Тема. Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»
Мета уроку:
-узагальнення знання про основні класи неорганічних сполук, про їх склад, назви, класифікацію, фізичні властивості;
-закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами;
-визначити розуміння основних понять;
-активізувати розумову діяльність учнів, створити умови для взаємодопомоги учнів під час навчання.
Основні класів неорганічних сполук. 8 клас
Урок № 5
Тема. Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»
Мета уроку:
Базові поняття та терміни: основи, кислоти, оксиди, солі.
Тип уроку: узагальнення та систематизація, корекція та контроль знань.
Методи навчання: ігрові; інтерактивні; репродуктивні, частково-пошукові; практичні – виконання вправ, розв`язування задач; методи контролю; створення ситуації успіху.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Урок проводиться в формі турніру під девізом «Один за всіх, всі за кожного». На початку уроку учні об`єднаються у чотири команди, обирається журі з трьох учнів. Для роботи журі дається таблиця результатів. Оголошується план змагань.
№ |
|
Команда 1 |
Команда 2 |
Команда 3 |
Команда 4 |
1 |
Бліц-турнір |
|
|
|
|
2 |
У кожного своє місце |
|
|
|
|
3 |
Третій зайвий |
|
|
|
|
4 |
Чи знаєш ти формули? |
|
|
|
|
5 |
Хто швидше? |
|
|
|
|
6 |
Де більше Оксигену? |
|
|
|
|
7 |
Об`єднання |
|
|
|
|
ІІ. Повторення й закріплення знань.
За кожну правильну відповідь команда одержує по 1 балу. Кожній команді по запитань.
Закінчить фразу:
Хімічний диктант (пишуть усі команди)
Ca(OH)2, HNO3, H2O, KBr, NaOH, ZnO, H2SO4, Cu(OH)2, H2S, Fe2O3, H2SO3, HCl, KOH, CaO, H3PO4, CuSO4, CO2, FeCl3, Fe(OH)3, NaCl, Na2CO3, Ca3(PO4)2, SO3, Al(OH)3
Із наведених формул кожна команда записує свої речовини.
1 – оксиди
2 – основи
3 – кислоти
4 – солі.
Завдання виконується кожним учнем в зошиті. За команду відповідає учень, який першим виконав завдання. Перед відповіддю команда може перевірити та відкоригувати його записи. Учні, що відповідають, називають речовини.
За кожну правильну відповідь (формула + назва) – 2 бали. Команда, яка перша виконала завдання, додатково отримує 1 бал, якщо завдання було виконано правильно.
У кожному рядку викресліть формулу речовини, яка належіть не до того класу, до якого належить решта. Завдання виконується естафетою. Кожна правильна авідповідь – 1 бал.
Завдання першої команди:
ВаО |
PH3 |
CaO |
HNO3 |
HCl |
NaOH |
Na2SO4 |
H2SO4 |
BaCl2 |
Ca(OH)2 |
Al(OH)3 |
Al(NO3)3 |
Завдання для другої команди:
H3PO4 |
HNO3 |
CO2 |
SO2 |
NaCl |
CO |
Al(OH)3 |
KOH |
H2O |
H2SO4 |
AgCl |
AgNO3 |
Завдання для третьої команди
BaS |
CO2 |
CaO |
HNO3 |
H2O |
HCl |
Na2SO4 |
HCl |
BaCl2 |
Ca(OH)2 |
NaOH |
Al(NO3)3 |
Завдання для четвертої команди
P2O5 |
MgCl2 |
SO2 |
H2SiO3 |
K2SiO3 |
H2CO3 |
Ba(OH)2 |
Al(OH)3 |
AlCl3 |
CaCO3 |
Ca(OH)2 |
Ca(NO3)3 |
Команда 1. Натрій карбонат, алюміній сульфід, калій фосфат, натрій сульфат, кальцій хлорид, ферум (ІІ) нітрат |
Команда 2 Натрій хлорид, арґентум (І) нітрат, калій карбонат, кальцій сульфіт, натрій фосфат, барій сульфат |
Команда 3 Калій сульфат, кальцій фосфат, алюміній нітрат, ферум (ІІІ) хлорид, купрум (ІІ) карбонат, натрій сілікат |
Команда 4 Ферум (ІІ) сульфат, цинк хлорид, натрій фосфат, алюміній хлорид, магній карбонат, калій сілікат |
Кожна команда отримує аркуш формату А-4 з назвою класу неорганічних сполук: «Оксиди», «Кислоти», «Основи», «Солі».
Завдання.
З хімічних елементів Na, S, O, Mg, H, Fe, N, C, P, Al, Zn, Cl, Ca скласти не менше 6 можливих формул:
За 5 хвилин команди записують відповіді на аркуші, вивішують аркуші на дошці, захищають свої відповіді. Кожна правильна формула – 1 бал.
Завдання (написано на дошці): Оксиген – один з найпоширеніших елементів. Визначте, в якій з наведених сполук масова частка Оксигену більша. До якого класу неорганічних сполук належить ця сполука?
Завдання виконується індивідуально. Учням кожної групи роздають аркуші з формулами речовин, для яких слід провести обчислення. Час виконання – 5 хв. Аркуші з обчисленнями і відповідями повертаються до журі, яке здійснює перевірку за бланком відповідей, що надається вчителем. Кількість балів кожної команди визначається кількістю правильних відповідей.
Варіанти завдань:
ІІІ. Узагальнення знань «Об`єднання»
Учням пропонується об`єднати зусилля для об`єднання знань про основні класи неорганічних сполук у вигляді таблиці.
Сполуки |
Оксиди |
Основи |
Кислоти |
Солі |
Визначення |
|
|
|
|
Загальна формула |
|
|
|
|
Приклади |
|
|
|
|
Команда, всі учні якої швидше за іншу виконають завдання, отримує додатково 2 бали. Журі надається один зошит з кожної команди.
Перевірка здійснюється за зразком, який відкривається учителем на дошці. Максимальна оцінка – 12 балів (1 бал за кожний пункт)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Підбиваються підсумки турніру. Представники команд підводять підсумки роботи учнів в командах. Журі оголошує переможців.
VІІ. Домашнє завдання
Творче завдання.
Скласти кросворди не менше ніж на 10 слів за темою «Основні класи неорганічних сполук».
Рефлексія. Оцініть за 5-бальною системою важливість знань, які ви отримали та можливість їх використовувати в житті.