Урок. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення в ньому.

Про матеріал

Учні 9 класу мають з'ясувати особливостей безсполучникового складного речення, навчитись визначати смислові відношення між частинами БСП, встановлювати закономірності, робити висновки.

Перегляд файлу

Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення в ньому

Мета: домогтися усвідомлення учнями особливостей безсполучникового складного речення, навчити визначати смислові відношення між частинами БСП, удосконалювати вміння узагальнювати навчальний матеріал, встановлювати закономірності, робити висновки. Виховувати повагу до постаті Г. С. Сковороди.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідження.

Міжпредметні зв’язки – українська література.

Обладнання: картки із завданнями, проектор, ноутбук.

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

- Сьогодні, діти, ми продовжуємо вивчати тему «Складне речення», розберемо, що таке безсполучникове речення, чим воно відрізняється від сполучникового, навчимось визначати смислові відношення між частинами безсполучникового. Допоможе в опануванні нових знань нам сьогодні творчість Г.С. Сковороди, а саме його афоризми -  на їх прикладі ми і будемо розглядати види речень. Чому я вирішила згадати Сковороду? Ви нещодавно вивчали його творчість і, напевно, дещо запам’ятали. (діти згадують про письменника, дають визначення афоризмові) (5 хв.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 -  Повторення типів складних речень, визначення їх особливостей.

  • Учитель ділить учнів на групи і пропонує виконати завдання дослідницького характеру по картках. (5 хв.)
  • Виступи учнів, доповнення, виправлення відповідей іншими учнями класу (зміст карток кожної групи проектується на екран)(10 хв.)
  • Учитель разом з учнями підводить підсумок про рівень засвоєння попереднього матеріалу. (3 хв.)

IV. Робота за новою темою.

  1. Учням пропонується розглянути приклади речень, спроектовані на екран, пояснити їх особливості.

 

  • Демон проти демона не свідчить, вовк вовчого м'яса не їсть.

 

  • Пізнаєш істину – ввійде тоді у кров твою сонце.

 

  • Пам'ятай: любов народжується з любові.

 

-      Визначити: прості чи складні речення.

  • Як зв’язані прості в межах складних, чого бракує порівняно з вивченими раніше сполучниковими?
  • Які сполучники можна додати в 1, 2, 3 речення, на які речення тоді вони будуть схожі? (складносурядні і складнопідрядні)
  • Визначення смислових зв’язків між частинами БСР. На що впливають смислові зв’язки в цих реченнях? (розділові знаки)
  • Намалювати схеми речень із зазначенням смислових відношень.

[одночасність],   [одночасність].     [умова] – [наслідок].     [ дієслово неповного значення]: [доповнення, пояснення].

  1. Між частинами БСР можна побачити такі  відношення (пояснення вчителя)

1. БСР з однорідними частинами

А) одночасність чи послідовність подій

Надмір породжує пересит, пересит – нудьгу, нудьга  ж – душевну тугу.

Б) протиставні та зіставні відношення   

 Не розум від книг створився – книги від розуму.

2. БСР з неоднорідними частинами

А) пояснювальні 

  Давно відомо: дерево в плодах пізнається.

Б)умовно-наслідкові

Пізнаєш істину – увійде тоді у кров твою сонце.

В)причинні

 Істинно, люди: живемо не хлібом єдиним

Г) наслідкові (друга частина говорить про наслідок дії першої, так що)

Погода стояла у ті дні тепла -  бджола швидко почала вилітати на волю.

 

V. Закріплення

1. Спробуйте самостійно сформулювати визначення БСР.

2. Перекласти визначити тип речень.

Что может быть слаще того, когда любит и стремится к тебе добрая душа?

Безумцу свойственно жалеть о потерянном и не радоваться тому, что осталось.

(Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того, що лишилось)

Неправда угнетает и противодействует, но тем сильнее желание бороться с ней.

(Неправда гнобить і протидіє, але тим сильніше бажання боротися з нею).

Большое дело – господствовать над телами – ещё большее – управлять душами.

(Велика справа – панувати над тілами – ще більша керувати душами)

  1. (Якщо лишиться час) Робота з підручником

Стор 145, впр. 231

VI. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на один із афоризмів Г.Сковороди

 VII. Підсумок уроку.

  • Чого навчились на уроці?
  • Виставлення оцінок.

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку