихильність.
Доброта – це ще й співчуття, щирість і любов до людей. ( Це все найкраще, що може поєднувати в собі людина)
  Людина приходить в світ для добра. Вона наділена розумом, тому може багато навчитися, здатна сама творити свою долю. Але, щоб чогось досягти, треба бути мудрою, доброю та милосердною людиною. У ставленні до хворих, немічних людей виявляється, якою є людина – жорстокою чи милосердною.
  Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що всіх вона вміє зігріти своєю любов’ю , турботою, щирістю та ласкою, подарувати щастя.
 

Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить,
В її очах любов і ласка сяють,
Така людина сонечком горить.
Давайте засвітимо сонечко доброти.

                                         Бо як ми знаємо добро завжди перемагає зло.


У мене на столі лежать промінчики з різними словами – вам потрібно вибрати ті слова, якими можна замінити слово ДОБРОТА.
(Щирість, любов, ласка, уважність, чуйність, ввічливість, доброзичливість, милосердя, взаємодопомога, взаємопідтримка, чистота, співчуття, світло, краса, радість, щастя, добропорядність, прихильність, тепло, людяність, хороша людина, посмішка.)
Ось і засяяло наше сонечко доброти. Я бажаю всім, щоб воно зігрівало вас на протязі усього вашого життя.

Я хочу,  щоб ви ніколи не забували, що людина починається з добра.
Старайтесь робить добро
День і ніч, і у кожну хвилину
Щоб Серденько, як сонце,світило
Це доброю робить людину

 

VI. Завдання додому

Скласти план до казки.

Намалювати ілюстрації

1

 

Завантаження...
docx
Додав(-ла)
Ильяшенко Анна
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
4939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку