Контрольна робота з української мови для учнів 9-го класу на тему: "Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв'язку..". Містить тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді та встановлення відповідності. також учням запропоновано написати власне висловлювання.
Урок №55. Контрольна робота №3 (тестові завдання). Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв’язку.
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з теми, уміння використовувати здобуті знання під час виконання завдань різних рівнів та видів; розвивати навички логічного мислення, самостійність, уважність; виховувати повагу до рідного слова.
Обладнання: картки з тестовими завданнями.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІІ. Основний зміст роботи.
Варіант 1
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
1. Безсполучниковим складним реченням з однорідними (синтаксично рівноправними) частинами є речення:
А Дитинству все казковим видається – не збіднюйте душі його красу!
Б Мусим добре знати: крім весни і літа, є ще в нашім серці осінь і зима.
В До правди тяжко ми доходим, неправда прийметься за мить.
Г У зіницях печалі відбиваються люди, дерева, обличчя.
2. Безсполучникове складне речення з неоднорідними частинами є в рядку:
А Нема без втрати перемоги, без горя радості нема.
Б Замовк жартівливий вітер, причаїлась верба зелена, ущухли голосні пташки.
В Переконатися пора: зробивши зло – не жди добра.
Г Рівнина мовчала; жодного згуку не було чути.
3. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено):
А Ластівки літають низько завтра буде дощ.
Б Махнула осінь в ліси вони зацвіли пурпуровими сірими та жовтими фарбами.
В Рум’яна осінь хилить віти горіхи жовкнуть на ліщині.
Г Стоїть край лугу і сміється мати я пам’ятаю день той дотепер.
4. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити крапку з комою в рядку (розділові знаки пропущено):
А Глянув на Дніпро і душа зраділа.
Б Бачу здалеку хвиля іскриста грає вільно по синьому морю.
В Гуляють хмари сонце спить.
Г Був гарячий червневий день сонце палило нестерпно замовкли птахи квіти і дерева стомлено опустили листя.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 5-6 до нього.
Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
(1)Засвітила ніч небесну люстру і молодий місяць, як диригент, підняв руки.
(2) Плесо забриніло зорями-дзвонами, які дивовижно мерехтіли і сяяли, осока нашорошила гострі вуха й викумкувала кларнетами. (3) В широколистому лататті спалахнули білі лілеї, переливалися перламутрово куліси густого верболозу.
(4) Риба виляскувала на тихоплинні, вимальовуючи кола.
(5) Віртуозними солов’їними трелями озвалася ніч.
А. Пашкевич
5. Складним, що поєднує різні види зв’язку , є речення:
А перше;
Б друге;
В третє;
Г четверте.
6. Пунктуаційну помилку допущено у реченні:
А першому;
Б другому;
В третьому;
Г четвертому.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Відповіді |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7-8 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
7. Установіть відповідність.
Вид зв’язку між частинами Приклад
складного речення
|
|
|
|
1 сполучниковий сурядний А Розвели нас дороги 1
і підрядний похмурі, і немає 2
жалю й гіркоти, 3
тільки часом у тихій 4
задумі випливаєш
з-за обрію ти.
2 сполучниковий сурядний Б Низько біжать димчасті хмари,
і безсполучниковий жалібно кигичуть на вітрі чайки.
3 сполучниковий підрядний В Десь читав я, що з літами все долає
і безсполучниковий мудрий спокій, і в красі його
жорстокій не знайти юнацьких мрій.
4 сполучниковий сурядний і Г Люблю я дощ рясний, що гучно з неба
підрядний та ллється: після дощу того уся земля
безсполучниковий цвіте.
Д Простір моря потемнів, місячна
доріжка пригасла, і сам місяць
дотліває червоною купою за
пагорбами, де вдень було видно
розлогі плантації виноградників.
8. Установіть відповідність .
|
|
|
|
Схеми речень з різними Приклад 1
видами зв’язку 2
3
4
____ □, □ |
1.
, □. А Сонце висварило в осені
ще один погожий день,
і він не знав, куди йому
занести бабине літо.
___
2. □,↔ і □, □. Б Зліва співали струмки,
що збігали з гір,
кожен з них мав свій голос.
___
3. □,↔ і □: □, □. В Яблуні були дужі, крислаті, вони вкутали
сад від поля, а вишеньки цвіли несміливо,
наївно, сором’язливо.
4. □, □,↔ а□ . Г Тьмяно світили ліхтарі, обабіч дрімали
старі каштани.
Д Ця п’єса почалася вже давно, і лиш тепер
збагнув я: то вистава, де кожен, власну
сутність загубивши, і дивиться, і грає.
Власне висловлювання
Складіть і запишіть твір – роздум «Річка мого дитинства», використовуючи безсполучникові складні речення.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, що найкраще аргументуватимуть ваші міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки з життя. Зробіть висновки .
У разі потреби використовуйте чернетку.
Орієнтовний обсяг роботи –120-150 слів.
Варіант 2
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
1. Безсполучниковим складним реченням з однорідними (синтаксично
рівноправними) частинами є речення:
А Поглянь у себе: море там вирує, міниться і грає.
Б Глянь на лиман – то й втішається око!
В Степи стояли в сонячних шапках, чекали жнив пшеничні й житні ниви.
Г Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожирає тіні на землі.
2. Безсполучникове складне речення з неоднорідними частинами є в рядку:
А Тихо шелестіло листя верболозу; сичала під ногами гостролеза осока.
Б Війне вітрець – дзвінка пшениця летить, кидається уплав.
В Над землею стояло високе небо, в долині річки та над озером плив рідкий туман.
Г Співає день, співають клени, лопоче сонячна стріла.
3. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити
двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено):
А Вечір у срібній млі розтанув ніч спустилася на землю.
Б Прийшла любов непрохана й неждана ну як мені за нею не піти?
В Блищить і сяє на сонці усе лози висип кручі ліс.
Г Мені здається твої очі в мою душу світять з вишини.
4. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити
крапку з комою в рядку (розділові знаки пропущено):
А На сонці ясени горять спадають ягоди з шовковиць.
Б Річка тече як щире золото між зеленими берегами кучеряві верби купають у воді віти цвітуть-процвітають маки городні високоверхі коноплі зеленіють…
В Не бійтесь заглядати у словник це пишний яр а не сумне провалля.
Г Хмари розповзлися виглянуло сонечко.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 5-6 до нього.
Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
(1) Славна стояла година – кожна рослинка вмилась, як на свято.
(2) Жайворонки над полем, яке добігало до самого обійстя, знову як затялись!
(3) День був зітканий із жайворонкових пісень і на чолі твоєї матері начебто лежав їхній відбиток, додаючи світла до виразу очей.
(4) Вона поралася біля хати, в садку, на городі, і ти вже вкотре зловив себе на бажанні знову побачити німб довкола материнської голови. (5) Саме такий, який спалахнув тоді, коли ти сидів уранці за хатою, а вона прийшла сказати про черешні. Є. Гуцало
5. Поєднує різні види зв’язку складне речення:
А перше;
Б друге;
В четверте;
Г п’яте.
6. Пунктуаційну помилку допущено у реченні:
А першому;
Б третьому;
В четвертому;
Г п’ятому.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Відповіді |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7-8 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
7. Установіть відповідність.
Вид зв’язку між частинами Приклад
|
|
|
|
складного речення
1
1 сполучниковий сурядний А За кущами стукнуло 2
і підрядний весло, почувся 3
Назарів голос, 4
а за хвилину він і сам
з’явився на острові .
2 сполучниковий підрядний Б Де на круті й високі хвилі ударять
і безсполучниковий звечора дощі, там ходять хмари
посивілі і глоду хмуряться кущі.
3 сполучниковий сурядний В Синіють далі, що з дитинства милі,
і безсполучниковий торкає трави теплий вітерець.
4 сполучниковий сурядний Г Я на Дніпро дивлюсь – і котить хвилі
і підрядний переді мною рідний мій Дінець…
та безсполучниковий
Д Щоб посидіти хоч трохи нагорі,
чимало пнеться в мери, в депутати,
але ніхто не йде в каменярі: вогонь
Франка у грудях треба мати!
8. Установіть відповідність
Схеми речень з різними Приклад
видами зв’язку
____ □, □ |
1.
: □.
|
|
|
|
А Цвітуть сади, 1
духмяно пахне рута, 2
і соловейко спокою не зна. 3
4
2. □, □,↔ і □. Б Отож працюй, щоб кожен
міг сказати: він недарма
життя своє прожив.
___
3. □↔і □,□, □. В Навкруги тиша; скрізь ясно; з поля
вітерець віє; з гаїв холодок дише.
_____ □, □ |
4.
,↔і □.
Г Вже травень засвітив свічки каштанів
білі, і йде в квітках весна у рідному
краю, я так його люблю, що передать
не в силі в закоханих словах усю
любов мою.
Д Синява неба була така густа, що стіна
соснового бору вдалині здавалася геть
темно-волошковою, і хати ледь біліли
крізь той голубий морок.
Власне висловлювання
Складіть і запишіть твір-роздум «Тепло батьківської хати», використовуючи безсполучникові складні речення.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, що найкраще аргументуватимуть ваші міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки з життя.
Зробіть висновки.
У разі потреби використовуйте чернетку.
Орієнтовний обсяг роботи – 120-150слів.
Варіант 3
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
1. Складне речення зі сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Сірі тумани курилися над нашою землею, брудні та важкі хмари вистилали високе небо, і холодний вітер переганяв їх з одного боку на другий.
Б Я пам’ятаю: йшла весна своїм походом смілим і по саду лилась квіток зеленим пилом.
В Я кажу: не було б Дон – Кіхотів, вже б давно посивіла земля.
Г І пахне сіно лугове, і зав’язь в чистих росах зріє, і в кожній гілочці живе на кожний досвіток надія.
2. Складне речення зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Тихо в полі, гай темніє, наступає літній вечір.
Б Хто чує себе лиш, хто тільки для себе співа, той не ввійде в майбутнє, не прийме сучасне.
В Таке моє давнє правило: ніколи не шкодувати за тим, чого не можна повернути.
Г Над завороженим степом стояла така тиша, що було чути, як знизу дихає колос, як згори випадають роси і місячна обніж.
3. Складне речення зі сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Хай оживає істина стара: людина починається з добра.
Б Над хатою зійшла вечірня зоря, заграла золотом в яблуневому цвіті, що розлився духмяними пахощами по всьому саду.
В Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.
Г Коли я був хлопчиком на Десні, мені хотілось, щоб дикі птиці сідали мені на голову і на плечі не тільки в снах.
4. Перед виділеним сполучником не треба ставити кому в реченні з різними видами зв’язку (розділові знаки пропущено):
А Спустився вечір і одразу похолоднішало.
Б Осінні дрібні дощі падали на сумовито принишклу землю і зелено потемніли води в озерах коли Михайло і Соломія попрощалися з лісником і лісничихою.
В Минула тривожна беззоряна ніч і там де попелясті сніги єдналися з небом почав відділятися світанок.
Г Немає з-під землі трави ще нема живиці з-під кори а поле ширше небо вище і рветься сонце догори.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 5-6 до нього.
Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
(1) Радісна, гомінка і пахуча весна. (2)Дзвінко співають птахи дзюркочуть попід деревами весняні струмочки. (3) Смолою пахнуть набубнявілі бруньки.
(4) Теплий вітер, радіючи весні, пробігає у верховітті.
(5) Скоро, скоро вдягнеться ліс у листя, зацвіте на узліссях черемха, защебечуть над струмками дзвінкоголосі соловейки.
І. Соколов-Микитов
5. Безсполучниковим складним є речення:
А перше і друге;
Б четверте;
В друге і п’яте.
Г п’яте.
6. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А першому;
Б другому;
В четвертому;
Г п’ятому.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Відповіді |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7-8 мають на меті встановлення відповідності.
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
7. Установіть відповідність.
Безсполучникове складне речення Приклад
( з однорідними частинами)
1 зі значенням послідовності А Гули бджоли,
|
|
|
дій, явищ щебетало птаство. 1
2
2 зі значенням одночасності Б Ти посадиш деревину – 3
дій, явищ знадобиться у віках.
3 зі значенням зіставлення В Хмари почали танути у голій висі
небес, нарешті зблиснуло сонце.
Г Дерево міцне корінням – людина
трудовим горінням.
8. Установіть відповідність.
Безсполучникове речення Приклад
(з неоднорідними частинами)
|
|
|
|
1 зі значенням умови А Приїхали до лісу –
зійшло сонце.
1
2 зі значенням пояснення Б Сон мені дивний приснився: 2
крила у мене зросли – дужі, 3
широкії крила. 4
3 зі значенням часу В Забудеш рідний край – твій корінь
всохне.
4 зі значенням наслідку Г Умовк кобзар, сумуючи: щось руки
не грають.
Д На поле набігла тінь – ділянка
темніє.
Власне висловлювання
Складіть і запишіть твір-роздум «Людину в собі треба будувати», використовуючи складні речення з різними видами зв’язку.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, що найкраще аргументуватимуть ваші міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки з життя.
Зробіть висновки.
У разі потреби використовуйте чернетку.
Орієнтовний обсяг роботи – 120-150слів.
Варіант 4
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
1. Складне речення зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Людям потрібне таке слово художника, яке чарує своїм багатством, яке бентежить влучністю вислову, яке здатне сколихнути і серце, і розум.
Б І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе у висоті.
В Тільки з переказів глухий гомін доходить, що копали цей колодязь колись чумаки, чиї дороги пролягли в цих сивих степах.
Г Люблю я дощ рясний, що гучно з неба ллється: після дощу того уся земля цвіте.
2. Складне речення зі сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Навкруги тиша; скрізь ясно; з поля вітерець віє; з гаїв холодок дише.
Б Минають роки і сторіччя, відходять у небуття покоління людей, змінюються їхні звичаї, вірування та погляди, а великі мистецькі надбання залишаються, по-новому розмовляють з кожним віком.
В Море невпинно голубіє під стінами скель, і сонце так світить ласкаво, що аж каміння сміється.
Г Сьогодні лиш вітер гуде, і серце чогось заніміло, і пісня із нього не йде.
3 . Складне речення зі сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А Садом я блукаю тихою ходою, рум’яніє вечір од зорі заграв.
Б Пливла у далеч біла павутина, і сміялося небо, як блакитний сад.
В Відскрипіла возами осінь, на санях в’їхала зима, і вербовим човником до бродів прибилась весна.
Г Надвечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом.
4. Перед виділеним сполучником не треба ставити кому в реченні з різними видами зв’язку (розділові знаки пропущено):
А Коли відома пристань йти ніби легше і не такими довгими здаються верстви.
Б Є прадавні скарби що намертво лежать у землі і є живі скарби що йдуть по землі від покоління до покоління огортаючи глибинним чаром людську душу.
В Ти до мене прийшла не із казки чи сну і здалося мені що стрічаю весну.
Г За вікном шумить дощ і великий світ населений людьми поспішає крізь негоду життя таке коротке.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 5-6 до нього.
Відповідь (букву) впишіть у таблицю.
(1)Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію.
(2) Пустіють без них степи й небеса сиротіють людські душі. (3) Довкола біліють сніги, метуть хурделиці, від морозу лунко тріскається лід на річці.
(4) День за днем січе снігова пороша, вкриваючи пухкою ковдрою землю.
(5) Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулися додому й жайворонки…
Є. Гуцало
5. Безсполучниковим складним є речення:
А друге;
Б друге і третє;
В четверте;
Г третє і п’яте.
6. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А другому;
Б третьому;
В четвертому;
Г п’ятому.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Відповіді |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7-8 мають на меті встановлення відповідності.
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть її в таблицю.
7. Установіть відповідність.
Безсполучникове речення Приклад
(з однорідними частинами)
|
|
|
1 зі значенням одночасності дій, А Тихо в лісі: ніщо 1
явищ не шеберхне. 2
3
2 зі значенням послідовності дій, явищ Б Повний колос до
землі гнеться –
порожній угору
пнеться.
3 зі значенням зіставлення В Чорна злива тривала чверть
( протиставлення) години, потім пішов град.
Г Сонячні промені били навскіс,
хмари у небі пливли стороною.
8. Установіть відповідність.
Безсполучникове речення Приклад
(з неоднорідними частинами)
|
|
|
|
1 зі значенням пояснення А Ішов дощ, глухо стугонів 1
за вікнами вітер. 2
3
2 зі значенням часу Б І вірю я: любов зігріє 4
жорсткий двадцять
перший вік.
3 зі значенням причини В Розкрив я очі – на небі вже зорі
поблідли.
4 зі значенням наслідку Г Вдарив грім - і хлинув дощ.
Д Не вчи плавати щуку: щука знає
всю науку.
Власне висловлювання
Складіть і запишіть твір-роздум « Кожен із нас – будівничий самого себе», використавши складні речення з різними видами зв’язку.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, що найкраще аргументуватимуть ваші міркування. Проілюструйте ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичні факти або випадки з життя.
Зробіть висновки.
У разі потреби використовуйте чернетку.
Орієнтовний обсяг роботи – 120-150слів.
IV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Відповіді вчителя на запитання учнів.
V. Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал про безсполучникове складне речення та речення із різними видами зв’язку.